73% πτώση στις πωλήσεις νέων ΙΧ την περίοδο 2004 - 2016
Στη 15η θέση η Ελλάδα, μερική ανάκαμψη πωλήσεων μέχρι το 2020, στροφή αγοραστών προς μικρού κυβισμού με χαμηλή κατανάλωση.
Τα νέα στοιχεία που έρχονται από έρευνα στην αγορά αυτοκινήτου, επιβεβαιώνουν όσα έχουμε παρουσιάσει τον τελευταίο καιρό. Κάθετη πτώση των πωλήσεων καινούργιων ΙΧ, στροφή προς μικρού κυβισμού οχήματα που καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο και εκπέμπουν μειωμένους ρύπους καθώς και μοιρασμένες πωλήσεις ανάμεσα σε απευθείας πελάτες και σε πελάτες μέσω εταιρειών μακροχρόνιας μίσθωσης και ενοικίασης, είναι τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας.
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, παρατηρείται ραγδαία πτώση στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων που άγγιξε το 73%, από το 2004 μέχρι το 2016. Η έκθεση εξετάζει τις τάσεις στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, και τις προτιμήσεις των Ελλήνων σχετικά με την επιλογή του νέου τους αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία βασίστηκε μεταξύ άλλων και σε στοιχεία του Economist Intelligence Unit (ΕIU), η συνολική πτώση της ελληνικής αγοράς είναι η μεγαλύτερη μεταξύ των υπόλοιπων χωρών της Ευρώπης. Βασική αιτία των πιέσεων που δέχθηκε ο κλάδος τα προηγούμενα 13 χρόνια συνιστά μεταξύ άλλων η συνεχής πτώση του ΑΕΠ, καθώς και το ασταθές φορολογικό πλαίσιο για την αγορά νέων αυτοκινήτων.
Σημειώνεται ότι τα επίπεδα των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ελλάδα για το 2016 ήταν χαμηλότερα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην 15 θέση της σχετικής λίστας (πωλήσεις ΙΧ ανά 1.000 κατοίκους), αναφορικά με την ιδιοκτησία επιβατικών αυτοκινήτων, σε σύγκριση με το μέσο ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα.
Παράλληλα, οι εταιρείες του κλάδου των νέων επιβατικών αυτοκινήτων βρίσκονται σήμερα σε στάδιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των χρεών που προέκυψαν από την εκτεταμένη περίοδο πτώσης των πωλήσεων, ενώ οι αποκλειστικοί εισαγωγείς και έμποροι νέων αυτοκινήτων, στρέφουν το ενδιαφέρον τους και προς το εμπόριο ανταλλακτικών, με στόχο την αύξηση του ποσοστού κέρδους τους.
Με βάση τα στοιχεία της Deloitte, σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2017 με την πρόβλεψη να εκτιμά ότι ένα ποσοστό της πτώσης που έχει υλοποιηθεί τα τελευταία 13 χρόνια (2004 - 2016) θα ανακτηθεί μέχρι το 2021. Η πρόβλεψη για σταδιακή ανάκαμψη από την τρέχουσα χρονιά βασίζεται μεταξύ άλλων στην παλαιότητα της πλειοψηφίας των επιβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην χώρα και θα απαιτηθεί να αντικατασταθούν, καθώς και στην εκτιμώμενη αύξηση στις πωλήσεις προς τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ως αποτέλεσμα της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού και των προσπαθειών που καταβάλλονται για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.
Σε ότι αφορά τις τάσεις στην αγορά νέων αυτοκινήτων, η έκθεση αναδεικνύει την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών σε εμπορικά σήματα που θεωρούνται «value for money» και οικονομικά στη χρήση (κυρίως πετρελαίου).
Τέλος, εμφανής είναι η τάση των Ελλήνων καταναλωτών προς τα αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, με την πρώτη δεκάδα των κορυφαίων σε πωλήσεις αυτοκινήτων να καταλαμβάνουν αυτοκίνητα με χαμηλή μέση κατανάλωση καυσίμων, καθώς και χαμηλά τέλη κυκλοφορίας.