Στα όρια της πρόσφυσης με Bridgestone
Τα ελαστικά αποτελούν το σημείο επαφής του οχήματος με το έδαφος, και από την κατασκευή τους εξαρτάται το μέγεθος της πρόσφυσης και η δυνατότητα του οδηγού να ελέγχει την πορεία του οχήματος.
Η εξέλιξη των οχημάτων και στην προκειμένη περίπτωση των αυτοκινήτων, κινείται παράλληλα με την εξέλιξη των ελαστικών.
Άλλωστε, τα ελαστικά παίζουν τεράστιο ρόλο στο θέμα της ασφάλειας και στην αεροδυναμική του, με άμεση συνέπεια στην κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων, χωρίς να είναι αμελητέα η συμβολή στο θόρυβο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κατασκευαστές ελαστικών, συνεργάζονται απόλυτα λοιπόν, με κοινό συμφέρον την παρουσίαση καινοτόμων προϊόντων, με την «επικοινωνία» ελαστικού – αυτοκινήτου να γίνεται ολοένα και πιο «στενή».
Οι αισθητήρες πίεσης ελαστικών, είναι ένα παράδειγμα, μεταφέροντας στον πίνακα οργάνων, ανά πάσα στιγμή, αν υπάρχει απώλεια πίεσης, προκειμένου ο οδηγός να σταματήσει εγκαίρως, ώστε να αποφευχθεί ενδεχόμενο ατύχημα.
Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη κι άλλες δοκιμές, με αισθητήρες στο ελαστικό να μετρούν το βάθος του πέλματος ή και τη θερμοκρασία, αλλά και την κατάσταση του οδοστρώματος, μεταφέροντας πληροφορίες μέσω ενδείξεων στον οδηγό, προκειμένου να λάβει μέτρα.
Αυτό που πρέπει, πάντως, να γνωρίζουμε, είναι ότι η καθιέρωση της Ενεργειακής Ετικέτας, αυτό το αυτοκόλλητο χαρτί με τη κατάταξη του ελαστικού (A, B, C…) ανάλογα τις επιδόσεις του, δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει το ελαστικό που θέλει και να πληρώσει τιμή ανάλογα με αυτά που προσφέρει το ελαστικό.
Πηγαίνοντας στις εγκαταστάσεις της Bridgestone, λίγο έξω από τη Ρώμη, το θέμα ήταν να μάθω περισσότερα για το νέο ελαστικό Turanza T005 και κυρίως να οδηγήσω αυτοκίνητα με αυτό το ελαστικό σε συνθήκες βροχής.
Αυτός είναι ο τομέας που οι κατασκευαστές ελαστικών δίνουν μεγάλη σημασία, δηλαδή το ελαστικό να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις της υδρολίσθησης, χωρίς να στερείται επιδόσεων σε στεγνό δρόμο.
Κατ’ αρχάς, για την εξέλιξη του νέου ελαστικού, η Bridgestone, εκτός από την άποψη των μηχανικών, χρησιμοποίησε και τις γνώμες περίπου 25.000 απλών οδηγών, σε αρκετές χώρες της Ευρώπης.
Στις έρευνες που έγιναν, σκοπός ήταν να κατανοηθούν οι προσδοκίες των οδηγών, τι θέλουν για τα ελαστικά τους, σε αίσθηση ασφάλειας, οδηγικής απόλαυσης, επιδόσεων στον βρεγμένο δρόμο, κράτημα στις στροφές, αντοχή στην προσπέραση και στα ξαφνικά εμπόδια, στην περίφημη Ετικέτα που ανέφερα και βέβαια στη διάρκεια ζωής.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι διανύουν 10 έως 20 χιλιάδες χιλιόμετρα ετησίως (37%), 5-10 χιλιάδες (24%) και 20-30 χιλιάδες (18%). Ωστόσο, από το νέο ελαστικό έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις, θέλοντας η συντριπτική πλειοψηφία να διανύει κατά μέσο όρο πάνω από 38.000 χιλιόμετρα, και ουσιαστικά να αποδίδει καλά για πάνω από δύο χρόνια.
Στο κέντρο δοκιμών της ιαπωνικής εταιρείας ελαστικών, είχα την ευκαιρία να οδηγήσω σε βρεγμένο οδόστρωμα και να συνοδηγήσω σε στεγνό, με έναν παλαιό πιλότο της Φόρμουλα 1, τον Στέφανο Μόντενα, επί ετών δοκιμαστή της Bridgestone. Η πρώτη δοκιμασία ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα.
Ενώ οδηγούσα με 70 χλμ./ώρα, σε βρεγμένο δρόμο, ξαφνικά έπρεπε να αποφύγω ποδηλάτες – ανδρείκελα που ετοιμάζονταν να διασχίσουν τον δρόμο, χωρίς να χάσω τον έλεγχο του αυτοκινήτου, με την κατάληξη της δοκιμασίας να γίνεται με απότομο φρενάρισμα στην ευθεία και ακινητοποίηση στη μικρότερη δυνατή απόσταση. Κι εκεί, πράγματι το νέο Turanza T005, έδειξε «χαρακτήρα», διότι αυτοκίνητο δεν γλιστρούσε, ούτε σταματούσε πάνω από το όριο.
Η δεύτερη δοκιμασία αφορούσε κυκλική κίνηση, επίσης σε βρεγμένο. Αυξάνοντας συνεχώς την ταχύτητα, γύρο με τον γύρο μπόρεσα να φθάσω στα όρια που το ελαστικό κρατούσε το τετρακίνητο αυτοκίνητο δοκιμής, χωρίς να έχω ούτε υποστροφή ούτε υπερστροφή.
Στην τρίτη δοκιμασία, με τον Μόντενα οδηγό, με 200 χλμ./ώρα στο κοντέρ, στο πάνω μέρος της οβάλ πίστας, ξαφνικά με απαλές κινήσεις βρεθήκαμε τελείως αντίθετα και ξανά από την άλλη, πάντα με ήρεμη οδήγηση, εξάγοντας δύο συμπεράσματα: πρώτον ότι ένα καλό ελαστικό στους ξαφνικούς ελιγμούς κρατά σταθερό το αυτοκίνητο στην πορεία του και δεύτερον, ότι μόνο απαλές κινήσεις πρέπει να κάνουμε οδηγώντας και σε καμία περίπτωση απότομες, που αλλάζουν την γεωμετρία του αυτοκινήτου.
Το νέο ελαστικό Turanza T005 έχει στην κατηγορία του, την καλύτερη βαθμολογία Α της Ευρωπαϊκής Ετικέτας στον τομέα πρόσφυση στο βρεγμένο και εξαιρετική βαθμολογία B στην αντίσταση κύλισης. Κάποιες επιλεγμένες διαστάσεις εξασφαλίζουν βαθμολογία A/A και στην κατηγορία των επιδόσεων.
Μάλιστα, ο ανεξάρτητος οργανισμός TÜV SÜD, σε δοκιμές που διεξήγαγε, έδωσε στο ελαστικό, έναντι των ανταγωνιστών του, τις καλύτερες βαθμολογίες στις κατηγορίες πλευρικής πρόσφυσης στο βρεγμένο και επιδόσεων στο φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Για να επιτύχουν αυτές τις επιδόσεις, οι μηχανικοί της Bridgestone ανασχεδίασαν το πέλμα, με πιο βαθιές αυλακώσεις, πυκνές λωρίδες στα μπλοκ και καλύτερη κατανομή των κενών στο κέντρο του πέλματος, ενώ χρησιμοποίησαν νέο μίγμα, με υψηλή περιεκτικότητα σε πυρίτιο.
Το νέο ελαστικό καλύπτει σχεδόν όλες τις ανάγκες στα ελαστικά τουρισμού, με πάνω από 140 διαστάσεις για ζάντες από 14 έως 21 ίντσες…