Δοκιμή του μικρού αλλά οικογενειακού SUV Skoda Kamiq με τους 110 ίππους
Το πιο συμπαγές SUV της Skoda είχε ανέκαθεν πολλά να προσφέρει με λογική τιμή, με αιχμή του δόρατος τους χώρους. Το δοκιμάζουμε στην ισχυρότερη -και πρόσφατα τροποποιημένη- έκδοση του τρικύλινδρου κινητήρα 1.0 λίτρου των 110 ίππων.
Το Kamiq θα ανανεωθεί το 2024, όμως οι αλλαγές του περιορίζονται σε ορισμένες μόνο αισθητικές παρεμβάσεις και σε λίγο πλουσιότερο εξοπλισμό. Μηχανικά το μικρότερο SUV της Skoda θα παραμείνει απαράλλαχτο από την τρέχουσα έκδοση του 2023, που σημαίνει ότι με τιμή από 22.150 ευρώ -στο σημερινό ξέφρενο ράλι τιμών της ελληνικής αγοράς- παραμένει μια επιλογή με αρκετά καλή σχέση αξίας-τιμής.
Πόσω μάλλον στην λιγότερο στη λιγότερο ισχυρή του έκδοση με το ίδιο μοτέρ, που αποδίδει 95 ίππους και ξεκινά κάτω από τις 20 χιλιάδες (19.900 ευρώ, για την ακρίβεια). Στη συγκεκριμένη περίπτωση δοκιμάσαμε την ισχυρότερη εκδοχή του τρικύλινδρου 1.0 TSI, που τώρα αποδίδει 110 ίππους αντί για 116 που είχε μέχρι πρότινος.
Skoda Kamiq: Κινητήρας-κατανάλωση
H μείωση της απόδοσης του κινητήρα έγινε μέσω της τροποποίησης της κεντρικής ηλεκτρονικής μονάδας- για λόγους περιορισμού των εκπομπών ρύπων, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις ευρωπαϊκές νόρμες ρύπων. Για να αντισταθμίσει τη μικρή απώλεια ισχύος, ωστόσο, η Skoda (VW) έκανε πιο κοντή την κλιμάκωση του κιβωτίου κι έτσι ο συμβιβασμός για τις επιδόσεις είναι μηδαμινός - ενώ, την ίδια στιγμή, το Kamiq καρπώνεται μια μικρή μείωση -που τη χρειαζόταν- της μέσης κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2.
Με την κοντότερη κλιμάκωση του κιβωτίου, επίσης, καθώς και με τη διατήρηση του peak της ροπής στα 200 Nm, είναι αρκετά αξιοπρεπείς και οι επιταχύνσεις εν κινήσει (ρεπρίζ). Αυτό είναι σημαντικό για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, ώστε -ακόμα και με σχετικά μεγάλο φορτίο- να μπορεί να κάνει με ασφάλεια μια προσπέραση στην εθνική οδό.
Τα ένα-δύο δέκατα του δευτερολέπτου που απώλεσε με την “υποβάθμιση” στους 110 ίππους δεν έχουν την παραμικρή σημασία για τη συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών του. Το αντίθετο ισχύει για την κατανάλωση, η οποία κυμαίνεται σε φυσιολογικές συνθήκες στα περίπου 6,5 lt/100km, με ροπή προς τα 6,0 λίτρα στον αυτοκινητόδρομο και προς τα 7,0 λίτρα στην πόλη.
Η μόνη του υστέρηση του κινητήρα είναι η σχετική ραθυμία στις πολύ χαμηλές στροφές, που ίσως κουράσει λίγο στην πόλη, αλλά και βέβαια η τραχύτητά του κοντά στα κόκκινα του στροφόμετρου - που μάλλον σπάνια θα φτάνει έστω και κοντά. Κατά τα άλλα, είναι αρκετά ελαστικός και πολιτισμένος, δεν κάνει ποτέ αισθητούς εκείνους του παλιούς και ξεχασμένους κραδασμούς των τρικύλινδρων μοτέρ.
Skoda Kamiq: Εσωτερικό & σχεδίαση
Πέραν της παρέμβασης στον κινητήρα, η Skoda έκανε και μια σειρά από μικρές αλλαγές για τη βελτίωση της πρακτικότητας στο εσωτερικό του Kamiq. Οι χώροι, που ανέκαθεν κυμαίνονταν στα υψίπεδα της κατηγορίας καθενός Skoda, είναι ένα από τα “δυνατά χαρτιά” και του B-SUV της Mlada Boleslav, ακόμα και σήμερα που όλοι οι εκπρόσωποι της κατηγορίας μεγεθύνονται.
Τέσσερις -και ακόμα και πέντε- επιβάτες βολεύονται αρκετά πιο άνετα από πολλά μοντέλα του ανταγωνισμού, ενώ πίσω τους διαθέτουν 400 λίτρα για τις αποσκευές (μέχρι το ύψος της εταζέρας) και γύρω τους 26 λίτρα σε διάσπαρτους μικρούς χώρους για μικροαντικείμενα. Με την πτώση των πίσω καθισμάτων ο χώρος αυξάνεται στα 1.395 λίτρα, ενώ με την οριζόντια πτώση της πλάτης του καθίσματος του συνοδηγού μπορεί κανείς να φορτώσει και αντικείμενα μήκους έως και 2,45 μέτρων.
Οι μικρές σχεδιαστικές αλλαγές εντοπίζονται στο νέο τιμόνι και στο ταμπλό. Πίσω από το πρώτο βρίσκεται ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (Virtual Cockpit) διάστασης 10,25 ιντσών, ενώ στο κέντρο του δεύτερου εδράζει η μεγάλη οθόνη του infotainment, για όλες τις λειτουργίες των πολυμέσων, της συνδεσιμότητας του smartphone και της πλοήγησης, με διάσταση 9,2’’.
Ο σχεδιασμός του εσωτερικού είναι απέριττος, κι αυτό ευνοεί την εργονομία και τη λειτουργικότητα - με μόνη μικρή “ένσταση” αυτούς του πολλαπλούς διακόπτες αφής στο ταμπλό και στο τιμόνι, που έτσι κι αλλιώς ο όμιλος VW σκοπεύει να τους αντικαταστήσει ξανά στο μέλλον με φυσικούς διακόπτες. Τα υλικά του εσωτερικού είναι παραπάνω από καλά για την τιμή του.
Οι σχεδιαστικές αλλαγές του αμαξώματος επιφυλάσσονται από τη Skoda για το facelift του 2024: δεν είναι τόσο εκτεταμένες, αλλά κάνουν ελαφρώς πιο φρέσκο και λίγο πιο εκλεπτυσμένο το κατά τα άλλα λιτό και μινιμαλιστικό στην αισθητική του τσέχικο B-SUV.
Skoda Kamiq: Στο δρόμο
Η κυριότερη πτυχή του σχεδιασμού, πάντως, είναι να συνδυάζει μαζί την ευελιξία στην πόλη και τα Crossover στοιχεία - δηλαδή να “οπτικοποιεί” όλες τις μεταφορικές επιθυμίες που έχει από αυτό ο υποψήφιος αγοραστής του.
Έτσι, το Kamiq έχει την ευκινησία και ευχρηστία στην πόλη που του επιτρέπουν τα 4,24 μέτρα του αμαξώματός του, και παράλληλα το ύψος των 18,6 εκατοστών από το έδαφος που του επιτρέπουν όχι μόνο να περιδιαβαίνει χωμάτινα και ολίγον κροκαλοπαγή εδάφη, αλλά και να διαπερνά τις παγίδες της ελληνικής ασφάλτου με τη χάρη που του εξασφαλίζει η ρύθμιση της ανάρτησης.
Οι Τσέχοι έχουν πετύχει αρκετά καλό συνδυασμό άωεσης-πρόσφυσης στα ΜακΦέρσον (εμπρός) και τον ημιάκαμπτο (πίσω), και σε αυτό βοηθά και η πλατφόρμα MQB A0 του γερμανικού ομίλου: η στιβαρότητά της συμβάλλει σημαντικά στη συγκρότηση του Kamiq στις στροφές και στην οδική συμπεριφορά του, δίνοντας την ευχέρεια στους μηχανικούς να κάνουν την ανάρτηση όσο μαλακή χρειάζεται για την άνεση της καθημερινότητας.
Πέραν του καλού ελέγχου των κλίσεων και της αρκετής πρόσφυσης για το ύψος του, μέσω του αρκετά άμεσου τιμονιού για τα δεδομένα της κατηγορίας, η ανάρτηση εξασφαλίζει και αξιοπρόσεκτη ποιότητα κύλισης στον αυτοκινητόδρομο - που μαζί με την ευρυχωρία του εσωτερικού και τον έλεγχο των θορύβων εγγυάται αρκετά ξεκούραστα ταξίδια.
Παράλληλα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει με το Drive Mode Select στην οθόνη τα προφίλ που ρυθμίζουν τη λειτουργία του κινητήρα για οικονομία ή επιδόσεις, ενώ βεβαίως έχει και τη σιγουριά της σουίτας των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης που περιλαμβάνουν το αυτόματο φρενάρισμα με ανίχνευση πεζών, το Cruise Control και την υποβοήθηση της κίνησης στη λωρίδα κυκλοφορίας και της εκκίνησης σε ανηφόρα, μεταξύ άλλων.
Skoda Kamiq: Συμπέρασμα
Με τα παραπάνω δεδομένα -ευρυχωρία, χώρος αποσκευών, εξοπλισμός, απόδοση κινητήρα, ευχρηστία και οδική συμπεριφορά σε άσφαλτο και χώμα- το Kamiq είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο από όλες τις απόψεις, ικανό για την ευρεία κάλυψη των αναγκών μιας οικογένειας, εστιασμένο σε αυτά που έχουν σημασία - παρότι λίγη παραπάνω ροπή χαμηλά και λίγο λιγότερη κατανάλωση θα ήταν ευπρόσδεκτες. Όμως αυτά δεν είναι μεγάλα μειονεκτήματα.
Με την έκρηξη των τιμών των νέων αυτοκινήτων τα 19.990 ευρώ για τη βασική έκδοση Ambition των 95 ίππων και οι 22.150 € για την αντίστοιχη των 110 ίππων είναι αρκετά λογικές τιμές, ικανές να διατηρήσουν και στο τσέχικο B-SUV τη διαχρονική αρετή της καλής σχέσης αξίας-τιμής. Πάντα με τα δύσκολα δεδομένα του σήμερα.
Skoda Kamiq 1.0TSI 110PS
- Κινητήρας / Καύσιμο: Τρικύλινδρος 1.0 Turbo / Βενζίνη
- Κιβώτιο / σχέσεις: Χειροκίνητο / 6
- Κίνηση: Εμπρός
- Ισχύς: 110 ίπποι / 5.500 rpm
- Ροπή: 200 Nm / 2.000-3.000 rpm
- 0-100 km/h: 10,2 sec
- Τελική ταχύτητα: 194 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 5,3 lt/100 km
- Εκπομπές CO2 (WLTP): 123 g/km
- Μήκος: 4,241 m
- Μεταξόνιο: 2,651 m
- Βάρος: 1.231 kg
- Χώρος αποσκευών: 400-1.395 lt
- Τιμή: από 22.150 €