Πλήρης φόρτιση ηλεκτρικού σε 15 λεπτά!
Τεχνολογία ταχείας φόρτισης, έτοιμη για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα του μέλλοντος.
Η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης δεν έγκειται μόνο στη βελτίωση της χωρητικότητας των μπαταριών, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία, η οποία μάλιστα σε ορισμένα μοντέλα ξεπερνά τα 400 χλμ. με μία φόρτιση.
Εγκειται και στον χρόνο που απαιτείται για μια πλήρη φόρτιση ή έστω για το μέγιστο χώρο.
Πρόσφατα, οι βιομηχανικές εταιρίες που εμπλέκονται στο ερευνητικό πρόγραμμα«FastCharge», παρουσίασαν τα τελευταία επιτεύγματά τους στον τομέα της γρήγορης και εύκολης φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ένας πρωτότυπος σταθμός φόρτισης ισχύος έως 450 kW εγκαινιάστηκε στο Jettingen-Scheppach της Βαυαρίας.
Εκεί, τα ηλεκτρικά οχήματα που δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες του εγχειρήματος, μπορούν να φορτίζονται σε λιγότερο από τρία λεπτά για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα αυτονομίας (η Porsche με καθαρή χωρητικότητα μπαταρίας 90 kWh, απολαμβάνει ισχύ φόρτισης πάνω από 400 kW), ενώ για πλήρη φόρτιση απαιτούνται μόλις 15 λεπτά (BMW i3, 10-80 % SOC με τη μπαταρία υψηλής τάσης των 57 kWh.)
Ο νέος σταθμός φόρτισης μπορεί να χρησιμοποιείται άμεσα, δωρεάν, και είναι κατάλληλος για ηλεκτρικά μοντέλα όλων των μαρκών με την έκδοση Type 2 του ευρέως διαδεδομένου στηνΕυρώπη, Συστήματος Συνδυασμένης Φόρτισης - Combined Charging System (CCS).
Πίσω από το ερευνητικό πρόγραμμα «FastCharge»βρίσκεται ένα κονσόρτσιουμ βιομηχανικών εταίρων, με επικεφαλής το BMW Group. Τα υπόλοιπα μέλη είναι: η Allego GmbH, η Phoenix Contact E-Mobility GmbH, η Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG και η Siemens AG.
Το "FastCharge" χρηματοδοτείται με το ποσό των 7,8 εκατομμυρίων Ευρώ από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών.
Η αύξηση της δυναμικότητας φόρτισης έως 450kW – τρεις έως εννέα φορές μεγαλύτερη από αυτή που διέθεταν μέχρι σήμερα σταθμοί ταχείας φόρτισης DC – επιτρέπει σημαντική μείωση στους χρόνους φόρτισης.
Το σύστημα παροχής ενέργειας της Siemens που χρησιμοποιείται στο εγχείρημα, επιτρέπει στους ερευνητές να δοκιμάζουν τα όρια της δυναμικότητας ταχείας φόρτισης που παρουσιάζουν οι μπαταρίες οχημάτων. Μπορεί ήδη να διαχειρίζεται υψηλότερη τάση 920 volts, δηλαδή το επίπεδο που προβλέπεται για τα μελλοντικά ηλεκτρικά οχήματα.
Για τη σύνδεση του συστήματος στο δημόσιο ηλεκτρικό δίκτυο του Jettingen-Scheppach εγκαταστάθηκε ένας σταθμός φόρτισης με δύο παροχές: η μία προσφέρει μία πρωτοφανή δυναμικότητα φόρτισης έως 450 kW, ενώ η δεύτερη μπορεί να αποδίδει έως 175 kW.
Για τις ανάγκες της ταχείας φόρτισηςχρησιμοποιούνται ειδικά καλώδια με σύστημα ψύξης HPC (High Power Charging) της Phoenix Contact, που είναι πλήρως συμβατά με το CCS. Το υγρό ψύξης είναι ένα μίγμα νερού και γλυκόλης, φιλικό προς το περιβάλλον, που επιτρέπει στο κύκλωμα ψύξης να μην είναι ερμητικά κλειστό.
Έτσι η συντήρηση είναι σχετικά εύκολη συγκριτικά με τα ερμητικά κλειστά συστήματα που χρησιμοποιούν λάδι, π.χ. ως προς τον ανεφοδιασμό με υγρό ψύξης.
Μία από τις δυσκολίες ήταν να εξασφαλιστεί ότι οι σωλήνες ψύξης στη γραμμή φόρτισης δε θα τσακίζουν όταν συνδέονται με το σταθμό φόρτισης όπως θα συνέβαινε με μία συμβατική πλεξούδα καλωδίου.
Αυτό ενδεχομένως επηρέαζε τη ροή και κατ’ επέκταση την απόδοση ψύξης. Το πρόβλημα έλυσε η Phoenix Contact μέσω ενός ειδικά σχεδιασμένου επιτοίχιου αγωγού με προκαθορισμένες διεπαφές για μεταφορά ισχύος, επικοινωνία και ψύξη, καθώς και με ένα ενσωματωμένο σύστημα αποφόρτισης μηχανικών τάσεων…