Ηλεκτροκίνηση: Τι αλλάζει στα συνεργεία
Μπορεί στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση να απασχολεί ένα μικρό μέρος της αγοράς (περίπου 1% των πωλήσεων), εντούτοις οι εξελίξεις πανευρωπαϊκά είναι ραγδαίες, με αποτέλεσμα να επηρεάζει και τη χώρα μας, η οποία από ουραγός των εξελίξεις δεν θα αργήσει να κινείται σε πιο γρήγορους ρυθμούς ηλεκτροκίνησης.
Ένα ενδιαφέρον θέμα έρχεται από τη Γερμανία. Στο HELLA Workshop Lounge, συνόψισαν τις απόψεις των έμπειρων τεχνικών καθώς και άλλες σκέψεις σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, ώστε να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν τα συνεργεία για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της ηλεκτροκίνησης.
Στα μάτια πολλών ειδικών, τα οχήματα θα λειτουργούν με μπαταρία και θα είναι αυτόνομα στο μέλλον. Ωστόσο, ενώ τα πλήρως αυτοματοποιημένα αυτοκίνητα είναι ακόμα αρκετά μακριά, ώστε να κυκλοφορούν στους δρόμους, η εικόνα για την ηλεκτροκίνηση είναι εντελώς διαφορετική. Ας δούμε τι απαντήσεις έχουμε σε ορισμένα ερωτήματα.
Είναι η ηλεκτρομαγνητικότητα αναπόφευκτη;
Η ανακάλυψη της ηλεκτροκίνησης φαίνεται να είναι ασταμάτητη: μέχρι το τέλος του 2018, το παγκόσμιο απόθεμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε σε 5,6 εκατομμύρια. Αυτό ισοδυναμεί με αύξηση κατά 64% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Και στη Νορβηγία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών πέτυχαν ένα τεράστιο μερίδιο αγοράς - 49% το 2018!
Και στη Γερμανία, η ηλεκτρική κινητικότητα αποκτά επίσης δυναμική: το 2018 καταγράφηκαν συνολικά περίπου 36.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα στοιχεία φαίνονται καλύτερα για τα υβριδικά οχήματα: το 2018, περισσότερα από 130.000 υβριδικά αυτοκίνητα είχαν πρόσφατα εγγραφεί στη Γερμανία. Επομένως, τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενδέχεται να έχουν αποκτήσει μερίδιο αγοράς περίπου 1% στη Γερμανία.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απασχολήσουν τα συνεργεία;
Προφανώς, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με εκείνες συμβατικών οχημάτων στις περισσότερες χώρες. Παρ’ όλα αυτά, τα συνεργεία θα πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται τι πρέπει να κάνουν για την ταχεία αύξηση των πωλήσεων αυτή τη στιγμή.
Σήμερα, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες συνεργείων (2/3), σύμφωνα με έρευνα της γερμανικής βιομηχανικής πρωτοβουλίας «Η ποιότητα είναι προστιθέμενη αξία», φοβούνται ότι η περισσότερη ηλεκτρική κινητικότητα θα μειώσει τον όγκο της εργασίας τους. Ταυτόχρονα, το 75% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι η ηλεκτρομαγνητική κίνηση είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα για τα συνεργεία.
Εξάλειψη της μηχανικής κίνησης
Με σχετικά απλή οδήγηση, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι γνωστό ότι είναι πολύ λιγότερο απαιτητικά για συντήρηση από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Εξάλλου, εξαλείφονται όλα τα εξαρτήματα του κινητήρα καύσης και η μηχανική κίνηση. Μάλιστα, η πρωτοπόρος ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla, ανακοίνωσε τον Μάρτιο του 2019 ότι ήθελε να εγκαταλείψει τους σταθερούς κύκλους συντήρησης. Η συντήρηση πρέπει να γίνεται μόνο όταν είναι απαραίτητο.
Τα συνεργεία πρέπει να προσαρμοστούν στην ηλεκτροκινητικότητα
Σε μια άμεση σύγκριση με συμβατικά επιβατηγά αυτοκίνητα, οι εμπειρογνώμονες αυτοκινήτων αναμένουν στην πραγματικότητα λιγότερη εργασία και χαμηλότερες πωλήσεις στα συνεργεία. Αλλά οι απώλειες είναι πιθανόν να είναι περιορισμένες.
Υπάρχουν διάφορες προβλέψεις για τη γερμανική αγορά. Η Γερμανική Ομοσπονδία Μοτοσικλετών και Επισκευαστών (ZDK), για παράδειγμα, αναμένει μείωση των πωλήσεων κατά περίπου 1%. Μια άλλη μελέτη εκτιμά ότι περίπου το 1,9 έως 7,7% των θέσεων εργασίας στις γερμανικές επιχειρήσεις εξυπηρέτησης μετά την πώληση (after market) θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο. Αυτό θα αντιστοιχούσε σε 0,15 έως 0,61 εργαζόμενους ανά επιχείρηση - μια πτώση που θα μπορούσε απλά να αντανακλά σε φυσικά αναχωρούντες εργαζόμενους (όπως οι συνταξιούχοι).
Πάντως, υπάρχουν και καλά νέα. Πρώτα απ’ όλα, δεν είναι ακόμα πολύ αργά. Εάν τα συνεργεία δεν θέλουν να μείνουν πίσω, πρέπει να ενεργήσουν αμέσως. Και θα αναγκαστούν να κάνουν επενδύσεις: οι εργαζόμενοι πρέπει να εκπαιδεύονται, ο εξοπλισμός του συνεργείου επεκτείνεται. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, η επένδυση που απαιτείται για τη δημιουργία εργασιακού χώρου εργασίας για επισκευές ηλεκτρικών αυτοκινήτων με τεχνολογία υψηλής τάσης, βρίσκεται εντός αποδεκτών ορίων για τις εργασίες του συνεργείου.
Η θερμική διαχείριση παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Και αν κοιτάξετε την ταχύτητα ανάπτυξης στον τομέα της ηλεκτρικής κινητικότητας, θα δείτε ότι είναι σχεδόν αδύνατο να προβλέψετε ποιες τεχνολογίες θα χρησιμοποιηθούν στο μέλλον και πόσο σύνθετες θα είναι αυτές. Είναι ήδη σαφές σήμερα, ότι η θερμική διαχείριση θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Επιπλέον, τα συνεργεία μπορούν να προσαρμοστούν σε νέους ρόλους - για παράδειγμα, ελέγχοντας τα ηλεκτρονικά ισχύος, αντικαθιστώντας το σύστημα ψύξης της μπαταρίας και, εάν χρειάζεται, αλλάζοντας ψυκτικά σε κυκλώματα ψύξης…