Πέντε tips για να μην "ξεραθεί" η μπαταρία στο αυτοκίνητο
Για τις εταιρείες που ασχολούνται με την οδική βοήθεια, οι κλήσεις για βοήθεια από αυτοκίνητα που “έμειναν” και τελικά αποδείχτηκε πως “έφταιγε” η μπαταρία, είναι οι περισσότερες.
Ειδικά το χειμώνα, τα στοιχεία που προκύπτουν από μια σχετική έρευνα, αποδεικνύουν πως οι κλήσεις στις εταιρείες οδικής βοήθειας κατέχουν το συντριπτικό ποσοστό σε σχέση με τις υπόλοιπες αιτίες. Αυτό προφανώς και εξηγείται, μια και το χειμώνα, με τις χαμηλές θερμοκρασίες στο περιβάλλον, η μπαταρία του αυτοκινήτου “δοκιμάζεται” σκληρά.
Ακόμα και καινούργια όταν είναι, οι χαμηλές θερμοκρασίες δεν βοηθούν στην απόδοσή τους. Πόσο μάλλον όταν έχει κάνει το κύκλο της και οδεύει προς την αντικατάσταση. Η μπαταρία, αν μιλάμε για κανονική εξέλιξη του κύκλου ζωής της και όχι για κάποια περίπτωση βλάβης ή αστοχίας υλικού κατά την παραγωγή της, δίνει στον οδηγό κάποια σημάδια “γήρανσης” που δεν πρέπει να αγνοούνται.
Αποφεύγετε τις μικρές διαδρομές
Ειδικά τις τακτικές. Όταν το αυτοκίνητο λειτουργεί για λίγο, η μπαταρία ειδικά το χειμώνα που εκ των πραγμάτων “ζορίζεται” περισσότερο για να εκκινήσει τον κινητήρα, δεν προλαβαίνει να επαναφορτίσει. Με τον τρόπο αυτό, είναι ζήτημα δύο- τριών εκκινήσεων για να δείξει πως φτάνει στο τέλος της, ακόμα και όταν απλά χρειάζεται μια μεγάλη διαδρομή για να “στρώσει”.
Ειδικά στις περιπτώσεις που θα χρειάζεται να ξεθολώσει τα τζάμια εμπρός πίσω ή να ζεστάνει και την καμπίνα με τον κλιματισμό, η κατανάλωση της ενέργειάς της, τη φέρνει σε πραγματικά δύσκολη θέση. Αν είναι “στα τελευταία της”, έχουν περάσει πάνω από 2-3 χρόνια από τότε που ήταν καινούργια, τότε οι μικρές διαδρομές θα είναι η “χαριστική βολή”.
Μην ξεχνάτε τα φώτα και τις συνδεδεμένες συσκευές
Το πιο κλασικό λάθος είναι να ξεχαστούν τα φώτα αναμμένα από τη μια μέρα στην άλλη, αν και τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, έχουν δικλείδες ασφαλείας για να αποτρέπεται η δυσάρεστη έκπληξη της “νεκρής” μπαταρίας την επόμενη μέρα. Alarm, φώτα καμπίνας, μικρή σκάλα (φώτα “θέσης”) ή κάποια συνδεδεμένη συσκευή που φορτίζει, απομυζούν και την τελευταία ικμάδα ενέργειας από τη μπαταρία.
Ειδικά σε περιπτώσεις παλιότερων αυτοκινήτων, με after market αξεσουάρ (κάμερες, ηχοσύστημα, κλ.π.) η μπαταρία θα χρειάζεται οπωσδήποτε ενίσχυση σε σχέση με την αρχική του κατασκευαστή, ακόμα και σε ότι έχει να κάνει με τα φορτία ρεύματος που διαχειρίζεται. Ακόμα όμως και μια μεγαλύτερη από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής, μπορεί να “στεγνώσει” με ένα ξεχασμένο φως.
Τακτικός έλεγχος
Ανοίγοντας το καπό τακτικά, δεν είναι μόνο η μπαταρία που μπορεί να έχει “περίεργη” όψη. Οι πόλοι της μπαταρίας, μπορούν να αποκαλύψουν πολλά σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται και ίσως να “δείχνουν” και τι χρειάζεται να αλλάξει στις συνήθειες του οδηγού, όπως είναι το παρκάρισμα σε γκαράζ που έχει πολύ υγρασία.
Η καθαριότητα στους πόλους, είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία της μπαταρίας και αυτό θα πρέπει να διασφαλίζεται, είτε με ίδιες ενέργειες, είτε με την επίσκεψη σε κάποιον ειδικό. Άλατα ή ενδείξεις μούχλας πάνω στους πόλους, είναι άσχημα σημάδια που όμως αν εντοπιστούν έγκαιρα, μπορούν να διορθωθούν αποτελεσματικά.
Ημερολόγιο μπαταρίας
Όπως όλα τα αναλώσιμα, έτσι και η μπαταρία, έχει “ημερομηνία λήξης”. Ακόμα και την ιδανική χρήση να της κάνει ο οδηγός, για τη μπαταρία ο χρόνος μετράει αντίστροφα από τη στιγμή που θα τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο. Η διατήρησή της σε καλή κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε “χρόνο-ρεκόρ” απόδοσης, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να ξεπεράσει και τα πέντε χρόνια καλής λειτουργίας.
Αυτό όμως είναι η εξαίρεση που απλά επιβεβαιώνει τον κανόνα. Επιλέγοντας επώνυμη και ακριβή μπαταρία για το αυτοκίνητο, αυτό που κάνει κάποιος είναι να αυξάνει τις πιθανότητες να ξεπεράσει το προσδοκώμενο όριο των 3 ετών που κατά μέσο όρο χρειάζεται αντικατάσταση η μπαταρία του αυτοκινήτου (όχι εκείνη της εργοστασιακής τοποθέτησης).
Συντήρηση μακράς ακινησίας
Παλιότερα, όταν ο οδηγός ήξερε πως το αυτοκίνητό του δεν θα κουνηθεί για αρκετό καιρό, μπορούσε να βγάλει τους πόλους και να διακόψει την όποια “διαρροή” ενέργειας από τα συστήματα του αυτοκινήτου που δουλεύουν ακόμα και όταν αυτό είναι παρκαρισμένο. Τώρα που οι κεντρικές μονάδες ελέγχου έχουν εξελιχθεί σημαντικά, στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό απαγορεύεται.
Καθώς μπορεί να επηρεαστεί η καλή λειτουργία των ηλεκτρονικών βοηθημάτων του οδηγού, η αποσύνδεση της μπαταρίας δεν συνίσταται. Υπάρχει όμως στο εμπόριο μια σειρά από προϊόντα που αφορούν στην καλή λειτουργία της μπαταρίας (φορτιστές- boosters, κλπ), με τα οποία μπορεί κανείς να ελέγχει και να διατηρεί τη μπαταρία του αυτοκινήτου του πάντα σε top κατάσταση.
Οι συσκευές αυτές, με μικρό κόστος βοηθούν στην αποφυγή μεγάλης ταλαιπωρίας, αφού όπως είναι γνωστό, η “νεκρή μπαταρία” θα “χτυπήσει” τη χειρότερη στιγμή. Όταν θα βιάζεσαι ή θα έχεις κάτι πολύ σημαντικό να κάνεις με το αυτοκίνητο. Οπότε, για άλλη μια φορά, η πρόληψη είναι απείρως καλύτερη από τη θεραπεία.