Οδηγούμε το υβριδικό Hyundai Kona
Το ήπιας υβριδικής τεχνολογίας συμπαγές SUV, Hyundai Kona αποτελεί μια επιλογή που δείχνει να αξίζει τα λεφτά της.
Πλέον, έτσι όπως πάει η κατάσταση, δεν θα υπάρχει αυτοκίνητο συμβατικό, που θα μπορούμε να οδηγήσουμε. Κι όταν αναφέρω συμβατικό, εννοώ με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου, χωρίς την ύπαρξη κάποιου ηλεκτρικού μοτέρ.
Κι αυτό, επειδή η υβριδική τεχνολογία έχει διεισδύσει στην αυτοκινητοβιομηχανία, στην προσπάθεια των εργοστασίων να περιορίσουν τους ρύπους και να πιάσουν τα χαμηλά όρια εκπομπών (95 γρ./χλμ. CO2), που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στο τιμόνι ο Δημήτρης Μπαλής
Η υβριδική τεχνολογία, στην απλή της μορφή, χαρακτηρίζεται ως ήπια, με την ύπαρξη μιας μίζας/ γεννήτριας (μοτέρ) και μιας μπαταρίας, για την αποθήκευση της ενέργειας. Υπάρχει και η περίπτωση της plug-in hybrid τεχνολογίας, με την ύπαρξη πιο ισχυρού ηλεκτρικού μοτέρ και μεγαλύτερης μπαταρίας, με φόρτιση από πρίζα.
Στην περίπτωση του Kona Hybrid, μιλάμε για την ήπια υβριδική τεχνολογία, που ταιριάζει ιδανικά στο συμπαγές SUV μοντέλο της κορεατικής μάρκας.
Το υβριδικό Kona, για να ξεχωρίζει από το συμβατικό αδερφάκι του, έχει διχρωμία (μαύρη οροφή), ξεχωριστές ζάντες αλουμινίου και λογότυπα Hybrid, πίσω και BlueDrive μπροστά στον θόλο των τροχών.
Στην καμπίνα, οι αλλαγές παρατηρούνται στην TFT οθόνη 4,2 ιντσών, του πίνακα οργάνων, που έχει ενδείξεις για την μπαταρία αριστερά και τον τρόπο λειτουργίας του υβριδικού συστήματος (Charge – όταν φορτίζει η μπαταρία, Eco – όταν η μπαταρία συνεισφέρει σε ενέργεια, σε χαμηλές ταχύτητες, και Power όταν το μοτέρ βενζίνης έχει την αποκλειστική τροφοδότηση).
Επίσης, διακρίνουμε και την ύπαρξη μιας νέας οθόνη αφής 10,25 ιντσών, ιδιαίτερα εύχρηστη, με όλες τις δυνατότητες συνδεσιμότητας.
Αυτό, που ενδιαφέρει κυρίως, είναι τι πρεσβεύει το Kona Hybrid, κι αν, πράγματι, προσφέρει τη διαφορετικότητα στην οδήγηση.
Κι είναι αλήθεια, ότι το διαφορετικό το αντιλαμβανόμαστε με το που πατήσουμε τον διακόπτη εκκίνησης, και βάλουμε στη θέση D το λεβιέ, από το 6άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Το αυτοκίνητο νομίζεις ότι δεν έχει πάρει μπροστά, όπως λέμε και ξεκινά εντελώς αθόρυβα. Προϊόντος της ταχύτητας, τότε αντιλαμβάνεσαι τον ήχο από την εμπλοκή του κινητήρα βενζίνης 1.6 GDI, με άμεσο ψεκασμό που αποδίδει 105 ίππους στις 5.700 σ.α.λ. και 147 Nm ροπής στις 4.000 σ.α.λ.
Αρχικά, με την εκκίνηση, λειτουργεί μόνο ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη, ισχύος 43,5 ίππους (32 kW) και μέγιστης ροπής 170 Nm. Ωστόσο, επειδή τα δύο μοτέρ συνδέονται, η συνδυαστική ισχύς καταλήγει στους 141 ίππους (103,6 kW) και η ροπή στα 265 Nm, καθόλου άσχημες τιμές.
Η δε ενέργεια, που συσσωρεύεται κατά την πέδηση και το ρολάρισμα του αυτοκινήτου, αποθηκεύεται σε μια μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου 1,56 kWh.
Οδηγικά, μόνο σε πολύ υψηλές στροφές, ο κινητήρας δείχνει έναν παραπάνω θόρυβο, αλλά όχι έντονο, ενώ η κλιμάκωση του κιβωτίου ταχυτήτων, που εξελίχθηκε ειδικά γι’ αυτό το μοντέλο, είναι καλή. Μάλιστα, διαθέτει και χειροκίνητη λειτουργία, καθώς μετακινώντας αριστερά τον λεβιέ, μπορείς είτε από τον λεβιέ, είτε από τις μανέτες πίσω από τον τιμόνι, να αλλάζεις με τα χέρια τις ταχύτητες. Σε αυτή τη περίπτωση, η λειτουργία είναι άκρως σπορτίφ, με διαφορετική απόκριση στο γκάζι και στην αμεσότητα του τιμονιού. Διαλέγεις και παίρνεις, ανάλογα το πώς θέλεις να οδηγήσεις.
Κι επειδή όλα γίνονται για χαμηλότερη κατανάλωση και ρύπους, διαπίστωσα μια μέση τιμή γύρω στα 5,5 λίτρα (3,9 – 4,3 λίτρα δίνει η εταιρεία, ανάλογα τις ζάντες και 90-99 γρ./χλμ. CO2), η οποία κρίνεται ικανοποιητική.
Οδηγώντας, πέραν όσων επισήμανα αναφορικά με τη χρήση του κιβωτίου ταχυτήτων, μπορείς να επιλέξεις τον διακόπτη ECO που ενεργοποιεί το πρόγραμμα ECO-Driving Assist System (ECO-DAS). Βοηθά στην εξοικονόμηση καυσίμου, με ενσωματωμένο Coasting Guide (οδηγός κίνησης) που αναλύει πληροφορίες οδικής κυκλοφορίας από το σύστημα πλοήγησης για να ειδοποιήσει τον οδηγό για τυχόν καθυστερήσεις (π.χ. αλλαγή κατεύθυνσης, διασταυρώσεις, έξοδοι αυτοκινητοδρόμων). Ο Coasting Guide (οδηγός κίνησης) μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνον όταν έχει επιλεγεί η λειτουργία Eco και σε ταχύτητες μεταξύ 40 και 160 χλμ./ ώρα.
Επίσης, το Eco-DAS φέρει και το σύστημα Predictive Energy Management (Προγνωστική Διαχείριση Ενέργειας), που διαχειρίζεται τη φόρτιση και την εκφόρτιση της μπαταρίας σε ανηφόρες και κατηφόρες για τη μεγιστοποίηση της χρήσης της.
Όλα ή σχεδόν όλα, τα κάνει από μόνο του το υβριδικό σύστημα και εν γένει η λειτουργία, εκτός από πολιτισμένη και οικονομική, είναι και αποδοτική σε επιδόσεις, όπως και στο πάτημα στον δρόμο.
Ιδιαίτερα εξοπλισμένο είναι και σε επίπεδο συνδεσιμότητας, με Blue Link, που χρησιμοποιεί ενσωματωμένη τηλεματική, προκειμένου να επιτρέπει στους οδηγούς να κλειδώνουν ή να ξεκλειδώνουν από απόσταση το αυτοκίνητό τους μέσω μιας εφαρμογής smartphone.
Ανάλογα τον εξοπλισμό, προσφέρεται και το σύστημα πλοήγησης Audio Video (AVN), με την οθόνη αφής 10,25 ιντσών, έχοντας φωνητική αναγνώριση βασισμένη σε Cloud σε έξι γλώσσες (μόνο σε συνδυασμό με Blue Link).
Και βέβαια, με του Display Audio, υπάρχει συνδεσιμότητα με smartphone, ιδιαίτερα χρήσιμη σε πολλούς, στις μέρες μας.
Οσοι επιλέξουν την πλοήγηση, λαμβάνουν και υπηρεσίες Hyundai LIVE, με πενταετή δωρεάν συνδρομή, με πληροφορίες σχετικά με τον καιρό, την κυκλοφορία, την ύπαρξη καμερών ελέγχου ταχύτητας (όπου επιτρέπεται νόμιμα), τα πιο κοντινά πρατήρια καυσίμων κ.ά.
Η έκδοση δοκιμής δεν είχε head up display, αλλά και αυτό είναι διαθέσιμο.
Πάντως, στάνταρ είναι το ολοκληρωμένο πακέτο τεχνολογίας SmartSense της Hyundai, με Προειδοποίηση Μετωπικής Σύγκρουσης και Βοήθεια Αποφυγής με Δυνατότητα Ανίχνευσης Πεζών και Ποδηλάτων (Front Collision Warning and Avoidance Assist with pedestrian and cyclist detection ability), Driver Attention Warning (Προειδοποίηση Συγκέντρωσης Οδηγού), Lane Keeping Assist (Υποβοήθηση Διατήρησης Λωρίδας) και High Beam Assist (Υποβοήθηση Λειτουργίας Προβολέων).
Φέρει και Electronic Parking Brake (EPB ή Ηλεκτρονικά Ελεγχόμενο Χειρόφρενο) που ενεργοποιείται από διακόπτη.
Προαιρετικά, υπάρχουν πολλά περισσότερα, όπως: Smart Cruise Control (SCC) με Stop & Go, Lane Following Assist, Speed Limit Warning, Blind-Spot Collision Warning (Προειδοποίηση Σύγκρουσης Τυφλού Σημείου) και Rear Cross-Traffic Collision Warning (Προειδοποίηση Πίσω Σύγκρουσης Κάθετης Κίνησης).
Το νέο Hyundai Kona συγκαταλέγεται σε μια από τις επιλογές που αξίζει να δοκιμάσεις πριν επιλέξεις.