Πώς θα δροσιστείτε από τον καύσωνα στο αυτοκίνητο: Οι 5 γρήγορες συμβουλές
Έναν παρατεταμένο καύσωνα, που συνεχίζεται και τον Αύγουστο μετά τα ρεκόρ θερμοκρασιών τον Ιούνιο και Ιούλιο, βιώνουμε και πάλι στη χώρα μας. Δείτε 5 απλές και εύκολες συμβουλές που μας προστατεύουν εύκολα από τις υψηλές θερμοκρασίες στο αυτοκίνητο.
Ο κίνδυνος της θερμοπληξίας είναι διαρκής στην καμπίνα του αυτοκινήτου μας καθώς το θερμόμετρο προσεγγίζει καθημερινά τους 40° Κελσίου. Όμως, υπάρχουν ορισμένες εύκολες και πρακτικές λύσεις για να τον αντιμετωπίσουμε:
- Βρείτε θέση σε σκιερό μέρος ή τουλάχιστον βάλτε ηλιοπροστασία: Σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει θέση σε μέρος με σκιά, κάτω από δέντρα ή από ένα υπόστεγο ή σε υπόγειο parking, είναι πολύ χρήσιμο να καλύπτετε το παρ-μπριζ του αυτοκινήτου, με ημι-κουκούλα ή με ανακλαστική ηλιοπροστασία ή έστω με ένα ύφασμα ή πετσέτα. Καλό είναι, επίσης, μιας και ζούμε στην Ελλάδα, να βάλουμε μόνιμες αντηλιακές μεμβράνες στα παράθυρα - υπάρχουν πολλές εγκεκριμένες από το νόμο. Σε κάθε περίπτωση, είναι χρήσιμο να αφήνουμε λίγο ανοιχτό ένα ή δύο παράθυρα φεύγοντας, για να φεύγει ο πολύ ζεστός αέρας από το εσωτερικό όσο λείπουμε.
- Ανοίξτε τα παράθυρα πριν μπείτε στο αυτοκίνητο: Πολλά καινούρια αυτοκίνητα έχουν τη δυνατότητα αυτόματου ανοίγματος όλων των παραθύρων με την παρατεταμένη πίεση του κουμπιού ξεκλειδώματος στο τηλεχειριστήριο. Αυτό είναι απόλυτα βολικό. Ακόμα κι αν δεν το έχετε, όμως, είναι απαραίτητο να ανοίγετε τα παράθυρα μετά από πολύωρη στάθμευση του αυτοκινήτου, ειδικά σε μη σκιερό μέρος, ώστε να φύγει ο θερμός αέρας. Εξάλλου είναι ανθυγιεινή και η εισπνοή του αέρα από τα πλαστικά του ταμπλό που έχουν μείνει επί ώρες στον καυτό ήλιο.
- Μετά τα παράθυρα ανοίξτε και το κλιματιστικό: Καλό είναι να περιμένετε λίγο με ανοιχτά τα παράθυρα πριν βάλετε μπροστά τον κινητήρα και το σύστημα κλιματισμού, που θα ψύξει την καμπίνα. Μόλις η εσωτερική θερμοκρασία πλησιάσει την εξωτερική θερμοκρασία, κλείνουμε τα παράθυρα και ενεργοποιούμε τον κινητήρα και το κλιματιστικό - κατά προτίμηση όχι κάτω από τους 22° Κελσίου. Όταν θέτουμε αμέσως σε λειτουργία το air condition του προκαλούμε μεγάλη πίεση να ‘κλείσει’ τη χαοτική διαφορά μεταξύ της εξωτερικής θερμοκρασίας και αυτής της καμπίνας, και αυξάνεται ο κίνδυνος μακροπρόθεσμης ζημιάς. Αρχικά, μόλις ανάψετε τον κλιματισμό, ενεργοποιείστε από το ειδικό κουμπί την εισαγωγή εξωτερικού αέρα, που ψύχεται πιο εύκολα, με λιγάκι ανοιχτά παράθυρα, και μόλις δροσιστεί το εσωτερικό προτιμήστε την ανακύκλωση του αέρα στην καμπίνα και κλείστε εντελώς τα παράθυρα.
- Η προστασία από τα καυτά καθίσματα: Τα καθίσματα, ειδικά όταν είναι δερμάτινα, μπορεί να αναπτύξουν πολύ υψηλή θερμοκρασία και να γίνουν ιδιαίτερα δυσάρεστα όταν καθίσουμε - και μάλιστα να παραμείνουν πολύ ζεστά για αρκετή ώρα. Μια λύση είναι να τα καλύψουμε με πετσέτες, ενώ σωτήρια -αν και ντεμοντέ!- είναι η λύση των καλυμμάτων καθισμάτων με ξύλινες μπίλιες, που αφήνουν τον αέρα να κυκλοφορεί ανάμεσα στο σώμα μας και το κάθισμα.
- Προμηθευτείτε νερό και αποφύγετε το αλκοόλ: Και οι δύο αυτές κινήσεις είναι πολύ σημαντικές για την άνεση σε κάθε διαδρομή μας κάτω από τον καυτό ήλιο - ο οργανισμός χρειάζεται διαρκώς ενυδάτωση, και το αλκοόλ τη στερεί. Σε ορισμένα νέα αυτοκίνητα τα ντουλαπάκια -στο συνοδηγό ή στο υποβραχιόνιο- ψύχονται κιόλας. Η ενυδάτωση, άλλωστε, είναι πολύ σημαντική ώστε ο οδηγός να μπορεί να κρατά την πνευματική του διαύγεια.
Σημαντικό, τέλος, είναι τις μέρες του καύσωνα να προτιμούμε για την οδήγηση πιο άνετα και ανοιχτόχρωμα ρούχα, να ξεκουραζόμαστε με στάσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα και να μην αφήνουμε μέσα στο αυτοκίνητο φεύγοντας ηλεκτρονικές συσκευές, όπως κινητά τηλέφωνα και tablets.
Το αυτοκίνητο χρειάζεται έξτρα έλεγχο το καλοκαίρι - ειδικά στα συστήματα φρένων, ψύξης του κινητήρα και κλιματισμού, που χρειάζονται υγρά. Το air-condition επίσης χρειάζεται συχνά και αλλαγή του φίλτρου αέρα που συγκρατεί όλα τα βλαβερά σωματίδια, τα μικρόβια και τη σκόνη.
Συνεπώς, είναι επιβεβλημένος ένας καλός έλεγχος στο συνεργείο πριν από ένα μακρινό ταξίδι σε συνθήκες καύσωνα, καθώς και ο συχνός έλεγχος των ελαστικών που ανεβάζουν την πίεσή τους -και περιορίζουν έτσι την πρόσφυση- όταν η ζέστη είναι τόση πολλή.