Renault 5: Η ιστορία του Pop Idol της αυτοκίνησης που ετοιμάζεται να επιστρέψει το 2024
Ακριβώς 50 χρόνια πριν, το 1972 η Renault παρουσίασε το R5, ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα στην ιστορία της γαλλικής μάρκας.
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες του δόθηκαν στη δημοσιότητα τον Δεκέμβριο του 1971 και έκαναν αμέσως αίσθηση! Το Renault 5 ήταν ένα σουπερμίνι της νέας εποχής, πολύ μπροστά από τα περισσότερα αυτοκίνητα της γενιάς του.
Το R5 λανσαρίστηκε στην αγορά το 1972. Ήταν απόλυτα προσαρμοσμένο στις συνθήκες που διαμορφώνονταν τη δεκαετία του ‘70, με την αστική τάξη να αναδύεται, τα προάστια των πόλεων να γίνονται πολυπληθέστερα, τα supermarkets να αυξάνονται και μαζί και η γυναικεία χειραφέτηση.
Σχεδιασμένο σαν ένα ευέλικτο 3θυρο χάτσμπακ, ικανό στην πόλη αλλά και στον ανοιχτό δρόμο, το Renault 5 είχε απήχηση σε όλα τα είδη αγοραστών, χάρη στη στρογγυλεμένη του σχεδίαση και τις λιτές γραμμές του.
Το πρακτικό πορτμπαγκάζ που άνοιγε μαζί με το τζάμι και τα φωτιστικά σώματα στις άκρες, οι πλαστικοί προφυλακτήρες που δεν στράβωναν στα μικροατυχήματα (το πρώτο ευρωπαϊκό μοντέλο που είχε πλαστικούς προφυλακτήρες), τα πλευρικά προστατευτικά, ήταν στοιχεία που το βοήθησαν να βρει νέους αγοραστές, ειδικότερα γυναίκες και νέους σε ηλικία, που απολάμβαναν τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα του.
Το στυλ, αλλά και η οδική του συμπεριφορά το έκαναν άμεσα ιδιαίτερα αγαπητό.
Το Renault 5 κατασκευαζόταν κατά κύριο λόγο στη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο, ενώ αργότερα άρχισε η συναρμολόγησή του σε διάφορα μέρη, από το Ιράν και το Μεξικό, μέχρι την Τυνησία, την Πορτογαλία και τη Ν. Αφρική. Περισσότερες από 5,5 εκ. μονάδες πουλήθηκαν από το 1972 μέχρι το 1985, σε 5 ηπείρους.
Σε αυτές, προστέθηκαν αργότερα περισσότερες από 9 εκ. μονάδες του Super 5 (ή Supercinq) που το αντικατέστησε. Επρόκειτο για ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο, που το 1980 ήταν 2ο σε πωλήσεις σε παγκόσμια κλίμακα. Στη Γαλλία είχε το τίτλο του best seller μοντέλου της 10ετίας, από το 1974 έως το 1983.
Renault 5L και TL
Το πρώτο Renault 5 πουλήθηκε το 1972. Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις: το ‘L’ εξοπλισμένο με κινητήρα 782 κ.εκ και έπειτα με κινητήρα 845 κ.εκ., και το ‘TL’ με κινητήρα 956 κ.εκ. που το έκανε πιο ευέλικτο στην καθημερινή χρήση και συνολικά ένα καλύτερο αυτοκίνητο. Το 1973 ο λεβιές του κιβωτίου μεταφέρθηκε από ψηλά στο ταμπλό, κάτω στην κονσόλα και ανάμεσα στα καθίσματα, ενώ το 1974 ακολούθησε το R5 TS/LS με κινητήρα 1.300 κυβικών και 64 PS, από το Renault 12. Η πεντάθυρη έκδοση παρουσιάστηκε το 1979, ενώ η παραγωγή του σταμάτησε το 1985, όταν αντικαταστάθηκε από το Renault Super 5.
Renault 5 GTL
Το 5 GTL παρουσιάστηκε το 1976 και ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο από τα πλαστικά πλαϊνά προστατευτικά του που εκτείνονταν μέχρι τον προφυλακτήρα, τους κομψούς τροχούς και τα φώτα όπισθεν. Το 1978 εξοπλίστηκε με πίσω παράθυρα που μπορούσαν να ανοίξουν όπως αυτά του 5 TS.
Το 5 GTL έγινε το R5 με τις περισσότερες πωλήσεις. Το κύριο χαρακτηριστικό του μοντέλου ήταν ότι είχε μακριές σχέσεις μετάδοσης που συνέβαλαν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Η επιθυμία για ένα πιο οικολογικό μοντέλο γεννήθηκε λόγω της πετρελαϊκής κρίσης.
Renault 5 Le Car Van
Στα τέλη της δεκαετίας του ‘70, και πιο συγκεκριμένα στον Ιανουάριο του 1979, η Heuliez κυκλοφόρησε την έκδοση περιορισμένης παραγωγής «Le Car Van» ως φόρο τιμής στο εμβληματικό αμερικανικό βαν – ξεχάσαμε να σας πούμε ότι το Renault 5 πουλιόταν και στην αμερικανική ήπειρο με την ονομασία Le Car.
Βασισμένο στο Renault 5 TS, ήταν περισσότερο ένα διθέσιο μοντέλο, ενώ τα πίσω παράθυρά του είχαν αντικατασταθεί από ένα πολυεστερικό πάνελ με φινιστρίνι από φιμέ γυαλί και επένδυση αλουμινίου. Ένας εφεδρικός τροχός ήταν τοποθετημένος στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, στο πίσω μέρος του. Ντυμένο σε μαύρο φινίρισμα λάκας στο εξωτερικό και με εσωτερικό επενδυμένο με κόκκινη μοκέτα, είχε ρίγες στο χρώμα του ουράνιου τόξου και έντονες επιγραφές κατά μήκος της βάσης του αμαξώματος και του καπό.
Η παραγωγή του τελείωσε το 1983, με συνολικά περίπου 450 πωληθέντα αντίτυπα.
Renault 5 Alpine
To 1976, η Renault παρουσίασε ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο, το Renault 5 Alpine. Ήταν ένα από τα πρώτα hot hatch, καθώς προηγήθηκε του VW Golf GTI κατά δύο μήνες! Συνδυάζοντας κομψότητα και αθλητικό χαρακτήρα, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Alpine, στη Διέππη της Γαλλίας.
Το εσωτερικό του ήταν εμπνευσμένο από το μοντέλο TS, όσον αφορά στα καθίσματα και το ταμπλό. Το εξωτερικό του διέθετε ένα σπόιλερ ενσωματωμένο στον προφυλακτήρα που είχε ανοίγματα για τα φώτα μεγάλης εμβέλειας, καθώς και ζάντες Renault Gordini 17" και αυτοκόλλητα "A5" στα πλαϊνά τμήματα και το μπροστινό μέρος. Τα χρώματα του μοντέλου ήταν επίσης μοναδικά και διαθέσιμα κατά παραγγελία: μπλε, γκρι, κόκκινο, μαύρο και πράσινο.
Ήταν εξοπλισμένο με έναν πλήρως ανασχεδιασμένο κινητήρα, με κυβισμό 1.397 κ.εκ., 93 ίππους και κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων. Παράλληλα, κυκλοφόρησε και ένα μοντέλο «Coupé» για εκπαιδευόμενους οδηγούς που επιθυμούσαν να λάβουν μέρος στο Renault Elf Cup.
Renault 5 Turbo
Προς τα τέλη της δεκαετίας του 1970, οι νίκες στον 24ωρο αγώνα Le Mans και τη Formula 1 δεν ήταν πλέον αρκετές για τη Renault, γι’ αυτό και η μάρκα προσπάθησε να μπει στον κόσμο των ράλι με μια σειρά υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων.
Αποτελώντας μια σύλληψη του Jean Terramorsi και σχεδιασμένο από τον Yves Legal, το Renault 5 Turbo κατασκευάστηκε ειδικά για οδήγηση σε ράλι. Η πρώτη έκδοση του μοντέλου παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1978, με πιστοποίηση που δόθηκε σε συνολικά 400 μονάδες.
Κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της Alpine στη Διέππη (σε 4.857 μονάδες συνολικά), ενώ γρήγορα βρήκε μια πελατεία που ήταν αρκετά τολμηρή για να δαμάσει τους 160 ίππους στις 6.400 σ.α.λ. που παρήγαγε ο 4κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας Cléon-Fonte των 1.397 κ.εκ. που ήταν τοποθετημένος στο κέντρο.
Αρχικά πωλούταν με πόρτες και οροφή από αλουμίνιο και είχε μία εντελώς μοναδική εσωτερική σχεδίαση. Το 1983 άρχισε να διατίθεται το Turbo 2. Αν και είχε τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά, το εσωτερικό του βασίστηκε στο Renault 5 Alpine Turbo, αλλά καθώς δεν διέθετε αμάξωμα από αλουμίνιο, είχε χαμηλότερη τιμή από το αρχικό.
Πίσω από το τιμόνι του κάθισαν γνωστοί πρωταθλητές αγώνων, όπως οι Didier Auriol, François Chatriot, Dominique de Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier και πολλοί άλλοι, αλλά η καριέρα του απογειώθηκε όταν οδηγήθηκε σε ράλι από τον σπουδαίο Jean Ragnotti.
Renault Super 5 GT Turbo
Τον Ιανουάριο του 1985, τέσσερις μόλις μήνες μετά το λανσάρισμα του Supercinq, παρουσιάστηκε η έκδοση GT Turbo. Το στυλ του ήταν μοντέρνο, διέθετε καινοτόμο εσωτερικό και πολύ δυνατές επιδόσεις. Είχε 4κύλινδρο κινητήρα 1.400 κ.εκ., αλλά ήταν εξοπλισμένο με έναν στροβιλοσυμπιεστή Garrett T2. Αυτό βοήθησε στην αύξηση της ισχύος στους 115 ίππους, η οποία και βελτίωσε σημαντικά την επιτάχυνση.
Το μοντέλο χρίστηκε «Βασίλισσα των circuit» του R5 GT Cup, συνεχίζοντας μια λαμπρή καριέρα σε ράλι και πρωταθλήματα στη Γαλλία και σε όλο τον κόσμο. 160.000 μονάδες GT Turbo κατασκευάστηκαν μεταξύ του 1985 και του 1987 (φάση 1), και από το 1987 έως το 1990 (φάση 2).
Renault Super 5 Baccara
Το Baccara ήταν μια υπερ-εκλεπτυσμένη έκδοση του Renault Supercinq: είχε δερμάτινα καθίσματα και τιμόνι, μπεζ εσωτερικό, μαύρο δερμάτινο μοχλό ταχυτήτων, παχιά μοκέτα στο πάτωμα της καμπίνας επιβατών και σε όλο το πορτμπαγκάζ, αλλά και το διάσημο κάλυμμα ενδυμάτων που τοποθετούταν κάτω από την εταζέρα του χώρου αποσκευών. Τα μπροστινά ηλεκτρικά παράθυρα και το κεντρικό κλείδωμα συμπλήρωναν το πλήρες πακέτο εξοπλισμού της έκδοσης παραγωγής. Ήταν διαθέσιμο σε τρία χρώματα αμαξώματος: Καφέ arabica, πρασινωπό & μαύρο.
Renault 5 Super Production
Αυτή η μοναδική έκδοση του Renault 5 εξελίχθηκε για τους αγώνες το 1987. Είχε 4κύλινδρο turbo κινητήρα με 370 άλογα. Κατά τη δεκαετία του 80’, οι αγώνες αυτοκινήτου στις γαλλικές πίστες ήταν πολύ διαδεδομένοι, ιδιαίτερα χάρη στο ‘Renault Alpine Cup’ και το ‘French Formula Renault Championship’ από όπου ξεπήδησαν πολλοί πρωταθλητές.
Το 1984, η Renault Sport έφτιαξε το Renault 5 Turbo για δύο ταλαντούχους οδηγούς: τους Jean Ragnotti και Jean-Louis Bousquet. Με δύο νίκες το 1986, η Renault κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, στο φινάλε της σεζόν. Επρόκειτο για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα που ενθάρρυνε τη Renault Sport να εμπιστευτεί ένα τρίτο αυτοκίνητο στο νεαρό φέρελπι οδηγό της F1, τον Eric Comas, την αμέσως επόμενη χρονιά. Έτσι, η τριάδα της Renault κέρδισε συνολικά 6 νίκες.
Renault 5 Electric
Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να μας αφορά μόλις τα τελευταία χρόνια, ωστόσο το R5 μπήκε στην πρίζα από τη γέννησή του κιόλας! Το πρώτο ηλεκτρικό Renault 5 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1972 ως μέρος της συνεργασίας με την EDF. Λέγεται ότι έχουν κατασκευαστεί περίπου 100 μονάδες. Ήταν διθέσιο και είχε αυτονομία 60 km.
Renault 5 Prototype
Το R5 ετοιμάζεται για τη μεγάλη επιστροφή του! Το πρωτότυπο Renault 5 αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία της Renault να καταστήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευρέως προσιτά και θα αρχίζει να πωλείται το 2024.
Η σχεδίασή του αναμειγνύει στοιχεία της σιλουέτας του αρχέτυπου μοντέλου, ενώ η παιχνιδιάρικη πλευρά του αντλεί έμπνευση, σύμφωνα με τους Γάλλους, από τις σύγχρονες τάσεις στον τομέα των ηλεκτρονικών, του real estate και των σπορ.
Το σύγχρονο design του πρωτότυπου Renault 5 βασίζεται στα Renault 5, Supercinq και R5 Turbo, με τα χαρακτηριστικά φαρδιά πίσω φτερά του. Όλα τα στιλιστικά στοιχεία που προέρχονται από το original R5, είναι κάτι περισσότερο από μία αναφορά στο παλιό σχέδιο. Έχουν δουλευτεί από την αρχή προκειμένου να ενσωματώσουν πολλά νέα στοιχεία, όπως είναι οι αεραγωγοί του καπό που κρύβουν από κάτω την πρίζα φόρτισης, τα πίσω φώτα που ενσωματώνουν αεροδυναμικούς διαχύτες, αλλά και τα εμπρός φώτα ομίχλης που έχουν αντικατασταθεί από φώτα ημέρας LED.
Τα λογότυπα του αυτοκινήτου, εμπρός και πίσω, φωτίζουν, ενώ η λεπτομέρεια με την γαλλική σημαία πάνω τους εξωτερικούς καθρέπτες κάνει σαφή αναφορά στη γαλλική καταγωγή του.
Όλα τα δομικά στοιχεία στο επερχόμενο Renault 5, από τη μπαταρία μέχρι τον κινητήρα του και τη νέα πλατφόρμα CFM-BEV στην οποία βασίζεται, η οποία και αποτελεί την πιο συμπαγή ηλεκτρική πλατφόρμα της αγοράς, θα κατασκευάζονται στο Renault Electricity Hub, στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Douai της Β. Γαλλίας.
Με το R5 Prototype η Renault δηλώνει υπερήφανη για τις ρίζες της και ατενίζει με αισιοδοξία ένα μέλλον, όπου η ιστορία ενός σπουδαίου μοντέλου δίνει ώθηση σε ένα δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο για όλους.