Στην πόλη με το Yamaha Crypton S
Η Yamaha αναβάθμισε μηχανικά-αισθητικά το μοναδικό της "παπί", και μαζί τη "σπουδή" της οικονομικής, εύκολης και ασφαλούς κίνησης στην πόλη.
To "παπί" είναι ένα είδος της παγκόσμιας μηχανολογικής δίτροχης "πανίδας" που από όλες τις χώρες της Ευρώπης απαντάται μόνο στην Ελλάδα και, όσο κι αν βρισκόμαστε στην εποχή της άνθησης των scooter, θα ήταν εντελώς παράδοξο αν δεν εξακολουθούσε να πρωταγωνιστεί στην καινούρια ελληνική οικονομική πραγματικότητα - δεδομένου ότι το Yahama Crypton S, της δοκιμής αυτής, καταναλώνει κάτω από 2,5 λίτρα βενζίνης στα 100 χιλιόμετρα.
Η ιαπωνική εταιρεία απέδειξε τη σημασία που δίνει σ’ αυτό το αστικό δίτροχο με δύο τρόπους: πρώτα αναβαθμίζοντας τον μονοκύλινδρο κινητήρα των 114 κ.εκ. για να καλύπτει τις προδιαγραφές ρύπων Euro 4, και έπειτα εξασφαλίζοντας για το μοναδικό "παπί" της γκάμας της μια θέση υψηλότερη -από πλευράς ποιότητας, σοβαρότητας και λιτού χαρακτήρα- σε σχέση με τον ασιατικό ανταγωνισμό, και παράλληλη με το Honda Anstrea Grand 110i που κινείται στα ίδια επίπεδα.
Είναι εσκεμμένο εκ μέρους της Yamaha ότι το Crypton S 115 είναι μονόχρωμο (άσπρο ή μαύρο) χωρίς γραφικά, καθώς και ότι ο εκμοντερνισμός του είναι τέτοιος που ο σχεδιασμός της ποδιάς, του προβολέα και των πλαϊνών φωτιστικών σωμάτων-φλας σε σχήμα μπούμερανγκ παραπέμπουν σε scooter. Αντίστοιχο αισθητικό αποτέλεσμα έχουν και οι προσεγμένες μαύρες ζάντες με πέντε μπράτσα, καθώς και το πάχος και η ποιότητα του εσωτερικού της ποδιάς, που προσφέρει και μια ευμεγέθη θήκη κάτω από το αριστερό γκριπ του τιμονιού.
"ΠΑΙΔΙ" ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Παράλληλα με την οικονομία στην αγορά -με τιμή 2.250 Ευρώ-, στη χρήση και στην κίνηση, το Crypton S ως γνήσιο παπί, βασισμένο στην 20ετή του πορεία, καλύπτει εξαιρετικά τον άλλον του βασικό ρόλο: την ευέλικτη, πρακτική και απροβλημάτιστη κίνηση στην πόλη.
Με τη σέλα τα 780 χιλ. και το τιμόνι αρκετά ψηλά ακόμα κι ένας μεγάλου ύψους αναβάτης δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ούτε με τα γόνατά του, ούτε με την όρθια θέση του σώματός του, παρά μόνο λίγο με τη σκληρότητα της σέλας αν οδηγεί για πολλή ώρα. Ο πίσω επιβάτης κάθεται λίγο πιο αναπαυτικά στο παχύτερο πάνω σκαλοπάτι της σέλας και έχει στη διάθεσή του την πρακτική πίσω χειρολαβή. Η μικρή τσέπη αριστερά στο εσωτερικό της ποδιάς και ο χώρος κάτω από τη σέλα είναι άκρως πρακτικοί για μικρά αντικείμενα, και η μόνη «ένσταση» είναι η έλλειψη πλαϊνού σταντ.
Από μηχανικής πλευράς, προς την ευελιξία και άνεση στην πόλη έχουν προσανατολιστεί σχεδόν όλα: ο αρκετά πιο ροπάτος ολοκαίνουριος κινητήρας, η άνεση της ανάρτησης τις ανωμαλίες των αστικών δρόμων, καθώς και το νέο ημιαυτόματο (χωρίς συμπλέκτη) κιβώτιο 4 σχέσεων που πλέον κουμπώνει αρκετά πιο μαλακά και μαζί έχει τη λειτουργία «μύλου» - δηλαδή δίνει στον αναβάτη τη δυνατότητα όταν σταματήσει να περάσει από την 4η σε νεκρά και έπειτα στην 1 ταχύτητα. Τέλος, διατίθεται και μανιβέλα εκτός της ηλεκτρικής μίζας, για την περίπτωση που υπάρχει ηλεκτρικό πρόβλημα.
ΤΟ CRYPTON S ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ
Το επανασχεδιασμένο αερόψυκτο μοτέρ στο ιαπωνικό «παπί» έχει αποκτήσει 2,1 περισσότερους ίππους, φτάνοντας τώρα τους 9, και κινεί με αρκετή ζωηράδα τα 100 κιλά του Crypton S. Τα 0,93 χλγρ. της ροπής -που αποδίδονται στις 5.500 σ.α.λ.- δίνουν μεγαλύτερη ευκολία και ευελιξία στην πόλη, ειδικά αν κινείται κανείς γύρω από το peak της ροπής, και ενίοτε αποτρέπουν και την ανάγκη κατεβάσματος μιας σχέσης.
Και η αίσθηση των φρένων είναι αρκετά αναβαθμισμένη στη νέα αυτή γενιά του Crypton -παρότι πίσω παρέμεινε το ταμπούρο-, καθώς το μπροστινό δισκόφρενο των 220 χιλ. είναι αρκετά αποδοτικό, ενώ παράλληλα το σύστημα CBS κατανέμει μέρος της πέδησης μπροστά όταν ο αναβάτης πατάει το πίσω φρένο. Αυτή η παράμετρος, μαζί με το σωληνωτό πλαίσιο, το τηλεσκοπικό πιρούνι διαδρομής 100 χιλ. και τα δύο μονά αμορτισέρ διαδρομής 91 χιλ., κάνουν το Crypton S αρκετά σταθερό -για παπί- ακόμα και κοντά στην τελική των 104 χλμ./ώρα.
Καλύπτοντας πάνω από 170 χιλιόμετρα μ’ ένα γέμισμα του τετράλιτρου ρεζερβουάρ του, το Yamaha Crypton S αναβαθμίζει όχι μόνο την ιστορία δύο δεκαετιών που έχει πίσω του, αλλά και -στο πλαίσιο που επιτρέπει αυτή η άκρως αγαπητή στη χώρα μας κατηγορία- την «σπουδή» της οικονομικής, αξιόπιστης, εύκολης και με ενεργητική ασφάλεια κίνησης στην πόλη...