Καινούριο Αυτοκίνητο: Να αγοράσω ή να πάρω με Leasing;
Το leasing δεν απευθύνεται μόνο σε επαγγελματίες και εταιρίες, αλλά και σε ιδιώτες που παραδοσιακά επιλέγουν να αγοράσουν το αυτοκίνητό τους. Αναλύουμε τα πλεονεκτήματα κάθε επιλογής για την απόκτηση αυτοκινήτου.
Στο μέλλον είναι βέβαιο πως δεν θα αγοράζουμε αυτοκίνητα, αλλά θα αγοράζουμε προγράμματα που περιλαμβάνουν διάφορες υπηρεσίες κινητικότητας, προσαρμοσμένες στις ιδιαίτερες ανάγκες του καθενός. Όπως ακριβώς κάνουμε σήμερα με τα τηλέφωνα, όπου ένα συμβόλαιο μπορεί να περιλαμβάνει σταθερή και κινητή τηλεφωνία, συσκευές smartphone και οικιακές, δεδομένα internet, ακόμη και συνδρομητική τηλεόραση!
Παρόλα αυτά, στα αυτοκίνητα η αγορά και η ιδιοκτησία είναι ακόμη στο μυαλό μας ως ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος. Είναι όμως αυτό σωστό; Μήπως τελικά σε κάποιες περιπτώσεις το leasing που απευθύνεται σε ιδιώτες συμφέρει περισσότερο;
- Αγορά με μετρητά ή με χρηματοδότηση
Εδώ και πολλά χρόνια η αγορά με δάνειο (χρηματοδότηση) είναι ο συνηθέστερος τρόπος να αποκτήσει κάποιος αυτοκίνητο, είτε καινούριο είτε μεταχειρισμένο. Βέβαια, δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιλέγουν να το εξοφλήσουν από την αρχή, έχοντας κάνει την απαραίτητη σχετική οικονομία και αποταμίευση. Το θετικό εδώ είναι πως, καθώς το αυτοκίνητο αποτελεί ιδιοκτησία μας, μπορούμε να το πουλήσουμε οποιαδήποτε στιγμή θελήσουμε για να αγοράσουμε ένα άλλο ή να εκμεταλλευτούμε τα χρήματα από την πώληση όπου αλλού θελήσουμε.
Στην περίπτωση της αγοράς με ταυτόχρονη εξόφληση, ίσως υπάρχει περιθώριο κάποιας καλύτερης τιμής από πλευράς του έμπορου, αν και πλέον αυτό δεν είναι δεδομένο. Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τη διαθεσιμότητα νέων αυτοκινήτων λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων που παρατηρούνται στην παραγωγή των εργοστασίων παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει πως μπορεί κάποιος να παραγγείλει ένα καινούριο αυτοκίνητο σήμερα και να το παραλάβει τελικά σε ένα χρόνο (!), με την τιμή του να είναι αυτή που θα έχει διαμορφωθεί τότε, δηλαδή υψηλότερη από αυτή που ίσχυε τη στιγμή της παραγγελίας.
Στην αγορά με δάνειο, έρχεται ένας ακόμη παράγοντας που χρειάζεται προσοχή: το επιτόκιο. Αυτό καθορίζει την συνολική επιβάρυνση σε τόκους, συνεπώς και το τελικό τίμημα που θα έχει καταβάλλει ο αγοραστής με την εξόφληση. Προσοχή επίσης χρειάζεται στα χρηματοδοτικά προγράμματα με μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής. Και αυτό επειδή, εκτός από μεγαλύτερη επιβάρυνση σε τόκους, όταν εξοφλήσουμε το δάνειο, το αυτοκίνητο ενδέχεται να είναι πλέον παλιό με πολύ χαμηλή μεταπωλητική αξία.
Το μεγαλύτερο μειονέκτημα πάντως, έχει να κάνει με τη χρήση και συντήρηση του αυτοκινήτου. Μετά την απομάκρυνση από το ταμείο, όλα τα τέλη και οι φόροι χρήσης, η προγραμματισμένη συντήρηση, κάθε φθορά και ζημιά, επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη. Αφήνοντας έξω μια άτυχη στιγμή (π.χ. ατύχημα ή κλοπή) που μπορεί να έχει τεράστιο κόστος αποκατάστασης, ακόμη και τα στάνταρ έξοδα δεν είναι λίγα: τέλη κυκλοφορίας, ετήσιο service, αντικατάσταση ελαστικών, ασφάλιση κλπ... Όλα αυτά, συνοδεύουν τον ιδιοκτήτη για πάντα.
- Leasing Αυτοκινήτου
Το leasing (ή χρονομίσθωση) δεν απευθύνεται μόνο στον επαγγελματία ή στις εταιρίες, αλλά και στον ιδιώτη. Σε αυτό τον τρόπο απόκτησης, η μεγαλύτερη διαφορά είναι πως το αυτοκίνητο δεν ανήκει στον χρήστη. Θα πρέπει από την αρχή να αποφασίσει αν στο τέλος του συμβολαίου ο χρήστης θα αγοράσει το αυτοκίνητο σε προσυμφωνημένη τιμή, για να το κρατήσει ή να το πουλήσει στη συνέχεια σε υψηλότερη ίσως τιμή, ή θα το επιστρέψει και θα συνάψει νέο συμβόλαιο για ένα καινούριο αυτοκίνητο. Υπάρχει φυσικά και η δυνατότητα ο χρήστης να αποφασίσει στο τέλος τι από τα δύο θα επιλέξει, με το ανάλογο κόστος βέβαια.
Από την άλλη, τα οφέλη είναι πολλά. Καταρχήν, δεν υφίσταται το ρίσκο της ιδιοκτησίας. Δηλαδή, όλα τα έξοδα, τα service, οι φθορές και οι ζημιές επιβαρύνουν την εταιρία leasing. Ο χρήστης απλώς πληρώνει ένα σταθερό μηνιαίο μίσθωμα, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα πάντα: από την χρήση και τα τέλη κυκλοφορίας μέχρι τα ελαστικά και τις επισκευές ζημιών από ατύχημα. Με αυτό τον τρόπο, ο χρήστης γνωρίζει ακριβώς τι θα πληρώνει κάθε μήνα και τυχόν απρόβλεπτα έξοδα δεν θα ανατρέπουν τον οικονομικό του προγραμματισμό.
Επίσης, κάτι που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι, είναι πως υπάρχει η δυνατότητα leasing και σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ενώ πλέον υπάρχουν και πιο ευέλικτες υπηρεσίες leasing, που δίνουν για παράδειγμα την δυνατότητα αλλαγής αυτοκινήτου ανά πάσα στιγμή ή ακόμη και της λήξης του συμβολαίου νωρίτερα από το χρόνο που είχε συμφωνηθεί αρχικά
- Τελικά, τι συμφέρει;
Στην αγορά τοις μετρητοίς ή με δόσεις, το αυτοκίνητο ανήκει 100% στον χρήστη, συνεπώς και τα έξοδα επιβαρύνουν εξολοκλήρου τον ίδιο. Εδώ μπαίνει το ρίσκο: αν το αυτοκίνητο δεν βγάζει ζημιές, αν ο οδηγός είναι προσεκτικός και δεν κάνει κάποιο σοβαρό ατύχημα, και αν σκοπεύει να κρατήσει το αυτοκίνητο για αρκετά χρόνια στην κατοχή του, μάλλον συμφέρει η αγορά.
Αν όμως ο χρήστης αρέσκεται στο να αλλάζει αυτοκίνητο κάθε 4-5 χρόνια, αν θέλει την ξεγνοιασιά σε οτιδήποτε και να προκύψει (ζημιά, ατύχημα κλπ) και προτιμά να ξέρει πως τους επόμενους π.χ. 48 μήνες θα πληρώνει ένα συγκεκριμένο ποσό κάθε μήνα και τίποτε άλλο, τότε το leasing είναι η πιο συμφέρουσα επιλογή.
Το leasing αποτελεί επίσης ενδιαφέρουσα εναλλακτική στην περίπτωση που κάποιος σκέφτεται την αγορά με χρηματοδότηση που προβλέπει μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής, καθώς τότε το συνολικό τίμημα ανεβαίνει πολύ και συνήθως η αξία του οχήματος έχει μειωθεί δραματικά κατά την εξόφληση.