Η πρώτη εντύπωση οδηγώντας το ηλεκτρικό Honda e
Ο Δημήτρης Μπαλής βρέθηκε στη Φρανκφούρτη και οδήγησε το ηλεκτρικό Honda-e και σας παραθέτει τις πρώτες του εντυπώσεις.
Τηρουμένων όλων των μέτρων προστασίας, οδήγησα το όραμα της ιαπωνικής μάρκας για ένα πιο καθαρό περιβάλλον. Η πανέξυπνη σχεδίαση ενός ηλεκτρικού μοντέλου με ρετρό αισθητική και τεχνολογίες αιχμής, βρίσκει εφαρμογή στο νέο Honda e, το οποίο οδήγησα, για μια πρώτη εντύπωση, στη Φρανκφούρτη.
Αποστολή στη Φρανκφούρτη: Δημήτρης Μπαλής
Η μετάλλαξη της Honda προς την ηλεκτροκίνηση, είναι πλέον δεδομένη. Η εταιρεία ήδη παρουσίασε δύο ηλεκτρικές εκδόσεις το 2020, το αμιγώς ηλεκτρικό Honda e και το υβριδικό Jazz e:HEV και πρόκειται να αποκαλύψει ακόμα 4 νέα, εξηλεκτρισμένα μοντέλα μέχρι το 2022, καθώς θεωρεί ότι έως το 2023, τα δύο τρία των πωλήσεών της θα είναι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις.
Ας γνωρίζουμε, όμως, το νέο Honda e, που όπως ανέφερα, είναι ένα μοντέλο που συνδυάζει δύο κόσμους, του τότε, σε εμφάνιση, και του σήμερα, σε τεχνολογία. Λιτό σχεδιαστικά, με μπροστινό τμήμα που είναι σχεδόν ίδιο με το πίσω, οβάλ φωτιστικά, χωρίς τονισμένους θόλους τροχών και χωρίς καθρέπτες καθώς έχουν αντικατασταθεί από ψηφιακές κάμερες, είναι ένα αυτοκίνητο που δεν θα περάσει απαρατήρητο –αρέσει δεν αρέσει- για έναν επιπλέον λόγο, διότι είναι αθόρυβο. Πάντως, σε πολύ χαμηλές ταχύτητες, εκπέμπει έναν ελαφρύ ήχο, ώστε να προειδοποιήσει τους πεζούς ότι έρχεται, καθώς δεν επρόκειτο να το καταλάβουν.
Ένα το κρατούμενο. Ένα δεύτερο, είναι το στυλ της καμπίνας. Εξίσου λιτή και απέριττη, με εντελώς επίπεδο πάτωμα, ενιαίο πίσω πάγκο καθισμάτων και πλάτη που διπλώνει ενιαία, αλλά αυτό που ξεχωρίζει είναι το ταμπλό, από συνθετικό ξύλο και με επίπεδο κάτω τμήμα (θυμίζει τα παλιά ραδιόφωνα που ήταν έπιπλα), που φέρει μια οθόνη TFT 8 ιντσών για πίνακα οργάνων και δύο οθόνες αφής 12,3 ιντσών, έκαστη, για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Μάλιστα, σε συνδυασμό με τις δύο οθόνες 6 ιντσών, έκαστη, στο πλάι του ταμπλό, που αντικαθιστούν τους εξωτερικούς καθρέπτες και τον μεσαίο καθρέπτη που γίνεται και κάμερα (Centre Camera Mirror System), δημιουργούν ένα απίστευτο σύνολο που όμοιό του δεν υπάρχει, ακόμα και σε μοντέλο μεγαλύτερης κατηγορίας.
Οι καλαίσθητες ταπετσαρίες, το τιμόνι δύο ακτίνων και η άνεση για 4 επιβάτες, είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό, με το πορτ-μπαγκάζ των 171 λίτρων να καλύπτει, ωστόσο, λίγες ανάγκες αποσκευών.
Πέραν όλων αυτών, το ζητούμενο είναι η απόδοση. Το μοντέλο προσφέρεται σε δύο εκδόσεις ισχύος, με 136 ίππους (100 kWh) και 154 ίππους (113 kWh), με 315 Nm ροπής, έκαστη. Η κίνηση, μεταδίδεται, μέσω αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης, στον πίσω άξονα, διότι με τέτοια ροπή, ένα προσθιοκίνητο για να κρατηθεί στο δρόμο, ήθελε μπλοκέ διαφορικό και άλλα συστήματα που δεν ήταν αναγκαία για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η δε ενέργεια, αποθηκεύεται σε μια μπαταρία 33,5 kWh, η οποία είναι τοποθετημένη ακριβώς στο κέντρο του πατώματος, για ισορροπία 50:50, χαρίζοντας αυτονομία κίνησης, στην πρώτη έκδοση ισχύος, 222 χλμ. Ωστόσο, αυτό στην πράξη δεν μπόρεσα να το διαπιστώσω, διότι δεν έκανα τέτοια διαδρομή. Αυτό θα γίνει κατά τη δοκιμή επί ελληνικού εδάφους.
Πάντως, οδηγώντας οποιοδήποτε ηλεκτρικό μοντέλο, η διαχείριση της ενέργειας είναι αυτό που μετρά. Διότι αν είσαι συνέχεια κυνηγός της επιτάχυνσης των 9 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα, που δίνει η έκδοση των 136 ίππων, έχοντας και τη Sport λειτουργία, αντί της Normal ή ακόμα και λάτρης της τελικής ταχύτητας των 150 χλμ./ώρα, την οποία έφθασα στη γερμανική Autobahn, τότε βλέπεις το ποσοστό της ενέργειας να περιορίζεται γρήγορα.
Μερικώς, αυτή την απώλεια, μπορείς να την αντιμετωπίσεις στην πόλη ή γενικά σε αστικό κύκλο. Και οι δυνατότητες είναι, είτε από τους διακόπτες στο τιμόνι, που ανάλογα τη ρύθμιση και αφήνοντας το πεντάλ του γκαζιού, το αυτοκίνητο επιβραδύνοντας μαζεύει ενέργεια. Τη δε απόλυτη ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, την απολαμβάνεις πατώντας το Single Pedal Control. Δηλαδή, οδηγείς μόνο με τη χρήση του πεντάλ του γκαζιού, το οποίο, όμως, αφήνοντάς το φρενάρει απότομα. Θέλει εξοικείωση, αλλά έτσι φορτίζεις πολύ την μπαταρία, μέχρι να την φορτίσεις εκ νέου από οικιακή πρίζα ή ταχυφορτιστή, όπου σε 30 λεπτά μπορείς να έχεις το 80% της φόρτισης.
Για αυτή τη περίπτωση, η Honda προσφέρει τρεις, ουσιαστικά, λύσεις φόρτισης. Η πρώτη ονομάζεται Power Charger και είναι ένα επιτοίχιος οικιακός ή εταιρικός ταχυφορτιστής, όπου παίρνεις το 100% της ενέργειας σε 4,1 ώρες. Η δεύτερη λύση είναι το ubitricity, που προτείνεται για δημόσιους φορτιστές σε δρόμους. Εχεις κι ένα καλώδιο μαζί σου, το οποίο έχει και μετρητή ενέργειας και μέσω αυτού μπορείς να πληρώσεις ηλεκτρονικά. Ηδη εφαρμόζεται με επιτυχία σε Αγγλία και Γερμανία. Η τρίτη λύση, είναι το Power Manager, μια έξυπνη συσκευή, που εκτός από την ικανότητα να σου δίνει ρεύμα, μπορείς και να του μεταφέρεις, αν έχεις περίσσευμα, ώστε η ενέργεια να επιστρέψει στο δίκτυο. Προτείνεται για σταθμούς φόρτισης σε αυτοκινητοδρόμους, πολυκαταστήματα κ.ά.
Πάντως, κατά τη δοκιμή ευχαριστήθηκα να κάνω και σβούρες, αν και ζαλίστηκα. Διότι, με 4,3 μέτρα κύκλο στροφής, δεν χρειάζεται να κάνεις μανούβρες. Στρίβει επιτόπου, τόσο εύκολα με 3,895 μ. μήκος και 1,750 μ. πλάτος, όσο κι ένα smart, που είναι και μικρότερο.
Θα σταθώ και στο επίπεδο συνδεσιμότητας καθώς οι εφαρμογές περνούν όλες μέσω του συστήματος στις δύο οθόνες αφής, μέσω του ψηφιακού βοηθού Honda Personal Assistant ή της εφαρμογής smartphone My Honda+, ώστε να μπορείς να κλειδώνεις, να ξεκλειδώνεις ή και να προετοιμάζεις το αυτοκίνητο για εκκίνηση όποτε πλησιάζεις.
Εφοδιάζεται και με πλήρη γκάμα συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, έχοντας μεταξύ άλλων: Collision Mitigation Throttle Control, που αποτρέπει την απότομη εκκίνηση προς τα εμπρός ή με όπισθεν αν υπάρχει κάποιο εμπόδιο, Low Speed Brake Function που εφαρμόζει πίεση πέδησης έκτακτης ανάγκης κατά την οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα και Lead Car Departure Notification System που ειδοποιεί τον οδηγό όταν το προπορευόμενο όχημα αρχίσει να κινείται.
Υπάρχει και σύστημα Honda Parking Assist, με διακόπτη στο ταμπλό. Το πατάς, πηγαίνεις κοντά στη θέση που έχει επιλέξει το σύστημα, και μετά σε υποβοηθά να παρκάρεις άνετα.
Το Honda e είναι ένα fun to drive αυτοκίνητο, με όλες τις αρετές και τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών εκδόσεων. Είναι όμως το μέλλον της αυτοκίνησης, εφόσον θέλουμε να σώσουμε το περιβάλλον.
Αναμένεται στην Ελλάδα προς τον Νοέμβριο, με την τιμή της έκδοσης των 136 ίππων να κοστίζει, με την επιδότηση του κράτους, 30.186 ευρώ και την έκδοση των 154 ίππων, 34.274 ευρώ.