Οδηγούμε τις νέες, αμιγώς ηλεκτρικές BMW i4 M50 και i4 eDrive40 στην Ελλάδα
Η ηλεκτρική BMW i4 είναι πλέον διαθέσιμη στην ελληνική αγορά με γκάμα που περιλαμβάνει δύο εκδόσεις, με 340 και 544 ίππους αντίστοιχα και αυτονομία έως 590 km.
Η γκάμα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων της BMW εμπλουτίζεται με τη νέα i4. Το τετράθυρο coupe βασίζεται στην Σειρά 4 Gran Coupe, ίσως το ομορφότερο μοντέλο της βαυαρικής μάρκας σήμερα και είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις: τις eDrive40 και Μ50.
Σύμφωνα με τη BMW, η i4 είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας που δίνει έμφαση εξαρχής στις δυναμικές επιδόσεις. Κάτι που δεν επιβεβαιώνει μόνο η κορυφαία τετρακίνητη i4 M50 με τους δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν στον εμπρός άξονα και έναν στον πίσω) και την ισχύ των 544 ίππων, αλλά και η i4 eDrive40 με τον έναν ηλεκτροκινητήρα (πίσω), τους 340 ίππους και την πίσω κίνηση.
Εντύπωση προκαλούν οι συμπαγείς διαστάσεις των ηλεκτροκινητήρων, το ιδιαίτερα χαμηλό κέντρο βάρους (έως και 53 cm χαμηλότερο από τη Σειρά 3) και ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd: 0,24. Χαρακτηριστικά που συντελούν σε υψηλή αποδοτικότητα και δυναμική οδική συμπεριφορά.
- Στο δρόμο
Ειδικά με την κορυφαία i4 Μ50, η οδηγική εμπειρία είναι αποκαλυπτική. Είχαμε την ευκαιρία να τη δοκιμάσουμε για λίγο στο βρεγμένο στροφιλίκι της Πεντέλης και πραγματικά μας άφησε άφωνους, κατ’ αρχήν με την κλωτσιά προς τα εμπρός στο σανίδωμα του γκαζιού, αφετέρου με το πόσο καλοστημένη είναι!
Με τα ηλεκτρονικά στο ‘ΟΝ’ δεν είναι εύκολο να φέρεις την ηλεκτρική τετράθυρη ‘Μ’ σε δύσκολη θέση. Παρά την πλούσια ισχύ των 544 ίππων και την άμεσα διαθέσιμη ροπή των 795 Nm που απελευθερώνονται στο πρόγραμμα οδήγησης Sport Boost, η i4 M50 πατάει με σιγουριά στο δρόμο, στρίβει με περίσσεια αυτοπεποίθηση και προσφέρει αστείρευτες δόσεις ταχύτητας και αποτελεσματικότητας.
Βοηθούν φυσικά η προσαρμοζόμενη ανάρτηση M με ειδική ρύθμιση, το σπορ σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού και τα πανίσχυρα φρένα M Sport. Από επιδόσεις; Σημειώστε: 0-100 km/h σε 3,9’’ και τελική που περιορίζεται στα 225 km/h
Μετά την Μ50, η πισωκίνητη i4 eDrive40 δείχνει πιο μαλακή και πιο αργή. Η σύγκριση ωστόσο αυτή την αδικεί, καθώς από μόνη της είναι πολύ δυνατή (340 PS και 430 Nm), ταχύτατη (0-100 km/h σε 5,7’’, τελική ταχύτητα 190 km/h), εξαιρετικά ασφαλής και ιδιαίτερα ευχάριστη. Μην ξεχνάμε πως η “μικρή” i4 είναι πισωκίνητη, οπότε με τα ηλεκτρονικά στο ‘OFF’ το παιχνίδι με την ουρά είναι πιο εύκολο και πιο ελεγχόμενο συγκριτικά με την τετρακίνητη Μ50.
Η σπορ οδηγική εμπειρία συνοδεύεται από τεχνητό ήχο κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μάλιστα, το BMW IconicSounds Electric επιτρέπει την ενσωμάτωση νέων ήχων που δημιουργούνται από τον συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής Hans Zimmer ειδικά για τη BMW.
Φυσικά, ο τομέας της ασφάλειας υποστηρίζεται από περίπου 40 λειτουργίες υποβοήθησης του οδηγού. Προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Park Distance Control και Reversing Assist Camera είναι στάνταρ, ενώ προαιρετικά διατίθενται τα Parking Assistant με Reversing Assistant, και Parking Assistant Plus με Surround View και Remote 3D View.
- Αυτονομία και ανάκτηση ενέργειας
Σε ένα ηλεκτρικό όμως, όσο κι αν έχει δοθεί έμφαση στον σπορ χαρακτήρα, η αυτονομία της μπαταρίας είναι κρίσιμη. Και εδώ, οι δύο i4 τα καταφέρνουν περίφημα, με μέση αυτονομία που σύμφωνα με τους Βαυαρούς φτάνει τα 590 km στην περίπτωση της eDrive40 και τα 521 σε αυτή της M50.
Συμβάλλει πολύ σε αυτά τα υψηλά νούμερα η ανάκτηση ενέργειας, το επίπεδο της οποίας είτε μπορεί να ρυθμιστεί από τον οδηγό, από το μενού της οθόνης, είτε να προσαρμοστεί αυτόματα στις οδικές συνθήκες, όπως αυτές ανιχνεύονται από τα δεδομένα του συστήματος πλοήγησης και τους αισθητήρες των συστημάτων υποστήριξης του οδηγού.
Για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει σε μία διασταύρωση, η ισχύς ανάκτησης ενέργειας μπορεί να αυξηθεί, φρενάροντας έτσι το αυτοκίνητο και φορτίζοντας ταυτόχρονα τη μπαταρία που είναι τοποθετημένη στο πάτωμα του αυτοκινήτου. Αντίθετα, σε ανοιχτό δρόμο η λειτουργία coasting ενεργοποιείται όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι. Έτσι, το όχημα ρολάρει εξοικονομώντας ενέργεια.
Υπάρχει επίσης λειτουργία one-pedal. Βάζοντας τον λεβιέ του κιβωτίου αριστερά στη θέση Β (Brake), όταν αφήνεις το γκάζι το όχημα φρενάρει αισθητά, μέχρι την πλήρη ακινητοποίησή του. Λειτουργία που όταν τη συνηθίσεις κάνει τις μετακινήσεις στην πόλη, ή ακόμη και τη σβέλτη οδήγηση και σε επαρχιακό δρόμο, πιο εύκολη και πιο ευχάριστη.
- Περί φόρτισης
Το συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι 83.9 kWh, με το καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο να ορίζεται στα 80,7 kWh.
Η μονάδα Combined Charging Unit (CCU) της BMW i4 έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει εξαιρετικά ευέλικτη φόρτιση της μπαταρίας. Έτσι, η i4 έχει τη δυνατότητα να φορτίσει από το 10% μέχρι το 80% σε μόλις 31 λεπτά, χάρη στη φόρτιση DC που είναι εφικτή με ισχύ έως και 205 kW - αν και ακόμη δεν υπάρχουν τόσο ισχυροί δημόσιοι ταχυφορτιστές στην Ελλάδα.
Στο σπίτι ή το γραφείο όμως μπορεί ο ιδιοκτήτης να τοποθετήσει wallbox 11 kW (τριφασικό ρεύμα, φόρτιση AC) και να φορτίζει πλήρως τη μπαταρία (0-100%) σε 8,5 ώρες.
- Κατά τα λοιπά…
… έχουμε να κάνουμε με μια BMW Σειρά 4 Gran Coupe. Που σημαίνει όμορφη εξωτερική σχεδίαση και ευρύχωρο εσωτερικό, που στην περίπτωση της i4 είναι ακόμη πιο μοντέρνο χάρη κυρίως στην κεκλιμένη οθόνη BMW Curved Display που εκτείνεται πίσω από το τιμόνι μέχρι τη μέση του ταμπλό. Αποτελείται ουσιαστικά από δύο οθόνες, μία για τα όργανα (12,3”) και μια για το infotainment (14,9”), οι οποίες συγχωνεύονται σε μια μονάδα πίσω από ένα κρύσταλλο κεκλιμένο προς τον οδηγό.
Στο δεξί μέρος της βασιλεύει η νέα γενιά του συστήματος iDrive. Βασίζεται στο νέο BMW Operating System 8 και εκτός όλων των γνωστών σύγχρονων υπηρεσιών συνδεσιμότητας, περιλαμβάνει ακόμη και λεκτική επικοινωνία με τον αναβαθμισμένο ψηφιακό βοηθό BMW Intelligent Personal Assistant.
Στα θετικά να προσθέσουμε και το ότι παρόλο που ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος πίσω, δεν επηρεάζει τον χώρο αποσκευών ο οποίος έχει μεγάλο όγκο 470 λίτρων - 1.290 lt με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος. Η μεγάλη πίσω πόρτα, τέλος, έχει στάνταρ αυτόματο μηχανισμό ανοίγματος και κλεισίματος.
- Οι τιμές της νέας BMW i4
Η τιμή της νέας BMW i4 ξεκινά από τα 54.850 € (με ΦΠΑ) για την έκδοση eDrive40 (χωρίς την κρατική επιδότηση μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά»), ενώ η τιμή της i4 Μ50 ξεκινά από τα 69.750 € (με ΦΠΑ). Τιμές άκρως ανταγωνιστικές αν τις συγκρίνετε με τις αντίστοιχες της BMW 4 Gran Coupe.