Ποιο είναι το μέλλον της Opel – τι θα γίνει στην Ελλάδα
Η συνεργασία με τον όμιλο PSA Peugeot Citroen αλλάζει πολλά δεδομένα για τη συνέχεια της μάρκας, μετά της πώλησή της από την General Motors.
Μια νέα πορεία προδιαγράφεται για την Opel, με νέα χαρακτηριστικά τα οποία ήδη είναι ορατά από τα νέα μοντέλα που έρχονται άμεσα στην αγορά και της Ελλάδας. Στο περιθώριο της αποστολής μου στην Ιταλία, χθες, για την στατική προ-παρουσίαση του νέου μοντέλου της μάρκας, Grandland X, ο Γιάννης Πασσάδης, πρόεδρος της GM Hellas, θυγατρικής του εργοστασίου που αντιπροσωπεύει τα μοντέλα της Opel στην Ελλάδα, παρουσίασε όλα τα μέχρι στιγμής στοιχεία που υπάρχουν.
Τα δεδομένα έχουν ως εξής. Η αμερικανική General Motors πουλάει ουσιαστικά την Opel στον γαλλικό όμιλο PSA Peugeot Citroen, με τον οποίο ήδη είχε αναπτύξει συνεργασία προ 4ετίας, ενώ παράλληλα η GM είχε και άλλες συνεργασίες, όπως για παράδειγμα με τη Renault σε επαγγελματικά μοντέλα. Ειδικά η συνεργασία με την PSA Peugeot Citroen, προχώρησε ακόμα περισσότερο, ενώ υπογράφηκε ένα μνημόνιο σύμφωνα με το οποίο μεταβιβάζονται όλες οι υπηρεσίες της Opel και αυτό πρόκειται να καταλήξει εντός διμήνου, με την οριστική αποχώρηση της General Motors. Οι διαδικασίες είναι τάχιστες, διότι καμία πλευρά δεν θέλει να χάσει χρόνο κι ο σκοπός είναι να δημιουργηθεί η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, μετά τον όμιλο VW (έχει και τις μάρκες Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Scania κ.α.), που θα έχει 17% μερίδιο αγοράς και 4 μάρκες (Peugeot, Citroen, Opel, DS).
Τι πρόκειται να συμβεί
Η Opel πρόκειται να διατηρήσει την αυτονομία της, το δικό της DNA, με χαρακτηριστικά που την κάνουν να ξεχωρίζουν. Βέβαια, αυτό θα γίνει στο μέτρο του δυνατού, όπως θα εξηγήσω παρακάτω. Οι 3.000 εργαζόμενοι της Opel θα διατηρήσουν τις θέσεις τους, ενώ θα τηρηθούν όσες συμβάσεις έχουν υπογραφεί με το προσωπικό, με άλλες εταιρείες αυτοκινήτων ή εργοστάσια παραγωγής. Για παράδειγμα, μπορεί η GM να αποχωρεί, ωστόσο επειδή χρησιμοποιείται μια πλατφόρμα της για το Insignia, που μόλις κυκλοφόρησε η νέα του έκδοση, θα διατηρηθεί η συνεργασία προμήθειας της πλατφόρμας για όλη τη διάρκεια ζωής της υπάρχουσας έκδοσης (4-5 χρόνια).
Παράλληλα, η Opel θα διατηρήσει το δικό της Technical Development Center, ώστε να κρατήσει το δικό της DNA στα μοντέλα που θα παράγονται. Ένα ακόμη στοιχείο που ενδυναμώνει την αυτονομία της Opel, μέσα στον όμιλο PSA Peugeot Citroen, όταν ολοκληρωθεί η συμφωνία, είναι ότι έφυγε ο Γερμανός επικεφαλής της μάρκας που ξεκίνησε τη διαδικασία μεταβίβασης και την έφθασε σχεδόν στο τέλος και ανέλαβε ένας άλλος Γερμανός, που θα παραμείνει για χρόνια στο τιμόνι της μάρκας. Αυτό λέει πολλά.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό, είναι ότι άλλαξε κάπως το σήμα της Opel. Ο κύκλος είναι ολοστρόγγυλος πλέον, υποδηλώνοντας τον τροχό και ο κεραυνός στη μέση είναι πιο καθαρός, παραπέμποντας στην ενέργεια.
Όσον αφορά τα πρώτα δείγματα γραφής, σε λίγες ημέρες στην Ελλάδα παρουσιάζεται το Crossland X, ένα μοντέλο στην Β SUV κατηγορία, το οποίο χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του ολοκαίνουργιου Citroen C3 Aircross, διατηρώντας τους δικούς του κινητήρες και δικά του χαρακτηριστικά σχεδίασης και εξοπλισμού. Και τα δύο αυτοκίνητα κατασκευάζονται πλέον στο εργοστάσιο του PSA στη Σαραγόσα της Ισπανίας.
Τον Οκτώβριο, πρόκειται να εισαχθεί στην Ελλάδα και το Grandland X, το οποίο ανήκει στην κατηγορία C SUV. Το είδα χθες στο Μιλάνο, στην προ-παρουσίασή του, διότι επίσημα θα αποκαλυφθεί τον Σεπτέμβριο στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Το μοντέλο αυτό χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του Peugeot 3008 και θα κατασκευάζεται μαζί του στο επίσης εργοστάσιο του PSA, στη Σοσό της Γαλλίας.
Όλα αυτά γίνονται προφανώς για μείωση του κόστους παραγωγής σε πολύ μεγάλο βαθμό. Πάντως, προς το παρόν, τα μοντέλα της Opel που μόλις κατασκευάζονται δεν θα χρησιμοποιούν κινητήρες της PSA, ωστόσο αυτό θα αλλάξει στα επόμενα για ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό του κόστους.
Γενικά, η εικόνα της Opel θα ενισχυθεί, διότι αποκτά μοντέλα που δεν τα είχε στη γκάμα της και μάλιστα στην πλέον ανερχόμενη κατηγορία αυτοκινήτων της Ευρώπης, όπως είναι τα SUV, με όλα τα μεγέθη αμαξωμάτων στις υποκατηγορίες (Β,C). Εξάλλου, η εταιρεία πρόκειται να αποκτήσει ένα νέο van, με την παλέτα των μοντέλων να καλύπτει κάθε κατηγορία, ακόμη και των cabrio με το Cascada. Κι αυτό είναι ένα ερώτημα, αν θα παραμείνει το μοντέλο στην παραγωγή, διότι ο PSA δεν διαθέτει cabrio, εκτός κι αν είναι ευκαιρία τώρα να αποκτήσει.
Καταλήγοντας, όσον αφορά στη εξαγορά, δεν θα υπάρχουν επιπτώσεις στο δίκτυο διανομέων ανά χώρα και οι μάρκες του ομίλου θα είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους, όπως άλλωστε κάνουν Peugeot και Citroen.
Πόσο θα επηρεάσει την Ελλάδα
Και στη χώρα μας η Opel θα διατηρήσει την αυτονομία της, ως εισαγωγική εταιρεία. Η GM Hellas θα επιστρέψει στο προηγούμενο όνομά της, Opel Hellas, το οποίο έχει κατοχυρώσει, ενώ ο όμιλος Συγγελίδη θα εξακολουθεί να εισάγει τις μάρκες Peugeot, Citroen και DS. Ξεκάθαρη προτεραιότητα της τωρινής GM Hellas παραμένει το δίκτυο και αυτό θα διατηρηθεί και με τη μετονομασία της εταιρείας. Το ζητούμενο είναι το δίκτυο να είναι βιώσιμο, σε μια Ελλάδα που μαστίζεται εδώ και 8 χρόνια από την κρίση, η οποία επηρέασε σε τεράστιο βαθμό τις πωλήσεις αυτοκινήτων, που από κοντά 267.000 το 2008 έπεσαν στις κάτω από 60.000 το 2013. Tώρα κάπως ανεβαίνουν, αλλά αυτή η άνοδος οφείλεται στις εταιρείες ενοικιάσεων και στην αυξανόμενη ζήτηση λόγω αύξησης του τουρισμού.
Στην Ελλάδα η Opel είχε πάντα ένα σφικτό δίκτυο διανομέων που από 19 στην προ κρίση εποχή, μειώθηκαν σε 16 εμπόρους, οι οποίοι διαθέτουν συνολικά 42 σημεία πώλησης. Η βιωσιμότητα λοιπόν του δικτύου λιανικής είναι το ζητούμενο και με όλα τα συμμαζέματα που έκαναν οι έμποροι τα πρώτα χρόνια της κρίσης, παρατηρούμε ότι τα τρία τελευταία χρόνια επέστρεψαν σε μικρή μεν, αλλά κερδοφορία. Το να αναπτυχθούν βέβαια, είναι δύσκολο με αυτήν την κατάσταση.
Στα μοντέλα, επειδή αυτή τη στιγμή η αγορά κινείται περίπου 60% ενοικιάσεις (και μακροχρόνια μίσθωση) και 40% λιανικές πωλήσεις, η κατάσταση ανά μοντέλο δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρη, διότι κάποιες εταιρείες επενδύουν πολύ στις εταιρείες ενοικίασης, διότι πολλά αυτοκίνητα με μεγάλη έκπτωση και κάποιες άλλες λιγότερο. Όλες πάντως είναι στο παιχνίδι της ενοικίασης, λίγο έως πολύ. Στην GM Hellas, σύμφωνα με όσα είπε ο Γιάννης Πασσάδης που χαράζει και τη στρατηγική πωλήσεων, δεν θέλουν τόσο τις ενοικιάσεις, διότι τα αυτοκίνητα που πηγαίνουν για ενοικιάσεις δεν επιστρέφουν στο δίκτυο διανομέων, ενώ απομειώνεται πολύ η τιμή τους, έναντι ενός ίδιου αυτοκινήτου, ίδιας χρονολογίας που πουλήθηκε σε ιδιώτη. Η Opel θέλει σχετικά σύντομα το μίγμα των πωλήσεών της να είναι 80-90% λιανικές πωλήσεις και να περιοριστούν οι ενοικιάσεις, ώστε μα μένει μεγαλύτερο κέρδος στους εμπόρους.
Το Opel Corsa λοιπόν, που είναι σε μια κατηγορία που απευθύνεται πολύ στις ενοικιάσεις, είναι δεύτερο στην κατηγορία του (σούπερ μίνι), ενώ η στροφή του αγοραστικού κοινού από το πετρέλαιο προς της βενζίνη ξανά και η προσθήκη δύο νέων εκδόσεων με κινητήρα βενζίνης 1.4 lt, θα ενδυναμώσει ακόμα την παρουσία του στην αγορά.
Το Astra από την πλευρά του, είναι πρώτο στην μικρομεσαία κατηγορία, ενώ το Opel Mokka X, είναι δεύτερο στην κατηγορία των καθαρόαιμων SUV (ανήκει και το Suzuki Vitara). Τώρα με την προσθήκη του Crossland X θα δοθεί μάχη, διότι θα ανταγωνιστεί μοντέλα όπως το Renault Kaptur, το Nissan Juke, το Fiat 500X, το Ford Ecosport, Honda HR-V, Toyota C-HR κ.α., ενώ το Grandland X θα βρεθεί αντιμέτωπο με τα μεγαλύτερα: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Peugeot 3008, Honda CR-V κ.α.
Συνολικά, στην Ελλάδα όλη η κατηγορία των SUV καλύπτει αυτή τη στιγμή το 40% της αγοράς και ανεβαίνει συνεχώς.
Opel On Star
Η πρωτοπόρος υπηρεσία της Opel που είναι διαθέσιμη εδώ και περίπου έναν χρόνο στην Ελλάδα, θα διατηρηθεί με τη νέα κατάσταση. Μάλιστα, ενδυναμώνεται στην Ελλάδα, διότι προσφέρεται σε όλα τα μοντέλα, ενώ πλέον υπάρχει και υπηρεσία wi-fi σε συνεργασία με εταιρεία πάροχο, που ουσιαστικά κάνει το αυτοκίνητο hot spot για μέχρι 7 άτομα. Όσοι αγοράσουν τώρα Opel, θα έχουν δωρεάν την υπηρεσία wi-fi για 3 μήνες και μετά θα πληρώνουν ανάλογα το πρόγραμμα που επιλέγουν.