Στα 34 δισ. ευρώ τα πρόστιμα για ρύπους των κατασκευαστών αυτοκινήτων το 2021
Το 2020 είναι μια χρονιά ορόσημο, βάσει της οποίας θα καθοριστούν πολλά για το μέλλον, όσον αφορά το περιβάλλον.
Προς την κατεύθυνση του περιορισμού της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της προστασίας του περιβάλλοντος, η αλήθεια είναι ότι η Ευρώπη πρωτοστατεί παγκοσμίως με τις αποφάσεις που λαμβάνει.
Μάλιστα, οι αποφάσεις αυτές είναι ιδιαίτερα σκληρές και δραστικές καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε για το 2020 τα 95 γρ./χλμ., ως μέσο όρο εκπομπών ρύπων για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, βάσει των σημερινών μετρήσεων με τη μέθοδο NEDC-BT, που είναι ουσιαστικά βελτιωμένες εργαστηριακές μετρήσεις, σε σχέση με παλιότερα. Το όριο αυτό, είναι 24,7 γρ./χλμ. παραπάνω από το μέσο όρο για 11 κατασκευαστές, που πωλούν περισσότερες από 300.000 μονάδες οχημάτων, τον χρόνο.
Πάντως, τα 95 γρ./χλμ. δεν ισχύουν για όλους τους κατασκευαστές, καθώς μεταβάλλονται ανάλογα και με τον μέσο όρο βάρους οχημάτων που έχει καθένας κατασκευαστής. Για παράδειγμα, τα 95 γρ./χλμ. ισχύουν για μια εταιρεία όπως η Fiat, που έχει πολλά μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα, ενώ για την Land Rover, που έχει μεγάλα και βαριά SUV, το όριο είναι λίγο παραπάνω.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2021, τα 95 γρ./χλμ. CO2, θα είναι πιο αυστηρά καθώς θα υπολογίζονται με βάση τη νέα μέθοδο μετρήσεων WLTP, που είναι ρεαλιστική, με τις μετρήσεις να πραγματοποιούνται σε συνθήκες καθημερινής κυκλοφορίας σε δημόσιους δρόμους και όχι σε εργοστάσια ή πίστες δοκιμών.
Ηδη, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις οδηγίες της ΕΕ και να αποφύγουν, όσο προλάβουν, τα τσουχτερά πρόστιμα, που θα είναι 95 ευρώ για κάθε παραπάνω γραμμάριο που εκπέμπουν -κατά μέσο όρο- οι κατασκευαστές οχημάτων.
Για παράδειγμα αν μια εταιρεία το 2021 θα έχει μέσο όρο εκπομπών CO2, τα 96 γρ./χλμ. και ταξινομεί (πουλά) 100.000 οχήματα κάθε χρόνο, θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμα 9.500.000 ευρώ (95 ευρώ Χ 100.000 οχήματα).
Σύμφωνα με μια μελέτη της JATO, με βάση τους μέσους όρους CO2 του 2018 καθώς δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα οι αντίστοιχοι του 2019, που δεν αναμένεται να έχουν μεταβληθεί πολύ προς τα κάτω, αν δεν αλλάξει κάτι σημαντικά, από το 2021 οι κατασκευαστές οχημάτων θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμα ύψους 34 δισ. ευρώ!
Το 2018 οι μέσες εκπομπές CO2 των Volkswagen Group, PSA, Renault Group, Nissan Group, BMW Group, Hyundai-Kia, Ford, FCA, Daimler, Toyota και Volvo, έδωσαν συνολικά 119,7 γρ./χλμ., ήτοι +2,4 γρ./χλμ. σε σύγκριση με το 2017, ενώ μόλις 5 εταιρείες πέτυχαν μείωση (Nissan, Honda, Suzuki, Toyota και GM). Αντίθετα, τις 4 χειρότερες επιδόσεις είχαν όλοι οι premium κατασκευαστές (Daimler, JLR, BMW Group και Volvo).
Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της αξιόπιστης JATO, εάν εφαρμόζονταν το 2019 τα πρόστιμα του 2021, πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης θα αντιμετώπιζαν μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Με βάση τους υπολογισμούς και τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2018, το συνολικό ποσό των ποινών θα έφθανε στο ήμισυ, περίπου, των καθαρών κερδών τους.
Για παράδειγμα, ο όμιλος Volkswagen θα έπρεπε να καταβάλει το μεγαλύτερο πρόστιμο, ύψους σχεδόν 2.525 ευρώ ανά πωληθέν αυτοκίνητο ήτοι σχεδόν 9,2 δισ. ευρώ. Πέρυσι η εταιρεία παρουσίασε κέρδη μετά από φόρους ύψους 12,15 δισ. ευρώ και το πρόστιμο θα ισοδυναμούσε με τα τρία τέταρτα των τελευταίων ετήσιων συνολικών κερδών της.
Στην περίπτωση του PSA Group (Peugeot Citroen), η εταιρεία θα ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2.194 ευρώ ανά πωληθέν αυτοκίνητο ήτοι 5,4 δισ. ευρώ, πολύ πάνω από τα καθαρά της κέρδη, που ήταν 2,83 δισ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, η Toyota, που είναι ο μεγάλος κατασκευαστής αυτοκινήτων με τις χαμηλότερες μέσες εκπομπές CO2, κυρίως λόγω της διευρυμένης υβριδικής τεχνολογίας, θα πλήρωνε πρόστιμο 550 εκατ. ευρώ ή το 3% των κερδών της.
Τα παραπάνω συμπεράσματα είναι το χειρότερο σενάριο για τους κατασκευαστές. Ωστόσο, αυτό που παρατηρούμε, είναι ότι εφαρμόζουν πολύ περισσότερο τώρα όλες τις μορφές υβριδικής τεχνολογίας: ήπια με μπαταρίες 12v, μέση με μπαταρίες 48v, plug-in με μεγαλύτερη μπαταρία και ηλεκτροκινητήρα που φορτίζεται από πρίζα και βέβαια αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Επίσης, διαπιστώνουμε ότι ορισμένα μικρά μοντέλα θα παράγονται πλέον μόνο ως ηλεκτρικά (ήδη τα τρία του VW Group VW up, Skoda Citigo και Seat Mii, τα smart fortwo και Renault Twingo), ενώ κάποια άλλα ενδεχομένως να καταργηθούν.
Παράλληλα, ενδέχεται να σταματήσει και η κατασκευή μοντέλων που έχουν χαμηλές πωλήσεις (μεγάλα sedan), όπως και η παραγωγή μεγάλου κυβισμού κινητήρων, ενώ δεν αποκλείεται να επανέλθει και το πετρέλαιο, σε μικρομεσαίου κυβισμού κινητήρες.
Το βέβαιο είναι ότι στο εγγύς μέλλον θα αλλάξουν πολλά, καθώς αναπτύσσεται ταχύτατα η ηλεκτροκίνηση, με την Ελλάδα να είναι ουραγός στις υποδομές, ωστόσο βελτιώνεται, αναμένοντας και κυβερνητικά μέτρα στήριξης των "καθαρών" αυτοκινήτων.
Επίσης βέβαιο είναι, ότι τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο ακριβά, με τόση τεχνολογία που συγκεντρώνουν. Το θέμα είναι πόσοι θα μπορούν να τα αγοράσουν.
Κατά συνέπεια, θα υπάρξει μείωση του όγκου παραγωγής και πωλήσεων με τις συνδυασμένες μετακινήσεις (δημόσιες συγκοινωνίες, κοινοχρησία οχημάτων κ.ά.) να αποτελούν μονόδρομο...