Ο ήχος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που προειδοποιεί τους πεζούς
Πως λειτουργεί στην πράξη το σύστημα AVAS; Που τοποθετείται και τι αναφέρει η ευρωπαϊκή νομοθεσία γι' αυτό; Διαβάστε τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα.
Οσο αναπτύσσεται η ηλεκτροκίνηση, διαρκώς θα υπάρχουν απαιτήσεις για βελτιώσεις στα συστήματα, τόσο των οχημάτων, όσο και των υποδομών.
Οσοι έχουν οδηγήσει ηλεκτροκίνητο όχημα, όπως εγώ, είτε αμιγώς ηλεκτρικό, είτε plug-in υβριδικό, αλλά και ήπιας τεχνολογίας υβριδικό, έχουν διαπιστώσει ότι λειτουργούν αθόρυβα σε χαμηλές ταχύτητες, με τα αμιγώς ηλεκτρικά να είναι εντελώς αθόρυβα και στις υψηλές ταχύτητες.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Όμως, ενώ αυτό σημαίνει μειωμένη ηχορύπανση, έχει τεθεί και θέμα ασφάλειας των πεζών, των οποίων το αυτί έχει συνηθίσει σε ήχο οχήματος που κινείται γύρω του, ώστε να λαμβάνει και τις απαραίτητες προφυλάξεις.
Για το λόγο αυτό, έχει θεσπιστεί ευρωπαϊκή νομοθεσία που υποχρεώνει τους κατασκευαστές οχημάτων να εφοδιάζουν τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους με ένα σύστημα, γνωστό ως AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), το οποίο παράγει τον υποχρεωτικό ήχο E-noise.
Μέσω των μηχανικών της Skoda, οι οποίοι εφαρμόζουν αυτό το σύστημα στα plug-in υβριδικά μοντέλα SUPERB iV και OCTAVIA iV, μαθαίνουμε το που τοποθετείται αυτό το σύστημα και πώς λειτουργεί στην πράξη.
Η συσκευή, που ουσιαστικά είναι ένα ηχείο πλήρους φάσματος σε μια αδιάβροχη θήκη, τοποθετείται στο μπροστινό μέρος του οχήματος και δεξιά, εμπρός από τον δεξιό μπροστινό τροχό.
Σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να εκπέμπουν ένα προειδοποιητικό ήχο σε ταχύτητες έως και 20 χλμ./ώρα, επειδή είναι εξαιρετικά αθόρυβα περίπου μέχρι αυτήν την ταχύτητα. Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο κάνει θόρυβο κύλισης, κατά την επαφή των ελαστικών με την επιφάνεια του δρόμου καθώς και αεροδυναμικό θόρυβο, οπότε ο E-noise δεν είναι απαραίτητο. Ετσι, η λύση της SKODA για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της, είναι ο θόρυβος να αυξάνει έως ταχύτητα 25 χλμ./ώρα και στη συνέχεια σταδιακά να μειώνεται, έως ότου το αυτοκίνητο φτάσει την ταχύτητα περίπου 30 χλμ./ώρα, όταν πλέον αντικαθίσταται από τον θόρυβο που παράγεται από το όχημα κατά την κίνηση.
Επίσης, το αυτοκίνητο πρέπει να εκπέμπει και προειδοποιητικό ήχου κατά την οπισθοπορεία σε ταχύτητες έως και 6 χλμ./ώρα. Και στις δύο περιπτώσεις, ο προειδοποιητικός θόρυβος μιμείται έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά με διαφορετικούς τόνους, που ειδοποιούν τους πεζούς ότι το αυτοκίνητο πηγαίνει προς τα πίσω.
Παρόλο που η νομοθεσία ορίζει ποιες ζώνες συχνοτήτων πρέπει να χρησιμοποιεί ο ήχος και σε ποια ένταση (56 ντεσιμπέλ, κατώτερο όριο), οι σχεδιαστές μπορεί να είναι περισσότερο δημιουργικοί και να προσαρμόζουν τον ήχο στο χαρακτήρα του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Στη Skoda, στα plug-in υβριδικά, που διαθέτουν και συμβατικό κινητήρα, εφαρμόζουν έναν ήχο που μιμείται έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, έτσι ώστε τα πάντα να ταιριάζουν.
Για παράδειγμα, η πιο σπορ, OCTAVIA RS iV, θα έχει ηχητικό χαρακτήρα ίδιο με τα τυπικά μοντέλα OCTAVIA iV και SUPERB iV, διότι η διαφορά των πιο γρήγορων εκδόσεων έγκειται στις μεγάλες ταχύτητες και εκτός πόλεις, εκεί που η παρουσία του E-noise δεν έχει νόημα.