Αυξήθηκαν, αντί να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα
Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει φέτος την πολύ σημαντική πρόκληση, να περιορίσει τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ηδη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως όριο τα 95 γρ./χλμ., ωστόσο το 2019 οι μέσες εκπομπές ήταν 121,8 γρ./χλμ., ήτοι πάρα πολύ μακριά από τον στόχο.
Για να επιτευχθεί όμως, αυτός ο στόχος, οι κατασκευαστές προχωρούν προς τον εξηλεκτρισμό των μοντέλων τους, με υβριδικές και αμιγώς ηλεκτρικές τεχνολογίες.
Το 2019, για 3 συνεχόμενη χρονιά και εκεί που είχαμε φθίνουσα πορεία στις μέσες εκπομπές ρύπων, υπήρξε αύξηση στα CO2, φθάνοντας στα επίπεδα του 2014. Δηλαδή γυρίσαμε 5 χρόνια πίσω. Όμως, μπορούμε να πάμε σύντομα πολλά χρόνια μπροστά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics, ο μέσος όρος για τις 23 ευρωπαϊκές αγορές ανήλθε σε 121,8 γρ./χλμ. κι αυτό επειδή μειώθηκαν οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων και αυξήθηκαν οι εκδόσεις βενζίνης. Αυτό έχει την εξήγηση, ότι τα νέα μοτέρ βενζίνης, από πολύ μικρό κυβισμό, από τα 1000 κ.εκ., βγάζουμε μεγάλη ιπποδύναμη και υψηλή ροπή, εφάμιλλη εκδόσεων πετρελαίου μεγαλύτερου κυβισμού.
Επίσης, αυξήθηκαν οι πωλήσεις αμαξωμάτων SUV, μεγαλύτερου κυβισμού και βάρους, ενώ τα ηλεκτρικά και ηλεκτροκίνητα μοντέλα (μέσες εκπομπές ρύπων 63,2 γρ./χλμ.) είχαν μόνο το 6% της αγοράς.
Επιπλέον, τέσσερις από τις πέντε μεγαλύτερες αγορές στην Ευρώπη παρουσίασαν υψηλότερους μέσους όρους το 2019, σε σχέση με το 2018. Οι μέσες εκπομπές για τη Γερμανία, τη Βρετανία, την Ιταλία και την Ισπανία αυξήθηκαν από 0,8 γρ./χλμ. στη Γερμανία, έως 3,0 γρ./χλμ. στην Ιταλία. Η Γαλλία, ήταν η μόνη αγορά που είδε καλύτερα αποτελέσματα, καθώς ο μέσος όρος μειώθηκε από 112,0 γρ./χλμ. το 2018 σε 111,1 γρ./χλμ., πέρυσι.
Αξίζει να σημειώσουμε, ότι τα καθαρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέχουν μερίδιο αγοράς 2% στη Γαλλία, που είναι το μεγαλύτερο μερίδιο μεταξύ των πέντε μεγάλων αγορών. Η Γαλλία, λοιπόν, πρωτοστατεί στην παρουσίαση του τρόπου με τον οποίο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να έχουν μετρήσιμο αντίκτυπο στα επίπεδα εκπομπών ρύπων. Η Γαλλία έχει αυτό το υψηλό επίπεδο διείσδυσης στην αγορά εν μέρει λόγω της υιοθέτησης αυτοκινήτων, όπως το ηλεκτρικό Renault Zoe, ενώ σύντομα θα ακολουθήσει η πώληση του Peugeot 208-e.
Αλλες αγορές που σημείωσαν μεγάλες βελτιώσεις στα επίπεδα εκπομπών ρύπων, ήταν η Σουηδία και οι Κάτω Χώρες κι αυτό επειδή αυξήθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων.
Αντίθετα, η Ελλάδα είχε τη μεγαλύτερη αύξηση σε εκπομπές ρύπων, διότι υπήρξε τεράστια αύξηση στις πωλήσεις SUV μοντέλων.
Ως προς τις εταιρείες, η Toyota κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα σε 20 κορυφαίους κατασκευαστές. Η επιτυχία της Toyota βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις υβριδικές εκδόσεις, που αντιπροσωπεύουν το 60% του συνολικού όγκου της μάρκας το 2019.
Στην ομαδική κατάταξη, η Toyota πίσω μόνο από την Tesla, η οποία έχει μόνο ηλεκτρικά μοντέλα. Μαζί με τη μάρκα Lexus, η Toyota ανακοίνωσε κατά μέσο όρο 99,0 γρ./χλμ. Τη μεγαλύτερη αύξηση ρύπων είχε η Suzuki, η οποία προχωρά δυναμικά φέτος σε υβριδικές εκδόσεις. Αξιοσημείωτη ήταν η θέση της Citroen στην κατάταξη, πίσω από την Toyota.
Τα SUV ήταν η κινητήρια δύναμη ανάπτυξης, όσον αφορά τον όγκο πωλήσεων και τα κέρδη για τις ευρωπαϊκές αγορές πέρυσι. Ωστόσο, η δημοτικότητα των SUV έχει αρνητικό αντίκτυπο στα επίπεδα των μέσων εκπομπών ρύπων.
Οι μέσες εκπομπές CO2 για τα SUV ήταν 131,5 γρ./χλμ., οι οποίες ήταν υψηλότερες από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων πόλης (107,7 γρ./χλμ), των supermini (109,2 γρ./χλμ.), των μικρομεσαίων (115,3 γρ./χλμ.), των μεσαίων μεγέθους (117,9 γρ./χλμ.) και των πολυτελών (131 γρ./χλμ.). Επιπλέον, τα SUV αποτελούσαν το 38% των συνολικών πωλήσεων στην ΕΕ-18 χωρών…