Αυτά είναι τα σημαντικότερα αυτοκίνητα στην ιστορία της κάθε εταιρείας
Κάθε εταιρεία έχει τουλάχιστον ένα μοντέλο στην γκάμα της ιστορικά, που έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην εμπορική της υπόσταση, καθώς και στην δημοτικότητά της στο παγκόσμιο αυτοκινητιστικό στερέωμα και εδώ έχουμε τις χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις.
Είναι αυτοκίνητα που πολλές φορές «δεν έσπασαν τα ταμεία» αλλά απλά έβαλαν μια εταιρεία στο μυαλό των φίλων της αυτοκίνησης. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για το «χτίσιμο» του προφίλ κάθε εταιρείας και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα αυτοκίνητα που θα δείτε παρακάτω, δεν συνδέονται κατ’ ανάγκη με κάποια εμπορική επιτυχία.
Καθώς εκτός λίγων εξαιρέσεων, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, δεν είναι καινούργιες, τα μοντέλα που έχουν αφήσει το στίγμα τους, έρχονται ως επί το πλείστον από τις προηγούμενες δεκαετίες. Πάμε να τα δούμε αλφαβητικά.
Alfa Romeo Spider
Η συμμετοχή του αυτοκινήτου σε ταινίες του Χόλιγουντ, έπαιξε και αυτή ρόλο στη δημιουργία του μύθου γύρω από το όνομα. Ειδικά για την Alfa Romeo, θα έπρεπε να υπάρχει “λίστα μέσα στη λίστα” για τα μοντέλα που έχουν διαχρονικά αφήσει το στίγμα τους, στην ίδια την εταιρεία αλλά και στην αυτοκίνηση γενικότερα. Η Spider ωστόσο, όπως και να έχει, θα διεκδικεί τα πρωτεία.
Audi Quattro
Δεν υπάρχει άνθρωπος (εντάξει, πάνω από 35 ετών) που όταν στο “τραπέζι” πέφτει το όνομα της Audi, δεν σκέφτεται αντανακλαστικά το Quattro να στρίβει με τα τέσσερα σε χωμάτινη ειδική, με τον 5κύλινδρο turbo να ουρλιάζει κυριολεκτικά. Σε αυτό το πλαίσιο, η πολιτική εκδοχή του μοντέλου, το Coupe, ακόμα και αν πρόκειται για τη βασική του έκδοση σε επίπεδο απόδοσης, θα έχει πάντα την τιμητική της ως αυτοκίνητο- ορόσημο της εταιρείας.
BMW M3 E30
Η Μ3 το μύθο της τον έχτισε με την Ε30 και ότι και να πει κανείς από εκεί και πέρα, είναι περιττό. Το αυτοκίνητο που “σήκωσε” το βάρος όλης της εταιρείας με τις βασικές του εκδόσεις, είχε στην κορυφή της γκάμας του τη Μ3 που με τα χαρίσματα και τη ζυγισμένη αλητεία της, έδινε τροφή για όνειρα σε όλους τους νέους εκείνης της εποχής- και όχι μόνο.
Citroen DS
Ο “βάτραχος” είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο και αυτό από μόνο του λέει πολλά. Δεν θα μπορούσε να είναι κάποιο άλλο αυτοκίνητο το χαρακτηριστικότερο της Γαλλικής μάρκας (αν και το 2CV δεν απέχει και πολύ), καθώς ενσωμάτωνε όλα τα χαρίσματα που πρόβαλλε ως ξεχωριστά του χαρακτήρα της η Citroen. Η άνεση ήταν και παραμένει μνημειώδης, ενώ για πολλούς λόγους, η DS ήταν ότι πιο εξελιγμένο τεχνολογικά μπορούσε να βρει κανείς στους Ευρωπαϊκούς δρόμους.
Dacia 1300
Ένα μοντέλο- εργάτης για την εταιρεία, που μοιάζει να έχει αυτό ως πρότυπο για τη συνέχισή της ακόμα και στη σύγχρονη εποχή. Με το 1300 η Dacia κατέστησε σαφές πως θα είναι η οικονομική εκδοχή της Renault (σε μοντέλο της οποίας είναι βασισμένο- έχοντας στην πραγματικότητα διαφορά μόνο στα σήματα αλλά και στον εξοπλισμό). Τίμιο και ικανό, εκτιμήθηκε ιδιαίτερα στη χώρα μας, όπου και έκανε καλές πωλήσεις.
Ferrari F40
Το επετειακό μοντέλο για τα 40 χρόνια της Ferrari, δεν θα μπορούσε να είναι κάτι λιγότερο από συγκλονιστικό. To 1987 που παρουσιάστηκε, ήταν το πιο ακριβό, το πιο δυνατό και το πλέον γρήγορο μοντέλο της Ιταλικής εταιρείας. Σαν να μη φτάνουν όλα τα παραπάνω, στο μύθο της η F40 έχει να προσθέσει και το παράσημο πως πρόκειται για το τελευταίο αυτοκίνητο που ενέκρινε ο ίδιος ο Έντσο Φεράρι, που στις 14 Αυγούστου του επόμενου έτους, άφησε το μάταιο τούτο κόσμο στην ηλικία των 90 ετών.
Fiat Uno
Η Fiat ανέκαθεν είχε τον άτυπο τίτλο του ιδιοφυή κατασκευαστή μικρών αυτοκινήτων, όσο και αν οι επιλογές της διοίκησής της την οδήγησαν μέσα στα χρόνια σε πολλά ατοπήματα, με αναζητήσεις καλύτερης μοίρας σε πολυτελή μεγάλα μοντέλα. Με το Uno, το παραπάνω υπογραμμίστηκε πιο εμφατικά από ποτέ, αφού όχι μόνο ήταν ότι καλύτερο είχε παρουσιάσει μέχρι το 1983 αλλά βρήκε και τρομερή ανταπόκριση από το κοινό.
Ford Escort MK2
Η Ford είναι μια εταιρεία ευρείας αποδοχής και πολύ ευρύτερης παραγωγής μοντέλων για τον κόσμο. Θα μπορούσε στη λίστα αυτή να είναι το πρωτοποριακό από κάθε άποψη Model T, πάνω στο οποίο βασίστηκαν οι αρχές της μαζικής παραγωγής. Όμως επιλέξαμε το Escort MK2, που από κάθε άποψη ήταν ένα μοντέλο επιτυχημένο στους αγώνες αλλά και στις πωλήσεις, με το σκληροτράχηλο χαρακτήρα του να ορίζει ιδιαίτερα μεγάλο εύρος χρήσεων.
Honda Civic VTEC
Αν δεν υπήρχε το Civic με τον κινητήρα VTEC, η ιστορία της Honda δεν θα ήταν και πολύ διαφορετική, αφού θα είχε και πάλι πολύ μεγάλες επιτυχίες εμπορικές αλλά και αγωνιστικές, με μια σειρά από άλλα μοντέλα που έτυχαν τεράστιας αποδοχής. Είναι όμως το Civic το μοντέλο που έφερε τη Honda απέναντι σε ένα ευρωπαϊκό “κατεστημένο” στη χώρα μας και με το “διαστημικό” αυτό κινητήρα για την εποχή του, έφτασε να συζητιέται από όλους και πολύ.
Hyundai Accent
Μην κοιτάτε που τώρα η Hyundai είναι ένας κολοσσός που “κοιτάει στα ίσια” όλους τους mainstream κατασκευαστές αυτοκινήτων σε όλες τις κατηγορίες. Το πραγματικό “boom” στη δημοτικότητα και τις πωλήσεις (άρα και στα έσοδά της από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα μια και η Hyundai έχει τεράστιο εύρος επιχειρηματικών δράσεων) το πέτυχε με το Accent που “έσκισε” εμπορικά, προσφέροντας σε λογικό κόστος ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο στο ευρύ κοινό, με πληρέστατο εξοπλισμό που κανείς ανταγωνιστής δεν τολμούσε να προσφέρει ως βασικό.
Jaguar XJ
Είναι ένα αυτοκίνητο- εικόνισμα και ως τέτοιο, για τη Jaguar είναι πάρα πολύ σημαντικό. Έβαλε τη σχετικά μικρή εταιρεία στο “χάρτη” των premium κατασκευαστών παγκοσμίως και αυτό φαίνεται πως είναι ένα από τα πλέον σημαντικά χαρακτηριστικά που την κάνουν ιδιαίτερα αγαπητή και ξεχωριστή- αν και δεν έλειπαν τα προβλήματα, τόσο της αξιοπιστίας, όσο και της υψηλής κατανάλωσης, που έκαναν άκρως απαραίτητη την ύπαρξη διπλού ρεζερβουάρ καυσίμου.
Jeep Wrangler
Με το Wrangler η Jeep πορεύτηκε (και εξακολουθεί) σε όλα της τα χρόνια, βασιζόμενη στον ιδιαίτερο χαρακτήρα και το “ελεύθερο” πνεύμα που χαρακτήριζε τη μορφή του. Χωρίς τις συμβατικές ανέσεις των υπόλοιπων αυτοκινήτων, το Wrangler είχε να προβάλλει το “ασταμάτητο” του χαρακτήρα του, με τη σκληροτράχηλη τετρακίνηση που έδινε πρόσβαση σε απίστευτα δύσβατα σημεία.
Kia Stinger
Η επιλογή του Stinger δεν είναι τυχαία, μια και με το μοντέλο αυτό, η Kia έδειξε στην πραγματικότητα τη διάθεση αλλά και την ικανότητά της, να μην είναι μόνιμα στη “σκιά” της Hyundai. Το μακρύ κομψό αμάξωμα, με τους πλούσιους χώρους και τις ανέσεις, σε ένα σύνολο που “κλείνει το μάτι” στον οδηγό που ξέρει πως να απολαύσει τη μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς και την αυξημένη ιπποδύναμη από τα διαθέσιμα κινητήρια σύνολα.
Lada Niva
Τι να πει κανείς για το Niva, ένα από τα μακροβιότερα μοντέλα στην παραγωγή; Η Ρώσικη πρόταση στην κατηγορία των εκτός δρόμου οχημάτων, έχει τα στοιχεία της μηχανολογικής απλότητας και τις σκληροτράχηλης κατασκευής, να συνοδεύουν τη φήμη του μοντέλου ανά τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο το ότι προτιμάται από όσους εκτιμούν πραγματικά τα αυτοκίνητα-εργαλεία για να έρθουν πιο κοντά στη φύση.
Lamborghini Countach
Αφίσα σε παιδικό- εφηβικό δωμάτιο, πρωταγωνιστικός ρόλος σε ταινίες και ένα mucho δραματικό στυλ αμαξώματος που δεν θα πέρναγε απαρατήρητο ακόμα και αν κοίταζε κανείς από το... φεγγάρι. Αυτή ήταν και παραμένει η Countach, που μετά τη Miura, έβαλε για τα καλά στον κόσμο των supercars τον μέχρι πρότινος κατασκευαστή τρακτέρ.
Lancia Delta
Οι πωλήσεις της ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, έχοντας και για την ελληνική αγορά αντίδοτο στο παράλογο φορολογικό σύστημα, με την προσφορά έκδοσης με κινητήρα 1,1 λίτρων. Η πολυτέλεια της Lancia ήταν παρούσα σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, που πέραν των παραπάνω, είχε σημαντικότατη παρουσία στο απαιτητικό παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι εκείνης της εποχής. Οι τίτλοι ήταν φυσικό επόμενο για ένα τετρακίνητο αγωνιστικό που είχε όλα όσα μπορούσαν να ζηλέψουν οι Ιάπωνες κατασκευαστές εκείνη την εποχή.
Land Rover Defender 110
Το “One Ten” είναι ένας αυτοκινητιστικός μύθος, ειδικά στους κύκλους όλων όσοι ασχολούνται με την εκτός δρόμου κίνηση. Το κλασικό μοντέλο της Land Rover, με την τεράστια απήχηση, είναι ένα εμβληματικό μοντέλο και προφανώς το σημαντικότερο στην ιστορία της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Lexus IS 200
Εκλαϊκεύοντας την premium διάθεσης της μάρκας, καθώς έφερε στην πραγματικότητα ένα μοντέλο ικανό να ανταγωνιστεί στα ίσια τις κραταιές δυνάμεις από Audi, BMW και Mercedes στις βασικές τους προτάσεις, το IS200 ήταν αυτό που εδραίωσε στις συνειδήσεις των Ευρωπαίων κατά κύριο λόγο, τη Lexus ως ένα σοβαρό παίκτη. Η πίσω κίνηση, ο εξακύλινδρος των δύο λίτρων με τους 150 ίππους και η αλεξίσφαιρη ποιότητα κατασκευής, ήταν πολύ χαρακτηριστικά στοιχεία για ένα πολύ ιδιαίτερο μοντέλο.
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
Στην περίπτωση της Mercedes-Benz, οι περιπτώσεις μοντέλων που έχουν κάτι να πουν σε πολλούς, είναι αμέτρητες. Στην ιστορία της μάρκας υπάρχουν εξαιρετικές σπορ προτάσεις, ιδιαίτερα καλές εμπορικές επιτυχίες και πολλά χαρακτηριστικά όσο και ξεχωριστά σχήματα και φόρμες. Αυτό όμως που πέτυχε η Mercedes-Benz παρουσιάζοντας -το 1954 παρακαλώ!- την coupe 300SL με τις “πόρτες του γλάρου”, δεν είχε προηγούμενο αλλά ούτε και επόμενο...
Mini Cooper
Δεν έχουν όλες οι εταιρείες στην ιστορία τους ένα τόσο πετυχημένο μοντέλο από κάθε άποψη. Ήταν επαναστατικό με την τοποθέτηση των μηχανικών του μερών αλλά και την ευρηματική ευρυχωρία που προσέφερε στους επιβάτες, καθιστώντας τη λιλιπούτεια καμπίνα ικανή να μεταφέρει τέσσερις ενήλικους και κάμποσες αποσκευές (καθώς υπήρχε εκμεταλλεύσιμος χώρος ακόμα και κάτω από την έδρα του πίσω καθίσματος).
Mitsubishi Lancer
Η Mitsubishi πέρασε αρκετά χρόνια βασιζόμενη πάνω σε ένα και μόνο επιβατικό μοντέλο και αυτό δεν ήταν άλλο από το Lancer. Μια εμπορική επιτυχία ιδιαίτερα μεγάλη αλλά και μια βάση για ένα από τα πιο επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα για ράλι, όλων των εποχών. Σε όλες του τις εκδόσεις, επιβατικές ή αγωνιστικές, το Lancer ήταν “άθραυστο” και ανθεκτικό όσο τίποτα άλλο, με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά να αποτελούν το σημείο αναφοράς για την εποχή και όχι μόνο.
Nissan Sunny
Ειδικά στη χώρα μας, η ταύτιση της εταιρείας με το μοντέλο, είναι μοναδική. Το Sunny έγινε σχεδόν ξεχωριστό brand name, με βαρύτητα ανάλογη εκείνης του ονόματος της Nissan. Σίγουρα έπαιξε ρόλο σε αυτή την εικόνα και το “πέρασμα” της συναρμολόγησης από τη χώρα μας, στις εγκαταστάσεις συναρμολόγησης της εταιρείας στο Βόλο.
Opel Astra
Διαδέχτηκε ένα πραγματικά πολύ “βαρύ” όνομα στη γκάμα της Opel, μια και το Astra έγινε εμπορική συνέχεια του Kadett. Ωστόσο, κατάφερε να ξεπεράσει κάθε προσδοκία αποδοχής και εμπορικής επιτυχίας, δίνοντας το έναυσμα για τη δημιουργία ενός μοντέλου που έρχεται μέχρι και τις μέρες μας και διακρίνεται από την κορυφαία τεχνολογία που προσφέρει σε συνδυασμό με την υψηλή ποιότητα και την ασφάλεια.
Peugeot 106 Rallye
Στην Ελλάδα, το όνομα της Peugeot εδραιώθηκε για τα καλά μεταξύ των mainstream, όταν η αντιπροσωπεία ξεκίνησε να διαθέτει το 106 στην έκδοση Rallye που συγκίνησε όλους τους νέους και όχι μόνο της εποχής. Ένα απροσδόκητα δυναμικό μικρό αυτοκίνητο, που σε έμπειρα χέρια ήταν απολαυστικό αλλά και ιδιαίτερα γρήγορο, με έμφαση στις διαδρομές με στροφές όπου εκεί πραγματικά ξεδίπλωνε τον ξεχωριστό του χαρακτήρα.
Porsche 911
Η 911 για πολλούς, είναι το μοντέλο που νοητά συνοδεύει τη λέξη “αυτοκίνητο”. Ένα διαχρονικό σχήμα, τόσο γοητευτικό, όσο και ιδιαίτερο, με τη μηχανολογική ιδιαιτερότητα του “κρεμασμένου” κινητήρα πίσω από τον πίσω άξονα να φέρνει στο φως την εκλεκτική συγγένεια του μοντέλου της Porsche με το αρχέτυπο του αυτοκινήτου για το λαό- VW Beetle.
Renault 5
Το “πεντάρι” που οσονούπω θα μας απασχολήσει και πάλι με τη νέα του ηλεκτρική εκδοχή, ήταν ένα μοντέλο πολυτάλαντο. Φθηνό στην απόκτηση και τη συντήρηση -ανάλογα την έκδοση- και ικανοποιητικό σε όλες του τις εκδοχές, το Renault 5 έκανε τη Γαλλική εταιρεία δημοφιλή στα πέρατα του κόσμου- καθώς ήταν και αυτό με το οποίο η Renault έκανε “απόβαση” και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού- όπου εκεί λεγόταν “Le Car”.
Seat Ibiza
Η απαρχή του ονόματος Ibiza, ήταν ένα μοντέλο που αφενός έβαλε στο χάρτη και πάλι τη Seat, αφενός όμως έδωσε και την ευκαιρία σε πάρα πολλούς νέους να αποκτήσουν το πρώτο τους αυτοκίνητο. Αυτό και μόνο σαν στοιχείο της πρώτης γενιάς του Ibiza, είναι πάρα πολύ όμορφο και σημαντικό- και ας έχουν μείνει στην ιστορία οι “ατάκες” των διαφημίσεων της εταιρείας που έκαναν λόγο για την “System Porsche” τροφοδοσία του κινητήρα.
Skoda Favorit
Πολλοί θα συμφωνήσουν, πως το μεγαλείο που ακολούθησε για τη Skoda και τις προτάσεις που είδαμε στη συνέχεια, μετά το 1994 που σταμάτησε η παραγωγή του Favorit, οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στην αυτού ταπεινότητα. Με το Favorit η Skoda έκανε σε όλο τον κόσμο μια “δήλωση” που σε ελεύθερη μετάφραση έκανε λόγο για ικανότητα προσφοράς οικονομικού και ανθεκτικού αυτοκινήτου για κάθε ανάγκη. Χώρια που με αυτό έκανε και τις πρώτες πραγματικά σπουδαίες εμφανίσεις στο motorsport.
Subaru Impreza
Δεν θα ήταν τίποτα και μπορεί να πέρναγε απαρατήρητο σαν μοντέλο, αν τα λαμπερά γαλάζια αγωνιστικά δεν ξεσήκωναν τον κόσμο στις ειδικές διαδρομές των ράλι που έτρεχαν, διεκδικώντας πάντα τη διάκριση και τη νίκη. Το Impreza, ένα “ταπεινό” σεντάν -τυπικό Ιαπωνικό “εργαλείο” της δεκαετίας του ‘90- με βασική έκδοση που είχε boxer κινητήρα 1,6 λίτρων ατμοσφαιρικό με απόδοση 90 ίππων, έκανε πολλούς φίλους και κέρδισε πόντους δημοτικότητας χάρη στα δυναμικά αγωνιστικά της εταιρείας.
Toyota Corolla
Από την Toyota, δεν θα μπορούσε να είναι άλλο το πιο χαρακτηριστικό της μοντέλο, μια και είναι εκείνο με τη μακροβιότερη παρουσία και τις περισσότερες πωλήσεις. Η Corolla “κουβάλησε” για δεκαετίες ολόκληρη την Toyota, βάζοντάς την για τα καλά σε κάθε εμπορικό στίβο, όπου με αχτύπητα όπλα την αξιοπιστία και την ευκολία στη χρήση, κατάφερνε πάντα να διακρίνεται.
Volkswagen Golf
Το Golf είναι η κλασική περίπτωση case study, που το προϊόν ξεπερνά σε δημοτικότητα και αναγνωρισιμότητα, την εταιρεία που το παράγει. Ως όνομα, είναι κοντά μας 50 χρόνια και από μόνης της η ιδιαιτερότητα αυτή, σημαίνει πάρα πολλά για το πόσο μέσα στην αγορά ήταν και παραμένει. Το χαρακτηριστικό του είναι πως έχει κατακτήσει το “ρόλο” του οδηγού για τις εξελίξεις στην κατηγορία (C Segment), αφού θεωρείται πως με κάθε του γενιά βάζει τον πήχη για τον ανταγωνισμό σε όλους τους τομείς αξιολόγησης.
Volvo 850
Με το εμβληματικό station wagon και τον εξαιρετικό πεντακύλινδρο turbo κινητήρα που έδινε εκρηκτικές επιδόσεις, η Volvo αποτίναξε το ρόλο του “βαρετού οικογενειακού” και μπήκε στο μάτι όλων όσοι ήθελαν να νιώθουν αδρεναλίνη, παρά το γεγονός πως είχαν και οικογενειακές υποχρεώσεις. Για να το εδραιώσει αυτό, η Σουηδική εταιρεία είχε χρησιμοποιήσει αυτό ακριβώς το είδος του αμαξώματος (s/w) για να “χτίσει” ένα από τα πιο εντυπωσιακά αγωνιστικά μοντέλα που έχουν περάσει ποτέ από τις πίστες της Ευρώπης.