Παιχνίδια τετρακίνησης στον πάγο με το Mitsubishi Eclipse Cross
Έπρεπε να διανύσουμε 250 χλμ. για να βρεθούμε βόρεια του Όσλο, στο απόλυτο λευκό τοπίο και στην παγωμένη λίμνη του…, κοντά στο Geilo (Εϊλό), για να νιώσουμε πραγματικές συγκινήσεις οδηγώντας στον πάγο.
Η Νορβηγία, η χώρα των Βίκινγκς, των πετρελαιοπηγών και της μουρούνας, του ψαριού που χαρίζει το μουρουνόλαδο, δυναμωτικό για τον οργανισμό, αποτελεί έναν προορισμό που προσφέρεται για να κάνεις το κάτι διαφορετικό. Προφανώς και θα βρεις εξαιρετικά χιονοδρομικά κέντρα, όπως τα περίφημα στο Geilo (Εϊλό), με τις πίστες του σκι να «κρέμονται» κυριολεκτικά πάνω από τα σπίτια και τα ξενοδοχεία, σαν το Vestlia που έμεινα.
Ωστόσο, αυτό που είναι πολύ ξένο, κυρίως για τους Έλληνες και ειδικά για όσους κατοικούν στη νότια χώρα, είναι η οδήγηση σε χιονισμένους και πολλές φορές παγωμένους δρόμους. Βέβαια, η υποχρεωτική χρήση χειμερινών ελαστικών από όλους τους οδηγούς, καθιστά την οδήγηση πιο αποτελεσματική σε τέτοιες συνθήκες, ωστόσο πάντα χρειάζεται προσοχή και ήρεμες κινήσεις στο τιμόνι.
Πάντως, η εμπειρία που βίωσα οδηγώντας το νέο Mitsubishi Eclipse Cross, ήταν πραγματικά μοναδική. Ποτέ δεν είχα «παίξει» πλαγιολισθαίνοντας σε παγωμένη λίμνη, χωρίς να έχω την αίσθηση του φόβου, όπως και ποτέ άλλοτε δεν είχα διανύσει 120 χλμ. οδηγώντας συνεχώς σε χιονισμένους δρόμους και με ελαστικά που είχαν καρφιά, μικρότερα βέβαια από αυτά που έχουν τα αγωνιστικά στα ράλι. Σε ρόλο πρωταγωνιστή, λοιπόν, το νέο Eclipse Cross, χωρίς να είμαι εγώ ο… κομπάρσος. Απλά το αυτοκίνητο, προικισμένο με την τετρακίνηση Super All Wheel Drive Control, ήταν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, να το δοκιμάσουμε σε δύσκολες καταστάσεις.
Το Eclipse Cross είναι το new entry, η νέα είσοδος της μάρκας στα συμπαγή SUV με coupe χαρακτήρα, το πρώτο μοντέλο της νέας εποχής της ιαπωνικής μάρκας, η οποία σε συνεργασία με τον όμιλο Renault – Nissan (πήρε το 30% της Mitsubishi), πρόκειται να γνωρίσει νέες δόξες, ακριβώς με τη συμπλήρωση 100 ετών ιστορίας. Για την… ιστορία, η Mitsubishi από το 1936 έχει στο DNA της την τετρακίνηση, η οποία ξεδιπλώθηκε σε όλο της το μεγαλείο με τα Pajero, Outlander και το κορυφαίο Lancer Evo και καταξιώθηκε με 12 νίκες στο ράλι Ντακάρ, το πιο δύσκολο ράλι του κόσμου και με 5 παγκόσμιους τίτλους ράλι.
Πέραν αυτού, η παράδοση που έχει η Mitsubishi στα SUV αντικατοπτρίζεται με το 77% σε πωλήσεις τέτοιων αμαξωμάτων στην Ευρώπη και με 49% τετρακίνητα μοντέλα. Η σύγχρονη τετρακίνηση, θέλει πλέον ηλεκτρονική εμπλοκή και όχι μπλοκέ διαφορικά. Για το λόγο αυτό, η Super All Wheel Control του μοντέλου, διαχειρίζεται την κατανομή της ροπής στους τέσσερις τροχούς, τόσο στην επιτάχυνση όσο και στην επιβράδυνση, και ειδικά ανάμεσα στους αριστερούς και τους δεξιούς τροχούς. Εκείνο που είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω στις δοκιμές επί… πάγου και κυρίως στους ελιγμούς ανάμεσα σε κορίνες, ήταν ότι χάρη στο σύστημα Active Yaw Control (AYC), το οποίο ενεργοποιείται με το πάτημα του φρένου, δεν έχανα τον έλεγχο, στην έξοδο ή στην είσοδο της στροφής.
Με διάφορους αισθητήρες, υπολογίζει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, την περιστροφή του τιμονιού, τη γωνιακή ταχύτητα εκτροπής (yaw rate), τη ροπή κινητήρα, της ισχύος πέδησης και ταχύτητας τροχών κι έτσι δεν σε αφήνει να βγεις από την πορεία σου στις στροφές. Αν απενεργοποιήσεις, όμως, το ESP, εκεί θα βρεις τη χαρά της πλαγιολίσθησης, και σε ασφαλείς συνθήκες επιβάλλεται να τη δοκιμάσεις. Στο Eclipse Cross η κατανομή της ροπής ρυθμίζεται με επιλογέα στην κεντρική κονσόλα: Στη θέση Auto, σε φυσιολογικές συνθήκες, έχεις από 80-20 ροπή εμπρός πίσω, μέχρι 55-45. Στη θέση Snow mode, για χιόνι δηλαδή, εκεί που είχαμε την επιλογή οδηγώντας στους πάγους, η κατανομή είναι από 80-20 σε 45-55 και στην επιλογή Gravel, για χώμα, η ρύθμιση αλλάζει από 70-30 έως 40-60, σε εμπρός και πίσω άξονα.
Οδηγώντας στην πίστα, αλλά κυρίως στους επαρχιακούς δρόμους με το χιόνι, αποκόμισα πολύ καλή αίσθηση στο τιμόνι, με την ηλεκτρική υποβοήθηση, ενώ και η ανάρτηση ήταν απορροφητική, με τις κλίσεις να απουσιάζουν, εξαιτίας του άκαμπτου αμαξώματος. Εντυπωσιάστηκα από τον κινητήρα βενζίνης turbo 1.5 lt με 163 hp, ο οποίος στη δικίνητη έκδοση συνδυάζεται με 6άρι μηχανικό κιβώτιο ή με 8άρι αυτόματο CVT, που έχει είτε χειροκίνητες αλλαγές είτε από τις μανέτες στο τιμόνι. Η τετρακίνητη έκδοση έχει μόνο το 8άρι CVT. Στην Ελλάδα αναμένεται τέλη Φεβρουαρίου, αρχές Μαρτίου.
Σχεδιαστικά, το Eclipse Cross είναι δύσκολο να περάσει απαρατήρητο στο δρόμο, λόγω της σφηνοειδούς σχεδίασης του coupe αμαξώματος. Χαρακτηριστικό είναι το διαιρούμενο πίσω παρμπρίζ λόγω της αεροτομής, ενώ στο κόκπιτ κυριαρχεί η μεγάλη οθόνη αφής στο ταμπλό και η αναδιπλούμενη μικρή οθόνη Head Up Display μπροστά από τον οδηγό, με ενδείξεις για την ταχύτητα και όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης οδηγού: Adaptive Cruise Control (διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα), Forward Collision Mitigation (περιορίζει της επιπτώσεις εμπρόσθιας σύγκρουσης), Lane Departure Warning (προειδοποιεί ότι βγαίνεις από τη λωρίδα σου), Cruise Control, Shift indicator (με μανέτες στο τιμόνι), υπενθύμιση πρόσδεσης ζώνης ασφαλείας, προειδοποίηση ανοιχτής πόρτας κ.α.