Οδηγούμε το ηλεκτρικό Golf
Οδηγήσαμε το Volkswagen e-Golf το οποίο διαθέτει μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης, έχει πολλές αρετές αλλά –όπως όλα τα ηλεκτρικά- αρκετούς κανόνες οδήγησης που πρέπει να τηρείς.
Η ηλεκτροκίνηση μπαίνει σιγά σιγά στη ζωή των Ελλήνων οδηγών. Δειλά δειλά τα προηγούμενα χρόνια έκαναν την εμφάνισή τους ορισμένα ηλεκτρικά μοντέλα στην ελληνική αγορά και όσο οι υποδομές βελτιώνονται με δημόσιους σταθμούς φόρτισης και ταχυφορτιστές, τόσο περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα βλέπουμε στους ελληνικούς δρόμους.
Όμως, απέχει πάρα πολύ η στιγμή που θα δούμε, όπως για παράδειγμα στη Νορβηγία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών να είναι περισσότερες από τις πωλήσεις συμβατικών. Κι αυτό επειδή το δημόσιο σύστημα φόρτισης αναπτύσσεται αργά, κίνητρα αγοράς μέσω κρατικών επιδοτήσεων δεν υπάρχουν και εν γένει η άποψη των Ελλήνων ως προς την αξιοποίηση του ηλεκτρισμού, περιορίζεται στο ψυγείο, την κουζίνα και την… ξυριστική μηχανή.
Οδήγησα προ ημερών ένα από τα ηλεκτρικά μοντέλα που είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά, προκειμένου να εξάγω καλύτερα συμπεράσματα από ένα αυτοκίνητο με ονομαστική αυτονομία μεγαλύτερη του BMW i3 που είχα δοκιμάσει αρχικά.
Και το Volkswagen e-Golf, πράγματι διαθέτει μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης, έχει πολλές αρετές αλλά –όπως όλα τα ηλεκτρικά- κανόνες οδήγησης που αν δεν τους τηρήσεις μπορεί να… ξεμείνεις και τότε αρχίζουν τα δύσκολα.
Εργοστασιακά η Volkswagen δίνει χαμηλή κατανάλωση ενέργειας 12,7 kW/100χλμ., χάρη στη βελτιωμένη αεροδυναμική (cD = 0.281) και την εξαιρετική αντίσταση κύλισης.
Η πρώτη εικόνα, ενισχύεται θετικά από το ολοκληρωμένο σύστημα φώτων LED, με τα φώτα ημέρας να έχουν σχήμα C.
Στον πλούσιο εξοπλισμό του φέρει κορυφαίο σύστημα πλοήγησης/ήχου ‘Discover Pro’, αυτόματο σύστημα κλιματισμού, σύστημα θέρμανσης/αερισμού στάθμευσης, Park Pilot και Front Assistμε City Emergency Braking.
Τώρα, στα πιο ουσιαστικά, ο ηλεκτροκινητήρας (e–motor), συνδυάζεται με κιβώτιο μίας σχέσης και αποδίδει 85 kW (115 ίππους) με 270 Nm ροπής. Και όπως συμβαίνει στο όλα τα ηλεκτρικά, έχεις πολύ καλή επιτάχυνση με 10,4 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα, ωστόσο η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140χλμ./ώρα, προκειμένου να διατηρηθεί ψηλά η αυτονομία.
Το ζήτημα στα ηλεκτρικά είναι αφενός η χωρητικότητα της μπαταρίας, ώστε να έχει περισσότερη αυτονομία κίνησης, αλλά και αφετέρου ο τρόπος που οδηγείς, προκειμένου να διατηρήσεις σε υψηλά επίπεδα την αυτονομία αυτή.
Εργοστασιακά η αυτονομία του αυτοκινήτου κυμαίνεται μεταξύ 130 και 190χλμ., ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου και το στυλ οδήγησης. Και βέβαια, μπορεί να βελτιώσεις την αυτονομία χάρη στα 4 επίπεδα ανάκτησης ενέργειας, αλλά και τα οδηγικά προφίλ, όλα στο βασικό εξοπλισμό.
Όσον αφορά στην μπαταρία ιόντων λιθίου, οι 264 κυψέλες αποδίδουν 24,2 kWh και ζυγίζει 318 κιλά, αυξάνοντας το συνολικό βάρος του e-Golf στα 1.585 κιλά. Για να το φορτίσεις, από απλή, οικιακή πρίζα 230 volt. Εφόσον η μπαταρία είναι εντελώς άδεια, για μία πλήρη φόρτιση απαιτούνται έως και 13 ώρες. Πάντως, μπορεί να φορτίζει και μέσω wall box, το οποίο τοποθετείται στο γκαράζ του σπιτιού σας ή υπάρχει σε δημόσιο χώρο.
Με αυτό τον τρόπο το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας φτάνει τα 3,6 kW και για μία πλήρη φόρτιση απαιτούνται περίπου 8 ώρες. Υπάρχουν ωστόσο και δημόσιοι σταθμοί φόρτισης που «γεμίζουν» τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το επίπεδο των 3,6 kW. Το e-Golf διαθέτει στο βασικό του εξοπλισμό και την προετοιμασία να δεχθεί το συνδυαστικό σύστημα φόρτισης CCS (combined charging system), με τη χρήση ρευματοδότη συνεχούς ρεύματος DC.
Σε αυτή την περίπτωση το Volkswagen μπορεί να φορτιστεί μέσω των ειδικών σταθμών συνδυαστικής φόρτισης (CCS) μέχρι το επίπεδο των 40kW, που εξασφαλίζουν στην μπαταρία ένα ποσοστό φόρτισης της τάξης του 80% σε περίπου 30 λεπτά. Πέραν τούτου, η έναρξη της διαδικασίας φόρτισης μπορεί να πραγματοποιηθεί – άμεσα ή σε προγραμματισμένη χρονική στιγμή – με το πάτημα ενός πλήκτρου δίπλα στην υποδοχή φόρτισης κάτω από το πορτάκι της «τάπας της βενζίνης.
Όλα αυτά καλά λοιπόν και πάμε στην πράξη. Δεν αρκεί να οδηγείς στρωτά και να μην φθάνεις στο όριο της τελικής ταχύτητας, αλλά πρέπει να εκμεταλλευτείς και τα δύο οδηγικά προφίλ που έχουν στόχο την οικονομία (‘Eco’ και ‘Eco+’), και το δεύτερο περιλαμβάνει 4 διαφορετικά επίπεδα ανάκτησης ενέργειας κατά τη φάση της πέδησης (‘D1′, ‘D2′, ‘D3, και ‘B’). Μόλις ξεκινάς, έχει αυτόματα το πρόγραμμα ‘Normal’ και αν θέλεις μεγαλύτερη αυτονομία, η πρώτη επιλογή είναι το πρόγραμμα ‘Eco’. Όμως, η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα περιορίζεται στο μέγιστο βαθμό ισχύος των 70 kW, με ροπή εκκίνησης τα 220 Nm.
Ταυτόχρονα, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου μειώνει την απόδοση του συστήματος κλιματισμού τροποποιώντας παράλληλα και την καμπύλη απόκρισης του γκαζιού. Σε αυτή τη λειτουργία η τελική ταχύτητα περιορίζεται από τα 140 χλμ./ώρα (Normal) στα 115χλμ./ώρα και επιταχύνει σε 13,1 δευτ. (10,4 στο Normal). Επίσης, στην επιλογή ‘Eco+’ η ηλεκτρονική μονάδα περιορίζει την μέγιστη ισχύ στα 55 kW, τη ροπή εκκίνησης στα 175 Nm. και την τελική ταχύτητα στα 90χλμ. και η επιτάχυνση γίνεται σε χαμηλότερους ρυθμούς. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει και το kick-down – στις επιλογές ‘Eco’ και ‘Eco+’ – όπου μπορείς να έχεις άμεσα την πλήρη ισχύ, τη μέγιστη ροπή και την τελική ταχύτητα των 140χλμ.
Για την ανάκτηση της ενέργειας κατά το φρενάρισμα, διότι ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί τότε ως γεννήτρια, στη θέση ‘D’ έχεις επιλογές ‘D1′, D2′, ‘D3′ και ‘B’. Το πρόγραμμα ‘D1′ ανακτά ενέργεια και επιβραδύνει ελαφρά το αυτοκίνητο, ενώ το πρόγραμμα ‘B’ επιτυγχάνει τον ισχυρότερο βαθμό επιβράδυνσης. Στα προγράμματα ‘D2′, ‘D3′ και ‘B’, η επιβράδυνση με ανάκτηση είναι τόσο ισχυρή που ενεργοποιούνται αυτόματα και τα στοπ του αυτοκινήτου. Εφόσον η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη δεν λειτουργεί κανένα πρόγραμμα ανάκτησης ενέργειας. Σε αυτή την περίπτωση, μειώνεται και η δύναμη πέδησης, γεγονός όμως που γίνεται άμεσα αντιληπτό και από τον οδηγό.
Στο δρόμο, με τον πίνακα οργάνων να δείχνει ότι έχω 240 χλμ. αυτονομία, έχοντας κάνει περίπου 30 στην Αθήνα, υπέθεσα ότι για τα 150 χλμ. που ήθελα να καλύψω μέχρι την Αχαϊα, θα είχα επαρκή αυτονομία. Στον αυτοκινητόδρομο, πολύ φορτωμένος και με ελάχιστες φορές να αγγίζω τα 130 χλμ./ώρα (συνήθως πήγαινα με 120 χλμ./ώρα), φθάνοντας στα πεδινά, στα 130 χλμ. διαδρομής, έμεινα με κοντά στα 15 χλμ. αυτονομία.
Θεώρησα δεδομένο ότι για να κινηθώ στα ορεινά, με περισσότερη ενέργεια να χρειάζομαι, ούτε τα μισά χιλιόμετρα δεν θα έκανα. Σταμάτησα ένα δίωρο για να φορτίσω, όμως δεν αυξήθηκε πολύ η αυτονομία και έτσι ανεβαίνοντας στα ορεινά, πρόλαβα και το άφησα σε ένα φιλικό μαγαζί για να φορτίσει όλη νύχτα. Το άφησα για παραπάνω από 13 ώρες και βέβαια ήταν πλήρως φορτισμένο. Στην υπόλοιπη ανηφόρα δεν κατανάλωσα πάρα πολύ ενέργεια και το ξαναφόρτισα όταν έφθασα.
Η χαρά μου ήταν απερίγραπτη στο κατέβασμα από τα 750 μέτρα υψόμετρο, όπου σχεδόν δεν κατανάλωσα ενέργεια διότι επαναφορτιζόταν με το φρενάρισμα. Ετσι, όταν έφθασα στα… πεδινά, είχα όλη την ενέργεια διαθέσιμη και οφείλω να πω ότι έφθασε και τα 289 χλμ. στον πίνακα. Μην ξεγελιέστε, όμως. Αυτή η αυτονομία είναι ονομαστική, διότι δεν πράξη έχεις 130 – 190 χλμ.
Πάντως, μπορεί να έχουν επιτευχθεί ρεκόρ αυτονομίας και ορισμένοι να άγγιξαν τα 300 χλμ. με μία φόρτιση, αλλά την απόσταση τη διένυσαν σε πολλές ώρες, οδηγώντας και χωρίς κλιματισμό, ακόμα και με κλειστούς καθρέπτες για καλύτερη αεροδυναμική.
Συμπερασματικά, το e-Golf, είναι ένα αυτοκίνητο ιδανικό για εκείνον που ξέρει τι διαδρομές θα κάνει και πως θα το χειριστεί.
Καταλήγοντας, το αυτοκίνητο κοστίζει 38.800€ με ενεργειακό κόστος περίπου 2,51€ για κάθε 100χλμ. Προσφέρεται δε με εξαιρετικό επίπεδο βασικού εξοπλισμού (αυτόματο κλιματισμό, Discover Pro σύστημα Infotainment, δερμάτινο πολυλειτουργικό τιμόνι, και διακοσμητικές λεπτομέρειες ‘Iridium Matrix / Dark Magnesium’, οθόνη 8 ιντσών, ψηφιακό πίνακα κ.α.). Και για να μην μπερδευτείτε, είναι αθόρυβο και για να καταλάβετε ότι έχει τεθεί σε λειτουργία ή θα πατήσετε το πεντάλ του γκαζιού στη θέση D ή θα δείτε την ένδειξη Ready στον πίνακα…