Δοκιμή της BMW X5 xDrive 50e: Το τοτέμ των premium SUV παραμένει συναρπαστικό
Με την X5 η BMW μας “σύστησε” τη μεγάλη κατηγορία των premium SUV, που στη δική της κωδικοποίηση, ήταν και παραμένει “SAV”. Στη συγκεκριμένη έκδοση που οδηγούμε τώρα, δικαιολογείται στο σπορ ύφος, μια και οι επιδόσεις είναι κορυφαίες, όπως και η πολυτέλεια.
Για την αμερικάνικη αγορά, η X5 ήταν ανέκαθεν ένα “μεσαίο” SUV- ή για να πάμε με τα “νερά” της BMW, SAV (Sport Activity Vehicle). Για εμάς, ανέκαθεν θεωρούνταν "μεγάλο SUV". Η ιστορία του μοντέλου, ξεκίνησε να γράφεται το 1999 και από τότε μέχρι σήμερα, έχει κυλίσει αρκετό νερό στο αυλάκι, καθώς για τη BMW το μοντέλο είναι ιδιαίτερα επιτυχημένο εμπορικά, έχοντας σημειώσει περί τα 3 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως.
Δεν είναι τυχαίο, πως από τη X5 ξεκίνησε η “οικογένεια” των “X” μοντέλων της BMW, που πλέον αριθμεί 7 μοντέλα και ανάμεσά τους, μπορεί να βρει κανείς το premium SUV που επιθυμεί βάσει μεγέθους. Στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε μπροστά μας ως εκπρόσωπο της τέταρτης γενιάς του μοντέλου, την εξαιρετική από κάθε άποψη xDrive 50e που είναι plug-in υβριδική.
Θα επιστρέψουμε σε αυτό αργότερα όμως, αφού πούμε δύο λόγια για την αισθητική του αυτοκινήτου που μένοντας πιστό στην παράδοση, προβάλλεται ως ένα ιδιαιτέρως συμπαγές σύνολο που αποπνέει στιβαρότητα, όντας παράλληλα επιβλητικό. Οι νέες επιλογές της εταιρείας, αυτές που έχουν να κάνουν με την ευρεία χρήση των led στα φωτιστικά σώματα, εκσυγχρονίζει την όψη του μεγάλου αμαξώματος.
Τόσο εμπρός, όσο και πίσω, τα φωτιστικά σώματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εικόνας της X5, βάζοντας σε περίοπτη θέση τη διάθεση για κομψότητα- όπως κι αν το μεταφράζει κανείς αυτό. Οι φωτεινές “γωνιές” των εμπρός φώτων, με το χαρακτηριστικό dimmer άναμμα σε όλες τις λειτουργίες, κάνουν το σύνολο πιο εκλεπτυσμένο από όσο θα του επέτρεπε ο μάλλον μεγάλος όγκος του μόνος του να δείξει.
Αντίστοιχα, στην καμπίνα της X5, τα πράγματα μπορεί να ήταν αναμενόμενα σε ότι έχει να κάνει με την ποιότητα και την τεχνολογία, είναι όμως -πάντα- ευχάριστη η έκπληξη αναφορικά με τη συνολική ατμόσφαιρα που απολαμβάνουν οι επιβάτες. Ποιοτικό και μαλακό δέρμα παντού, στιβαρή κατασκευή με συναρμογή για σεμινάριο και ένα τεχνολογικό υπόβαθρο που απογειώνει τη διάθεση σε κάθε έκφανσή της.
Η κυρτή οθόνη που καλύπτει από την αριστερή πλευρά έως και πιο δεξιά από το κέντρο του ταμπλό, δίνει το στίγμα, με το φωτισμό που προσαρμόζεται είτε στο πρόγραμμα οδήγησης, είτε στη διάθεση του οδηγού να συμπληρώνει την πολύ ευχάριστη εικόνα στον περιβάλλοντα χώρο. Ειδικά όταν πέφτει το φως, η μαγεία στην καμπίνα της X5 γίνεται ακόμα πιο ιδιαίτερη, με τον περιμετρικό φωτισμό της γυάλινης οροφής (σε ένα από τα 15 διαθέσιμα χρώματα) να συμβάλλει αποφασιστικά στο σύνολο.
Η πλήρως ψηφιακή Curved Display αποτελείται από μια οθόνη 12,3 ιντσών πίσω από το τιμόνι και μια ακόμα με διαγώνιο 14,9 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, είναι και η μεγαλύτερη αλλαγή στο εσωτερικό. Η διαμόρφωση των επιφανειών που πάνω τους βρίσκονται τα χειριστήρια για τον έλεγχο των επιμέρους λειτουργικών, είναι τυπική για μοντέλο της BMW.
Μόνο νέο στοιχείο στο χώρο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, είναι ο κομψός επιλογέας των ταχυτήτων που πλαισιώνεται από τους υπόλοιπους -γνωστούς- διακόπτες και με το περιστροφικό στρογγυλό πολυδιακόπτη να δεσπόζει στο συγκεκριμένο χώρο. Τα γραφικά στην οθόνη είναι εξαιρετικά.
Δίνουν το στίγμα της σύγχρονης δημιουργίας από το σχεδιαστικό τμήμα της εταιρείας, που απλά χρειαζόταν ένα λειτουργικό για να υποστηρίξει εφάμιλλα την απόλυτα εκσυγχρονισμένη συνολική εικόνα του infotainment και φυσικά, το βρήκε. Τα παραπάνω, δεν είναι ωστόσο για να “στέκεται” και πολύ κανείς.
Βλέπετε δεν αποτελούν πραγματική καινοτομία, υπό την έννοια πως από ένα μοντέλο της BMW περιμένεις να έχει την κορυφαία και πιο σύγχρονη εκδοχή του λογισμικού, σε όποιον τομέα και αν αυτό είναι απαραίτητο. Οι χώροι είναι αντάξιοι των προσδοκιών και παρά τον “περιορισμό” που έχει επιβάλλει η ύπαρξη της μεγάλης μπαταρίας του υβριδικού συστήματος, εκείνος για τις αποσκευές παραμένει αρκετός.
Σκεφτείτε πως από τα 650 λίτρα της προ PHEV εποχής, είμαστε πλέον στα 500 λίτρα που μόνο λίγα δεν μπορεί να τα πει κανείς. Το ότι η διπλή πόρτα για την πρόσβαση στις αποσκευές είναι ηλεκτρική, είναι αναμενόμενο, όπως και το ότι με ένα κουμπί, μπορείς να χαμηλώσεις την ανάρτηση για να διευκολύνεις τη φόρτωση κάποιου αντικειμένου με αυξημένο βάρος και όγκο. Η αναδίπλωση του πίσω καθίσματος, στέλνει τη χωρητικότητα στα 1.700 λίτρα για όποιον σκέφτεται να χρησιμοποιεί τη X5 ως διθέσιο όχημα μεταφορών.
Τα σπουδαία ωστόσο, συμβαίνουν κάτω από το εμπρός καπό και όχι μόνο, καθώς αφορούν το σύστημα κίνησης του μοντέλου. Ο τρίλιτρος εξακύλινδρος σε σειρά twin-turbo κινητήρας, συνεργάζεται σε τούτη εδώ την περίπτωση, με ένα ηλεκτροκινητήρα 197 ίππων, προσφέροντας στον οδηγό μια συνολική απόδοση 490 ίππων για να πορεύεται με αξιώσεις όταν το ζητούμενο είναι οι επιδόσεις.
Τι σημαίνει αυτό; Κρατήστε την καταιγιστική επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα που διαρκεί μόλις 4,8 δευτερόλεπτα και κάνει να “χλωμιάζουν” μικρότερα (και ελαφρύτερα) μοντέλα με ξεκάθαρα πιο sport προσανατολισμό. Η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 250 χλμ./ώρα αλλά είναι ο πραγματικά εκπληκτικός ρυθμός της επιτάχυνσης του αυτοκινήτου εν κινήσει, που κόβει την ανάσα και κερδίζει τις εντυπώσεις.
Μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που έχει διαστάσεις γκαρσονιέρας και απόβαρο 2,5 τόνους, οπότε και καταλαβαίνει κανείς πως όλα τα παραπάνω, είναι εκθετικά τονισμένα σε πραγματικές συνθήκες. Οι επιδόσεις της X5 στη συγκεκριμένη έκδοση, είναι ανάλογες σπορ μοντέλων. Εκεί που το βάρος και ο όγκος δεν κρύβονται, είναι σε δρόμους με στροφές που χάρη και στην τετρακίνηση, το μοντέλο της BMW στέκεται στο ύψος των περιστάσεων μεν, δείχνει όμως πως δεν είναι ακριβώς στο στοιχείο του.
Λίγο- πολύ όμως, το σφιχτό στροφιλίκι είναι για την X5 xDrive 50e κάτι σαν τις εκτός δρόμου επιδόσεις, που καταγράφονται ως ικανότητες στον πίνακα των τεχνικών χαρακτηριστικών αλλά πρακτικά, μάλλον δεν θα χρειαστούν. Όπως και η αερανάρτηση της “δικής μας” xDrive 50e που δίνει πόντους αυτοπεποίθησης στον οδηγό και θα τολμήσω να πω πως η συνεισφορά της στην άνεση είναι σημαντικότερη από ότι η δυνατότητα αυξομείωσης του ύψους- με τις ανάλογες πρακτικές προεκτάσεις που θα μπορούσε να προσφέρει αυτή η δυνατότητα.
Συνολικά, έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη αυτοκίνητο, που μπορεί και μηδενίζει τις απαιτήσεις υγρού καυσίμου για τις καθημερινές μετακινήσεις χάρη στον ηλεκτροκινητήρα και τη μπαταρία που εξασφαλίζει αυτονομία έως και 70 χιλιόμετρα (σύμφωνα με την ένδειξη στον πίνακα οργάνων). Πρακτικά, η ηλεκτρική αυτονομία είναι περί τα 60 χιλιόμετρα.
Προφανώς και είναι υπεραρκετή για να καλύψει την καθημερινότητα, ενώ έχει σημαντικό ρόλο και στον περιορισμό της μέσης κατανάλωσης στο σύνολο της χρήσης του αυτοκινήτου. Σκεφτείτε πως αυτό το αμάξωμα, το εκκινεί ο ηλεκτροκινητήρας χωρίς τη συμμετοχή της βενζίνης και αυτό από μόνο του, είναι ένα σημαντικό asset για τον περιορισμό της κατανάλωσης.
Αυτή κυμάνθηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας που είχε μπόλικες αστικές διαδρομές αλλά και ένα αρκετά μεγάλο ταξίδι, με τέσσερα άτομα και εκδρομικό ρυθμό ως επί το πλείστον (με ελάχιστες εξαιρέσεις όπου η BMW χρειάστηκε να επιταχύνει με τέρμα γκάζι για κάποιες απαιτητικές προσπεράσεις, από τα 8,0 έως τα 8,3 λίτρα για κάθε 100 χλμ.
Η επίδοση αυτή θα μπορούσε -καθ’ υπερβολή- να θεωρηθεί έως και ρεκόρ με βάση τα δεδομένα του βάρους που είπαμε πιο πάνω αλλά και των τριβών της τετρακίνησης και των θηριωδών ελαστικών (315/35- που σημαίνει 31,5 εκατοστά πλάτους με μόλις 11 εκατοστά προφίλ) στις πανέμορφες ζάντες των 21 ιντσών. Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές αυτές της κατανάλωσης, για λίγα χρόνια πριν θα ήταν “επιστημονική φαντασία” σε αυτοκίνητο με τις διαστάσεις της X5.
Τώρα αναφορικά με το “σε ποιους απευθύνεται” ένα τέτοιο τεχνολογικό αριστούργημα με την premium διάθεση να ορίζει υψηλά στάνταρ απόδοσης σε κάθε τομέα, η απάντηση είναι απλή. Η X5 ήταν, είναι και θα είναι, ένα αυτοκίνητο- δήλωση. Απευθύνεται προφανέστατα σε φίλους της μάρκας που θέλουν το απόλυτο στους τομείς της πολυτέλειας, της άνεσης και της ευρυχωρίας για τα ταξίδια τους.
Παράπλευρο όφελος γι’ αυτούς, είναι και η οικονομία στις μετακινήσεις αλλά και η καθημερινή πρόσβαση σε περιοχές όπου απαγορεύεται η κυκλοφορία για περιβαλλοντικούς λόγους. Άλλωστε και μόνο τα 111.150 ευρώ της “αρχικής” τιμής του μοντέλου, κάνουν ξεκάθαρο το ποιοι μπορούν να “ζαχαρώνουν” ένα τέτοιο μοντέλο θέλοντας να απολαύσουν τα θέλγητρά του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ- BMW X5 xDrive50e
Κινητήρας: 6κύλινδρος βενζίνης, 2.998 κ.εκ.
Ισχύς: 490 PS στις 5.000-6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 450 Nm στις 1.750-4.700 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 8 σχέσεων
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.): 4,8”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 250
Μέση κατανάλωση (εργοστασιακή): 0,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 18 g./km
Διαστάσεις (ΜήκοςxΠλάτοςxΎψος): 4.935x2.004x1.755mm
Μεταξόνιο: 2.975 mm
Βάρος (κιλά): 2.495
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 500
Τιμή: από 111.150 ευρώ