“Άνθρακες” η Επιδότηση στο Diesel: Πού χάθηκε το όφελος που υποτίθεται ότι θα είχε ο καταναλωτής
Οι τιμές στα πρατήρια για το πετρέλαιο κίνησης ανέβηκαν στα τέλη Μαρτίου ενώ η τιμή χονδρικής έπεφτε το ίδιο διάστημα, οδηγώντας τελικά σε πολύ μικρό όφελος για τον καταναλωτή από την κρατική επιδότηση.
Από την Παρασκευή 1η Απριλίου και μέχρι 30 Απριλίου (τουλάχιστον), το πετρέλαιο κίνησης (diesel) επιδοτείται από το κράτος στην τιμή προ ΦΠΑ με 0,12 ευρώ (12 λεπτά) ανά λίτρο, που σημαίνει ότι στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής στο πρατήριο, κάθε λίτρο diesel επιδοτείται συνολικά (με ΦΠΑ) με 0,15 € (15 λεπτά).
Θεωρητικά λοιπόν, ο καταναλωτής έχει ένα όφελος 15 λεπτών του ευρώ σε κάθε λίτρο diesel που βάζει στο αυτοκίνητό του. Τι συμβαίνει όμως στην πράξη;
Τα στοιχεία είναι διαθέσιμα στον καθένα, αρκεί να κάνει μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο. Ξεκινήσαμε από τα Δελτία Επισκόπησης Τιμών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης, όπου είδαμε όντως τη μέση τιμή λίτρου για το πετρέλαιο κίνησης πανελλαδικά να πέφτει από 2,005 € (31/3) στα 1,968 € (1/4) και στη συνέχεια στα 1,928 € (3/4).
Κι όμως, μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία δείχνει ότι τελικά το όφελος για τον καταναλωτή είχε εξανεμιστεί μία εβδομάδα πριν! Και αυτό επειδή η τιμή του diesel κίνησης αυξήθηκε σημαντικά από την Κυριακή 27 Μαρτίου μέχρι και την Πέμπτη 31 Μαρτίου, δυσανάλογα μάλιστα σε σχέση με την απλή αμόλυβδη βενζίνη (95 οκτ.). Έτσι, ενώ στις 27/3 η διαφορά στην τιμή λίτρου μεταξύ των δύο καυσίμων ήταν 0,105 € (10 λεπτά), στις 31/3 είχε μειωθεί στα 0,071 € (7 λεπτά) – η διαφορά τους δηλαδή μειώθηκε κατά 30%!
ΗΜ/ΝΙΑ- | -BENZINH- | -DIESEL-- | ΔΙΑΦΟΡΑ |
27/03/22 | 2,057 | 1,952 | 0,105 |
28/03/22 | 2,067 | 1,977 | 0,090 |
29/03/22 | 2,076 | 1,994 | 0,082 |
30/03/22 | 2,077 | 2,002 | 0,075 |
31/03/22 | 2,076 | 2,005 | 0,071 |
01/04/22 | 2,071 | 1,968 | 0,103 |
02/04/22 | 2,065 | 1,935 | 0,13 |
03/04/22 | 2,064 | 1,928 | 0,136 |
τιμή λίτρου σε ευρώ (€)
Σημειώστε ότι την ίδια ακριβώς περίοδο, η χονδρική τιμή του diesel κίνησης (ΕΛ.ΠΕ.) μειώθηκε κατά 68 €/m3, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που υπάρχουν στο ιστότοπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (popek.gr).
ΗΜ/ΝΙΑ | --DIESEL*-- | ΔΙΑΦΟΡΑ** |
28/03/22 | 1526,067 | 0 |
29/03/22 | 1522,141 | -3,926 |
30/03/22 | 1489,059 | -33,082 |
31/03/22 | 1458,1 | -30,959 |
01/04/22 | 1309,202 | -148,898 |
04/04/22 | 1296,174 | -13,028 |
*Τιμή m3 σε ευρώ συμπερι. φόρων/τελών, προ ΦΠΑ, **Διαφορά σε σύγκριση με την προηγούμενη ημέρα
Θα ήταν λογικό δηλαδή εκείνη την εβδομάδα να έχουμε τουλάχιστον μια σταθεροποίηση στις τιμές του diesel στα πρατήρια, αν όχι μείωση.
Από όλα αυτά, κρατάμε τα εξής:
- Το diesel κίνησης έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ ξεπερνώντας τα 2 €/λίτρο.
- Οι πρατηριούχοι μας λένε συνεχώς ότι χρειάζονται μερικές μέρες για να περάσει η μείωση των τιμών χονδρικής στις τελικές τιμές καυσίμων στα πρατήρια. Και όμως, ενώ η τιμή χονδρικής την προηγούμενη εβδομάδα έπεφτε, η μέση τιμή στα πρατήρια ολόκληρης της χώρας ανέβαινε. Και έπεσε ξαφνικά, εν μια νυκτί, την 1η Απριλίου.
- Το όφελος που υποτίθεται πως θα είχε ο ιδιοκτήτης ενός diesel αυτοκινήτου θα ήταν 15 λεπτά/λίτρο, δηλαδή 5 € σε ένα γέμισμα 34 λίτρων. Αντ’ αυτού, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί οι τιμές σήμερα, το όφελος σε σύγκριση με την Κυριακή 27 Μαρτίου είναι μόλις 1 ευρώ σε ένα φουλάρισμα των 34 λίτρων, δηλαδή 65,5 €.