Στα βάθη της ζώνης της αυτοκινητικής Βίβλου, η μετατροπή της Mustang σε ένα ηλεκτρικό SUV το 2019 ήταν το ηφαιστειώδες αντίστοιχο της στιγμής που ο Μπομπ Ντίλαν ανέβαινε στο Φεστιβάλ Φολκ του Νιούπορτ το ‘65 κι ύστερα πρίζωνε τη Fender Stratocaster του.
Κι όπως ο Πιτ Σίγκερ, λένε, έτρεξε μ’ ένα τσεκούρι να κόψει το καλώδιο της Strat, έτσι και κάποιοι θεματοφύλακες του αυτοκινητικού φολκλόρ ίσως να ένιωσαν το ‘19 βαθιά μέσα τους την καούρα να βάλουν φωτιά στη Mustang τους στη θέα μιας Mustang Mach-E την ώρα που την πρίζωνε ο γείτονας.
Δύο χρόνια νωρίτερα, όμως, οι θεατές στο Νιούπορτ σιγοτραγουδούσαν μαζί με τον τροδαβούρο από τη Μινεσότα, με γνήσιο τότε φολκ ήχο, ότι “οι καιροί αλλάζουν”. Ότι “εκείνος που θα πληγωθεί είναι εκείνος που θα κομπιάσει”, εμπρός στην αλλαγή που συντελείται. Ένας συντηρητικός είναι εκείνος που θα πληγωθεί.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Κι έτσι συνέβη. Η Ford Mustang Mach-E εντέλει δεν κατέληξε στην πυρά της αυτοκινητικής κολάσεως, ακόμα κι από τους πιο σκληροπυρηνικούς δήμιους κάθε απειλής στο ακατάδεκτο αμερικανικό αυτοκινητικοό ψυχισμό. Δικαίως, διότι είναι ένα υπέροχο αυτοκίνητο. Και θα καταλήξει τώρα το Capri; Επειδή δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον προπάτορά του από τα ‘70s, από εντελώς διαφορετικούς καιρούς, σε καιρούς που έχουν αλλάξει; Δύσκολο.
Τι είναι το αυτοκίνητο; Ένας προτζέκτορας του ψυχισμού των ανθρώπων της κάθε εποχής; Μήπως, αντίθετα, ο υποβολέας του ψυχισμού των ανθρώπων; Και τα δύο; Ό,τι και να ισχύει, όμως, είναι μπίζνες. Και μέσα από αυτό προοδεύει, βελτιώνεται, παίρνει αλλιώτικες μορφές. Την απάντηση για όλα τα υπόλοιπα, φίλε μου, την παίρνει ο άνεμος.
Το αυτοκίνητο έγινε πολύ πιο ασφαλές σώζοντας ζωές, έγινε πολύ λιγότερο ρυπογόνο επίσης σώζοντας ζωές, έγινε πιο βαρετό στο δρόμο, έγινε πιο ευρύχωρο, πιο ανιαρό, πιο πολύπλευρο, διασπάστηκε σε χίλια κομμάτια για χάρη του χιλιοθρυμματισμένου μας τρόπου ζωής. Ό,τι κι αν έγινε, άλλαξε.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Κι έτσι το Capri του καιρού μας είναι ένα SUV. Ένα hλεκτρικό SUV στην εποχή των ηλεκτρικών SUV. Κι έχουν μείνει να το θυμίζουν οι κούρμπες στα πίσω φινιστρίνια, δύο ζευγάρια LED παρενθέσεις στα μπροστινά φώτα, δύο τρύπες στο κάτω μπράτσο του τιμονιού και η πίσω κίνηση. Τι άλλο;
Τέλος πάντων, πολλοί από τους υποψήφιους αγοραστές του ίσως να μην είχαν καν γεννηθεί το 1989, που μετά από τρεις γενιές -και 1,8 εκατομμύρια πωλήσεις- το Capri σήκωσε το καπέλο, έκανε μια βαθιά υπόκλιση και κατέβηκε απ’ το πάλκο.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Το Capri 35 χρόνια μετά
Πέρασαν δυόμισι δεκαετίες κι η Ford έκανε το πείραμα με το Puma: από νεανικό προσιτό sports-coupe το έκανε ακριβούτσικο B-SUV. Έσπασε τα ταμεία. Ύστερα ακολούθησε το πείραμα της βάπτισης ενός ηλεκτρικού C-SUV με το όνομα της Mustang. Πέτυχε και αυτό.
Οπότε, η αναδρομή σε θρυλικά ονόματα του παρελθόντος δούλευε καλά. Αυτό που δεν δούλευε καλά, πριν από λίγα χρόνια, ήταν η προετοιμασία της Ford Ευρώπης για το πέρασμα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Όμως η ανάγκη εμπλουτισμού της ευρωπαϊκής ηλεκτρικής γκάμας της αναβόσβηνε αγχωτικά σαν λάμπα από νέον, κι η εξέλιξη της ηλεκτρικής πλατφόρμας στην Κολωνία θα έπαιρνε αρκετά χρόνια.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Έτσι το ευρωπαϊκό παράρτημα του μπλε οβάλ απευθύνθηκε στην Volkswagen, για να αγοράσει όλη την ηλεκτρική πλατφόρμα ΜΕΒ όπως ήταν επιπλωμένη – προκειμένου να τη χρησιμοποιήσει για τα Explorer και Capri. Ίσως το ότι το σύγχρονο Capri είναι ένα Volkswagen ID.5 κάτω από το ένδυμά του να είναι πιο μεγάλης σημασίας από την πλήρη του ασυμβατότητα με τον πρόγονό του.
Η διαφοροποίησή του, έτσι, έπρεπε να έρθει αποκλειστικά και μόνο από το σχεδιασμό του αμαξώματός του. Κι αυτός, όμως, θα έπρεπε να υπακούσει στις σύγχρονες επιταγές της ηλεκτροκίνησης: για λείες, καθαρές επιφάνειες, χωρίς νευρώσεις και περιτές κοιλότητες.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Απέμειναν, έτσι, μόνο τα φωτιστικά σώματα -με LED μισοφέγγαρα που σχηματίζουν νερούς κύκλους σαν του παλιού Capri- μαζί με τις μαύρες παχιές γραμμές που τα ενοποιούν εμπρός-πίσω, τα μυώδη φτερά και οι μεγάλοι τροχοί, για να δώσουν δυναμισμό στην εικόνα.
Κατά τα άλλα, είναι ένα κλασσικό SUV, με κάθετο ρύγχος, μεγάλο ύψος (19 εκατοστών) από το έδαφος και περιμετρικά μαύρα πλαστικά προστατευτικά στα μαρσπιέ, στο κάτω χείλος των προφυλακτήρων και στους θόλους.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Μιας και μιλήσαμε για πολυθρυμματισμό των αναγκών, ας δούμε ορισμένα πιο χρηστικά πράγματα: το νέο Capri έχει μήκος 4,634 μέτρων και μεταξόνιο 2,767 μέτρων. Στο εσωτερικό του πέντε επιβάτες χωρούν χαλαρά, και μένουν μαζί και 527 λίτρα για τις αποσκευές. Μεγαλύτερο από το Kuga, πλησιάζει στα σύνορα των D-SUV, και το νιώθεις με την άνεση στο εσωτερικό του.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Ο διάκοσμος εκεί είναι πανομοιότυπος με του Explorer, μινιμαλιστικός, με όλες τις σπαστικές λεπτομέρειες των Volkswagen που ακόμα και η ένταση του ηχοσυστήματος ελέγχεται με την αφή.
Για να ανοίξεις τα πίσω παράθυρα πρέπει να χαϊδέψεις με το δάχτυλο μια επιφάνεια που γράφει ‘rear’ στο υποβραχιόνιο της αριστερής πόρτας, για να πάρει χαμπάρι το μηχάνημα ότι θέλεις να ανοίξεις τα πίσω παράθυρα με τους διακόπτες που ανοίγεις τα μπροστινά.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Τέλος πάντων, τα υλικά και η ποιότητα είναι μια χαρά, πολλά εκ των οποίων εξαίρετης υφής, ενώ το εσωτερικό μας αποζημιώνει για τις λειτουργίες με την αφή (ακόμα και του κλιματισμού) με μεγάλους και πρακτικούς χώρους για μικροαντικείμενα: ένας εξ αυτών βρίσκεται πίσω από την κεντρική ψηφιακή οθόνη SYNC Move των 14,6 ιντσών, που σύρεται σε κάθετη ή υπό κλίση θέση.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Επίσης, στην κεντρική κονσόλα υπάρχει ο αποθηκευτικός χώρος «MegaConsole», που παρέχει 17 λίτρα για την εναπόθεση των αντικειμένων καθημερινής χρήσης. Τέλος, ο χώρος αποσκευών μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 1.505 λίτρα με την αναδίπλωση των πισω καθισμάτων. Όλα καλά μέχρι εδώ.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Οι κινητήρες, τώρα: το Capri διατίθεται σε εκδόσεις 170 ή 286 ή 340 ίππων και με δύο διαφορετικές μπαταρίες. Η μικρότερη έχει μέγεθος 52 kWh (για την πισωκίνητη έκδοση των 170 hp) και η μεγαλύτερη (Extended Range) είναι νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NCM) και έχει μέγεθος 77 kWh στην πισωκίνητη έκδοση ή 79 kWh στην τετρακίνητη των 340 hp.
To Capri της δοκιμές αυτής είναι της πισωκίνητης έκδοσης των 286 ίππων και 545 Nm ροπής, με την Extended Range μπαταρία των 77 kWh. Είναι πολύ υψηλά τα νούμερα της απόδοσης, όμως το βάρος των 2,1 τόνων κρατά τα χαλινάρια που κόβουν την εκρηκτικότητα του SUV. Όμως, η επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6,4 δευτερόλεπτα είναι ένα ζωηρό νούμερο, ακόμα και για ηλεκτρικό, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Παρά το βάρος του, το Capri δεν ‘κρεμάει’ ποτέ, ούτε εμφανίζεται ποτέ ράθυμο. Εκεί που το βάρος κοστίζει είναι στην κατανάλωση ενέργειας, που κυμαίνεται περίπου στις 18 kWh/100km. Έτσι, η ρεαλιστική αυτονομία σε μεικτές συνθήκες απέχει πολύ από τις εκτιμήσεις της Ford που κάνουν λόγο (κατά WLTP) για έως και 627 km με αυτή τη μπαταρία, σε αστικές συνθήκες. Ρεαλιστικά, η μέση αυτονομία είναι συν/πλην 400 χιλιόμετρα.
Η συγκεκριμένη μπαταρία χρειάζεται 28 λεπτά για τη φόρτισή της σε ποσοστό 10-80% σε ταχυφορτιστή DC, με ισχύ 135-185 kW. Σε wallbox ισχύος 11 kW η ίδια φόρτιση απαιτεί 5:21 ώρες.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Αν υπάρχει, τέλος, μια οδηγική παραπομπή του σύγχρονου Capri στο αρχέγονο, αυτή εντοπίζεται στην μετάδοση της ισχύος στους πίσω τροχούς. Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά περιορίζονται μεν κατ’ επιλογήν (π.χ. το ESC έχει το προφίλ Sport), αλλά δεν απενεργοποιούνται πλήρως για να επιτρέπουν την ελευθεριότητα του προγόνου για απέραντα παντιλίκια.
Όμως η εμφάνιση της υπερστροφής στο όριο δίνει μια κάποια ευεξία στον οδηγό που διαψεύστηκε περιμένοντας άλλο ένα οδηγικά αδιάφορο SUV. Αν το μάθεις καλά (και συνηθίσεις το κάπως απρόθυμο πεντάλ του φρένου και το λίγο ασαφές τιμόνι) μπορείς να παίξεις λίγο με κάποια γλιστρήματα της ουράς που συμβάλλουν στην τοποθέτηση του Capri στις στροφές, πριν επέμβουν τα ηλεκτρονικά για να σιγουρέψουν ότι -στην καλύτερη περίπτωση- δεν θα κάνεις μια πιρουέτα στην άσφαλτο.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Άλλο ένα σπορτίφ στοιχείο είναι η σχετικά σκληρή ανάρτηση, που διασφαλίζει τη στιβαρότητα του πατήματος σε όλες τις φάσεις της στροφής όμως δεν παρασύρει την άνεση της -βασικά- οικογενειακής χρήσης του Capri. Ταξιδεύεις με υπέροχη ποιότητα κύλισης και αποκλεισμένος καλά από τους ήχους του περιβάλλοντος, ενώ η απορρόφηση των κακοτεχνιών του δρόμου στην πόλη είναι όσο καλή χρειάζεται.
Στην πόλη, επίσης, ευεργετικός είναι και ο απίστευτα μικρός κύκλος στροφής των 9,7 μέτρων, χάρη στην απουσία ημιαξονίων εμπρός, σε σημείο που θα νόμιζες ότι οδηγείς ένα Ford Ka της παλιάς γενιάς. Αντιθέτως, δεν υφίσταται η δυνατότητα για one-pedal-drive, καθώς η αναγεννητική πέδηση δεν φτάνει να είναι αρκετά ισχυρή για αυτό.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Το Ford Capri ξεκινά στη χώρα μας από τα 46.200 ευρώ στην έκδοση των 170 ίππων και από τα 51.200 ευρώ σε αυτή -τη δικίνητη- των 286 hp με τη μεγαλύτερη μπαταρία, αλλά από τις τιμές αυτές θα πρέπει να αφαιρέσετε την κρατική επιδότηση των 9.000 ευρώ και την προωθητική ενέργεια των 2.000 ευρώ από τη Ford.
Όμως, από τη βασική κιόλας έκδοση το Capri προσφέρει τη μεγάλη οθόνη των 14,6’’, διζωνικό κλιματισμό και το Adaptive Cruise Control ανάμεσα στα 15 ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης. Με τις παραπάνω αρετές του, με την 8ετή εγγύηση και με το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ford (επιτόκιο 0,9 % πλέον εισφοράς 0,6%), το νέο Ford Capri είναι μια εξαιρετική επιλογή.
Ford Capri RWD Extended Range 286PS
P.DIAMANTIS
Ford Capri RWD Extended Range 286P
- Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη
- Μπαταρία: 77 kWh
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους πίσω τροχούς
- Ισχύς: 286 ίπποι
- Ροπή: 545 Nm
- 0-100 km/h: 6,4 sec
- Τελική ταχύτητα: 180 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 13,3 kWh/100 km
- Αυτονομία (WLTP): 627 km
- Φόρτιση: 5:21 ώρες (11 kW, 10-80%) / 28 λεπτά (DC 135 kW, 10-80%)
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 4,634 m
- Μεταξόνιο: 2,767 m
- Βάρος: 2.098 kg
- Χώρος αποσκευών: 572 lt
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: Από 40.200 € (με την κρατική επιδότηση & προωθητική ενέργεια)