Οδηγούμε το ηλεκτρικό Audi Q4 e-tron
Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της γερμανικής εταιρείας έφτασε στην ελληνική αγορά με ισχύ ως 299 ίππων, με πισωκίνητες ή quattro εκδόσεις, με αυτονομία που φτάνει τα 520 χιλιόμετρα και με βασική τιμή κάτω από 40 χιλιάδες Ευρώ.
Το Q4 e-tron εντάσσεται στη στρατηγική 12 δισεκατομμυρίων Ευρώ της Audi να έχει στη γκάμα της, μέχρι το τέλος του 2025, είκοσι αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (συν δέκα υβριδικά) και να σταματήσει πλήρως, από το ξεκίνημα του '26, να διαθέτει στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Αποσκοπώντας το 2025 να πετύχει το 50 τοις εκατό των πωλήσεών της να είναι αμιγώς ηλεκτρικά, φιλοδοξεί μέχρι τότε να σημειώσει μείωση 30 τοις εκατό του μέσου όρου εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα όλης της γκάμας της. Ο εξ-ηλεκτρισμός της γερμανικής εταιρείας έχει ξεκινήσει ταχύτατα, με δέκα plug-in υβριδικά (PHEV) φέτος και πέντε ηλεκτρικά (Q4 και e-tron με τις αντίστοιχες εκδόσεις Sportback και e-tron GT), έναντι μόλις ενός PHEV πέρσι.
Η Audi θέλησε να εμφυσήσει στο Q4 e-tron, μαζί με όλες τις τεχνολογίες της ηλεκτροκίνησης, και κάθε χαρακτηριστική πτυχή των SUV- δεδομένου του γεγονότος ότι είναι το πρώτο ηλεκτρικό Audi στα ηλεκτρικά SUV, σε μια από τις πιο ραγδαία αναπτυσσόμενες κατηγορίες στην Ευρώπη, και κατά συνέπεια κομβικής σημασίας αυτοκίνητο για τη στρατηγική της την προσεχή τετραετία.
Η σημασία της Audi στην εμπορική του επιτυχία προκύπτει και από τις τιμές του Q4 e-tron, που μαζί με την κρατική επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη χώρα μας ξεκινούν κάτω από τις 40 χιλιάδες Ευρώ (συγκεκριμένα 39.469 €) για τη βασική έκδοση Q4 35 e-tron. Η κανονική αρχική τιμή του είναι 44.900 Ευρώ, ενώ η Q4 40 e-tron κοστίζει 52.100 € και η κορυφαία, τετρακίνητη Q4 50 e-tron Quattro 58.450 €.
To γερμανικό ηλεκτρικό SUV βασίζεται στην πλατφόρμα ΜΕΒ του ομίλου VW και είναι, με μήκος 4,59 μέτρα, 10 εκατοστά μεγαλύτερο από το μέσο όρο των C-SUV. Έχει χώρο αποσκευών από D-SUV (520 λίτρα) και εσωτερικό μήκος για τους επιβάτες που αντιστοιχεί σε E-SUV όπως το Q6. Η αξιοποίηση του χώρου, ελλείψει και του κινητήρα εμπρός, είναι μια από τις βασικές του προτεραιότητες.
Παράλληλα, η έλλειψη κινητήρα στο εμπρός μέρος -με εξαίρεση το Quattro- συμβάλλει στην επίτευξη κύκλου στροφής μόλις 10,2 μέτρων, που είναι πρωτόγνωρος στην κατηγορία των C-SUV. Την πρακτικότητά του συμπληρώνουν οι χώροι μικροαντικειμένων 25 λίτρων στο εσωτερικό, η δυνατότητα ρυμούλκησης 1,2 τόννων και η αντοχή 75 κιλών των ραγών οροφής.
Οι τρεις εκδόσεις του -που διαβάσατε παραπάνω- αποδίδουν 170, 204 και 299 ίππους αντίστοιχα. Οι πρώτες δύο μεταδίδουν την κίνηση στους πίσω τροχούς με έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στον πίσω άξονα, ενώ η τρίτη, η κορυφαία Q4 e-tron 50, είναι τετρακίνητη χάρη στην προσθήκη και δεύτερου, ασύγχρονου κινητήρα στον μπροστινό άξονα (ASM).
Ο τελευταίος λειτουργεί αυτόματα μόνο όταν κρίνεται -από το σύστημα- αναγκαίο, και φυσικά συνδυάζεται με το Torque Vectoring για την κατανομή της ροπής στον εξωτερικό τροχό της στροφής - βοηθώντας, έτσι, στην πρόσφυση και στην κατευθυντικότητα. Η επιπλέον ισχύς χαρίζει στο γερμανικό ηλεκτρικό SUV επιτάχυνση 0-100 km/h σε μόλις 6,2 δευτερόλεπτα, και ο περιορισμός τελικής ταχύτητας είναι αυξημένος στα 180 km/h, είκοσι περισσότερα από τις δύο πισωκίνητες εκδόσεις.
Η Audi έχει προσθέσει μοχλοδιακόπτες πίσω από το τιμόνι, αλλά αυτοί δεν εξυπηρετούν μόνο την επιθυμία πολλών αγοραστών να μην απωλέσουν αυτή τη λειτουργία με την οποία κάποτε άλλαζαν ταχύτητα. Εξυπηρετεί και την επιλογή του βαθμού ανάκτησης της ενέργειας κατά το φρενάρισμα. Υπάρχουν τρία στάδια ανάκτησης, και το ισχυρότερο επιτρέπει την οδήγηση με ένα πεντάλ (επιτάχυνση με την πίεση του γκαζιού και φρενάρισμα μόνο με την απελευθέρωσή του).
Στο δάπεδο, κλασικά, βρίσκεται η μπαταρία - με όλα τα οφέλη που έχει αυτό για το χαμήλωμα του κέντρου βάρους. Το Q4 e-tron προσφέρεται με δύο μεγέθη μπαταρίας, για τη βασική και τις δύο ανώτερες, αντίστοιχα εκδόσεις: 52 και 77 kWh αντίστοιχα.
Η αυτονομία, με τη δεύτερη μπαταρία, φτάνει μέχρι και τα 520 χιλιόμετρα - που δεν είναι άσχημα για αυτοκίνητο 2,1 τόννων. Μετά το τέλος αυτής, το γερμανικό ηλεκτρικό SUV με ενσωματωμένο φορτιστή 125 kW μπορεί σε διάρκεια μόλις 10 λεπτών να αποκτήσει φόρτιση για 130 χιλιόμετρα (κατά τον κύκλο WLTP).
Καίριο ρόλο στον έλεγχο της κατανάλωσης ενέργειας και στην αυτονομία διαδραματίζει και η αεροδυναμική: το Q4 e-tron πετυχαίνει, χάρη στους διάφορους αεραγωγούς και στο καλυμμένο με panels δάπεδο, το ρεκόρ συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,26 στην έκδοση Sportback, και 0,28 στο Q4 e-tron.
Ο σχεδιασμός του Q4 e-tron, όπως και των άλλων ηλεκτρικών Audi, διαφοροποιείται σημαντικά από τις γενιές των θερμικών αυτοκινήτων. Κεντρικά του στοιχεία είναι η κάθετη μετώπη στο ρύγχος με τη χαρακτηριστική μάσκα e-tron, οι κοντοί πρόβολοι, τα πολυγωνικά στοιχεία (όπως οι αεραγωγοί), οι μυώδεις θόλοι που είναι απευθείας επιρροή από την ιστορία του Quattro, η κάθοδος της πίσω κολόνας μέχρι το σημείο της αεροτομής, η σφηνοειδής γραμμή κατά μήκος των θυρών, και πίσω η ενιαία πολυμερής λωρίδα φωτισμού (Matrix LED).
Στο εσωτερικό, πέραν του τιμονιού με επίπεδο άνω και κάτω μέρος, ξεχωρίζει το head-up display επαυξημένης πραγματικότητας, η στραμμένη προς τον οδηγό κονσόλα τριών επιπέδων, καθώς και η οθόνη 10,25 του Audi virtual cockpit και η οθόνη αφής πολυμέσων 10,1 ιντσών με το λογισμικό ΜΜΙ στο κέντρο της κονσόλας (ή 11,6'' ιντσών, που θα διατίθεται από το τέλος του έτους). Σημαντικό είναι, επίσης, ότι συνολικά 27 εξαρτήματα του εσωτερικού, όπως η επένδυση του δαπέδου και τα πατάκια, είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά.
Τέλος, το Q4 e-tron έρχεται με ζάντες 19 ως 21 ιντσών, με ανάρτηση με άξονα McPherson εμπρός και πέντε συνδέσμων πίσω (και προαιρετική σπορ ανάρτηση), με τα προφίλ οδήγησης Audi drive select (στάνταρ στο Sportback), καθώς και με ευρεία σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων όπως το predictive efficiency assist (προγνωστική υποβοήθηση ενεργειακής απόδοσης).
Η διάθεση του Q4 e-tron έχει ήδη ξεκινήσει στην ελληνική αγορά, πάντα με τη δυνατότητα συνδυασμού της με το κρατικό πρόγραμμα "Κινούμαι Ηλεκτρικά", ενώ η Sportback παραλλαγή του αναμένεται το Φθινόπωρο με τιμές αυξημένες κατά περίπου 2.000 Ευρώ για κάθε έκδοση.