Δοκιμή Honda Jazz e:HEV: Η διαφορετική, υβριδική οπτική του σύγχρονου σουπερμίνι
Στην τέταρτη γενιά του το ιαπωνικό supermini μένει ταγμένο στην διαχρονική του φιλοσοφία της χωροταξίας, και στη δύναμη των δικών του επιλογών - όπως μαρτυρά η διάθεσή του αποκλειστικά με το υβριδικό σύστημα e:HEV.
Το όνομα Jazz φαντάζει ταιριαστό για ένα αυτοκίνητο που πηγαία αυτοσχεδιάζει: διότι είναι έξω από τις νόρμες των ημερών μας ένα supermini -σε μια τόσο εμπορική κατηγορία- να υιοθετεί ακόμα MPV φόρμες, που έμοιαζαν ξεχασμένες στο χρόνο, και να ξεγράφει το downsizing μικρών Turbo βενζινοκινητήρων, που ακόμα βασιλεύουν, εις το όνομα της πλήρους επιλογής ενός προηγμένου υβριδικού συστήματος κίνησης που η Honda ονομάζει e:HEV.
Honda Jazz e:HEV: Σχεδίαση
Το «κλειδί» αυτού του αυτοσχεδιασμού, όπως και κάθε αυτοσχεδιασμού, είναι ότι η Honda το κάνει καλά. Αρχίζοντας από την εμφάνιση, το Jazz παραδοσιακά επιλέγει φόρμα MPV που το βοηθά να προσφέρει χώρους μεγαλύτερης κατηγορίας και εμπνευσμένη χωροταξική ευελιξία.
Έτσι, και η τέταρτη γενιά του ιαπωνικού σουπερμίνι διαθέτει ψηλό ανάστημα με μοντέρνα λογική. Κυριαρχούν οι λιτές, ευθείες επιφάνειες και απουσιάζουν εντελώς τα στοιχεία εντυπωσιασμού.
Είναι επίσης σημαντικό ότι λέπτυναν οι εμπρός κολόνες σε σημείο που προσφέρουν καλύτερη ορατότητα κατά περίπου 30 τοις εκατό. Οι πιο λεπτές κολώνες επηρεάζουν άλλωστε και τη γενικότερη σχεδιαστική εικόνα του αμαξώματος, που επιπλέον απέκτησε πιο μεγάλα φωτιστικά σώματα και πιο δυναμικούς προφυλακτήρες.
Honda Jazz e:HEV: Εσωτερικό
Το Jazz, αν και είναι σε αυτή την τέταρτη γενιά του κατά 14 mm πιο μεγάλο σε μήκος από το προηγούμενο μοντέλο, και παρότι είναι κατά 24 mm χαμηλότερο (με ύψος 1.526 mm), οφείλει τους χώρους μικρομεσαίου οικογενειακού μοντέλου που διαθέτει στην MPV λογική της αξιοποίησης κάθε διάστασης του αμαξώματος.
Τα εξαρτήματα του υβριδικού συστήματος, επίσης, δεν έκοψαν χώρο από τους επιβάτες, διότι χώρεσαν όλα κάτω από το καπό, κι έτσι πέντε ενήλικες κάθονται στην ιδιαίτερα ευρύχωρη καμπίνα χωρίς προβλήματα.
Κατά τα άλλα, το εσωτερικό του νέου Jazz έχει ορισμένα σκληρά πλαστικά αλλά η ποιότητά τους και ο νεανικότερος σχεδιασμός αποζημιώνουν με το παραπάνω - όπως και οι αρκετές έξυπνες θήκες (π.χ. οι δύο ποτηροθήκες στις άκρες του ταμπλό) και κυρίως τα πίσω Magic Seats.
Με τα Magic Seats ανασηκώνονται τα έδρανα των καθισμάτων για τη φόρτωση ψηλών αντικειμένων. Από την άλλη, όταν ρίξετε τις πλάτες τους σχηματίζεται ένας εξαιρετικά μεγάλος και ψηλός χώρος φόρτωσης 1.205 λίτρων. Με όρθια τα πίσω καθίσματα το πορτμπαγκάζ είναι και πάλι αρκετά μεγάλο με όγκο 304 λίτρα.
Στο ταμπλό και στην κονσόλα το Jazz διαθέτει δύο οθόνες, μία TFT 7 ιντσών για τον πίνακα οργάνων (με πλήθος πληροφοριών για την αυτονομία και τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος) και μία έγχρωμη οθόνη αφής 9 ιντσών για τα πολυμέσα και την ψυχαγωγία.
Η τελευταία έχει πολύ εύχρηστο λογισμικό, δυνατότητα μετατροπής σε WiFi Hotspot και συνδεσιμότητα του smartphone μέσω Apple Carplay και Android Auto - ενώ υπάρχει και η δυνατότητα χειρισμού της με φωνητικές εντολές.
Honda Jazz e:HEV: Επιδόσεις
Το σύστημα e:HEV του Jazz δεν είναι απλά μια μπαταρία κι ένας ηλεκτροκινητήρας που δίνει έξτρα ώθηση στον κινητήρα βενζίνης. Το υβριδικό σύστημα της Honda είναι πολλά βήματα πιο κοντά στην ηλεκτροκίνηση, διότι λειτουργεί ως εξής: την κίνηση μεταδίδει στους εμπρός τροχούς ένας ηλεκτροκινητήρας 80 kW.
Ο τελευταίος παίρνει την ενέργειά του από τη μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία φορτίζεται από τη λειτουργία του κινητήρα βενζίνης 1.5 i-VTEC, μέσω μιας γεννήτριας, δηλαδή ενός δεύτερου μικρότερου ηλεκτροκινητήρα. Ο βενζινοκινητήρας έχει ισχύ 98 ίππων και ροπή 131 Nm.
Το αρχικό πλεονέκτημα του συστήματος e:HEV είναι ότι εμμέσως επιτυγχάνει χαμηλότερη κατανάλωση, που μπορεί να πέφτει ακόμα και κάτω από τα 4,0 lt/100 km στις συνθήκες της καθημερινότητας. Με χαμηλές ταχύτητες και με φορτισμένη μπαταρία, μάλιστα, το Jazz μπορεί να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά, με μηδενική κατανάλωση και ρύπους. Η μέση, δε, εκπομπή CO2 δεν ξεπερνά τα 102 gr/km, σύμφωνα με τον ρεαλιστικό κύκλο WLTP.
Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι ο κινητήρας βενζίνης είναι πάντα διαθέσιμος να συμβάλλει στις ανάγκες περισσότερης ισχύος, κυρίως όταν η ταχύτητα ξεπερνά τα 80 km/h.
Σε αυτή την περίπτωση το όλο σύστημα προσφέρει 109 ίππους και 253 Nm ροπής, με ιδιαίτερα άμεση και γραμμική απόδοση - με το λογικό, βέβαια, κόστος της αύξησης της κατανάλωσης, η οποία όμως και πάλι μπορεί να μείνει κοντά στα 6,0 lt/100 km αν τηρήσεις ένα σταθερό τέμπο χωρίς σκαμπανεβάσματα του γκαζιού.
Με την υπεροπλία των κινητήρων του, το Jazz e:HEV επιτυγχάνει, χωρίς να είναι αυτό κρίσιμο ζητούμενο, επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h σε 9,4’’ και τελική ταχύτητα 175 km/h, μέσω των ανεπαίσθητων αλλαγών σχέσεων του καινούριου κιβωτίου μίας σχέσης (αντί ενός κλασικού eCVT).
Το σύστημα e:HEV επιλέγει αυτόματα και διαρκώς την βέλτιστη λειτουργία του συστήματος και, σύμφωνα με τη Honda, στις ήπιες συνθήκες της κίνησης στην πόλη εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση σε ποσοστό που φτάνει μέχρι και το 50% των καθημερινών μετακινήσεων.
Το σύστημα e:HEV προσαρμόζεται αυτόματα στις συνθήκες οδήγησης, χωρίς καμία ενέργεια από τον οδηγό, επιλέγοντας ανάμεσα σε 3 προγράμματα οδήγησης:
- Το πρόγραμμα EV Drive κινεί το Jazz αμιγώς ηλεκτρικά, με τα αποθέματα ενέργειας της μπαταρίας.
- Το Hybrid Drive εκτελεί αυτόματα τη συνδυαστική λειτουργία κινητήρα βενζίνης-ηλεκτροκινητήρων (που διαβάσατε πιο πάνω).
- Το Engine Drive δίνει τη δυνατότητα της απρόσκοπτης μετάδοσης της ισχύος του κινητήρα βενζίνης απευθείας στους τροχούς.
Honda Jazz e:HEV: Οδική συμπεριφορά
Το νέο Jazz συνεχίζει την παράδοση που το θέλει – τουλάχιστον στις δύο προηγούμενες γενιές του – ένα πολύ καλοστημένο και άνετο σουπερμίνι. Με την τοποθέτηση του δοχείου καυσίμου και της μπαταρίας ιόντων λιθίου στο δάπεδο ήρθαν και όλα τα οφέλη της περαιτέρω στιβαρότητας στο δρόμο, της αρκετά ασφαλούς και ουδέτερης οδικής συμπεριφοράς.
Η ταυτόχρονη συμβολή της ανανεωμένης ανάρτησης ωφελεί και αυτόν τον τομέα, αλλά και τη γενικότερη εξαιρετική άνεση στις ανωμαλίες του οδοστρώματος, και την ποιοτική κύλιση στο ταξίδι.
Την ίδια στιγμή, οι συμπαγείς διαστάσεις (με μήκος 4.044 mm), οι μικροί πρόβολοι και κυρίως ο μικρός κύκλος στροφής και η πολύ βολική για την πόλη ελαφριά αίσθηση του τιμονιού, εξασφαλίζουν άριστη ευελιξία στις αστικές συνθήκες της καθημερινότητας.
Παράλληλα, η σουίτα των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης Honda Sensing που είναι στάνταρ συμβάλλει στο εξαιρετικό επίπεδο ασφάλειας που απολαμβάνει σε κάθε είδους διαδρομή ο οδηγός του Jazz.
Honda Jazz e:HEV: Γιατί αξίζει να το αγοράσεις
Το νέο Jazz, εν κατακλείδι, είναι ένα σημαντικό βήμα της Honda στο πλάνο της να έχουν όλα τα mainstream μοντέλα της στην Ευρώπη υβριδική ή αμιγώς ηλεκτρική τεχνολογία ως το 2030.
Ένα ζήτημα του Jazz είναι η τιμή, με αρχική τα 23.750 ευρώ, αλλά με αυτή προσφέρει χώρους μεγαλύτερης κατηγορίας, υβριδική τεχνολογία για πραγματικά χαμηλή κατανάλωση και ρύπους, τη φήμη αξιοπιστίας των Honda, αλλά και την πλήρη σουίτα των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης Honda Sensing.
Honda Jazz e:HEV: Τεχνικά* / Τιμή
- Κινητήρας / Καύσιμο: 1.498 κ.εκ. / Βενζίνη
- Υβριδικό σύστημα: full hybrid με 2 ηλεκτροκινητήρες
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο eCVT / 1
- Κίνηση: Εμπρός
- Ισχύς: 109 ίπποι
- Ροπή: 253 Nm
- 0-100 km/h: 9,4 sec
- Τελική ταχύτητα: 175 km/h
- Κατανάλωση: 4,5 lt/100 km
- Εκπομπές CO2: 102 g/km
- Μήκος: 4,05 m
- Βάρος: 1.230 kg
- Απόσταση από το έδαφος: 136 mm
- Πορτμπαγκάζ: 304 lt
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: από 23.750 €
*Στοιχεία κατασκευαστή