Ποια είναι τα οχήματα της τ. βασιλικής οικογένειας
Δέκα αυτοκίνητα τα οποία ήταν εγκαταλελειμμένα στο πρώην βασιλικό κτήμα Τατοϊου εδώ και 53 χρόνια, που έχουν χαρακτηριστεί "Νεώτερα Μνημεία" από το Υπουργείο Πολιτισμού, βαίνουν προς αποκατάσταση.
Αυτοκίνητα μεγάλης ιστορικής αξίας, τα οποία ήταν εγκαταλελειμμένα στο πρώην βασιλικό κτήμα Τατοϊου, από το 1967, όταν η τέως ελληνική βασιλική οικογένεια έφυγε μετά το πραξικόπημα για τη Ρώμη, αποκτούν και πάλι ζωή.
Τα δέκα αυτοκίνητα, που έχουν χαρακτηριστεί "Νεώτερα Μνημεία" από το Υπουργείο Πολιτισμού, ήδη από το 2015, μεταφέρθηκαν από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε νέο χώρο φύλαξης, με κατάλληλες συνθήκες αποθήκευσης, ασφάλειας και προστασίας, προκειμένου να εκτιμηθεί καλύτερα η κατάσταση διατήρησής τους και να συνεχιστούν οι απαραίτητες εργασίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η "Μελέτη-Πλαίσιο για την Προστασία και Συντήρησή τους", σύμφωνα με το Υπουργείο Πολιτισμού, αποτελεί ορόσημο για τα ελληνικά δεδομένα για την επιστήμη της συντήρησης, εντός και εκτός συνόρων. Υιοθετεί και προσαρμόζει στην ελληνική πραγματικότητα την τρέχουσα διεθνή βιβλιογραφία, όλες τις σύγχρονες καλές πρακτικές και επιστημονικές μεθοδολογίες, συμπεριλαμβάνοντας ακόμα και την πρόσφατη Χάρτα του Τορίνο, η οποία αφορά σε ιστορικά οχήματα. Η μελέτη εκπονήθηκε από το μόνιμο προσωπικό της ΔΣΑΝΜ, το οποίο προσλήφθηκε μετά από γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, με μεταπτυχιακούς τίτλους, επιστημονικό έργο, πολυετή προϋπηρεσία σε πλήθος μελετών και έργων.
Στο νέο χώρο φύλαξης, η Διεύθυνση Συντήρησης θα συνεχίσει την λεπτομερή τεκμηρίωση της κατάστασης διατήρησής τους, θα διερευνήσει τα υλικά κατασκευής, τις ιδιαιτερότητες της διάβρωσής τους και θα ακολουθήσει λύσεις για την περαιτέρω προστασία και ανάδειξή τους.
Τα οχήματα, οκτώ αυτοκίνητα και δύο ηλεκτροκίνητα τρίκυκλα, δέχθηκαν το προηγούμενο διάστημα σωστικές επεμβάσεις από κλιμάκιο συντηρητών του Υπουργείου Πολιτισμού για την απομάκρυνση επικαθίσεων και ρύπων μετά από μακρόχρονη ακινησία εντός του κτηρίου του Βουστασίου, στο οποίο βρίσκονταν. Η στενότητα του χώρου και η έλλειψη βασικών υποδομών, υπαγόρευσαν την εκτέλεση μόνο των απαραιτήτων εργασιών πριν τη μεταφορά τους σε καταλληλότερο χώρο αποθήκευσης.
Προβλέπονται ακόμα δύο φάσεις, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος και την κατάσταση διατήρησής του. Για τις ανάγκες της μελέτης υπήρξε αλληλογραφία με τις αντίστοιχες εταιρείες κατασκευής Bentley Motors (η νυν Rolls Royce δεν σχετίζεται πλέον με τα ομώνυμα αυτοκίνητα κατασκευής, τα προ της δεκαετίας 1990) και το μουσείο της FIAT. Η εταιρεία MG έχει πλέον πουληθεί και δεν έχει βρεθεί ακόμα επίσημο ιστορικό και τεχνολογικό αρχείο πέρα από τον σχετικό βρετανικό σύλλογο κατόχων και φίλων MG.
Τα οχήματα της πρώην Βασιλικής οικογένειας έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως τεχνολογικά αντικείμενα με ηλικία από 55 έως 82 έτη, εξαιρετικά δείγματα αυτοκίνησης πολυτελούς κατασκευής του προηγούμενου αιώνα, αλλά και εξαιτίας της ιστορικής τους σημασίας, αφού συνδέονται τόσο με πρόσωπα της τ. βασιλικής οικογένειας όσο και με διεθνείς προσωπικότητες και στιγμές της νεότερης ιστορίας της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, η Διεύθυνση Συντήρησης προετοιμάζει μια δράση για την ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα συντήρησης τεχνολογικών αντικειμένων, με στόχευση τόσο στο ευρύ κοινό όσο και στους λάτρεις του αυτοκινήτου.
Τα οχήματα είναι:
α/α |
Κατασκευαστής–Μοντέλο |
Έτος κατασκευής |
Χρώμα |
|
1 |
FIAT |
500 Spider Elegance |
~1958-59 |
Άσπρο-μπλε Ο Ανιέλι, πρόεδρος της Fiat, ανέθεσε δύο Fiat 500 «Spiaggina» στον Mario Boano της Carrozzeria Ghia. Το δεύτερο αυτοκίνητο ήταν ένα προσωπικό δώρο για τον αγαπημένο του φίλο, τον μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση. Προφανώς, ο Boano κατασκεύασε παρόμοιες cabrio εκδόσεις, ορισμένες εκ των οποίων κατέληξαν στην πρώην βασιλική οικογένεια. |
2 |
FIAT |
500 Spider Elegance |
~1958-59 |
Άσπρο-μπλε |
3 |
MG |
TD Midget |
1952 |
Πράσινο Εξαιρετικό, βρετανικό, cabrio μοντέλο, με κινητήρα 57 ίππων. |
4 |
MG |
TD Midget |
1952 |
Κόκκινο |
5 |
Rolls-Royce |
Phantom III |
1938-39 |
Μαύρο Βρετανικό, με κινητήρα V12, 7.32 lt. Μια εντυπωσιακή, κλειστή λιμουζίνα |
6 |
Rolls-Royce |
Silver Wraith Cabrio |
1959 |
Μπλεσκούρο+οροφήplexiglass Με τεράστιο μεταξόνιο, κινητήρα εξακύλινδρο σε σειρά, 4.887 κ.εκ. |
7 |
Rolls-Royce |
Silver Cloud III |
1964 |
Ασημίμεμπλεοροφή |
8 |
Rolls-Royce |
Silver Cloud III DropHead Coupé (Chinese Eyes) |
1965 |
Μπλε σκούρο, άσπρη ανοιγόμενη οροφή Ένα δίθυρο μοντέλο, με κινητήρα V8, 6.2 lt – 220 hp. |
9 |
Victor |
Electri-car |
-- |
Γαλάζιο Βρετανικό, επίσης μοντέλο |
10 |
Victor |
Electri-car |
-- |
Γαλάζιο |