Στο δρόμο (και εκτός) με το Honda X-ADV
Το πείραμα της Honda πέτυχε πανηγυρικά: με την off-road τεχνογνωσία της, δημιούργησε ένα Scooter εξαιρετικά ικανό και ψυχαγωγικό για κάθε είδους χωμάτινο τερέν.
Πασχίζοντας να κατέβει μ’ ένα νοικιασμένο scooter έναν τυπικό κατσικόδρομο των Κυκλάδων προς το απέραντο αιγαιοπελαγίτικο γαλάζιο, προς το Μαγγανάρι της Ίου που είναι όσο δυσπρόσιτο δείχνουν τα κρυστάλλινά νερά του, ο Daniele Lucchesi -αρχισχεδιαστής στο τμήμα R&D της Honda στη Ρώμη- άρχισε να πείθεται ότι η τρελή ιδέα που από καιρό τριγύριζε στο μυαλό του, για ένα scooter με αμιγείς χωμάτινες adventure ικανότητες, έβγαζε όλο και περισσότερο νόημα.
Από τη στιγμή που έπεισε τους Ιάπωνες -και όλοι γνωρίζουν πόσο δύσκολο είναι να πείσει κανείς τους Ιάπωνες, ακόμα και αυτής της εταιρείας που έχουν πίσω τους δεκαετίες ανοιχτόμυαλης μηχανολογίας- ήταν δεδομένο ότι η Honda είχε να εμποτίσει σ’ αυτό το «adventure scooter» τόση off-road τεχνογνωσία που να μην δίνει ούτε στο ελάχιστο την αίσθηση μιας αμφιβόλου αξίας ακροβασίας από ένα τρελό καπρίτσιο του marketing.
To Χ-ADV είναι, δηλαδή, μια ιδέα τόσο καλοφτιαγμένη -παρότι δεν σχεδιάστηκε εν λευκώ, αλλά πήρε στοιχεία από το Integra και στην οικογένεια NC- που δεν μοιάζει ούτε κατά διάνοια με ρίσκο, αλλά περισσότερο με μια εν κινήσει απόδειξη πόσο διασκεδαστικό στην οδήγηση και παιχνιδιάρικο εκτός δρόμου μπορεί να γίνει ένα scooter, χωρίς να απεμπολήσει τις κλασικές αρετές της ευελιξίας στην πόλη, της ευχρηστίας, άνεσης και ευρυχωρίας.
Τα adventure στοιχεία του X-ADV
Τα off-road στοιχεία που δίνουν σε αυτό το scooter της Honda τα «περιπετειώδη» του χαρακτηριστικά του είναι η όρθια σιλουέτα, που επιτρέπει στον αναβάτη την όρθια θέση οδήγησης (ειδικά με τα προαιρετικά έξτρα μαρσπιέ), το μεταβλητής διατομής τιμόνι -της Africa Twin- με χούφτες, η θέση της εξάτμισης -ψηλά και υπό γωνία- για να μην δέχεται χτυπήματα από τις πέτρες, τα καλύμματα του πλαισίου και του μοτέρ, οι ακτινωτοί τροχοί με κατάλληλα για το χώμα ελαστικά Bridgestone Trail Wing, η ρυθμιζόμενη ζελατίνα και τα μαύρα πλαστικά στο υπογάστριό της.
Μηχανικά, η adventure πτυχή του προκύπτει από τις μεγαλύτερες διαδρομές της ανάρτησης (κατά 34 και 30 χιλ. εμπρός/πίσω σε σχέση με το Integra), από την αύξηση της απόστασης από το έδαφος στα 16,2 εκατοστά, από τον μικρότερο πίσω τροχό 15 ιντσών (αντί 17’’) καθώς και από τα ηλεκτρονικά - δεδομένου ότι η στην ονομασία αυτού του Honda το ADV δεν σημαίνει μόνο ADVenture, αλλά και ADVanced.
Ο «κόφτης» ανέβηκε από τις 6.600 στις 7.500 στροφές, και το ανανεωμένο (στην έκδοση του 2018) traction control ρυθμίζεται πια σε τρία επίπεδα και έχει τη δυνατότητα απενεργοποίησης. Επίσης, το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DCΤ), προερχόμενο απευθείας από την Africa Twin, έχει και εδώ το διακόπτη G-switch που προσδίδει καλύτερη απόκριση στο γκάζι για την κίνηση εκτός δρόμου.
Ένα ωραίο adventure στοιχείο είναι, επιπλέον, ο πίνακας οργάνων με τον «αέρα» της αγωνιστικής CRF450 Rally: πρόκειται για μια ψηφιακή κάθετη οθόνη ψηλά, μέσα από τη ζελατίνα -που απεικονίζει ταχύμετρο, στροφόμετρο, καύσιμα, σχέση κιβωτίου, λειτουργία και επίπεδο DCT και τις πληροφορίες ταξιδίου-, η οποία συμπληρώνεται από μια μικρότερη οριζόντια ένδειξη για τη νεκρά, το χειρόφρενο, το ABS και το σύστημα Smart Key (που επιτρέπει όλες τις λειτουργίες χωρίς να χρειαστεί να εισαχθεί το κλειδί).
Η scooter πτυχή του
Οι off-road πτυχές του X-ADV δεν το καθιστούν καθόλου λιγότερο scooter απ’ όσο θέλει και χρειάζεται ο αναβάτης του στην πόλη. Αυτό επιτυγχάνεται, εν μέρει, από το μεγάλο μήκος (2,245 μέτρα) και κυρίως μεταξόνιο (1,588 μ.) -που είναι 63 χιλιοστά μεγαλύτερο από του Integra- και από τη χρήση μικρότερου πίσω τροχού 15 ιντσών, που εξασφαλίζει αποθηκευτικό χώρο 21 λίτρων (για ένα full-face κράνος) κάτω από τη σέλα.
Πρόκειται για ένα γνήσιο commuter, με την κλασική άριστη ποιότητα και συναρμογή της Honda, με σέλα που δεν κουράζει για ώρες, με μεγάλες χειρολαβές για τον συνεπιβάτη, με κεντρικό σταντ, χειρόφρενο και πρίζα 12V, και με εξαιρετική προστασία από τον αέρα. Στην τελευταία συμβάλλει και η ρυθμιζόμενη σε πέντε θέσεις -σε κλίση και κατά 13,6 εκατοστά- ζελατίνα, την οποία ο οδηγός χειρίζεται με έναν περιστροφικό διακόπτη ακόμα και εν κινήσει.
Κινητήρας: Scooter στα 750 κ.εκ.
Για την πυροδότηση του X-ADV, λόγω και των 238 κιλών, επιλέχθηκε ο δικύλινδρος σε σειρά υγρόψυκτος κινητήρας της οικογένειας NC, με ψεκασμό PGM-FI, που αποδίδει 54 ίππους και 68 Nm ροπής στις 4.500 σ.α.λ. Στην πράξη, και βάσει επιλογής της Honda, το X-ADV δεν έχει (αχρείαστες, είναι η αλήθεια) εκρήξεις αλλά διαρκώς διαθέσιμη άφθονη ροπή για όλες τις συνθήκες, σε άσφαλτο και -κυρίως- σε χώμα.
Παρά το γεγονός ότι μπορεί αν δεν προσέξεις για βρεθείς πολύ γρήγορα με 150 χλμ./ώρα, παρά την διεύρυνση του κόφτη στις 7.500 σ.α.λ. και παρά το σημαντικό βάρος, ο συνδυασμός ρύθμισης του κινητήρα και PGM-FI πετυχαίνει ρεαλιστικά να κρατάει τη μέση κατανάλωση στα 4,6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει ότι με λίγη προσοχή στον δεξή καρπό μπορεί να επιτευχθεί αυτονομία 300 χιλιομέτρων, με το ρεζερβουάρ των 13,1 λίτρων.
Στο δρόμο, και εκτός
Πάνω στην εξαιρετικά ψυχαγωγική άσκηση της οδήγησης ενός τέτοιου «υβρίδιου», ας δούμε πρώτα όλες τις ηλεκτρονικές παρεμβάσεις του X-ADV. Πρώτα από όλα, στο «λεπτό» -για την off-road οδήγηση- ζήτημα του Traction Control, προστέθηκε στην έκδοση του 2018 το Honda Selectable Torque Control (HSTC). Αυτό επιτρέπει στο Επίπεδο 1 εν μέρει το σπινάρισμα του πίσω τροχού, ενώ στο Επίπεδο 2 ενισχύει πλήρως την πρόσφυση σε ολισθηρό τερέν - και αποτελεί τη ρύθμιση με το άναμμα του κινητήρα. Και σε ένα τρίτο επίπεδο, που επιτυγχάνεται με την παρατεταμένη πίεση του μπουτόν στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, το Traction Control απενεργοποιείται πλήρως.
Στην τελευταία εκδοχή φυσικά προσφέρει -σε προπονημένα χέρια- άπλετη δυνατότητα παιχνιδιού στο χώμα, ενώ αντίθετα με την πλήρη ενεργοποίηση του TC στο επίπεδο 1 τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν χωρίς υπερβολές, μόνο όταν χρειάζεται, και κρατούν τον έλεγχο και την ευστάθεια είτε στο χώμα είτε στην άσφαλτο. Το X-ADV, με το μεγάλο μεταξόνιο και με την κατανομή 51-49% του βάρους του πετυχαίνει, παράλληλα, και κάτι άλλο: να εμφανίζει στην άσφαλτο τη στιβαρότητα των 238 κιλών του, αλλά και να τα «εξαφανίζει» στο χώμα ή κατά τους ελιγμούς στην πόλη, με τον σπουδαίο τρόπο που το επιτυγχάνουν αυτό οι σύγχρονες Honda.
Με τη σέλα στα 820 χιλ. (30 χιλ. πιο πάνω από το Integra) και το τιμόνι στα 910 χιλ., ο οδηγός βρίσκει μια αρκετά βολική ευθυτενή θέση που εξασφαλίζει πολύ καλή ορατότητα, ενώ πατώντας στις δύο πλευρές της ποδιάς (ή στα προαιρετικά μαρσπιέ) μπορεί με την ίδια ευκολία, πρωτόγνωρα για scooter, να οδηγεί όρθιος στο χώμα χωρίς κανένα πρόβλημα.
Το X-ADV διατηρεί με πάτημα που μοιάζει ακλόνητο την τροχιά του σε όλες τις φάσεις της στροφής, και σε αυτό συμβάλει η ρύθμιση και απόδοση του αντεστραμμένου πιρουνιού 41 χιλιοστών (διαδρομή: 154 mm) εμπρός, καθώς και το μονό αμορτισέρ Prolink με διαδρομή 150 mm πίσω. Το μπροστινό ρυθμίζεται σε προφόρτιση και επαναφορά, ενώ το πίσω έχει 10 ρυθμίσεις επαναφοράς.
Και λίγα λόγια για το αυτόματο διπλο-σύμπλεκτο κιβώτιο 6 σχέσεων DCT: στη ρύθμιση D κάνει τις αλλαγές μόνο του, ήσυχα, διακριτικά και με τέλειο χρονισμό, ενώ στον αριστερό βραχίονα του τιμονιού έχει δύο κουμπιά, ένα πίσω για τον δείκτη και ένα μπροστά για τον αντίχειρα, για το ανέβασμα και το κατέβασμα σχέσης αντίστοιχα. Επίσης, εκτός της D, έχει και τη ρύθμιση S, με τρία modes, για την αλλαγή σχέσης σε κλιμακούμενα υψηλότερες στροφές κι έτσι για πιο ταιριαστή λειτουργία στη σβέλτη ασφάλτινη βόλτα ή στην αρμονία της οδήγησης στο χώμα.
Κατά συνέπεια, μόλις το μάθεις και βρεις τις ρυθμίσεις που σου ταιριάζουν, μπορείς με το X-ADV να μπεις σε ένα ρυθμό που στην άσφαλτο να παραπέμπει σε σπορ μοτοσικλέτα και στο χώμα σε adventure που παίζει πλαγιολισθαίνοντας με προβλεψιμότητα και ευκολία στο ομαλό τερέν και μπορεί παράλληλα να διασχίσει και αρκετά σκληρά εδάφη. Σ’ όλα αυτά συμβάλλει και η εξαιρετική απόδοση των φρένων (δύο δισκόφρενα 298 χιλ. εμπρός), καθώς και η λειτουργία του ABS που στην αποτρέπει -στη συντριπτική πλειοψηφία ακόμα και των πιο βίαιων σπασμωδικών αντιδράσεων- την πτώση.
Το Honda X-ADV, με τόση τεχνολογία ειδικά από την Africa Twin, φτάνει τα 12.450 Ευρώ - και μάλλον δεν θα πρέπει να ειδωθεί σαν scooter, αλλά σαν μια ολοκληρωμένη πολύπλευρη μοτοσικλέτα που καλύπτει όλες τις ανάγκες με την ίδια ικανότητα. Το πείραμα της Honda, εκ του αποτελέσματος, πέτυχε…