Δοκιμάζουμε τη νέα Alfa Romeo Junior στην έκδοση Ibrida 1,2 με τους 136 ίππους - Προβλέπονται ανακατατάξεις στα SUV
Όπως είχε γίνει και με την Tonale, η Alfa Romeo έχει ρίξει ιδιαίτερο βάρος στο νέο της SUV μοντέλο που κάνει “άνοιγμα προς τα κάτω” και λανσάρει τη νέα Junior, μετά από αρκετά μεγάλο επικοινωνιακό “βομβαρδισμό”. Κάνουμε τα πρώτα χιλιόμετρα και (προ)βλέπουμε πως υπάρχουν σοβαροί λόγοι για να πετύχει εμπορικά το νέο μοντέλο.
Περιμένοντας την Junior, οι σκέψεις περιστρέφονταν στο κατά πόσο θα προβάλλεται το πνεύμα της Alfa Romeo, με δεδομένο πως υπάρχουν πολλά κοινά “συστατικά” με άλλα μοντέλα της ίδιας SUV κατηγορίας από τον Όμιλο Stellantis. Εύλογα, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις αν τις συγκρίνεις μεταξύ τους, θα πρέπει να μπορείς να δεις μέσα από τις λεπτομέρειες, όλα όσα κάνουν την κάθε περίπτωση “ταιριαστή” ανά μάρκα.
Στην περίπτωση του νέου μοντέλου της Alfa Romeo, όπως θα δούμε πιο κάτω, η έκπληξη ήταν μεγάλη. Κατ’ αρχήν από κοντά είναι πολύ ενδιαφέρουσα και όλες οι "ασπρόμαυρες" λεπτομέρειες, αναδεικνύονται με τη δέουσα για την περίοδο διακριτικότητα. Οι ζάντες βγάζουν την περισσότερη “Alfa Romeo διάθεση” έτσι όπως αυτή αποτυπωνόταν στα τελευταία μοντέλα που θεωρούνται “γνήσια” για τους Αλφίστι- όση σημασία και αν έχει αυτό.
Όπως είθισται, τα φωτιστικά σώματα “κουβαλούν” πολύ από τη πρόθεση για διαφοροποίηση και εν προκειμένω, είναι πολύ επιτυχημένη η προσέγγιση, τόσο εμπρός, όσο και πίσω. Αντίστοιχα και η καμπίνα, έχει κάμποσα στοιχεία που διαφοροποιούν την Junior από τα ομογάλακτα B-SUV του Ομίλου και εν τέλει, ο στόχος έχει μάλλον επιτευχθεί, μια και οι αναφορές από το ένα μοντέλο στο άλλο κάτω από την ομπρέλα της Stellantis, είναι ιδιαίτερα περιορισμένες και σε κάθε περίπτωση, καθόλου ενοχλητικές.
Στο ταμπλό, η εικόνα είναι όσο δυναμική περιμένει κανείς. Οι αεραγωγοί με τις κομψές λεπτομέρειες και το σήμα της Μιλανέζικης φίρμας, το τιμόνι με τη σωστή διάμετρο και την ωραία λαβή αλλά και το κουμπί για την εκκίνηση του κινητήρα που είναι τοποθετημένο πάνω από τον διακόπτη- επιλογέα των ταχυτήτων, στην κεντρική κονσόλα. Τα καθίσματα στην έκδοση Speciale που έχουμε στη διάθεσή μας, είναι πολύ καλά σε στήριξη- με του οδηγού να διαθέτει ηλεκτρικές ρυθμίσεις αλλά και -ευπρόσδεκτο- μασάζ.
Στο ταμπλό, το σύνηθες lay out με την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη να “τρέχει” ταχύτατα τις εφαρμογές που υποστηρίζονται από το λειτουργικό σύστημα του αυτοκινήτου και να δίνει έλεγχο σε όλο το πακέτο των ηλεκτρονικών βοηθημάτων που υπάρχει για την υποστήριξη του οδηγού. Πίσω από το τιμόνι, η χάρη της Alfa Romeo έχει δώσει άλλο αέρα στον “τυπικό” πίνακα οργάνων, με τα τοξωτά αλεξήλια να αποτελούν μια πολύ ευχάριστη όσο και δυναμική πινελιά, καλωσορίζοντας τον οδηγό.
Καθώς όλα αυτά συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις ημέρες που θεωρούνται “άγιες” μια και γιορτάζουμε την επέτειο της γέννησης του Θεανθρώπου, ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για ένα απολογιστικό ταξίδι που δεν είχε να κάνει μόνο με το αυτοκίνητο -αλλά αυτό δεν είναι της παρούσης. Έτσι, τακτοποιώντας αποσκευές για απόδραση τριών ατόμων δύο διανυκτερεύσεων, αναδεικνύεται η καλή εκμετάλλευση του χώρου πίσω από τις πλάτες των επιβατών, ο οποίος μέχρι την εταζέρα, μπορεί να φιλοξενήσει 415 λίτρα αντικειμένων.
Στην καμπίνα, τα δύο πιο σημαντικά πλάσματα που έχουν συνδεθεί με τη ζωή μου και start button (στην κεντρική κονσόλα και όχι στο τιμόνι- όπως συμβαίνει σε άλλες Alfa Romeo) για να φτάσουμε στον τόπο όπου γαληνεύει η ψυχή. Με μια διαδρομή που έχει τα πάντα και -όπως κάθε φορά- μου δίνει τη δυνατότητα να δω κάθε πτυχή του υπό εξέταση αυτοκινήτου- της ex-Milano και νυν Junior εν προκειμένω. Η ελάχιστη κίνηση στο δρόμο, καθώς ο προορισμός χαίρει εκτίμησης για αποδράσεις σαββατοκύριακου ή τριημέρων και όχι για μεσοβδόμαδες, είναι "βάλσαμο" για τον ταλαιπωρημένο από την εορταστική κίνηση των προηγούμενων ημερών, οδηγό.
Αυτό που προκύπτει αβίαστα ως απολογιστικό σημείωμα μετά τα πρώτα χιλιόμετρα, είναι το ότι ετούτη εδώ η περίπτωση, καταφέρνει με ένα τρόπο μαγικό να διαχωρίσει τη θέση της από τα υπόλοιπα μοντέλα του Ομίλου που χρησιμοποιούν την ικανότατη CMP2 πλατφόρμα. Εισπράττεις μια πολύ ευχάριστη, όσο και “διακριτικά τοποθετημένη” σπορ διάθεση, που αναδεικνύεται ως ένα καλοδεχούμενο σφρίγος σε όλες τις εκφάνσεις που έχει σημασία για τον οδηγό. Μιλώντας προ ετών με έναν επικεφαλής μηχανικό, θυμάμαι να τονίζει τη σημασία της επιλογής των κατάλληλων silent blocks στα σημεία έδρασης της ανάρτησης και όχι μόνο.
Αν δεχτούμε λοιπόν πως η διαφορές ανάμεσα σε “ίδιας” αρχιτεκτονικής μοντέλα, έγκεινται σε αυτή τη λεπτομέρεια, τότε η Alfa Romeo εδώ έχει κάνει εξαιρετική δουλειά. Δεν είναι μόνο το ότι καταφέρνει να δώσει την αίσθηση της διαφοροποίησης από την υπόλοιπη πεντάδα των ομογάλακτων crossover/SUV αλλά έχει τονίσει με πολύ ενδιαφέρον τρόπο και τη σπορ διάθεση του μοντέλου. Είναι το σφρίγος για το οποίο ξεκίνησα να σας λέω νωρίτερα. Αυτό είναι που “εκθέτει” ακόμα και την Tonale, δίνοντας το στέμμα του πιο επιτυχημένα "Alfa Romeo" μοντέλου της γκάμας στην Junior.
Σε αντίθεση με την Tonale, η Junior δεν φαίνεται πουθενά πλαδαρή και αδιάφορη. Σίγουρα έχει να κάνει και με την “Speciale” έκδοση που έχουμε στη διάθεσή μας, στην οποία αναδεικνύεται πειστικά ο compact χαρακτήρας του αυτοκινήτου, που φτάνει στα χέρια και όχι μόνο του οδηγού, ως μια συμπαγής κατασκευή, σμιλευμένη σε ένα κομμάτι μέταλλο. Άμεσο τιμόνι, πολύ θετική ανάρτηση με ιδανικό κοντρόλ των ταλαντώσεων (ακόμα και χωρίς την προφόρτιση των τριών ατόμων με τις αποσκευές τους) και ένα υβριδικό σύνολο που αναδεικνύει το δυναμισμό όταν το ζητήσει ο οδηγός.
Γιατί κατά τα άλλα, φροντίζει με τον καλύτερο τρόπο γι’ αυτό που έχει δημιουργηθεί, διατηρώντας τις απατήσεις του αυτοκινήτου για καύσιμο σε πολύ λογικά επίπεδα, βάζοντας τα γυαλιά ακόμα και σε full hybrid περιπτώσεις μοντέλων της ίδιας κατηγορίας, που “ταλαιπωρούν” και “μένουν πίσω” με κιβώτια ταχυτήτων CVT… Οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι συγκρατημένες, ενώ σε τέτοιο περιβάλλον (είπαμε, στροφές) αναδεικνύεται και η ακαμψία του πλαισίου, όσο και η ποιοτική κατασκευή του συνόλου.
Οι 136 ίπποι του mild υβριδικού συνόλου που χρησιμοποιεί η Ibrida, είναι ικανοποιητικοί σε κάθε περίπτωση. Μην ξεχνάμε πως η βενζινοκίνητη “καρδιά” του συνόλου είναι ο τρικύλινδρος των 1,2 λίτρων, ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση υποστηρίζεται και από έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 21 kW (28,5 ps), του οποίου η συμμετοχή είναι σημαντική στον περιορισμό της κατανάλωσης ανεξαρτήτως περιβάλλοντος κίνησης (πόλη- ταξίδι). Στην περίπτωσή μας, με την πολύ καινούργια Junior να έχει περί τα 1.700 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, είδαμε κατανάλωση μικτή της τάξης των 6,1 λίτρων για κάθε 100 χλμ. απόστασης.
Αυτό προκύπτει από την αυξημένη συμμετοχή του ηλεκτροκινητήρα στην κίνηση του αυτοκινήτου, με το βενζινοκινητήρα να παραμένει εκτός λειτουργίας σε συνθήκες καθόλου έως και ελάχιστων απαιτήσεων από τον οδηγό, με κεκτημένη ταχύτητα. Το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα του τρικύλινδρου, έχει χαθεί κάτω από ικανές “στρώσεις” μόνωσης, ενώ το σύνολο εντυπωσιάζει με την αμεσότητά του και τη σπιρτάδα που αποπνέει από τις χαμηλές στροφές λειτουργίας του κινητήρα.
Το 6άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, ταιριάζει γάντι στην περίπτωση, ενώ δείχνει να έχει λυμένα και τα θέματα του παρελθόντος, καθώς δεν μένει ποτέ “μετέωρο” ανάμεσα σε κάποιες αλλαγές. Κι όλα αυτά, στο “N”. Στο “D”ynamic, το σύνολο μοιάζει να γίνεται πιο “σφιχτό” με το τιμόνι να βαραίνει, δίνοντας μια τονισμένη σπορ διάθεση. Σε κάθε περίπτωση, η κύλιση είναι εξαιρετική και παραπέμπει στις πλέον premium αντίστοιχες προτάσεις, χωρίς να “θίγεται” ούτε στο ελάχιστο από τα φαρδιά ελαστικά με το χαμηλό προφίλ (225/55) σε αυτές τις 18άρες με τη ρετρό σχεδίαση.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και τα φρένα με τους δίσκους σε όλους τους τροχούς, που είναι ανθεκτικά στο “ξύλο”, αν και δεν θέλγουν με την αίσθηση που περνάει από το ποδοστήριο. Είναι όμως όσο άμεσα σε απόκριση περιμένεις, αν έχεις οδηγήσει κάποια Alfa Romeo κατά το παρελθόν. Είναι τόσο καλή η συνολική παρουσία της Junior στο δρόμο, που ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω, είναι απλά μια καταγραφή στο χαρτί με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μοντέλου. Αυτό σημαίνει πως ούτε σε “σκληρές” εγκάρσιες ανωμαλίες του δρόμου δεν θα ακουστεί το παραμικρό από εκεί.
Αντίστοιχα, σε δρόμους με στροφές, η Junior αναδεικνύει τη Μιλανέζικη προέλευση της μάρκας, δίνοντας όλο το πακέτο που αναζητά κάποιος. Τηρουμένων των αναλογιών -καθώς μην ξεχνιόμαστε, η Junior είναι ένα SUV- η σπορ διάθεση είναι παρούσα και σε αυτή υπερθεματίζει η άνεση του αυτοκινήτου κατά το πέρασμα από αλλεπάλληλες στροφές, με τον οδηγό σε κέφια. Ευέλικτη και ακριβής, η Junior προσφέρει στο δρόμο αυτό που φαντάζεται κάθε λάτρης της μάρκας.
Με τη διακριτική επέμβαση του ηλεκτρονικού “χεριού” όταν δεν αποφευχθεί η υπερβολή, η Junior φροντίζει για τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας σε κάθε μετακίνηση. Με την ευκαιρία, η “δική μας” Junior ήταν εφοδιασμένη με τους δυναμικούς προβολείς που διαθέτουν αυτόματη λειτουργία μεγάλης σκάλας και προσαρμογή της δέσμης ανάλογα με τις συνθήκες. Πρόκειται για ένα σύστημα που συνδέεται άρρηκτα με την ασφάλεια και καθώς ο υπογράφων θεωρεί τις εξελίξεις στα φώτα των αυτοκινήτων μια από τις σημαντικότερες “προόδους” στο θέμα της ασφάλειας, προτείνει να το δείτε πολύ ζεστά ως στοιχείο πρόσθετου εξοπλισμού που αξίζει το κόστος του.
Απαντώντας στο καίριο ερώτημα των ημερών, η Junior, που στέκεται τιμολογιακά στις παρυφές των 30k, είναι ένα αξιόμαχο μοντέλο, καλά εξοπλισμένο και με όλα όσα μπορεί να ζητήσει κανείς από ένα μοντέλο της κατηγορίας. Προσωπικά πιστεύω πως το “θέμα” με τις Ιταλικές ρίζες είναι ένας πολύ καλός λόγος για να την ξεχωρίσει κανείς από το υπόλοιπο “σόι” του Ομίλου Stellantis και να “επενδύσει” πάνω στο ότι μιλάμε για ένα SUV που χαίρεσαι να οδηγείς και να βλέπεις.
Κι αν αυτά δεν είναι αρκετά για μια εμπορική επιτυχία, τότε θα πρέπει ο ευτραφής κύριος με την κόκκινη στολή και τη λευκή κόμη και γενειάδα, να μεγαλώσει τη μεταφορική ικανότητα του ελκήθρου του, προκειμένου να μοιράσει σε όλους τους “πιστούς” από μια Junior. Γιατί κατά βάθος, όλοι όσοι τη θέλουν, ήταν τη χρονιά που τελειώνει -αλλά και θα συνεχίσουν να είναι- καλά παιδιά.
Τεχνικά χαρακτηριστικά της Alfa Romeo Junior Ibrida 1.2 eDCT 136 ps
Κινητήρας (κ.εκ.): i3, 1.199
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 136/ 5.500
Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 230/ 1.750
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δευτερόλεπτα): 8,9”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 206
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή (λίτρα/100 χλμ.): 4,2
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.): 109
Διαστάσεις (ΜxΠxY, χιλιοστά): 4.173x1.781x1.539
Μεταξόνιο (χιλιοστά): 2.557
Βάρος (κιλά): 1.380
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 415
Τιμή: Από 29.900 ευρώ