Αυτοκίνητο: Άνοδος στις πωλήσεις - ραγδαία αύξηση στα SUV και στη βενζίνη
Ραγδαία άνοδος στις πωλήσεις των αυτοκινήτων για το 2019 στα SUV και στη βενζίνη, με αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία να προκύπτουν για τις πωλήσεις νέων ΙΧ.
Έχοντας ξεπεράσει το ναδίρ των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων, με 5.482 μονάδες το 2012, από το 2013 η αγορά κινήθηκε ανοδικά, με: 58.694, 71.218, 75.805, 78.873, 88.083, 103.431 και 114.110 μονάδες το 2019.
Το κατά πόσο θα συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία, θα εξαρτηθεί, βέβαια, και από τις εξελίξεις στο οικονομικό πεδίο. Πάντως, η πρόβλεψη για το 2020 είναι ότι η αύξηση μπορεί να μην αγγίξει διψήφιο ποσοστό. Ας περιμένουμε τα μέτρα - κίνητρα της κυβέρνησης για “καθαρά” αυτοκίνητα και θα επανέλθουμε.
Προς το παρόν, μένουμε στο γεγονός ότι ΙΧ, μοτοσυκλέτες, φορτηγά και λεωφορεία, είχαν θετικό πρόσημο στις πωλήσεις. Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τον περασμένο μήνα και για το σύνολο του έτους 2019, έχουν ως εξής:
|
Δεκέμβριος 2019 |
Δεκέμβριος 2018 |
Μεταβολή |
Καινούργια επιβατικά |
6.598 |
5.337 |
+23,6% |
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) |
706 |
586 |
+20,5% |
Καινούργια λεωφορεία |
18 |
47 |
-61,7% |
Καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 κ.εκ.) |
1.312 |
1.185 |
+10,7% |
|
Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2019 |
Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2018 |
Μεταβολή |
Καινούργια επιβατικά |
114.110 |
103.431 |
+10,3% |
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) |
8.399 |
7.256 |
+15,8% |
Καινούργια λεωφορεία |
364 |
263 |
+38,4% |
Καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 κ.εκ.) |
38.230 |
33.378 |
+14,5% |
Επίσης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για το πώς κατανέμονται οι πωλήσεις καινούργιων ΙΧ, ανάλογα το αμάξωμά τους. Παρατηρούμε μια ραγδαία αύξηση των SUV (+35,5%) κάθε υποκατηγορίας, ενώ αρχίζουν να εξαφανίζονται τα μεσαία (D) αμαξώματα και τα πολυμορφικά (MPV):
Κατηγορία αμαξώματος |
Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2019 |
Ιανουάριος - Δεκέμβριος 2018 |
Διαφορά (μονάδες μεριδίου) |
A |
14,1% |
14,8% |
-0,7 |
A-SUV |
1,3% |
1,2% |
+0,1 |
B |
32,9% |
35,7% |
-2,8 |
B-SUV |
13,1% |
9,8% |
+3,3 |
C |
13,5% |
15,5% |
-2,0 |
C-SUV |
18,3% |
15,6% |
+2,7 |
D |
1,5% |
1,9% |
-0,4 |
D-SUV |
2,5% |
2,3% |
+0,2 |
E |
0,2% |
0,3% |
-0,1 |
E-SUV |
0,3% |
0,3% |
0,0 |
F-G |
0,0% |
0,0% |
0,0 |
F-G-SUV |
0,1% |
0,1% |
0,0 |
(Total SUV) |
(35,5%) |
(29,2%) |
(+6,3) |
SPORTS |
0,2% |
0,2% |
0,0 |
MPV |
0,2% |
0,3% |
-0,1 |
MPV-M/COMBI |
1,7% |
2,0% |
-0,3 |
|
100,0% |
100,0% |
0,0 |
Εξάλλου, μεγάλη στροφή παρατηρείται πλέον και στην βενζίνη, που κερδίζει κατά κράτος το πετρέλαιο, με συνεχώς αυξανόμενη τάση. Στο κάδρο μπαίνουν, πλέον, δυνατά τα υβριδικά, που έχουν μειωμένους ρύπους και θα δούμε σημαντική αύξηση άμεσα, τα ηλεκτρικά αρχίζουν να εμφανίζονται στους δρόμους, ενώ του φυσικού αερίου, όσο δεν αυξάνεται ο αριθμός των πρατηρίων σε όλη τη χώρα, δεν θα δούμε να αυξάνονται σημαντικά.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σύγκριση με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης:
|
Ιαν. – Δεκ. 2019 |
Ιαν. – Δεκ. 2018 |
Διαφορά (μονάδες μεριδίου) |
Μερίδιο αγοράς στην Ε.Ε. Ιαν. - Σεπ. ‘19* |
Μερίδιο αγοράς στην Ε.Ε. Ιαν. - Σεπ. ‘18* |
Διαφορά (μονάδες μεριδίου) |
Βενζίνη |
65,1% |
59,3% |
+5,8 |
59,3% |
56,5% |
+2,8 |
Πετρέλαιο |
26,6% |
35,7% |
-9,1 |
30,9% |
36,4% |
-5,5 |
Υβριδικά (HEV) |
5,8% |
3,8% |
+2,0 |
5,5% |
3,7% |
+1,8 |
Επαναφορτι-ζόμενα (ηλεκτρικά) (BEV-PHEV) |
0,4% |
0,3% |
+0,1 |
2,6% |
1,8% |
+0,8 |
Φυσικό αέριο (αμιγώς ή διπλού καυσίμου) |
1,4% |
1,0% |
+0,4 |
1,7% |
1,5% |
+0,2 |
Υγραέριο (αμιγώς ή διπλού καυσίμου) |
0,6% |
0,0% |
+0,6 |
*Εκδίδονται σε 3μηνιαία βάση
Τώρα, σε επίπεδο Ε.Ε., με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (www.acea.be), η αγορά των επιβατικών κινήθηκε ως και τον Νοέμβριο ως εξής:
|
Ιανουάριος –Νοέμβριος 2019 |
Ιανουάριος - Νοέμβριος 2018 |
Μεταβολή |
ΕΕ |
14.123.228 |
14.160.471 |
-0,3% |
ΕΕ 15 |
12.751.109 |
12.845.716 |
-0,7% |
ΕΕ + EFTA |
14.542.126 |
14.585.602 |
-0,3% |
Ελλάδα |
107.512 |
98.094 |
+9,6% |
(1) ΕΕ των 28, εκτός της Μάλτας, που δεν αποδίδει στοιχεία σε μηνιαία βάση.
(2) Μέλη της ΕΕ ως το 2004.
(3) Νορβηγία, Ισλανδία και Ελβετία.