ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Έκρηξη πωλήσεων ΙΧ και έκρηξη τιμών: Τέρμα τα φθηνά αυτοκίνητα

Η Mercedes Benz
Η Mercedes Benz MERCEDES BENZ

Πώς διαμορφώνεται το νέο σκηνικό, με τις τιμές των αυτοκινήτων να παίρνουν την ανιούσα και τις τιμές των rent a car να απογειώνονται.

Μετά τον πόλεμο, που τα ισοπεδώνει όλα, έρχεται η ανοικοδόμηση. Θυμηθείτε τον Πρώτο και κυρίως τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, την Κορέα και το Βιετνάμ και πιο πρόσφατα το Ιράκ.

Τώρα, με τον υγειονομικό πόλεμο, με την πανδημία του κορονοϊού που ισοπέδωσε κάθε κοινωνική και εμπορική δραστηριότητα, ο εμβολιασμός βάζει φρένο, ανοίγει μετακινήσεις και εμπόριο, αναθαρρεύει ο κόσμος.

20 δισ. ευρώ, αναζητούν παραλήπτη

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών, από τον Μάρτιο του 2020 έως και τον Μάιο του 2021, με τα lockdown, άλλοτε πιο αυστηρά κι άλλοτε πιο χαλαρά, αλλά με πολλές από τις εμπορικές δραστηριότητες να υπολειτουργούν ή να είναι κλειστές, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Ελλάδα έμειναν "κάβα", όπως λέμε στην αργκό, περίπου 20 δισ. ευρώ.

Αυτά τα χρήματα είναι νέες καταθέσεις, καθώς, με κλειστό το εμπόριο και παρά τη λειτουργία των ηλεκτρονικών συναλλαγών, έμειναν αδιάθετα. Το ποσό αυτό αγγίζει το 10,9% του ΑΕΠ της χώρας μας (183,6 δισ. ευρώ το 2019, 168,5 δισ. το 2020), ποσοστό που έρχεται σε αρμονία με τα στοιχεία που έχουμε και από διεθνείς πηγές, ότι αυξήθηκαν οι καταθέσεις πολιτών, κατά 10% των ΑΕΠ των χωρών τους.

Κινητό, ακίνητο, αυτοκίνητο

Κι αυτά τα χρήματα, κάπως θα πρέπει να διοχετευτούν στην αγορά. Το 2020, με την πρώτη καραντίνα, ξεπουλήθηκαν οι smart tv, τα tablet και τα smartphone, καθώς έγιναν προσφορές και όλοι έμειναν σπίτι απολαμβάνοντας καλύτερη εικόνα αλλά και περισσότερες επιλογές, με ένα πιο τεχνολογικά προηγμένο μηχάνημα.

Τώρα, το 2021, όπου συσσωρεύτηκαν αυτά τα 20 δισ., κυρίως από πέρυσι, που θα διοχετευτούν;

Προφανώς σε αγορές ακινήτων, γι' αυτό και βλέπουμε τις τιμές των ενοικίων να αυξάνονται, αλλά και σε αγορές αυτοκινήτων.

Κι εδώ ερχόμαστε στο κυρίως πιάτο του σημερινού θέματος. Αυτοκίνητο. Τόσο πολύ δεινοπάθησε το 2020, διεθνώς, αλλά και στη χώρα μας, στην οποία θα σταθώ. Το 2020, πουλήθηκαν στην Ελλάδα 80.977 καινούργια ΙΧ, όταν το 2019 είχαμε 114.109 πωλήσεις, ήτοι μείωση της τάξης του 29%. Και πάλι καλά να λέμε, διότι το lockdown δεν επέτρεψε πωλήσεις, ενώ μετέβαλε και τη λειτουργία των εργοστασίων, καθώς έβαλαν ρολά και μετά υπολειτουργούσαν.

Κι αρκεί να αναλογιστούμε, ότι το 2019 ερχόταν με αύξηση κατά 10,3%, σε σχέση με το 2018, που κι αυτό ήταν ανοδικό σε σχέση με το 2017 και εν γένει από το 2013 και κυρίως από το 2014, αρχίσαμε να βλέπουμε οι πωλήσεις να ανεβαίνουν αρκετά, ύστερα από το ιστορικό, αρνητικό ρεκόρ του 2012, με 58.482 πωλήσεις, απόρροια της οικονομικής κρίσης.

Το 2021, με το πιο ήπιο lockdown, η αγορά ξεκίνησε με -20,6% τον Ιανουάριο, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020, πριν την πανδημία, και έφθασε στο +319,0% τον Απρίλιο, έναντι του αντίστοιχου περσινού, όπου βέβαια το εμπόριο του αυτοκινήτου είχε μείνει ανοικτό, όμως ελάχιστοι είχαν στο μυαλό τους να ψωνίσουν αυτοκίνητο. Για το λόγο αυτό, οι συγκρίσεις στην αγορά φέτος, θα γίνουν έναντι του 2019, όμως το +41,2% του πρώτου τετραμήνου του 2021, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, δείχνει πολλά.

Αναμένεται έκρηξη πωλήσεων

Η άρση της απαγόρευσης των μετακινήσεων και το άνοιγμα της εστίασης, μαζί με τον τουρισμό, δημιουργούν νέα δεδομένα. Ο Έλληνας καταναλωτής, θα επιδιώξει να ξοδέψει την κάβα των χρημάτων που προέγραψα, όσοι την έχουν, διότι υπάρχουν πάρα πολλοί που έζησαν με επιδόματα και επιστρεπτέες προκαταβολές. Θα κάνει ταξίδια και διακοπές, θα αγοράσει αυτοκίνητα.

Ήδη ο Μάιος, κινείται εντυπωσιακά. Κι αυτή η συνισταμένη, έχει δύο συνιστώσεις. Η πρώτη είναι οι λιανικές πωλήσεις (retail), δηλαδή απευθείας σε ιδιώτες και η δεύτερη είναι το fleet, δηλαδή εταιρικές πωλήσεις, ενοικιάσεις (rent a car) και μακροχρόνιες μισθώσεις (leasing). Ουσιαστικά, το άνοιγμα του τουρισμού, μολονότι ακόμα δεν μεταφράζεται σε θεαματική αύξηση των κρατήσεων στις τουριστικές μονάδες, υποδηλώνει ότι ο Ιούνιος και ειδικά το δίμηνο Αύγουστος – Σεπτέμβριος, θα είναι πολύ καλοί τουριστικοί μήνες και δεν αποκλείεται, η τουριστική περίοδος που διευρύνεται, να φθάσει έως και Νοέμβριο με αρχές Δεκέμβρη.

Τούτων δοθέντων, οι εταιρείες ενοικιάσεων και μίσθωσης, που δεν απέκτησαν νέο στόλο οχημάτων πέρυσι, όταν ο τουρισμός ήταν ανύπαρκτος, τώρα σπεύδουν να αγοράσουν και με δεδομένο ότι θα έχουμε αρκετό έως πολύ τουρισμό, ανεβάζουν και τις τιμές, όχι σε σχέση με το 2020, αλλά και σε σχέση με το 2019, σε ποσοστό που υπερβαίνει το 20%. Κατά συνέπεια, όσοι θα κάνουν διακοπές, εφόσον νοικιάσουν, θα πληρώσουν ακριβότερα τη μετακίνηση με αυτοκίνητο.

Και δεν είναι μόνο οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, είναι και των μεταχειρισμένων που αυξάνονται και δημιουργούν τζίρο.

Το μόνο, που ίσως φρενάρει τις πωλήσεις και όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παγκοσμίως, από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και μετά, είναι το γεγονός ότι εξαιτίας της πυρκαγιάς που κατέστρεψε στην Ιαπωνία, το μοναδικό εργοστάσιο που κατασκευάζει microchips, απαραίτητα για κύκλωμα των αυτοκίνητων, οι κατασκευαστές δεν θα μπορούν να παραδώσουν αυτοκίνητα στους εμπόρους τους. Ιδωμεν…

Και έκρηξη τιμών

Η εκρηκτική άνοδος των πωλήσεων, συνοδεύεται και από εκρηκτική άνοδο τιμών. Διότι, η μέση τιμή του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, το 2019, ήταν 15.200 ευρώ και το 2020 έφθασε στις 17.200 ευρώ, ήτοι +13,15%. Κι ίσως, αυτή η αύξηση να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο εντός του 2021 και να αγγίξει το 20%, κάτι πραγματικά εντυπωσιακό, καθώς κανένα άλλο καταναλωτικό αγαθό δεν υπέστη τέτοια αύξηση.

Υπάρχει, ωστόσο, εξήγηση

Οι αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων, που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου θα πρέπει το 95% των πωληθέντων αυτοκινήτων να έχει μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα τα 95 γρ./χλμ., το 2020 και το 100% των οχημάτων από το 2021 και μετά, "ανάγκασε" τους κατασκευαστές να πάρουν μέτρα, προκειμένου να αποφύγουν το τσουχτερό πρόστιμο των 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γραμμάριο CO2, πολλαπλασιασμένο επί τον όγκο των πουληθέντων αυτοκινήτου.

Ετσι, εμπλούτισαν τα νέα μοντέλα με περισσότερα τεχνολογικά χαρακτηριστικά, με πρώτο και κύριο την υβριδική τεχνολογία. Ηπια ή πλήρης, με 12V και 48V μοτεράκια / γεννήτριες, αλλά με μεγαλύτερα μοτέρ και μπαταρίες, στις εκδόσεις Plug-in hybrid που φορτίζονται και από εξωτερική πηγή (πρίζα, ταχυφορτιστή). Παράλληλα, δόθηκε η δυνατότητα σε πολλούς κατασκευαστές να τολμήσουν ριζική μεταστροφή προς αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κι αυτό διότι δεν θα ρυπαίνουν, άρα δεν πληρώνουν.

Ολη αυτή, λοιπόν, η τεχνολογία, μεταφράζεται σε κόστη, τα οποία δαπάνησαν οι βιομηχανίες. Κόστη τα οποία μετακυλούν στον υποψήφιο αγοραστή. Πάντως, οφείλουμε να αναγνωρίζουμε, ότι πέραν αυτών των τεχνολογιών, τα νέα μοντέλα εμφανίζονται με πληθώρα συστημάτων υποστήριξης οδηγού, που αφορούν την ασφάλεια και που κοστίζουν πολύ ακριβά, όμως δεν επιβαρύνουν πολύ την τελική τιμή. Φανταστείτε να την επιβάρυναν.

Τέρμα τα φθηνά αυτοκίνητα

Ένα δύο χρόνια πριν, έβρισκες αυτοκίνητο κάτω από 10.000 ευρώ. Τώρα, το ίδιο αυτοκίνητο, αν το βρεις, κοστίζει 12 και 13 χιλιάδες. Κι αναφέρομαι στα μικρά αυτοκίνητα πόλης, όπως το Hyundai i10, το Toyota Aygo, το Fiat 500, το Fiat Panda, το Kia Picanto, το Peugeot 108, το Citroen C1, το Smart fortwo, το Renault Twingo, το VW up, το Smart forfour και το Skoda Citigo (τα έβαλα με τη σειρά των πωλήσεων τετραμήνου 2021).

Τι έγινε λοιπόν, με αυτή τη κατηγορία. Η τριλογία του ομίλου VW (up, Citigo και Mii που δεν ήρθε στην Ελλάδα), έγιναν ηλεκτρικά. Το ίδιο και τα Smart, το Twingo που έχει το ίδιο μοτέρ, το 500αράκι βγαίνει και ηλεκτρικό κι έμειναν πλέον λίγοι παίκτες, με αβέβαιο μέλλον, με συμβατικά αυτοκίνητα. Πλέον, αυτή η κατηγορία φαίνεται ότι θα έχει μόνο ηλεκτρικά μοντέλα, για μετακινήσεις μέσα στις πόλεις, χωρίς ρύπους, αλλά αυτά τα αυτοκίνητα, τώρα, είναι πολύ ακριβά.

Για να μην σας μπλέξω περαιτέρω, ο Ελληνας θα βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο. Κι εκεί που ήθελε 11-12 μέσους μισθούς για να πάρει ένα μέσο αυτοκίνητο, τώρα θα χρειαστεί 14-15. Η κατάσταση δύσκολα θα αντιστραφεί.

Το μόνο θετικό που κρατάμε, είναι ότι τα νέα αυτοκίνητα είναι τόσο τεχνολογικά προηγμένα, τόσο ασφαλή όσο ποτέ, τόσο οικονομικά, σε χρήση, όσο ποτέ στην ιστορία.

TAGS ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ