Δοκιμή του ανανεωμένου, διαχρονικού και υβριδικού Ford Focus 1.0 EcoBoost
Πιστό σε αυτό που ήταν με τη γέννησή του πριν από δυόμισι δεκαετίες, ο ορισμός του οδηγοκεντρικου hatchback, το Ford Focus έρχεται στα μέτρα και σταθμά της υβριδικής και ψηφιακής εποχής. Δοκιμάζουμε τη βασική του έκδοση, με τους 125 ίππους και το νοσταλγικό μηχανικό 6άρι κιβώτιο.
Από τη στιγμή της γέννησής του, λόγω της μυθικής οδικής συμπεριφοράς του που ανέτρεπε όλα όσα ξέραμε στο κλείσιμο του περασμένου αιώνα, το Ford Focus συνοδέυεται από την αύρα του γνήσιου, οδηγοκεντρικού, αγνού αυτοκινήτου που νοιάζεται για το πώς νιώθεις οδηγώντας. Κι αυτό δεν έχει αλλάξει έκτοτε, ούτε τώρα που φτάσαμε στην ανανέωση της τέταρτης γενιάς του.
Όσο περισσότερο φουσκώνει η παλίρροια στη θάλασσα των Crossover και SUV, τόσο πιο πολύ το Focus θα μοιάζει σαν ένας ναυαγός, ένας νοσταγλικός εκπρόσωπος της αυτοκινητικής φιλοσοφίας μιας άλλης εποχής - μέχρι το 2025, που θα το αποχαιρετήσουμε και αυτό.
Της εποχής της σιλουέτας των hatchback που σταδιακά γίνεται όλο και πιο αχνή στο παρασκήνιο, και της εποχής που δεν χρειαζόταν τίποτα παραπάνω από έναν υπέροχο συνδυασμό πλαισίου - στησίματος της ανάρτησης - άμεσου τιμονιού - μικρού ζωηρού Turbo κινητήρα για να νιώσεις ωραία οδηγώντας, αργά ή γρήγορα.
Σήμερα, το Ford Focus διατίθεται σε τέσσερις εκδόσεις με τον τρικύλινδρο κινητήρα 1.0 EcoBoost mHEV, δηλαδή με ήπια υβριδική υποβοήθηση: με 125 ή 155 ίππους και με μηχανικό ή αυτόματο κιβώτιο. Βεβαίως, υπάρχουν και οι υπερυψωμένες εκδόσεις Active και Active Station Wagon, καθώς και η κορυφαία και τόσο ελκυστική ST.
Εδώ δοκιμάζουμε το Focus βάσης, με τον 1.0 EcoBoost των 125 hp και το μηχανικό 6άρι κιβώτιο, που με την πρόσφατη ανανέωση ήρθε πιο κοντά στα μέτρα και τα σταθμά του σήμερα χάρη -μεταξύ άλλων- στην ήπια υβριδική υποβοήθηση και στην τεράστια κεντρική οθόνη πολυμέσων.
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Σχεδιασμός
Στο φρεσκάρισμα της τέταρτης γενιάς του, το Focus απέκτησε λίγο διαφορετικές λεπτομέρειες στα LED φωτιστικά του σώματα και στους προφυλακτήρες. Πέραν της φωτεινής «υπογραφής» στα φώτα ημέρας, οι προβολείς ενσωματώνουν τα φώτα ομίχλης μαζί με τον αυτόματο έλεγχο της μεγάλης σκάλας των φώτων (Automatic High Beam Control) και της κίνησης της δέσμης φωτός (Manoeuvring Light).
Έτσι, η απομάκρυνση των φώτων ομίχλης από τον προφυλακτήρα έδωσε χώρο για την πιο δυναμική σχεδίαση του τελευταίου, καθώς όλες πια οι εκδόσεις του Focus στην Ελλάδα είναι ST-Line: πέραν της μαύρης, κυψελοειδούς μάσκας, είναι ιδιαίτερα περίτεχνος και σπορτίφ ο σχεδιασμός των αεραγωγών στις άκρες του προφυλακτήρα.
Ιδιαίτερη συμβολή στη δυναμική στάση του Focus έχει το αυξημένο πλάτος του, ενώ το πίσω μέρος είναι λίγο χαμηλότερων τόνων. Εκεί οι σπορ παραπομπές προκύπτουν από τη διπλή απόληξη της εξάτμισης στο δεξί άκρο του μαύρου διακριτικού διαχύτη και από την μικρή πτέρυγα στο τελείωμα της οροφής.
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Εσωτερικό
Η δυνατότερη, πάντως, πνοή του ανέμου της ανανέωσης αυτής της γενιάς του Focus συνέβη στο εσωτερικό: έφερε το διαχρονικό αυτό hatchback στα ψηφιακά μέτρα και σταθμά του σήμερα με μια τεράστια, ευκρινή οθόνη αφής 13,2 ιντσών, στο κέντρο του ταμπλό, για τα πολυμέσα, τη συνδεσιμότητα και την πλοήγηση.
Η οθόνη ενσωματώνει το λογισμικό SYNC 4, το οποίο σε αυτή τη γενιά του χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) για να μαθαίνει τις συνήθειες του οδηγού σε σχέση με τις διάφορες προτιμήσεις του στο infotainment και σε άλλες ρυθμίσεις, όπως της πλοήγησης. Φυσικά έχει αναβαθμισμένη λειτουργία φωνητικών εντολών και πλοήγηση μέσω cloud.
Τέλος, η εφαρμογή FodPass επιτρέπει αρκετές από τις λειτουργίες -από τον έλεγχο του αυτοκινήτου μέχρι τη λειτουργία Remote Start- από μακριά, και από το smartphone. Αριστερά από την εντυπωσιακή αυτή κεντρική οθόνη του ταμπλό ο πίνακας οργάνων παραμένει αναλογικός -με ταχύμετρο και στροφόμετρο και μια μικρή ψηφιακή οθόνη πληροφοριών ανάμεσά του- στις βασικές εκδόσεις, αλλά είναι ψηφιακός στις ακριβότερες.
Οι φυσικοί διακόπτες έχουν δώσει τη θέση τους σε μια σειρά από κουμπιά αφής στο κάτω μέρος της οθόνης, για τη ρύθμιση του συστήματος κλιματισμού, ενώ μια άλλη σειρά διακοπτών κάτω από τους κεντρικούς αεραγωγούς περιλαμβάνει τέσσερα “shortcuts” για τα ηλεκτρονικά συστήματα ανάμεσα στο μπουτόν εκκίνησης του κινητήρα και του βολικότατου περιστροφικού διακόπτη για την ένταση του ήχου.
Από πλευράς χώρων, το Focus αξιοποιεί τα 2,7 μέτρα ανάμεσα στους δύο άξονές του για να δώσει έμφαση στην ευρυχωρία 5 επιβατών, και μάλλον τα 392 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι απλώς εντάξει για την κατηγορία, αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι αντίστοιχα με των τωρινών B-SUV, όπως του Puma. Αλλά τα τελευταί καρπώνονται, φυσικά, το αυξημένο τους ύψος. Με την πτώση των πίσω καθισμάτων, το Focus προσφέρει 1.354 λίτρα.
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Κινητήρας
Στη νέα αυτή γενιά του Focus ο διακεκριμένος και διαχρονικός τρικύλινδρος κινητήρας EcoBoost του 1.0 λίτρου απέκτησε τώρα και ήπια υβριδική (mHEV) υποστήριξη, που σημαίνει ότι το έργο του υποβοηθά μια γεννήτρια 11,5 kW με μπαταρία ιόντων-λιθίου 48V.
Η ηλεκτρική ισχύς -με την ενέργεια που ανακτάται από το υβριδικό σύστημα e–assist κατά το φρενάρισμα- συμβάλλει στην επιτάχυνση, και διαδραματίζει το δικό της ρόλο στον σχετικό περιορισμό της κατανάλωσης. Έτσι, με λίγη προσοχή μπορεί κανείς να τη ρίξει ακόμα και κοντά στα 7,0 λίτρα / 100km, και στον αυτοκινητόδρομο στα 6,0 lt/100km.
Η κλασσική ραθυμία στις χαμηλές στροφές στην εποχή του downsizing αντιμετωπίζεται εν μέρει με την αρχική συνεισφορά της ηλεκτρικής ενέργειας, μέχρι που μπαίνει σε λειτουργία το Turbo και ξεδιπλώνεται η ροπή των 200 Nm από τις 1.750 σ.α.λ. και το Focus αρχίζει να ζωντανεύει. Χρειάζεται κάτι παραπάνω από 10 δευτερόλεπτα για να κινήσει από στάση στα 100 km/h τα 1.330 κιλά του, αλλά τα περισσότερα από αυτά ξοδεύεονται στην εκκίνηση.
Κατά τα άλλα, μετά το ξύπνημα του Turbo και στις επιταχύνσεις εν κινήσει το βασικό αυτό Focus των 125 hp είναι ζωηρότατο, και έχει αρκετή ροπή για να σου επιτρέπει σε σημαντικό βαθμό να περιορίζεις τα κατεβάσματα ταχύτητας από τον σαφή και γρήγορο επιλογέα. Έτσι, στον επαρχιακό και στον αυτοκινητόδρομο μπορείς κάλλιστα να βρεις και να κρατήσεις ένα καλό τέμπο.
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Στο δρόμο
Το πλαίσιο, η ανάρτηση και το στήσιμο του Focus, πάντως, είναι ικανά για πολλά περισσότερα από αυτό. Η μακροχρόνια παράδοση δεκαετιών του hatch αυτού παραμένει, ακλόνητη, για ένα αυτοκινήτο που διατηρεί το πνεύμα του ξυραφιού στο δρόμο που είχε η πρώτη γενιά του Focus, με τις απαραίτητες προσαρμογές και τεχνολογίες των καιρών μας που το συνδυάζουν με την άνεση της απορρόφησης των κακοτεχνιών του δρόμου.
Ο ημιάκαμπτος πίσω σε κάνει να ξεχνάς ότι είναι ημιάκαμπτος, προδίδοντας στο Focus το κλασσικό του στιβαρό πάτημα στο δρόμο, και -μαζί με το υπέροχο και ακριβέστατο τιμόνι- την ακρίβεια με την οποία ακόμα και σε πολύ σβέλτο ρυθμό ακολουθεί την πορεία του από την είσοδο μέχρι της έξοδο της στροφής.
Η καθημερινότητα, ακόμα και με τη λίγο πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης στην ST-Line, είναι εξαιρετικά άνετη, και το ίδιο ισχύει και για την ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο. Εκεί, πλέον, στις νέες αυτές γενιές του Focus, ο οδηγός έχει και την επιπλέον άνεση των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης και ασφάλειας.
Ford Focus 1.0 EcoBoost: Συμπέρασμα
Σε αυτή, λοιπόν, την πλημμυρίδα των Crossover και SUV, το Focus αντλεί όλες τις βασικές αξίες από το παρελθόν του: είναι αυτό που πάντα ήταν, ένα οδηγοκεντρικό αυτοκίνητο που προσφέρει κάτι που τα υπερυψωμένα δεν μπορούν: την αίσθηση, νοητική και οδηγική, ότι το αυτοκίνητό σου δεν εξυπηρεί μόνο αυτό που χρειάζεσαι, αλλά και αυτό που ποθείς.
Έχει, από τη βασική του έκδοση, την ποιότητα και τον εξοπλισμό (όπως την οθόνη 13,2'', τις ζάντες αλουμινίου 17'', το διζωνικό ηλεκτρονικό κλιματισμός και την κάμερα οπισθοπορείας) για να δικαιολογεί -εδώ που έχουμε φτάσει, από άποψη τιμών- τα 28 χιλιάδες ευρώ που ζητά στην έκδοση Focus 1.0 125 PS ST-Line, ενώ με 2,7 χιλιάδες ευρώ ακόμα συνοδεύεται με αυτόματο κιβώτιο.
Ford Focus 1.0 EcoBoost mHEV 125 PS ST-Line
- Κινητήρας / Καύσιμο: Τρικύλινδρος 1.0 Turbo / Βενζίνη
- Κιβώτιο / σχέσεις: Μηχανικό / 6
- Κίνηση: Εμπρός
- Ισχύς: 125 ίπποι / 6.000 rpm
- Ροπή: 200 Nm / 1.750 rpm
- 0-100 km/h: 10,2 sec
- Τελική ταχύτητα: 200 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 5,1 lt/100 km
- Εκπομπές CO2 (WLTP): 119 g/km
- Μήκος: 4,392 m
- Μεταξόνιο: 2,700 m
- Βάρος: 1.330 kg
- Χώρος αποσκευών: 392-1.354 lt
- Τιμή: από 28.070 €