Οι εταιρικές πωλήσεις σηκώνουν την αγορά αυτοκινήτου - τα πιο δημοφιλή μοντέλα
Πάνω από 1 στα 2 αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ελλάδα, είναι μέσω μίσθωσης, βραχυχρόνιας (car rental) και μακροχρόνιας (leasing).
Στην εποχή της κρίσης, οι εταιρικές πωλήσεις ήταν αυτές που κράτησαν όρθια -όσο γινόταν- την αγορά του αυτοκινήτου. Η εκρηκτική άνοδος του ελληνικού τουρισμού, έδωσε τη δυνατότητα στις εταιρείες ενοικιάσεων να ανανεώσουν τον στόλο τους ή και να τον αυξήσουν, αγοράζοντας καινούργια αυτοκίνητα, ενώ το άνοιγμα νέων ξενοδοχείων δημιούργησε επίσης τις προϋποθέσεις για ανάλογες αγορές, κυρίως van οχημάτων.
Το γεγονός αυτό, αντιστάθμισε τις χαμηλές πωλήσεις λιανικής (retail), απευθείας, δηλαδή, σε ιδιώτες, οι οποίοι δυσκολεύτηκαν πολύ οικονομικά.
Σταδιακά, η οικονομία της χώρας ανακάμπτει, όχι όμως τόσο και τα οικονομικά των πολιτών, δημιουργώντας κάποιες συνθήκες ανέλιξης της αγοράς του αυτοκινήτου.
Το 2019 πουλήθηκαν συνολικά 114.109 νέα ΙΧ, ήτοι 10,3% παραπάνω σε σχέση με το 2018.
Από αυτά, τα 52.279 οχήματα (51,95%), αφορούσαν τις λεγόμενες εταιρικές πωλήσεις, είτε προς εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης (car rental) είτε προς μακροχρόνιας μίσθωσης (leasing).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι εταιρικές πωλήσεις παράμειναν ψηλά, παρά το γεγονός ότι άλλαξε ο τρόπος φορολόγησης των αυτοκινήτων leasing, καθώς το αυτοκίνητο ενός πωλητή μιας εταιρείας ή ενός στελέχους της διοίκησης, θεωρείται εισόδημα για τον ίδιο.
Ωστόσο, σύμφωνα με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, υπάρχει εξορθολογισμός των παροχών σε είδος, από τις εταιρείες προς τα στελέχη τους, με κλιμακωτή φορολόγηση και καλύτερους συντελεστές: 4%, για ΛΤΠΦ 0 - 14.000 ευρώ, 20% από 4.001 έως 17.000 ευρώ, 33% από 17.001 έως 20.000 ευρώ, 35% από 20.001 έως 25.000 ευρώ, 37% από 25.001έως 30.000 ευρώ και 20% από 30.001 ευρώ και άνω. Επίσης, η αξία του οχήματος μειώνεται ανάλογα την παλαιότητα, Την ίδια στιγμή, εξαιρούνται από τη φορολόγηση ως εισόδημα, όσα εταιρικά αυτοκίνητα παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς, με λιανική τιμή προ φόρων έως 17.000 ευρώ.
Πιθανότητα, αυτή η ρύθμιση, σε συνδυασμό με τα κίνητρα που δίνονται στο ίδιο νομοσχέδιο, για τα υβριδικά (ηλεκτροκίνητα) μοντέλα, ενδέχεται αν όχι να αυξήσει ακόμα περισσότερο τις εταιρικές πωλήσεις, τουλάχιστον να τις βελτιώσει ποιοτικά, καθώς πολλοί θα κινηθούν σε ακριβότερα μοντέλα. Σύμφωνα με τη διάταξη, δεν θα υπολογίζεται ως εισόδημα στον εργαζόμενο μιας εταιρείας, η παραχώρηση ενός οχήματος με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως 50 γρ./χλμ. και με Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως 40.000 ευρώ. Κι είναι πολλά αυτά τα αυτοκίνητα.
Επιπλέον, έχουμε και ετήσια έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων, η οποία προσαυξάνεται κατά 30% όταν μισθώνεται ένα αυτοκίνητο με εκπομπές έως 50 γρ./χλμ. Και με ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ καθώς και για τη δαπάνη αγοράς, εγκατάστασης και λειτουργίας δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης οχημάτων, με εκπομπές έως 50 γρ./χλμ.
Πωλήσεις ΙΧ 2019
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ |
ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΣΥΝΟΛΟ 114.109 |
ΕΤΑΙΡΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ 59.279 |
ΠΟΣΟΣΤΟ 51,95% |
Α |
16.078 |
10.148 |
63,12% |
A-SUV |
1.481 |
432 |
29,17% |
B |
37.598 |
19.057 |
50,69% |
B-SUV |
14.537 |
5.603 |
38,54% |
C |
15.816 |
9.313 |
58,88% |
C-SUV |
20.823 |
9.922 |
47,65% |
D |
1.726 |
1.031 |
59,73% |
D-SUV |
2.808 |
1.481 |
52,74% |
E |
265 |
172 |
64,90% |
E-SUV |
285 |
201 |
70,52% |
FG |
55 |
42 |
76,36% |
FG-SUV |
158 |
126 |
79,74% |
MPV |
277 |
123 |
44,40% |
MPV/COMBI |
1.987 |
1.492 |
75,08% |
SPORTS |
212 |
127 |
59,90% |
Η πολιτική των εταιριών ως προς τις εταιρικές πωλήσεις
Το βάρος που δίνει η κάθε εισαγωγική εταιρία ή θυγατρική εργοστασίου στην Ελλάδα, όσον αφορά τις εταιρικές πωλήσεις, διαφέρει. Ολες οι εταιρείες θέλουν να έχουν συμμετοχή σε αυτό το τμήμα των πωλήσεων, που όμως αποφέρει λιγότερα κέρδη, λόγω των προσφορών που κάνουν, εντούτοις ορισμένες εταιρείες, κυρίως οι θυγατρικές των εργοστασίων (Toyota, Opel, Ford) θέτουν ένα όριο σε αυτές τις πωλήσεις. Στον αντίποδα βρίσκεται η Fiat, που ο μεγάλος της όγκος πωλήσεων είναι οι εταιρικές, όπως και οι premium μάρκες (Mercedes, BMW, Audi, Volvo.
Από τις ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες, ο όμιλος Συγγελίδη (Peugeot, Citroen, Mazda) δίνει πολύ μεγάλη βαρύτητα στις εταιρικές πωλήσεις. Μάλιστα η Peugeot, κατέλαβε την πρώτη θέση σε αυτόν τον τομέα. Το 2019 παρουσίασε αύξηση 26,4%, σε σχέση με το 2018, με 6.674 εταιρικές πωλήσεις, σε σύνολο 9.827 οχημάτων.
Πάντως, οι πωλήσεις είναι πωλήσεις και αυτό που ενδιαφέρει τις εταιρείες, είναι το κέρδος, το οποίο είτε μπορεί να προέρχεται από την πώληση είτε από το aftersales, καθώς ορισμένες εταιρείες θέλουν να κυκλοφορούν όσο το δυνατόν περισσότερα δικά τους αυτοκίνητα, προκειμένου να λειτουργεί σε υψηλό βαθμό και ο τομέας του σέρβις και των ανταλλακτικών.
Τα πιο δημοφιλή μοντέλα ανά κατηγορία στις εταιρικές πωλήσεις και με τα μεγαλύτερα ποσοστά
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ |
ΜΟΝΤΕΛΟ |
ΕΤΑΙΡΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ - ΜΟΝΑΔΕΣ |
ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙ ΣΥΝΟΛΟΥ ΠΩΛΗΣΕΩΝ |
Α |
Fiat Panda Hyundai i10 Peugeot 108 Fiat 500 Skoda Citigo |
2.866 1.041 1.000 666 537 |
76,14% 42,04% 70,82% 73,75% 81,00% |
A-SUV |
Suzuki Ignis Suzuki Jimny |
381 51 |
32,17% 17,17% |
B |
Citroen C3 Peugeot 208 Toyota Yaris Renault Clio Suzuki Baleno |
2.649 2.544 2.276 2.031 675 |
70,38% 72,52% 32,55% 67,70% 66,56% |
B-SUV |
VW T-roc Peugeot 2008 Audi Q2 Fiat 500X |
710 624 544 282 |
41,79% 50,85% 54,34% 51,17% |
C |
Fiat Tipo Mercedes A-Class Opel Astra Audi A3 Peugeot 308 |
1.434 1.160 1.052 970 627 |
90,99% 58,24% 58,25% 84,79% 80,80% |
C-SUV |
Peugeot 3008 Nissan Qashqai BMW X1 Audi Q3 |
1.071 968 880 666 |
63,56% 28,12% 74,45% 70,55% |
D |
Skoda Octavia Mercedes CLA Mercedes C-Class Audi A4 Alfa Giulia Peugeot 508 |
317 158 117 108 27 63 |
52,57% 57,66% 41,19% 93,10% 93,10% 85,13% |
D-SUV |
Volvo XC60 Skoda Kodiaq Mercedes GLC Land Cruiser Ford Edge Mitsubishi Outlander |
296 281 166 5 4 3 |
79,78% 38,44% 64,34% 100% 100% 100% |
E |
Mercedes E-Class BMW Σειρά 5 Skoda Superb Audi A6 |
53 37 19 16 |
63,00% 69,81% 35,18% 88,88% |
E-SUV |
Volvo XC90 BMW X5 Lexus NX BMW X6 Audi e-tron |
82 66 21 10 4 |
66,66% 77,64% 63,63% 100.00% 100,00% |
FG |
Mercedes S-Class Porsche Panamera BMW Σειρά 7 Audi Q7 |
13 12 10 5 |
81,25% 63,15% 90,90% 100,00% |
FG-SUV |
Range Rover Sport Audi Q8 Audi Q7 |
56 31 6 |
59,57% 93,53% 85,71% |
MPV |
Fiat 500L VW Touran |
61 25 |
42,36% 49,01% |
MPV/COMBI |
Mercedes Vito / V Fiat Doblo |
197 187 |
79,11% 90,33% |
SPORTS |
Mini Ford Mustang Opel Cascada BMW Σειρά 6 BMW i8 |
71 8 5 2 2 |
63,96% 44,44% 100,00% 100,00% 100,00% |