Δοκιμή VW Polo GTI: Τέσσερα νέα δεδομένα του αρχέγονου GTΙ
Η Volkswagen δεν επέλεξε για το Polo GTI τις ακρότητες που θα πήγαζαν από το παρελθόν των παλιών, ωμών GΤi: το γερμανικό hot-hatch είναι πρώτα ένα δυναμικό αυτοκίνητο του καιρού του, και μετά μία κατασκευή σπορ συγκινήσεων.
Τιθασευμένο; Λάθος λέξη. Αποδυναμωμένο; Λάθος κι αυτή. Εξευγενισμένο, μάλλον αυτή είναι για το Volkswagen Polo GTI, μιας και με το βάρος των αρχικών GTI στους ώμους τους τα σύγχρονα του είδους δεν θα μπορούσαν να είχαν την ωμότητα των προγόνων τους από τη δεκαετία -κυρίως- του 1990.
Θα πρέπει να είναι, πρώτα και κύρια, όπως όλα τα αυτοκίνητα του καιρού τους: άνετα, ικανά για πολύπλευρες ανάγκες, ξεκούραστα στην καθημερινότητα και στο ταξίδι, ευρύχωρα, ποιοτικά στην αφή των εσωτερικών υλικών τους, ευθυγραμμισμένα με νόρμες ρύπων και ηλεκτρονικές προδιαγραφές ασφάλειας. Και μετά, μόνο μετά, ως επιπλέον προσόν, να προσφέρουν την κεραυνοβόλα αίσθηση ισχύος και την οδηγική εμπειρία σε ένα συμπαγές αμάξωμα.
Το Polo GTI του σήμερα, έτσι, είναι κάτι διαφορετικό από το αρχέγονο πρότυπο. Με μήκος που πλησιάζει τα 4,1 μέτρα φτάνει τα σύγχρονα supermini σε νέα σύνορα διαστάσεων και χώρων - σύνορα όπου βρισκόταν λίγο παλιότερα αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών. Και με ποιότητα των υλικών για την οποία ισχύει το ίδιο, καθώς και με σχεδιασμό που εσκεμμένα δεν έχει τίποτα κραυγαλέο.
Έπειτα, τα ηλεκτρονικά ελέγχουν τα πάντα -από τη λειτουργία του κινητήρα και του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη μέχρι την πρόσφυση σε κάθε φάση κάθε στροφής- και η αίσθηση του γλιστρήματος της ουράς με το απότομο κατέβασμα μιας σχέσης ανήκει για τα καλά στο πηγάδι της λήθης, μαζί με το ωμό μηχανικό χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Κατά συνέπεια, ενώ έχουμε τώρα σχεδόν διπλάσιους ίππους (207) και ροπή 320 Nm, όλα είναι πανίσχυρα αλλά τίποτα δεν είναι ωμό, από ένα μοτέρ που μάλλον δεν θα μπορούσαμε να διανοηθούμε τη δεκαετία του ‘90, και μάλλον ακόμα (λόγω εφορίας) δεν μπορούμε: ένα δίλιτρο TSI. Μάλλον αυτό μπορεί να ειπωθεί και για την τιμή, των 36.600 ευρώ, που είναι πολύ πιο δυσθεώρητη από όσο ήταν κάποτε εκείνη του Peugeot 106 GTi από του 106 Rallye.
Αυτά είναι τα δεδομένα για ένα θερμικό GTI της δεκαετίας του 2020, αν θέλει να επιβιώσει στη θάλασσα των SUV, των Crossovers, των ηλεκτρικών και των υβριδικών. Και παρακάτω είναι τέσσερα δεδομένα που επανακαθορίζουν την έννοια του όρου GTI, και του Polo GTI συγκεκριμένα:
Σπορ χωρίς υπερβολές
H διακριτικότητα είναι μια αρετή, ειδικά στα σπορ αυτοκίνητα, και το Polo GTI είναι στην τωρινή του γενιά προσεγμένο όσο ποτέ. Είναι συγκεκριμένες λεπτομέρειες αυτές που το εμπλουτίζουν με δυναμισμό, και είναι αρκετές για να το πετύχουν άρτια: η κόκκινη LED μπάρα κάτω κάτω από τους IQ.Light LED matrix προβολείς, η μαύρη κυψελοειδής μάσκα με ίδιο μοτίβο στους αεραγωγούς του προφυλακτήρα, η πτέρυγα στην απόληξη της οροφής, η διπλή απόληξη της εξάτμισης στο ένα άκρο του λεπτού και χαμηλών τόνων διαχύτη, τα νέα πίσω φώτα, η πτέρυγα της οροφής, οι εξειδικευμένες ζάντες 17’’ και οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων πίσω τους.
Η πολυτέλεια του εσωτερικού
Παρότι ένα GTI του παρελθόντος συχνά προσέγγιζε τα όρια την πολυτέλειας, συνήθως σε αλλοτινές top εκδόσεις του, πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει: δεν γίνεται ένα αυτοκίνητο 36,6 χιλιάδων ευρώ της κατηγορίας Β να μην προσφέρει τη βέλτιστη δυνατή ποιότητα -ακόμα κι αν από μόνο του δεν συγκαταλέγεται στα premium- και τον μέγιστο υπαρκτό εξοπλισμό.
Κατ’ αρχήν και οι δύο οθόνες -για τον πίνακα οργάνων και τα πολυμέσα- στην ενιαία μαύρη γυαλιστερή επιφάνεια είναι ευμεγέθεις: η πρώτη, TFT, έχει διαγώνιο 10,3’’ και η δεύτερη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό 8,0 ιντσών. Το δερμάτινο τιμόνι με διάτρητες πλευρές και ο δερμάτινος επιλογέας έχει κόκκινες ραφές, αντίστοιχες των εκλεπτυσμένων καρό καθισμάτων. Αυτές είναι οι σπορ -επίσης διακριτικές- παρεμβάσεις του εσωτερικού, που συνδυάζονται με το λογότυπο GTI και τις κόκκινες λεπτομέρειες του τιμονιού και στο εσωτερικό μέρος των μαρσπιέ.
Από πλευράς χώρων, η αύξηση του μήκους στα 4,074 μέτρα και του μεταξονίου στα 2,549 μ. έχει διευρύνει τους χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές σε σημείο που πετυχαίνει την άνεση του ταξιδιού χωρίς περισσότερους συμβιβασμούς από όσους θα περίμενε κανείς από την κατηγορία. Τα 351 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι στο μέσο όρο της κατηγορίας, και φτάνουν στα 1.125 lt με την πτώση των πίσω καθισμάτων.
Ο πολιτισμένος κινητήρας
Ένα λίτρο μοτέρ 207 ίππων θα έστελνε στους επτά ουρανούς τους νεαρότερους εαυτούς μας, όμως τώρα που το φορά το Polo GTI συνοδεύεται από πολλές παραμέτρους εξευγενισμού – που φυσικά έχουν να κάνουν με τις νόρμες των ρύπων, με τον έλεγχο της κατανάλωσης και με την προοδευτικότητα της απόδοσής του.
Η κατανάλωση δίνεται από το εργοστάσιο -κατά WLTP- στα 6,8 lt/100km και είναι σχετικά εύκολο να το πετύχεις με ήπιο ρυθμό και τις ρυθμίσεις του προφίλ Eco ή ακόμα και Normal (που, π.χ., ανεβάζει ταχύτητες σε χαμηλότερες στροφές). Στο άλλο άκρο, το Sport, κατά τη γρήγορη οδήγηση τείνει προς τα διψήφια λίτρα στα 100 km, και εμφανίζει εκρηκτικότητα που φέρνει από στάση τα 100 km/h σε 6,5’’ και αρκετά εντυπωσιακές ρεπρίζ (επιταχύνσεις εν κινήσει), κυρίως στο ωφέλιμο φάσμα των μεσαίων στροφών που ξεδιπλώνεται των peak των 320 Nm ροπής.
Ο εξευγενισμός του μοτέρ δεν έχει να κάνει μόνο με την επιλογή της Volkswagen να μην του προσδώσει ωμό ή τραχύ ή μπάσο ήχο, όπως σε άλλα μικρά hot-hatches, αλλά και με την τεχνολογία του - το διπλό σύστημα ψεκασμού, τον ηλεκτρονικό έλεγχο των βαλβίδων, την κεντρική μονάδα ελέγχου: όλα αυτά κρατούν τις εκρήξεις του μοτέρ και τις διοχετεύουν πιο προοδευτικά, σε ομαλότερες καμπύλες ισχύος και ροπής.
Οδηγικά εξευγενισμένο
Στο δρόμο, η μείωση της ύψους από το έδαφος κατά 15 χιλιοστά -σε σχέση με τις απλές εκδόσεις- μαζί με τη σκληρότερη απόσβεση της ανάρτησης και την αυξημένη αμεσότητα του τιμονιού στο Sport mode αντισταθμίζει τις επιλογές του Βόλφσμπουργκ σχετικά με την άνεση του Polo GTI στην καθημερινότητα και με την ποιότητα της κύλισής του στον αυτοκινητόδρομο.
Άνεση του κορυφώνεται με το σύστημα Travel Assist της σουίτας IQ.Drive, το οποίο αναλαμβάνει κάποιους από τους ρόλους του οδηγού -απόσταση από τον μπροστινό, διατήρηση της λωρίδας και άλλα- κυρίως στον αυτοκινητόδρομο και μέχρι τα 210 km/h. Η άνεση δεν σημαίνει ότι η ανάρτηση είναι μαλακή, και δεν θα μπορούσε άλλωστε, αλλά δεν είναι σφιχτή όσο σε άλλα μικρά GTi που έχουν στόχο την απόλυτη πρόσφυση - όπως το Hyundai i20 N. Προσφέρει λίγη παραπάνω απόσβεση στις κακοτεχνίες του δρόμου.
Το πλαίσιο του Polo GTI έχει τη στιβαρότητα για τον έλεγχο όλης αυτής της δύναμης, και τα φρένα το ίδιο. Το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό (XDS) πετυχαίνει την αρμονία και ισορροπία της οδήγησης κάνοντας το ρύγχος ακριβές στις εντολές του τιμονιού, και οδηγώντας γρήγορα θα πρέπει να βασίσεις τον τρόπο οδήγησής σου στην πρόσφυση του εμπρός μέρους παρά στην αρχέγονη ψυχαγωγία της ουράς που ελαφραίνει. Αυτό αυτομάτως το καθιστά πιο ασφαλές στο δρόμο, πριν καν αρχίσει να επεμβαίνει η πληθώρα των ηλεκτρονικών για την επαναφορά του ελέγχου.
Το συμπέρασμα
Το Volkswagen Polo GTI δίνει την εντύπωση ότι θέλει να προσφέρει κάτι διαφορετικό από το Hyundai i20 N, ή το Ford Fiesta ST. Δεν θέλει να είναι τόσο σκληροπυρηνικό, αλλά μια κατασκευή καθημερινής άνεσης -στα όρια της πολυτέλειας- που να μπορεί να ανταποκριθεί με ασφάλεια και χωρίς ακρότητες σε μια στιγμή έξαρσης του νοσταλγικού οδηγού του.
Αυτή, τουλάχιστον, είναι η αίσθηση που εκπέμπει, και αυτή που πρέπει να συνοδεύει την τιμή των 36.600 ευρώ - που είναι περίπου 8 και 4 χιλιάδες ευρώ αντίστοιχα πιο υψηλή από τα Hyundai και Ford. Το αποδεικνύει όχι μόνο ο πλούσιος εξοπλισμός του, αλλά και η επιλογή της VW να του τοποθετήσει δίλιτρο μοτέρ και αυτόματο κιβώτιο. Όπως κάθε τι άλλο στην αυτοκίνηση, όλα είναι θέμα επιλογών.
Volkswagen Polo GTI
- Κινητήρας / Καύσιμο: Τετρακύλινδρος 2.0 Turbo / Βενζίνη
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο DSG Διπλού Συμπλέκτη / 7
- Κίνηση: Εμπρός
- Ισχύς: 207 ίπποι / 4.600 rpm
- Ροπή: 320 Nm / 1.500-4.500 rpm
- 0-100 km/h: 6,5 sec
- Τελική ταχύτητα: 240 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 6,8 lt/100 km
- Εκπομπές CO2: 154 g/km
- Μήκος: 4,074 m
- Μεταξόνιο: 2,549 m
- Βάρος: 1.361 kg
- Χώρος αποσκευών: 351 lt
- Τιμή: 36.600€