Δοκιμή του τετρακίνητου ηλεκτρικού SUV Subaru Solterra
Πιστή στην παράδοσή της, η Subaru εμπότισε το πρώτο της ηλεκτρικό SUV με την τετρακίνηση και τον διαχρονικό adventure χαρακτήρα της, με αποτέλεσμα το Solterra (αδελφό μοντέλο του Toyota bZ4X) να είναι πιο ψυχαγωγικό στην οδήγηση από ό,τι ίσως αφήνει να εννοηθεί.
Για την Toyota οι λέξεις “beyond Zero” στην ονομασία του δικού της bZ4X είναι κάτι αφαιρετικό, κάτι που σημαίνει “πέρα από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων” και παραπέμπει στο επέκεινα της ηλεκτροκίνησης με έναν τρόπο νεφελώδη. Όμως, τίποτα δεν είναι νεφελώδες ή ασαφές στο όνομα Solterra.
Οι λατινικές λέξεις για τον ήλιο και τη γη που συνδυάζονται στο όνομα του πρώτου ηλεκτρικού Subaru αποσκοπούν να κρατήσουν -στην εποχή της ηλεκτροκίνησης- τη σύνδεση με την ιστορία και την παράδοση που έχει αυτή η γωνιά αυτοκινητικής μηχανολογίας στο κολοσσιαίο εργοστασίο της Fuji Heavy.
Η Subaru είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την τετρακίνηση: τέσσερις τροχοί γύριζαν λυσσαλέα όταν ο Κόλιν ΜακΡέι βύθιζε το γκάζι κατεβαίνοντας κάποιο βουνό πλαγιολισθαίνοντας με το Impreza WRC, την ίδια στιγμή που σε κάποιο άλλο βουνό οι τέσσερις τροχοί ενός Forester προσπαθούσαν να βρουν πρόσφυση για να σκαρφαλώσουν ένα βραχώδες ή λασπώδες πέρασμα.
Αυτός είναι ο διαχρονικός πυρήνας της Subaru, με δορυφόρους την σκληροτράχηλη ανθεκτικότητα και αξιοπιστία, την οδηγική ψυχαγωγία και την ασφάλεια. Κι έτσι, όταν το κοινό πρόγραμμα Toyota bZ4X / Subaru Solterra εξελισσόταν από τις δύο ιαπωνικές εταιρείες, η καθεμία έβαλε τη δική της εξειδίκευση και έκανε τις δικές της επιλογές.
Η Toyota είχε να προσφέρει την τεχνογνωσία δεκαετιών στους ηλεκτροκινητήρες (από τα πρώτα υβριδικά Prius μέχρι σήμερα), την ηλεκτρική πλατφόρμα και όλα τα προηγμένα της ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης, ενώ η Subaru τη μακροχρόνια τεχνογνωσία της στη διαχείριση της ροπής που περνά σε κάθε τροχό μεμονωμένα, και το στήσιμο της ανάρτησης. Όλα για τη βέλτιστη πρόσφυση.
Κι ενώ από το bZ4X μπορεί κανείς να διαλέξει και μια δικίνητη έκδοση με έμφαση την άνεση, η Subaru ένιωσε την ανάγκη να προσαρμόσει τα δύο παραπάνω ταλέντα της στους νέους καιρούς: πλέον η τετρακίνηση δεν θα επιτυγχάνονταν με βαριά διαφορικά της παλιάς καλής “symmetrical AWD”, αλλά απλά και μόνο με έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα, και τέλος.
Επίσης, το στήσιμο της ανάρτησης -με διπλά ψαλίδια πίσω!- δεν θα έπρεπε να διαχειριστεί τον βαρύ βενζινοκινητήρα στο ρύγχος και τα βαριά διαφορικά στο δάπεδο, αλλά τώρα μια υπέρβαρη μπαταρία που καλύπτει όλο το πάτωμα. Η όλη γεωμετρία άλλαξε ριζικά, αλλά η Subaru την έφερε στα μέτρα της. Το Solterra διατίθεται αποκλειστικά και μόνο ως 4x4.
Subaru Solterra: Σχεδιασμός
Στη γεμάτη αιχμές και νευρώσεις μεταλλική επιφάνεια του Solterra ο “περιπετειώδης” χαρακτήρας του -εκτός από το αυξημένο ύψος από το έδαφος- εκφράζεται με τα πλαστικά προστατευτικά στους θόλους των τροχών (που εμπρός συνδέονται με τα φωτιστικά σώματα), στους προφυλακτήρες και στα μαρσπιέ. Όμως, αυτά υπάρχουν και στο bZ4X, όπως και οι πανομοιότυπες ζάντες 20 ιντσών (18’’ στη βασική έκδοση).
Εκεί που το Solterra διαφοροποιείται είναι στην εξαγωνική του μάσκα στο μέρος που κάποτε είχε τη γρίλια για την ψύξη των θερμικών της μοτέρ. Επιπλέον, έχει δύο πρόσθετα προβολάκια ομίχλης στις άκρες του κάτω αεραγωγού του εμπρός προφυλακτήρα, ενώ διαφορετική -σε ορισμένες λεπτομέρειες- είναι και η ουρά.
Στο άκρο της, εκεί που τελειώνει το πίσω τζάμι, το Solterra έχει μια λίγο μεγαλύτερη πτέρυγα, η οποία συνδυάζεται με τα μεγαλύτερα πτερύγια στις δύο πλευρές της απόληξης της οροφής για να συμβάλλει στο δυναμισμό του σχεδίου - μαζί με την παχιά και έντονα κεκλιμένη πίσω κολόνα, και το ιδιαίτερο σχέδιο του πλαστικού που περικλείει τα πίσω φωτιστικά σώματα.
Subaru Solterra: Εσωτερικό
Ο σχεδιασμός στο εσωτερικό δεν θυμίζει κανένα από τα Subaru του παρελθόντος, καθώς ακολουθεί το μινιμαλισμό των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων - όπου πρωταγωνίστρια είναι η μεγάλη οθόνη 12,3 ιντσών πολυμέσων, πλοήγησης και συνδεσιμότητας (μέσω Apple CarPlay ή Android Auto) στο κέντρο του ταμπλό.
Δεν υπάρχει κάποιο ορατό θέμα φτωχών υλικών, καθώς όλα εμφανίζουν αξιόλογη απτή ποιότητα, αλλά είναι στα μείον ότι δεν υπάρχει ντουλαπάκι στην πλευρά του συνοδηγού στο ταμπλό.
Επίσης, ο πολύ ιδιαίτερος σχεδιασμός του “αμφιθεατρικού” πλαστικού περιβλήματος του πίνακα οργάνων, που είναι στην κρίση του καθενός me την υποκειμενική του άποψη περί αισθητικής, αναγκάζει σε λίγο παράξενη ρύθμιση του τιμονιού για να μπορείς να βλέπεις την οθόνη πάνω από αυτό - που με τη σειρά που κάνει και λίγο ασυνήθιστη τη θέση οδήγησης.
Από την άλλη, όμως, ακριβώς όσο βολική είναι η περιμετρική ορατότητα μέσα από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, άλλη τόσο ευρύχωρος και λειτουργικός είναι και ο διάκοσμος για πέντε επιβάτες μέσα στα 4,69 μέτρα του αμαξώματος του Solterra, και στα 2,85 μέτρα μεταξύ των τροχών του.Η μπαταρία, σε όλο το δάπεδο, δεν επηρεάζει τους χώρους, αλλά βάζει τους επιβάτες να κάθονται ακόμα πιο ψηλά.
Subaru Solterra: Κινητήρες
Το Solterra έχει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον εμπρός άξονα και έναν στον πίσω, που αποδίδει ο καθένας τους 109 ίππους και 168 Nm ροπής. Τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ αντλούν την ενέργειά τους από τη μπαταρία των 71,4 kWh, η οποία κατά τη Subaru προσφέρει αυτονομία 465 χιλιομέτρων, αλλά στην πράξη και σε μεικτές συνθήκες κίνησης -και με χρήση του κλιματισμού- αποδείχθηκε στη δοκιμή μας κατά περίπου 100 χιλιόμετρα χαμηλότερη.
Το βάρος των 2,035 τόνων είναι ο ένοχος για αυτό. Όπως και η δεύτερος ηλεκτροκινητήρας. Μπορούμε να συμπεράνουμε, από αυτά, ότι η Subaru έθεσε σε υψηλότερη προτεραιότητα να μείνει πιστή στην τετρακίνητη παράδοσή της, και στην οδηγική ψυχαγωγία, παρά να κάνει ένα αυτοκίνητο 58,5 χιλιάδων ευρώ πιο οικονομικό.
Παρόλα αυτά, το Solterra των 2 τόνων έχει όλη την εκρηκτικότητα που διαθέτει σχεδόν κάθε ηλεκτρικό: επιταχύνει από στάση σε μόλις 6,9 δευτερόλεπτα, αριθμός που στα θερμικά αυτοκίνητα παραπέμπει σε sportscar, ενώ η ροπή του είναι ολοζώντανη όποτε, όπου και όπως τη ζητήσεις. Ακόμα και με βαρύ φορτίο.
Και κάτι τελευταίο για τα τεχνικά, που έχει ενδιαφέρον: παρότι οι δύο κινητήρες έχουν ακριβώς την ίδια απόδοση, και είναι και οι δύο μόνιμου μαγνήτη, οι Ιάπωνες μηχανολόγοι τους σχεδίασαν διαφορετικά: ο μπροστινός είναι πιο στενός και ψηλός και ο πίσω πιο πλατύς και χαμηλός. Ο στόχος με τον πίσω ήταν να αυξηθεί ο χώρος αποσκευών, και με τον μπροστινό η δυνατότητα περιστροφής των τροχών για μικρότερο κύκλο στροφής κι έτσι καλύτερη ευελιξία στην πόλη.
Subaru Solterra: Στο δρόμο
Κι η ευελιξία στην πόλη μας φέρνει, έτσι, στο θέμα της οδικής του συμπεριφοράς. Όντως, το Solterra καταφέρνει να ελίσσεται καλύτερα από όσο προϊδεάζει ο όγκος του στις συνθήκες της πόλης, που φυσικά δεν είναι το φόρτε για ένα αυτοκίνητο 4,7 μέτρων.
Αντίστοιχα, το ιαπωνικό ηλεκτρικό SUV, με τα διπλά ψαλίδια του πίσω και με το χαμηλό κέντρο βάρους, είναι πολύ πιο αθλητικό από όσο δείχνει στην άσφαλτο. Οι Ιάπωνες υποστηρίζουν ότι έχει λίγο βαρύτερο τιμόνι από το bZ4X και λίγο πιο σφιχτά αμορτισέρ, και παρότι η διαφορά στο δρόμο δεν είναι κραυγαλέα, αυτό είναι ενδεικτικό των προθέσεών τους.
Η έμφαση της Subaru στην σπορτίφ αίσθηση είναι τέτοια που πρόσθεσε (σε σχέση με το bZ4X) και ένα επιπλέον Sport mode στα προφίλ οδήγησης -στο οποίο οι κινητήρες ξεδιπλώνουν όλη τη ζωηράδα τους- και επίσης πίσω από το τιμόνι δύο paddles.
Βέβαια, τώρα τα paddles δεν χρησιμεύουν για την αλλαγή ταχύτήτων, αλλά για την αυξομείωση του επιπέδου ανάκτησης της κινητικής ενέργειας, και συνεπώς της αίσθησης φρεναρίσματος με το άφημα του γκαζιού- μέχρι το σημείο του one pedal drive.
Στην άσφαλτο, λοιπόν, το Solterra είναι πιο ζωηρό και πιο ικανό, συγκροτημένο και ελεγχόμενο από όσο δείχνει το ογκώδες του αμάξωμα - κι η ανάρτησή του είναι τόσο καλοστημένη που τα παραπάνω δεν έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην άνεση της απορρόφησης και στην ποιότητα της κύλισης στον αυτοκινητόδρομο.
Όσο για την πολύφερνη τετρακίνηση, τον πυρήνα και “άγιο δισκοπότηρο” της Subaru,αυτή ελέγχεται από το σύστημα X-Mode που στέλνει ακριβώς όση ροπή απαιτείται σε κάθε τροχό για τη βέλτιστη δυνατή πρόσφυσή του σε κάθε είδους τερέν – άσφαλτο, χώμα, λάπση, χιόνι.
Μαζί με αυτή, στις (απρόσμενες) εκτός δρόμου ικανότητές του συμβάλλουν τόσο το ύψος από το έδαφος, στα 21 εκατοστά, όσο και οι σχετικά μικροί πρόβολοι που εξασφαλίζουν γωνία προσέγγισης 17,7 μοιρών, διαφυγής 25,4 μοιρών και ράμπας 18,2 μοιρών.
Subaru Solterra: Συμπέρασμα
Το Solterra, ξεκάθαρα τάχθηκε στη δική του προτεραιότητα: την οδηγική ευχαρίστηση, τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου. Κι είναι σαν να έχει μια μυστηριώδη ομοιότητα με τους boxer θερμικούς του προγόνους, στην αίσθηση που αποκομίζεις από αυτό στο δρόμο.
Είναι πιο off-road από τη Ford Mustang Mach-E, πιο αθλητικό από τα Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Volkswagen ID.4, που έχουν άλλες προτεραιότητες, και συνεπώς η ψυχαγωγία στην οδήγησή του μπορεί να συγκριθεί μόνο με της Mustang - πάντα για τα μέτρα και σταθμά ενός μεγάλου SUV, βέβαια.
Παρότι η φόρτισή του σε AC δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορη, μπορεί σε ταχυφορτιστή να φτάσει τα 150 kW. Και παρότι η αυτονομία του δεν είναι μεγάλη, η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν ποτέ ούτε στα βενζινοκίνητα Subaru, με τα υπέρβαρά τους συστήματα τετρακίνησης. Η επιλογή ενός Subaru, έτσι κι αλλιώς, είναι μία που κάνουν οι ταγμένοι στη φιλοσοφία και την παράδοση της μάρκας, και το Solterra καταφέρνει να μένει πιστό σε αυτές.
SUBARU SOLTERRA
- Κινητήρας: 2 ηλεκτρικοί μόνιμου μαγνήτη
- Συνδυαστική ισχύς: 218 ίπποι
- Ροπή: 337 Nm
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
- Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
- 0-100 km/h: 6,9 sec
- Τελική ταχύτητα: 160 km/h
- Μπαταρία: 71,4 kWh
- Κατανάλωση (WLTP): 17,8 kWh/100 km
- Αυτονομία: 465 km
- Φόρτιση: 6:30 ώρες (11 kW) / 30 λεπτά (DC 150 kW, 10-80%)
- Εκπομπές CO2: 0 g/km
- Μήκος: 4,690 m
- Μεταξόνιο: 2,850 m
- Βάρος: 2.035 kg
- Χώρος αποσκευών: 441 lt
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: Από 58.500 € (χωρίς την κρατική επιδότηση, χωρίς χρέωση χρώματος και χωρίς κόστος πινακίδων)