ABS: Άλλαξε την αυτοκινητοβιομηχανία και έσωσε ζωές
Τέτοιες ημέρες ήταν, 22 - 25 Αυγούστου του 1978, όταν η Mercedes-Benz και η Bosch παρουσίασαν το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων (ABS), με δοκιμές στην πίστα του εργοστασίου της Daimler-Benz στο Untertürkheim.
Το ABS ήταν η απαρχή της εισαγωγής της ηλεκτρονικής τεχνολογίας στο αυτοκίνητο. Ουσιαστικά, επαναπροσδιορίστηκε ο ρόλος του οχήματος, το οποίο στο μέλλον έπρεπε να γίνει ο εταίρος σε τέσσερις τροχούς - ένας εταίρος που προσέφερε όλο και περισσότερο ενεργή βοήθεια στον οδηγό.
Το σύστημα αυτό, ήταν το πρώτο που αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι θα έπρεπε να είναι στο βασικό εξοπλισμό όλων των καινούργιων αυτοκινήτων, εδώ και πολλά χρόνια.
Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος κατά την πέδηση χρησιμοποιεί έναν υπολογιστή για να παρακολουθεί τη μεταβολή της ταχύτητας περιστροφής του κάθε τροχού κατά τη διάρκεια της πέδησης (φρεναρίσματος). Εάν η ταχύτητα επιβραδύνεται πολύ γρήγορα (όπως όταν φρενάρουμε σε ολισθηρή επιφάνεια) και ο τροχός κινδυνεύει να «κλειδώσει», ο υπολογιστής μειώνει αυτόματα την πίεση πέδησης. Ο τροχός επιταχύνει πάλι και η πίεση πέδησης αυξάνεται ξανά, με αποτέλεσμα να λειτουργεί ο τροχός και να μην είναι μπλοκαρισμένος. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται πολλές φορές σε λίγα δευτερόλεπτα.
Αυτό που μπορεί να ακούγεται περίπλοκο στην εποχή των ηλεκτρονικών, ήταν απλώς πειστικό στην πράξη: ακόμη και σε υγρές, παγωμένες, χιονισμένες ή δύσκολες συνθήκες, το ABS επέτρεψε στο αυτοκίνητο να έχει τη μέγιστη δυνατή δύναμη φρεναρίσματος, χωρίς να μπλοκάρουν οι τροχοί και το όχημα να παραμένει κατευθυνόμενο ακόμη και σε περίπτωση πέδησης έκτακτης ανάγκης.
Το ABS έκανε το ντεμπούτο του ως προαιρετικό εξάρτημα στην Mercedes-Benz S-Class (σειρά μοντέλων 116) στα τέλη του 1978 και τότε κόστιζε 2.217,60 γερμανικά μάρκα. Δύο χρόνια αργότερα, ήταν προαιρετικά διαθέσιμο σε κάθε επιβατικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από τη μάρκα της Στουτγάρδης. Το 1981, η Mercedes-Benz εισήγαγε το ABS στα εμπορικά οχήματα και από τον Οκτώβριο του 1992 ήταν στον βασικό εξοπλισμό όλων των επιβατικών της μάρκας με το αστέρι. Σήμερα, αυτό το σύστημα το έχουν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, παγκοσμίως.
Πάντως, η ιστορία του ABS στην Mercedes-Benz χρονολογείται από τη δεκαετία του 1950. Το 1953, ο Hans Scherenberg, τότε επικεφαλής του σχεδιασμού της Mercedes-Benz, υπέβαλε αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για ένα σύστημα που σταματάει το κλείδωμα των τροχών του οχήματος. Παρόλο που παρόμοιες λύσεις ήδη υπήρχαν στην αεροπορία (αντιολισθητική) και στους σιδηροδρόμους (αντιολισθητική προστασία Knorr), το αυτοκίνητο ήταν ένα πολύ περίπλοκο σύστημα με ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις σε αισθητήρες, επεξεργασία σήματος και έλεγχο. Για παράδειγμα, τα στοιχεία που απαιτούνται για την καταγραφή της περιστροφικής επιβράδυνσης και επιτάχυνσης των τροχών χωρίς σφάλματα, συμπεριλαμβανομένων των στροφών, σε ακανόνιστες επιφάνειες και σε πολύ κακές συνθήκες.
Μετά από εντατικές δοκιμές και ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ των ερευνητικών τμημάτων του ομίλου, το 1963 εξελίχθηκε ένα ηλεκτρονικό υδραυλικό σύστημα ελέγχου φρένων, στο τμήμα ανάπτυξης Advance της Daimler -Benz AG. Το 1966, η εταιρεία άρχισε να συνεργάζεται με τον εξειδικευμένο στον τομέα των ηλεκτρονικών ειδών Heidelberg Teldix, ο οποίος αργότερα αναλήφθηκε από τη Bosch. Το 1970, ο Hans Scherenberg, τότε επικεφαλής ανάπτυξης της Daimler-Benz, παρουσίασε το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα "Mercedes-Benz / Teldix Anti-Bloc System" στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στη δοκιμαστική πίστα Untertürkheim.
Το σύστημα απέδειξε ότι λειτουργούσε, ωστόσο, οι προγραμματιστές συνειδητοποίησαν ότι ένας ηλεκτρονικός αισθητήρας ήταν η σωστή προσέγγιση για ένα μαζικά παραγόμενο ABS - πιο αξιόπιστο, λιγότερο περίπλοκο, αλλά πολύ πιο ισχυρό από τα αναλογικά συστήματα. Ετσι, μαζί με τη Bosch, η οποία ήταν υπεύθυνη για τη μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου, φθάσαμε στο ABS δεύτερης γενιάς.
Η ολοκληρωμένη πορεία των ηλεκτρονικών συστημάτων, που ξεκίνησε από το ABS, συνχίστηκε με το Acceleration Skid Control (1985), το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESP (1995), το Brake Assist BAS (1996) και το προσαρμοστικό cruise control DISTRONIC (1998).
Αυτό που ξεκίνησε ως μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της ασφάλειας στη στροφή της χιλιετίας, συνεχίστηκε με το προληπτικό σύστημα ασφαλείας PRE-SAFE και φθάσαμε στο σημερινό Intelligent Drive Next Level…