Οδηγούμε το νέο Honda Civic e:HEV: Υβριδικό με κατανάλωση 1.000αριού και επιδόσεις 1.5 Turbo
Πήραμε μια καλή πρώτη γεύση από το ολοκαίνουριο Civic στην Ισπανία, λίγο πριν κάνει ντεμπούτο στην ελληνική αγορά, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Το 2022 αποτελεί χρονιά ορόσημο για το Honda Civic. Το ιαπωνικό οικογενειακό μοντέλο γιορτάζει φέτος τα 50 του χρόνια. Από το 1972 που πρωτοκυκλοφόρησε, το Civic ήταν ανέκαθεν συνώνυμο – μεταξύ άλλων – της καινοτομίας, τουλάχιστον όσο αφορά τα μηχανικά του μέρη.
Από τον κινητήρα CVCC της 1ης γενιάς, με τον προθάλαμο καύσης για οικονομία καυσίμου και μειωμένους ρύπους χωρίς τη χρήση καταλύτη ή υποβάθμιση των επιδόσεων, και το σύστημα μεταβλητού χρονισμού και βυθίσματος των βαλβίδων VTEC που πρωτοεμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ΄80, μέχρι την υβριδική τεχνολογία που μεσουράνησε τη δεκαετία του ‘00 και το συνδυασμό του i-VTEC με turbo στην προηγούμενη γενιά, το Civic συνδύαζε πάντα τις υψηλές επιδόσεις με την χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, με τρόπο που μόνο οι Ιάπωνες μηχανικοί της Honda μπορούσαν να πετύχουν.
Δεν είναι τυχαίο βλέπετε που η ιαπωνική εταιρία έχει μακρά παράδοση τόσο στους αγώνες όσο και στη μεγάλη επένδυση που διαχρονικά κάνει στον τομέα της έρευνας και εξέλιξης (R&D).
Η ολοκαίνουρια, 11η γενιά του Civic κάνει ένα ακόμη τεχνολογικό άλμα και έρχεται στην Ευρώπη αποκλειστικά υβριδικό. Σε μία μάλιστα έκδοση απόδοσης που συνδυάζει όλα τα καλά του προηγούμενου Civic: την μέση κατανάλωση του 1.0 Turbo, τις επιδόσεις του 1.5 Turbo και τη ροπή του 1.6 Diesel. Αλλάζει μάλιστα κατηγορία και από το “C” ανεβαίνει στο “D” Segment, καθώς το μήκος του πλέον είναι στα 4.551 mm.
Βρεθήκαμε στη Μαδρίτη για να δούμε από κοντά και να οδηγήσουμε το νέο Honda Civic, αλλά και να εμβαθύνουμε στην “ψαγμένη” τεχνολογία που ενσωματώνει.
Μεγαλύτερο και πιο premium
Σχεδιαστικά, οι Ιάπωνες της Honda ακολούθησαν τη λογική που εφαρμόζουν εδώ και μισό αιώνα στο Civic (με εξαίρεση το 2001), η οποία θέλει κάθε αιχμηρή αισθητικά γενιά του μοντέλου να ακολουθείται από μια πιο ήπια προσέγγιση.
Έτσι, μετά το ιδιαίτερα τολμηρό προηγούμενο μοντέλο, το νέο Civic χαρακτηρίζεται από αισθητά πιο καθαρές γραμμές και λιτές λεπτομέρειες. Η κομψή σχεδίαση συνδυάζεται με σπορ αναλογίες, στις οποίες συμβάλουν το μακρύτερο και χαμηλότερο αμάξωμα, η κλίση της οροφής στο πίσω μέρος και ο κοντύτερος πίσω πρόβολος.
Παράλληλα, το μεγαλύτερο κατά 35 mm μεταξόνιο εξασφαλίζει ιδιαίτερα μεγάλους χώρους για τους επιβάτες αλλά και τις αποσκευές (πορτμπαγκάζ 404-410 λίτρων). Σε αυτό βέβαια βοηθά και η έξυπνη διάταξη των εξαρτημάτων του υβριδικού συστήματος, σε σημεία που δεν επηρεάζουν την ευρυχωρία της καμπίνας.
Έτσι, όπως διαπιστώσαμε, στις πίσω θέσεις κάθονται άνετα ενήλικες με ύψος έως 1,90 m.
Για πρώτη φορά, το Civic εξοπλίζεται με ψηφιακό πίνακα οργάνων. Πρόκειται για μια έγχρωμη οθόνη 10,2 ιντσών (7’’ στη βασική έκδοση) που προβάλλει πληθώρα ενδείξεων σχετικών με την κίνηση και λειτουργία του οχήματος, το υβριδικό σύστημα, την πλοήγηση, το ηχοσύστημα κλπ.
Εντύπωση κάνει ένα νέο… όργανο: το “δυναμόμετρο” που αντικαθιστά το κλασικό στροφόμετρο και δίνει μια αίσθηση της παροχής ισχύος κατά την επιτάχυνση ή της ανάκτησης ενέργειας στην επιβράδυνση. Μια πραγματικά έξυπνη προσέγγιση από τη Honda.
Στο ταμπλό, η οθόνη αφής 9’’ φιλοξενεί το αναβαθμισμένο και εύχρηστο (επιτέλους) σύστημα πολυμέσων, που ελέγχεται και μέσω φωνητικών εντολών. Προφανώς ενσωματώνει τα Android Auto και Apple CarPlay για σύνδεση smartphone, ενώ έχει και τρισδιάστατη πλοήγηση.
Για τους λάτρεις του ήχου, τέλος, όλα τα Civic διαθέτουν στάνταρ 8 ηχεία, ενώ προσφέρεται προαιρετικά ηχοσύστημα BOSE με 12 ηχεία.
Ξεχάστε όσα ξέρατε για τα υβριδικά
Το υβριδικό σύστημα κίνησης e:HEV του νέου Civic συνδυάζει την λειτουργία ενός αμιγώς ηλεκτρικού με την αυτονομία ενός βενζινοκίνητου μοντέλου, ακολουθώντας ωστόσο τελείως άλλο δρόμο από τα μοντέλα με range extender, με ένα κινητήρα βενζίνης δηλαδή που απλώς φορτίζει τη μπαταρία όταν αυτή αδειάσει.
Το Civic e:HEV είναι το πιο “ψαγμένο” full hybrid σύστημα, αλλά θα σας το εξηγήσουμε με απλά λόγια, με τη συμβολή του Ιάπωνα Κοτάρο Γιαμαμότο, Τεχνικού Συμβούλου της Honda.
Το σύστημα e:HEV αποτελείται από:
- έναν κινητήρα βενζίνης 2.0 VTEC άμεσου ψεκασμού ο οποίος λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και πετυχαίνει την κορυφαία θερμική απόδοση στον κόσμο (41%),
- ένα ηλεκτρικό κινητήρα που κινεί κατά βάση το αυτοκίνητο,
- ένα δεύτερο ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια που αναλαμβάνει κατά περίπτωση να φορτίσει τη μπαταρία, να διοχετεύσει ενέργεια στον ηλεκτροκινητήρα και να συγχρονίσει τη λειτουργία του βενζινοκινητήρα με του ηλεκτροκινητήρα,
- μια μπαταρία ιόντων λιθίου 1,05 kWh που βρίσκεται κάτω και πίσω από το πίσω κάθισμα και φορτίζεται κατά το φρενάρισμα αλλά και από τον βενζινοκινητήρα όταν χρειαστεί,
- έναν συμπλέκτη που εμπλέκει τον βενζινοκινητήρα στην κίνηση των εμπρός τροχών.
Κιβώτιο ταχυτήτων δεν υπάρχει – ούτε καν συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT. Η σχέση μετάδοσης είναι μία και προκαθορισμένη.
Το σύστημα εναλλάσσεται αυτόματα μεταξύ τριών λειτουργιών: EV, Hybrid και Engine Drive χωρίς παρέμβαση από τον οδηγό. Η κίνηση γίνεται κατά βάση ηλεκτρικά (EV Drive), με τον βενζινοκινητήρα να “ξυπνά” όταν χρειαστεί για να φορτίσει τη μπαταρία (Hybrid Drive).
Η εκκίνηση γίνεται πάντα με τον ηλεκτροκινητήρα. Σε ταχύτητες 80-150 km/h, όταν υπάρξει ανάγκη από άμεση επιτάχυνση, ο κινητήρας βενζίνης συμβάλλει και αυτός στην κίνηση των τροχών (Engine Drive).
Από τα 150 km/h και μέχρι την τελική ταχύτητα του οχήματος, η κίνηση γίνεται και πάλι αμιγώς ηλεκτρικά με τον βενζινοκινητήρα να διοχετεύει την ενέργεια που παράγει στη γεννήτρια για να φτάσει στη συνέχεια στον ηλεκτροκινητήρα (και όχι στη μπαταρία).
Μπορεί να ακούγεται πολύπλοκο σε λειτουργία, ο οδηγός ωστόσο δεν αντιλαμβάνεται σχεδόν τίποτα στην πράξη. Μάλιστα, στη νορμάλ οδήγηση το Civic είναι εξαιρετικά ήσυχο – και εδώ είναι η μεγαλύτερη διαφορά με τα περισσότερα full hybrid συστήματα με κιβώτιο CVT, που κρατάνε συνεχώς ψηλά τις στροφές του βενζινοκινητήρα στην επιτάχυνση παράγοντας ενοχλητικό θόρυβο.
Στο Civic αντίθετα οι Ιάπωνες μηχανικοί προσομοίωσαν τη λειτουργία ενός κλασικού αυτόματου κιβωτίου δίνοντας στην επιτάχυνση την ψευδαίσθηση ακαριαίων αλλαγών σχέσεων.
Μάλιστα, στο προφίλ οδήγησης ‘Sport’ ο ήχος του βενζινοκινητήρα “αγριεύει” τεχνητά σε χροιά συμβάλλοντας θετικά στην εμπειρία της γρήγορης οδήγησης.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει μεταξύ τεσσάρων προγραμμάτων οδήγησης: ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Eco’ και ‘Individual’ – το τελευταίο μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα τις επιθυμίες του οδηγού.
Εκπληκτικά αποτελέσματα στην πράξη
Οδηγώντας σε πόλη, αυτοκινητόδρομο αλλά και επαρχιακές διαδρομές πέριξ της Μαδρίτης, το υβριδικό Civic εντυπωσιάζει με την ομαλή λειτουργία του e:HEV, τη γραμμική και γρήγορη επιτάχυνση στο πάτημα του γκαζιού, τις υψηλές επιδόσεις και τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές κατανάλωσης.
Η Honda κάνει λόγο για μέση κατανάλωση 4,7 - 5,0 lt/100 km, αναλόγως την έκδοση, και αντίστοιχες εκπομπές CO2 108 - 114 gr/km. Στην πράξη εύκολα είδαμε μέση κατανάλωση 5,2 lt/100 km στο ταξίδι, η οποία με σβέλτη έως γρήγορη οδήγηση ανέβηκε στο 5,8-6,0 lt/100 km. Τιμές εξαιρετικές αν συνυπολογίσουμε τις επιδόσεις που προσφέρει το οικογενειακό Honda.
Η συνδυαστική απόδοση του e:HEV φτάνει τους 184 ίππους και τα 315 Nm ροπής, δίνοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 7,8’’ - 8,1’’ και τελική ταχύτητα περιορισμένη στα 180 km/h.
Το νέο Civic είναι πολύ γρήγορο, όχι μόνο λόγω του ισχυρού συστήματος κίνησης, αλλά και χάρη στην ικανότητά του να διατηρεί με άνεση και ασφάλεια υψηλή ταχύτητα, τόσο στην ευθεία όσο και στις στροφές.
Στον τομέα του πλαισίου οι μηχανικοί της Honda είχαν εύκολη και δύσκολη δουλειά ταυτόχρονα: έπρεπε να ξεπεράσουν τους ίδιους τους τους εαυτούς και να δημιουργήσουν κάτι καλύτερο από το κορυφαίο οδηγικά στην κατηγορία του – και όχι μόνο – προηγούμενο Civic.
Βελτίωσαν λοιπόν την ακαμψία του αμαξώματος κατά 19%, χαμήλωσαν το κέντρο βάρους, μεγάλωσαν το μεταξόνιο (+35 mm) και τα μετατρόχια εμπρός (+35 mm) και πίσω (+18 mm), τοποθέτησαν ένα άκαμπτο και ελαφρύτερο εμπρός υποπλαίσιο και άλλαξαν τη γεωμετρία της ανάρτησης.
Το αποτέλεσμα τους δικαίωσε. Οδηγώντας το Civic e:HEV νιώθεις τεράστια αυτοπεποίθηση και σιγουριά να πιέσεις σε οποιαδήποτε διαδρομή. Το τιμόνι έχει σωστή αίσθηση και πληροφόρηση, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι σχετικά περιορισμένες και τα φρένα δυνατά και ανθεκτικά.
Εκτός από αποτελεσματικότητα όμως, το νέο Civic προσφέρει και ευχάριστη εμπειρία οδήγησης, όπως έκανε και ο προκάτοχός του, σε σχέση με τον οποίο το καινούριο μοντέλο είναι ελαφρώς πιο εκλεπτυσμένο στις αντιδράσεις του.
Τεχνολογίες Honda SENSING στην υπηρεσία του οδηγού
Φυσικά, οι Ιάπωνες επιστράτευσαν την τεχνολογία έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την επιθυμητή ευχαρίστηση και ασφάλεια στην οδήγηση. Έτσι, αναβάθμισαν το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου δυναμικής συμπεριφοράς Agile Handling Assist (AHA) έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις εντολές στο τιμόνι με ανεπαίσθητη, διακριτική υποβοήθηση για πρόσθετη ασφάλεια και πιο ομαλή, πιο προβλέψιμη συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Στον τομέα της ασφάλειας, το Civic συνεχίζει την παράδοση που το θέλει πλούσια εξοπλισμένο με συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS).
Το Honda SENSING περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
- Αισθητήρες σόναρ (4 μπροστά και 4 πίσω) που χρησιμοποιούν την ανάκλαση των ηχητικών κυμάτων για την ανίχνευση μη μεταλλικών αντικειμένων, όπως το γυαλί και οι τοίχοι, με πολύ μεγαλύτερη αξιοπιστία και ακρίβεια από το ραντάρ χιλιοστομετρικού κύματος του προηγούμενου μοντέλου.
- Ευρυγώνια εμπρός κάμερα με ευρύτερη γωνία θέασης 100 μοιρών που επιτρέπει βελτιωμένη τεχνολογία αναγνώρισης για βελτίωση της ικανότητας του Civic να εντοπίζει διαγραμμίσεις και όρια του δρόμου, μοτοσυκλέτες και ποδηλάτες.
- Το Forward Collision Warning System το οποίο είναι σχεδιασμένο για να ανιχνεύει την παρουσία οχημάτων μπροστά από το αυτοκίνητο και εκδίδει ηχητικές, οπτικές και απτικές προειδοποιήσεις για τον οδηγό εάν πλησιάζει με υπερβολική ταχύτητα.
- Το Collision Mitigation Braking System που εφαρμόζει αυτόματα πίεση πέδησης (φρενάρισμα) για να περιορίσει την πιθανότητα ή τη σοβαρότητα μιας εμπρόσθιας σύγκρουσης.
- Το Cross Traffic Monitor που προειδοποιεί τον οδηγό για αυτοκίνητα που πλησιάζουν και από τις δύο κατευθύνσεις, όταν βγαίνει με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης ή κάποιο στενό δρόμο.
- Το σύστημα Lane Keeping Assist που κρατά το αυτοκίνητο στη λωρίδα κυκλοφορίας του. Επιπλέον, αναγνωρίζει την καμπυλότητα των στροφών για να βελτιστοποιήσει την υποβοήθηση τόσο στην είσοδο όσο και στην έξοδό τους, με στόχο να μειώσει κατάλληλα τον φόρτο εργασίας του οδηγού. Παρέχεται επίσης και υποβοήθηση διόρθωσης πορείας, η οποία βελτιώνει σημαντικά την ικανότητα του αυτοκινήτου να παραμένει στο κέντρο του δρόμου σε περίπτωση που οδηγός αντιμετωπίσει δυσκολίες, όπως για παράδειγμα πλευρικούς ανέμους.
- Το Traffic Jam Assist το οποίο σε συνθήκες αργής, πυκνής κυκλοφορίας βοηθά να διατηρείται το όχημα στη λωρίδα του, ήδη από τα 0 km/h. Όταν η ροή της κυκλοφορία αποκατασταθεί, από τα 60 km/h περίπου, το σύστημα αλλάζει άμεσα σε Lane Keeping Assist System.
- Το αναβαθμισμένο σύστημα Adaptive Cruise Control που κρατά σταθερή την ταχύτητα ή την αυξομειώνει αυτόματα όταν εντοπίζει οχήματα που κινούνται ήδη εμπρός ή μπαίνουν στην πορεία του Civic.
Στην καμπίνα υπάρχουν στάνταρ 11 αερόσακοι. Ανάμεσά τους οι αερόσακοι γονάτων και για τα δύο εμπρός καθίσματα, οι πλευρικοί αερόσακοι για τα πίσω καθίσματα και ο εμπρός κεντρικός αερόσακος που εμποδίζει τον οδηγό να πέσει πάνω στο συνοδηγό σε μία πλευρική σύγκρουση.
Τελικά
Το νέο Civic e:HEV είναι ένα κλασικό Honda: κρύβει μέσα του προηγμένη τεχνολογία και καινοτομίες για να προσφέρει το μέγιστο αποτέλεσμα στον οδηγό, χωρίς αυτός να αντιλαμβάνεται απαραίτητα πώς αυτό επιτυγχάνεται.
Αυτό που σίγουρα αντιλαμβάνεται και εκτιμά, είναι ότι οδηγεί ένα ποιοτικό, ευρύχωρο, γρήγορο, ασφαλέστατο αλλά και εξαιρετικά ευχάριστο και οικονομικό οικογενειακό αυτοκίνητο που θα είναι πιστός και απροβλημάτιστος σύντροφος για πολλά, πολλά χρόνια.
Το νέο Honda Civic e:HEV αναμένεται στην ελληνική αγορά τον Σεπτέμβριο, ενώ ενδέχεται να μάθουμε τις τιμές του μέσα στον Ιούλιο.