Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid: Διαβαίνοντας το Ρουβίκωνα με ένα Jeep που μπαίνει στην πρίζα
Το υβριδικό Jeep Wrangler 4xe δεν είναι πλέον μόνο ένα σκληροτράχηλο off-road για τη δύσβατη διαδρομή Rubicon Trail στη Σιέρα Νεβάδα, αλλά διαβαίνει και τον Ρουβίκωνα της τεχνολογίας: είναι το πρώτο που μπορεί να κινηθεί και αμιγώς ηλεκτρικά.
Με μια ματιά
- Το διαχρονικό καθαρόαιμο 4x4 για πρώτη φορά σε plug-in υβριδική έκδοση.
- Αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για 53 χιλιόμετρα με μπαταρία 17,3 kWh.
- Κορυφαίο εκτός δρόμου με κοντές σχέσεις και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
- Με 380 ίππους και 637 Nm χάρη στον κινητήρα 2.0 βενζίνης και 2 ηλεκτροκινητήρες.
- Πλούσια εξοπλισμένο με ψηφιακή κεντρική οθόνη 8,4'' στο ταμπλό.
- Τιμή 89.200 € στην πλούσια έκδοση Sahara της δοκιμής μας.
Το Jeep Wrangler 4xe αναλυτικά
Στις οκτώ δεκαετίες του, από τότε που μετέφερε τον Στρατηγό Αϊζενχάουερ στα πεδία μαχών του β' παγκοσμίου πολέμου, το Jeep Willys ΜΒ μετασχηματίστηκε στο σημερινό Wrangler: μεγάλωνε σε μέγεθος στην πάροδο των ετών, γινόταν πιο ποιοτικό και άνετο στο εσωτερικό του, αποκτούσε και ταξιδιάρικες πλευρές, εξελισσόταν τεχνολογικά.
Όμως, ανέκαθεν παρέμενε πιστό στην αρχική του φιλοσοφία. Δεν είναι πολλά τα εμβληματικά τετράτροχα της ιστορίας της αυτοκίνησης που επεδείκνυαν τέτοια πίστη, αλλά το Jeep -το αρχόγονο Jeep, ο ορισμός ενός ονόματος που μετασχηματίστηκε σε ορόσημο- ανήκει σε αυτά.
Ακόμα και στις μέρες μας, που το αυτοκίνητο μετασχηματίζεται τόσο γοργά, διατηρεί αυτή την πίστη. Ακόμα και τώρα, που το αυτοκίνητο μετατρέπεται σε όχημα ελέυθερου χρόνου (SUV) ή ανυψώνεται σε Crossover σιλουέτες, ακόμα και τώρα που έκανε το μεγαλύτερο τεχνολογικό του άλμα με τον εξηλεκτρισμό του στην έκδοση 4xe, το Wrangler παραμένει αυτό που ήταν πάντοτε: ένα καθαρόαιμο 4x4, ασύλληπτα ικανό εκτός δρόμου, ένα από τα ελάχιστα που απέμειναν.
Παρότι η ύπαρξή του δεν παύει να είναι ενεργοβόρα, η ουσία είναι πως αυτό το θηριώδες Wrangler μπορεί να κινείται καθημερινά μόνο με ηλεκτρισμό -για 53 χιλιόμετρα ανάμεσα σε κάθε φόρτιση- ή να καίει πολύ λιγότερο καύσιμο από ποτέ, χάρη στην προηγμένη του υβριδική τεχνολογία - και αυτή είναι μια κομβική στιγμή στην ιστορία του. Μια στιγμή, όμως, που η Jeep δεν της επέτρεψε να αλλοιώσει τον πυρήνα, να αλλάξει την προσωπικότητα του Wrangler, με την παραδοσιακή του τετρακίνηση και το σκληροπυρηνικό πλαίσιο τύπου σκάλας.
Jeep Wrangler 4xe: Σχεδίαση
Στην πάροδο αυτών των οκτώ δεκαετιών, λοιπόν, τα τετρακίνητα αυτά Jeep προσδιόριζαν και εγκαθίδρυαν το σχεδιαστικό ορισμό ενός καθαρόαιμου off-roader. Με τα τετραγωνισμένα τους επιμέρους σχήματα και τις επίπεδες επιφάνειες, με το κάθετο ρύγχος και τις γραμμές της γρίλιας ανάμεσα στο στρογυλλά φωτιστικά σώματα, με τα μυώδη φτερά, τη ρεζέρβα στην πίσω πόρτα και τους μεντεσέδες στο καπό και στις πέντε πόρτες. Οι τελευταίες είναι αφαιρούμενες, όπως και ο ουρανός, στοιχεί που μαζί με το παρμπρίζ που αναδιπλώνεται πάνω στο καπό προέρχονται από την πλούσια παράδοση του μοντέλου.
Στην πορεία προστέθηκαν τα πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, από τους προφυλακτήρες μέχρι τα μαρπσιέ, που δεν έχουν βαφή και προστατεύουν το αμάξωμα από τις πέτρες. Και φυσικά νεωτερισμοί όπως τα φώτα LED.
Η διάκριση της υβριδικής έκδοσης από τις θερμικές είναι πολύ λεπτή: γίνεται μόνο με το σήμα 4xe στην πίσω πόρτα, με τη δεύτερη τάπα -μαζί με της βενζίνης- για την υποδοχή της πρίζας φόρτισης, καθώς και με τα μπλε γράμματα με τα οποία είναι γραμμένες οι λέξεις Wrangler Unlimited στα φτερά.
Jeep Wrangler 4xe: Εσωτερικό
Ο ίδιος εκσυγχρονισμός της αρχέγονης βασικής σχεδιαστικής φιλοσοφίας συμβαίνει και στο εσωτερικό. Και κυριότερος εκφραστής της είναι το ταμπλό, με κάθετες γραμμές σε όλο το πλάτος και κυκλικά σχήματα για τα δύο αναλογικά όργανα και τους τέσσερις αεραγωγούς του κλιματισμού.
Ο εκσυγχρονισμός βρίσκεται στην προσθήκη δύο ψηφιακών οθονών. Η πρώτη, ανάμεσα στο στροφόμετρο και το ταχύμετρο του πίνακα οργάνων, έχει μέγεθος 7 ινστών και παρέχει όλες τις πληροφορίες για τη διαδρομή, την κατανάλωση ενέργειας και καυσίμου, την αυτονομία.
Για τις ενδείξεις της εκτός δρόμου κίνησης θα πρέπει ο οδηγός να απευθυνθεί στη δεύτερη οθόνη, την κεντρική μεγέθους 8,4'' στο ταμπλό - που φυσικά παρέχει την πρόσβαση στα πολυμέσα (και στο εξαιρετικό ηχοσύστημα της Alpine με 8 ηχεία και subwoofer), στο σύστημα πλοήγησης και στη συνδεσιμότητα του smartphone.
Ο σχεδιαστικός κυβισμός του εσωτερικού διαχωρίζει ολοκληρωτικά την αίσθηση στο εσωτερικό σε σχέση με τα απλά SUV. Το παρμπρίζ είναι κάθετο, οι γυάλινες επιφάνειες περιμετρικά σχετικά μικρές, δεν υφίστανται πολλοί χώροι για μικροπράγματα, υπάρχουν χειρολαβές τόσο στην οροφή όσο και στην πρώτη κολόνα για να σκαρφαλώσεις στο όχημα - όλα μένουν πιστά στη διαχρονική άποψη του Wrangler.
Ο χώρος πίσω δεν είναι πολύς όσο προϊδεάζεται από το παρουσιαστικό του Wrangler 4xe, λόγω της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος κάτω από τα πίσω καθίσματα - αλλά είναι ικανοποιητικός όσο και τα 548 λίτρα του χώρου αποσκευών, που γίνονται 1.059 lt με την πτώση των πίσω καθισμάτων.
Jeep Wrangler 4xe: Επιδόσεις
Όσο κι αν ακούγεται σχεδόν απίστευτο για ένα σύγχρονο αλλά κλασικής φιλοσοφίας off-roader, που σημαίνει ότι είναι αφοσιωμένο στην όσο το δυνατόν πιο σκληροτράχηλη κίνηση εκτός δρόμου και έχει τώρα το επιπλέον βάρος της μπαταρίας που το εκτοξεύει πάνω από τους 2,2 τόνους (2.276 kg), η επιτάχυνση 0-100 km/h έρχεται σε μόλις 6,4 δευτερόλεπτα.
Πρόκειται για μια ιστορική τρικυμία εν κρανίω, καθώς αυτό είναι ένα νούμερο που πετύχαιναν τα supercars την εποχή του το Wrangler ήταν απλά ένα άγριο off-roader και τίποτα περισσότερο. Δεν πρόκειται για κάποια κρίση ταυτότητας, αλλά για τη δυνατότητα του υβριδικού συστήματος κίνησης που συνδυάζει τον Turbo κινητήρα βενζίνης 2.0 λίτρων με δύο ηλεκτροκινητήρες.
Το πρώτο από τα ηλεκτρικά μοτέρ συνδέεται με τον βενζινοκινητήρα και συμβάλλει στην παραγωγή ισχύος, μεταδίδοντας την ενέργεια που αντλεί από τη μπαταρία των 400 Volt. Ο δεύτερος ηλεκτρικός κινητήρας παρέχει την ισχύ του στο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων Torque Flite της ZF, ώστε να επιτρέπει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση του Wrangler 4xe στην πόλη.
Έτσι, συνδυαστικά το όλο σύστημα αποδίδει 380 ίππους και 637 Nm ροπής, ενώ παράλληλα καταφέρνει να ρίχνει τη μέση -κατά WLTP- κατανάλωση που δίνει το εργοστάσιο στα 3,5 lt/100km.
Αυτό σημαίνει ότι, σε σύγκριση με την αμιγώς θερμική έκδοση του Wrangler, αποδίδει 40% περισσότερη ισχύ και 60% περισσότερη ροπή, ενώ παράλληλα εκπέμπεται 70% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.
Στην πράξη, η μέση κατανάλωση του Wrangler 4xe κυμαίνεται περίπου στα 8,5 lt/100km, στην υβριδική του λειτουργία. Νούμερο και πάλι εντυπωσιακό, δεδομένου του βάρους του - στο οποίο δεν συμβάλλει μόνο η μπαταρία, αλλά και το καθαρόαιμο off-road πλαίσιο τύπου σκάλας και βεβαίως η παραδοσιακή, παλιά, αγνή τετρακίνηση. Αν βέβαια ο οδηγός κινείται προσεκτικά και ήπια, μπορεί να ρίξει τη μέση κατανάλωση ακόμα και κάτω από τα 6,0 lt/100km.
Jeep Wrangler 4xe: Φόρτιση-Αυτονομία
Από την άλλη, το Wrangler της νέας υβριδικής εποχής προσφέρει τη δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης για -ακόμα και περισσότερα από- 53 χιλιόμετρα, που σημαίνει ότι τα καλύπτει μόνο με το κόστος του ρεύματος και χωρίς να εκπέμπει ρύπους τις καθημερινές μετακινήσεις.
Τα 53 αυτά χιλιόμετρα όντως επιτυγχάνονται ηλεκτρικά και στην πράξη, χάρη στη μπαταρία χωρητικότητας 17,3 kW της Samsung - ενώ μπορεί να αυξάνονται και από την ανάκτηση της ενέργειας από την πέδηση (που αναλαμβάνει ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας).
Κατά τα άλλα, η μπαταρία φορτίζει σε 2,5 ώρες σε Wallbox 7,4 kW ή σε 6 ώρες σε οικιακή πρίζα. Που σημαίνει ότι εύκολα μπορεί κανείς να τη φορτίσει τόσο το βράδυ όσο και κατά τις ώρες γραφείου, και να κάνει το σύνολο των καθημερινών του μετακινήσεων πολύ οικονομικά αλλά και οικολογικά.
Παράλληλα, υπάρχει και η δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας από τον θερμικό κινητήρα, π.χ. κατά την κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, ώστε να υπάρχει ενέργεια αργότερα για την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στην πόλη ή εκτός δρόμου. Αυτό συμβαίνει όταν ο οδηγός επιλέξει το πρόγραμμα λειτουργίας "eSave", από τα τρία συνολικά προγράμματα του υβριδικού συστήματος.
Το πρώτο πρόγραμμα είναι φυσικά το "Electric", για την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση με όριο ταχύτητας 50 km/h, και το δεύτερο είναι το "Hybrid" που συνδυάζει τη λειτουργία του κινητήρα βενζίνης με το βασικό ηλεκτρικό μοτέρ και τις προσπαρμόζει ανάλογα στις συνθήκες για τη βέλτιστη απόδοση και τη μέγιστη οικονομία.
Jeep Wrangler 4xe: Οδική συμπεριφορά
Πιστό στην παράδοσή του, παράλληλα με την τεχνολογική του μετάλλαξη και τον νέο υβριδικό/ηλεκτρικό του ορίζοντα, διατηρεί αυτούσιο τον χαρακτήρα ενός αγνού, ωμού, σκληροτράχηλου off-road μηχανήματος - πιστό στο σηματάκι Trail Rated στο εμπρός φτερό, σήμα πιστοποίησης της ικανότητάς του σε κάθε τερέν, σε κάθε υδάτινο πέρασμα και σε μεγάλες κλίσεις του εδάφους.
Το σήμερα Trail Rated προκύπτει από την κλασσική, παραδοσιακή τετρακίνηση Selec-Trac, από το πλαίσιο τύπου σκάλας που βασίζονται τα καθαρόαιμα του είδους, από την απόσταση 24,2 εκατοστών από το έδαφος, από τα ελαστικά Bridgestone Dueler H/T, φυσικά από την κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου (με δεύτερο επιλογέα), από την ανάρτηση και από τις μεγάλες γωνίες προσέγγισης (35,8 μοίρες), ράμπας (30,8 μοίρες) και διαφυγής (20,2 μοίρες) χάρη στους κοντούς προβόλους.
Το Selec-Trac δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει κίνηση στους πίσω τροχούς, αυτόματη τετρακίνηση είτε μόνιμη τετρακίνηση με υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων - επιλέγοντας ανάμεσα στις θέσεις 2 High, 4 High Auto, 4 High Part time και 4 Low του επιλογέα. Επιπλέον, παρέχει και τη δυνατότητα κλειδώματος του εμπρός και του πίσω διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης (Trac-Loc).
Η σκληρότητα των εδαφών που μπορεί να αντιμετωπίσει το Wrangler είναι ασύλληπτη. Δεν είναι απλά πιστό στο παρελθόν του, όχι μόνο νιώθει άνετα στο διάσημο Rubicon Trail, αλλά και πλέον το κάνει με την υβριδική τεχνολογία του καιρού μας - τεχνολογία που για πρώτη φορά απέκτησε.
Είναι ένα θηριώδες 4x4 που μπορεί να αντιμετωπίσει πολύ δύσκολα εκτός δρόμου περάσματα με τόση ισχύ και ροπή του δεν είχε ποτέ (και από πολύ χαμηλές στροφές, πια), να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά στην πόλη με 50 km, και έπειτα να διασχίζει υδάτινα περάσματα μέχρι και 76,2 εκατοστών, χάρη στο προστατευτικό περίβλημα της μπαταρίας του. Δεν δείχνει να του λείπει τίποτα, εμπρός στα στοιχεία της φύσης.
Εμπρός σε ένα ασφάλτινο σπειροειδή δρόμο, αντίθετα, μπορεί να μην είναι απολύτως στο στοιχείο του, αλλά η αλήθεια είναι πως αυτή η γενιά του -και στην υβριδική έκδοση- είναι περισσότερο πολιτισμένη από ποτέ, με πολύ λιγότερους κραδασμούς, θορύβους και φαινόμενα πλεύσης της μαλακής ανάρτησης. Το rebound των τροχών είναι πλέον αξιοπρεπέστατο κι η απορρόφηση των κακοτεχνιών του δρόμου εξαίρετη, σε ένα πλαίσιο που είναι όσο άκαμπτο περιμένει κανείς στη θέα του αμερικανικού 4x4.
Συνδυάζεται, φυσικά, με την πολύ πλούσια σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας, στα οποία περιλαμβάνεται και η επιλογή του Adaptive Cruise Control, και ταξιδεύει ξεκούραστα στον αυτοκινητόδρομο μέχρι τα 130 km/h - οπότε και η μεγάλη του μετωπική επιφάνεια αρχίζει να γεννά θορύβους. Άλλωστε, η τελική του ταχύτητα δεν φτάνει πάνω από τα 177 km/h σε αυτή την έκδοση, Sahara.
Jeep Wrangler 4xe: Γιατί αξίζει να το αγοράσεις
Έχει δύο προϋποθέσεις, η αγορά του Wrangler 4xe: η πρώτη είναι η ρεαλιστική χρήση του σε αληθινές εκτός δρόμου διαδρομές από τους λάτρεις του είδους, και η δεύτερη είναι η οικονομική τους επιφάνεια - μιας και το υβριδικό Wrangler 4xe κοστίζει 89.200 ευρώ σε αυτή την έκδοση Sahara και 91.200 € στη Rubicon.
Από την άποψη αυτή, η μηδενική εκπομπή ρύπων κατά την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στην πόλη έχει για τον ιδιοκτήτη του μεγαλύτερη σημασία από το οικονομικό κέρδος του ρεύματος, και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας πιθανότατα καμία. Όμως, με αυτό το ποσό χρημάτων, είναι εγγυημένο ότι αγοράζει κανείς ένα άξιο συνεχιστή της off-road ιστορίας ενός εμβληματικού 4x4, και πλέον με την τεχνολογία αιχμής του σήμερα.
Jeep Wrangler 4xe: Τεχνικά* / Τιμή
- Κινητήρας: Τετρακύλινδρος 2.0 Turbo βενζίνης
- Ηλεκτροκινητήρες: 2
- Συνδυαστική ισχύς / ροπή: 380 hp / 637 Nm
- Ισχύς / ροπή ηλεκτροκινητήρα: 146 hp / 245 Nm
- Ισχύς ηλεκτροκινητήρα-γεννήτριας: 63 hp / 53 Nm
- Μπαταρία: Ιόντων λιθίου, 17,3 kWh
- Ηλεκτρική αυτονομία: 53 km
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 8
- Κίνηση: Τετρακίνηση
- 0-100 km/h: 6,4 sec
- Τελική ταχύτητα: 177 km/h
- Μέση κατανάλωση: 3,5 lt/100 km
- Εκπομπές CO2: 79 g/km
- Μήκος: 4,882 m
- Βάρος: 2.276 kg
- Πορτμπαγκάζ: 533 / 1.059 lt
- Τέλη Κυκλοφορίας: 0 €
- Τιμή: από 89.200 €
* Τιμές κατασκευαστή