Στο τιμόνι του ηλεκτρικού VW ID.3 1st
Νέα εποχή στη γερμανική μάρκα VW, η οποία εξηλεκτρίζει τη γκάμα των μοντέλων της. Προ ημερών, είχα στη διάθεσή μου, για λίγες ημέρες, το ολοκαίνουργιο ID.3
Απίστευτη τεχνολογία συσσωρεύεται στο ολοκαίνουργιο και αμιγώς ηλεκτρικό ID.3. Ουσιαστικά, με αυτό το αυτοκίνητο η VW ανοίγει, το δικό της, νέο δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση, καθώς με τη νέα πλατφόρμα, αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πολλά τέτοια μοντέλα στο εγγύς μέλλον.
Η VW δεν κάνει το πρώτο της εγχείρημα στα ηλεκτρικά. Λίγο παλαιότερα, με το eGolf είχε παρουσιάσει μια αξιόλογη πρόταση, αλλά με μικρότερη μπαταρία και σαφώς μικρότερη αυτονομία, ενώ βασιζόταν σε πλατφόρμα για συμβατικά μοντέλα, με όλα τα μειονεκτήματα που ενέχει αυτό το εγχείρημα (τοποθέτηση μπαταρίας κ.ά.). Διαθέτει δε και το ηλεκτρικό up.
Τώρα, προϊόντος του χρόνου και με την εξέλιξη της τεχνολογίας, θα ζήσουμε μια νέα εποχή ηλεκτροκίνησης κι έτσι όπως πηγαίνει η κατάσταση, από αυτή εδώ τη στήλη δεν θα αργήσει η εποχή που θα διαβάζετε περισσότερες δοκιμές ηλεκτρικών και υβριδικών, παρά αμιγώς συμβατικών μοντέλων, δηλαδή μόνο με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Προ ημερών, είχα στη διάθεσή μου, για λίγες ημέρες, το ολοκαίνουργιο ID.3, το οποίο η γερμανική μάρκα λανσάρει σε μια ειδική έκδοση εξοπλισμού, 1st .
Το να οδηγείς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όσο σημαντικό είναι αυτό καθεαυτό το γεγονός, άλλο τόσο είναι να γνωρίζεις και το υπόβαθρο της κατάστασης. Δηλαδή, πώς παράγεται το συγκεκριμένο μοντέλο, κι αν η παραγωγή ενός αυτοκινήτου που δεν ρυπαίνει κατά τη χρήση του, συνάδει με τον τρόπο παραγωγής του.
Ε, λοιπόν, το εργοστάσιο παραγωγής ID.3 στο Zwickau, θα μετατραπεί στο μεγαλύτερο, αποτελεσματικότερο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Για την παραγωγή του ID.3, η Volkswagen συμφώνησε, με τον προμηθευτή LG Chem, ότι θα χρησιμοποιηθεί μόνο πιστοποιημένη πράσινη ηλεκτρική ενέργεια στην παραγωγή μπαταριών στην Πολωνία.
Αφήνοντας στην άκρη τον τρόπο παραγωγής του ID.3, ο οποίος είναι σχεδόν απόλυτα φιλικός προς το περιβάλλον, θα περάσω σε αυτό που σημείωσα παραπάνω, ότι το ID.3 είναι το πρώτο μοντέλο που συνδυάζει όλα τα χαρακτηριστικά της νέας Μεταβλητής Πλατφόρμας για την Ηλεκτροκίνηση (MEB), η οποία σχεδιάστηκε αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα. Η πρωτοποριακή αυτή πλατφόρμα, οδηγεί σε θεμελιώδεις αλλαγές στο σύνολο των χαρακτηριστικών ενός μοντέλου, προσφέροντας πολλά πλεονεκτήματα.
Το ID.3 είναι σχετικά μικρών διαστάσεων, όσο ένα Golf, έχοντας την ευρυχωρία ενός αυτοκινήτου μεσαίας κατηγορίας και την ευελιξία ενός μικρού, όσο ένα up!, για παράδειγμα.
Στα 4,261 μ. μήκος, 1,809 μ. πλάτος και 1,568 μ. ύψος, συγκαταλέγεται στα λεγόμενα SUV αμαξώματα, που είναι τα πλέον δημοφιλή στην αγορά. Ταυτόχρονα, με ένα τεράστιο μεταξόνιο 2,77 μ., έχει τέτοια άνεση που θα τη ζήλευαν τα συμβατικά SUV,
και με 10,2 μ. κύκλο στροφής, πράγματι έχει χαρακτηριστικά ευελιξίας μικρού αυτοκινήτου.
Και δεν είναι μόνο οι διαστάσεις που κάνει τους περαστικούς να το κοιτούν. Είναι και η εμφάνιση, με μαύρη οροφή (διχρωμία στο αμάξωμα), κλειστή μάσκα μπροστά, διότι δεν χρειάζεται εξαερισμός για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (που δεν υπάρχει), νέο σήμα VW και πολλά, περιμετρικά, αεροδυναμικά στοιχεία, με πιο έντονη την παρουσία της αεροτομής οροφής (εξαιρετικός συντελεστής οπισθέλκουσας 0- Cd, μόλις 0,27).
Το ID.3 διαθέτει υψηλής τεχνολογίας φωτισμό, με τους προβολείς LED, ενώ όποιος επιλέξει έκδοση με προβολείς IQ. LED Matrix, τότε θα ανάβουν όταν πλησιάζει ο οδηγός, καθώς τον αναγνωρίζει, ενώ όταν ανοίγεις την πόρτα υπάρχει προβολή φωτός μέσω δέσμης που πέφτει από τους εξωτερικούς καθρέφτες.
Στην καμπίνα, το κύριο χαρακτηριστικό είναι η απλότητα. Οι διακόπτες απουσιάζουν, καθώς όλες οι λειτουργίες συμπυκνώνονται στην οθόνη αφής 10 ιντσών και στο πολυλειτουργικό τιμόνι. Με τα πλήκτρα αφής ή με έξυπνο φωνητικό έλεγχο, το «Hello ID», ρυθμίζεις τα πάντα στο σύστημα ενημέρωσης / ψυχαγωγίας, από το τηλέφωνο, το ηχοσύστημα, την πλοήγηση, τον ήχο και τονφωτισμό, μέχρι και τον τρόπο λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος. Για παράδειγμα, λέγοντας «Hello ID., I am cold» (θα μάθει κι ελληνικά…), αρκεί για να ενεργοποιηθεί η θέρμανση, ενώ λέγοντας «Hello ID., Play Radio X» αλλάζει σε νέο σταθμό.
Όλα από εκεί, με πολλές από τις ενδείξεις να φαίνονται και στον ψηφιακό πίνακα οργάνων 5,3 ιντσών. Ο μόνος διακόπτης που υπάρχει, είναι για τη ρύθμιση των καθρεπτών, στις πόρτες.
Και βέβαια, η απόλυτη ελευθερία κινήσεων, διότι χάρη στην επίπεδη τοποθέτηση της μπαταρίας, το πάτωμα είναι εντελώς επίπεδο, με αποτέλεσμα τόσο μπροστά, όσο και πίσω να υπάρχει τεράστια άνεση για πέντε επιβάτες, με χώρο αποσκευών 385 λίτρα, που με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων φθάνει στα 1.267 λίτρα. Πεντάλ από ένθετα αλουμινίου, κεντρική κονσόλα με ευελιξία χρήσης και καλαίσθητες ταπετσαρίες, συνθέτουν ένα αρκετά υψηλού επιπέδου εσωτερικό.
Τεχνολογικά, ενδιαφέρον παρουσιάζει η ID. Light, διαδραστική φωτεινή λωρίδα, η οποία εκτείνεται σε όλο το ταμπλό. Χαιρετά και υποστηρίζει τον οδηγό σε πολλές καταστάσεις, οπτικά μέσω φωτεινού σήματος. Δείχνει αν το ID.3 είναι έτοιμο για οδήγηση, προειδοποιεί για επικίνδυνες καταστάσεις, δίνει υποδείξεις για την πλοήγηση, ενώ αναφέρει μια εισερχόμενη κλήση.
Κι ακόμη, το Head Up Display (Augmented Reality), μεταδίδει χρήσιμες πληροφορίες απευθείας στο οπτικό πεδίο, πάνω στο παρμπρίζ, διευκολύνοντας την οδήγηση.
Τώρα, ας περάσω στην επιτομή της τεχνολογίας, στον ηλεκτρικό κινητήρα που τοποθετημένος στον πίσω άξονα. Η έκδοση δοκιμής έχει ισχύ 150kW ή 204 ίππους, αν προτιμάτε. Αργότερα θα προστεθεί μία έκδοση με 107 kW ή 146 ίππους. Η ροπή των 310 Nm είναι άμεσα διαθέσιμη, με το που πατάς το πεντάλ του γκαζιού, και μεταφέρεται από ένα κιβώτιο ταχυτήτων μιας σχέσης, στον πίσω άξονα, μέσω διαφορικού. Δηλαδή το ID.3 είναι πισωκίνητο, όπως και με το πρώτο Beetle.
Ως προς την λειτουργία, είναι εντελώς αθόρυβο και μόνο κατά την οδήγηση ακούς θόρυβο που προέρχεται από την κύλιση. Επίσης, για την ανάκτηση ενέργειας, αν έχει επιλεγεί η θέση D (Drive), το αυτοκίνητο ρολάρει ελεύθερα στις περισσότερες περιπτώσεις και ο ηλεκτροκινητήρας δεν τροφοδοτείται με ρεύμα. Στη θέση Β (Break - Φρένο), ωστόσο, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια και τροφοδοτεί ξανά την μπαταρία. Αυτό συμβαίνει επίσης όταν το όχημα φρενάρει. Ετσι, με τα συχνά σταμάτα – ξεκίνα στην πόλη, αυξάνεται η αυτονομία κίνησης.
Κι επειδή αναφέρω την αυτονομία, το ID.3 1st Pro, εξοπλίζεται με μπαταρία χωρητικότητας 58kWh, που χαρίζει αυτονομία έως 420 χλμ. Η τοποθέτησή της, μοιράζει ιδανικά το βάρος 50-50 στους δύο άξονες, με αποτέλεσμα το πάτημα στο δρόμο να είναι πολύ καλό, ακόμα και στις γρήγορες επιταχύνσεις. Αργότερα θα λανσαριστεί και έκδοση Pure με μπαταρία 45kWh (αυτονομία έως 330 χλμ.) και ισχύ 110kW ή 150 ίππους, αλλά και έκδοση ProS με μπαταρία 77kWh (αυτονομία έως 550 χλμ.) και ισχύ 204 ίππους.
Το ID.3 1st Pro εφοδιάζεται με φορτιστή μπαταρίας ισχύος 11 kW, έχοντας υποδοχή φόρτισης για συνεχές ρεύμα DC με ισχύ 100kW. Κι όσο υψηλότερη είναι η ισχύς φόρτισης, τόσο ταχύτερη είναι η διαδικασία φόρτισης. Προφανώς, από ταχυφορτιστή Wallbox ή σε σταθμό φόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος, το 80% της ενέργειας, επιτυγχάνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Ένα ακόμα που πρέπει να επισημάνουμε, είναι ότι παρά την πολύ γρήγορη επιτάχυνση (7,3 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα), η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα, ακριβώς για να έχει διάρκεια η μπαταρία.
Τώρα, σχετικά με τον εξοπλισμό, το σύστημα IQ.Drive περιλαμβάνει σε ασφάλεια και υποστήριξη οδηγού: Lane Assist, Front Assist με City Emergency Braking, Park Pilot, Dynamic Road Sign Display, Επικοινωνία Car2X, Emergency System και έναν νέο, κεντρικό αερόσακο.
Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται το σύστημα Infotainment «Ready 2 Discover» με οθόνη αφής 10 ιντσών, αυτόματος κλιματισμός Air Care Climatronic, υπηρεσίες We Connect, Wireless We Connect App, 2 θύρες USB-C interface εμπρός και Keyless Start - σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί.
Μάλιστα, με την εφαρμογή We Connect ID μπορείς να παρακολουθείς το ID.3 και το Smartphone γίνεται τηλεχειριστήριο. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για Android και Apple και περιλαμβάνει τις υπηρεσίες We Connect Start (υπηρεσίες πλοήγησης και οι υπηρεσίες που σχετίζονται με οχήματα) και We Charge, που σου δείχνει δημόσια σημεία φόρτισης γύρω από εσένα, μπορεί να προγραμματίσει φόρτιση στο σπίτι ή να διαχειριστεί την τρέχουσα κατάσταση φόρτισης και της υπολειπόμενης αυτονομίας.
Σε ανώτερες εκδόσεις εξοπλισμού, θα βρεις αρκετά ακόμα πλεονεκτήματα, αλλά και μόνον αυτά αρκούν.
Καταλήγοντας, η εισαγωγική εταιρεία διαθέτει το ID.3 με τιμή από 39.600 ευρώ, ενώ μπορείτε να υπολογίσετε και την κρατική επιδότηση των 5.500 ευρώ, που μειώνει πολύ την τιμή.
Εξάλλου, διατίθεται και ταχυφορτιστής Elli, κόστους 950 ευρώ, ενώ με μελέτη, τοποθέτηση και σύνδεση, υπάρχει όφελος 1200 ευρώ και σε συνεργασία με την Protergia (εφόσον κάποιος την επιλέξει ως πάροχο), όφελος στο ρεύμα αξίας 20.000 χλμ.