Στο δρόμο (και εκτός) με το νέο Jeep Compass
Οδηγούμε το νέο Jeep στη βασική δικίνητη έκδοση με τον κινητήρα 1.3 Turbo 150 ίππων και με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DDCT.
Στο τιμόνι ο Δημήτρης Μπαλής
Χωρίς να έχει κανέναν λόγο να αλλάξει τίποτα στο σχέδιό του, που παραμένει μοντέρνο -προστατεύοντας και το offroad στιλ που πρέπει να έχει ένα Jeep- το Compass έκανε στη γενιά του 2020 ένα τεράστιο βήμα εκσυγχρονισμού: απέκτησε μικρό Turbo κινητήρα μαζί με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Περίπου ένας στους τρεις στην Ευρώπη που αγοράζουν SUV, προτιμούν αυτόν τον συνδυασμό, όχι μόνο για την ανεμελιά του αυτόματου κιβωτίου, αλλά και διότι ο μικρός κινητήρας Turbo κρατάει σφιχτά τα χαλινάρια της κατανάλωσης καυσίμου (με την απόδοση από χαμηλά, με τον μικρότερό του κυβισμό και με το μικρότερό του βάρος) - πέραν του ότι μειώνει και την τιμή αγοράς του αυτοκινήτου.
Η συνεργασία με τη Fiat, που έχει ήδη αφήσει πίσω της χρόνια προόδου στο downsizing, έφερε κάτω από το καπό του Compass τον νέο τετρακύλινδρο Turbo βενζινοκινητήρα 1.3 lt, που αποδίδει 150 ίππους όταν συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DDCT 6 σχέσεων (στην έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων ο ίδιος κινητήρας είναι ρυθμισμένος στους 130 hp).
Παρότι ακούγεται μικρός, στην ουσία ο κινητήρας είναι άκρως ζωηρός: δεν αργεί να αποκριθεί στο γκάζι, ούτε να ξεδιπλώσει τα 270 Nm της ροπής του - που επίσης το κάνουν αρκετά δυναμικό στις επιταχύνσεις εν κινήσει, όπως σε μια προσπέραση. Παρά τα 1.505 κιλά του αμαξώματος, επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 9,1 δευτερόλεπτα, και μέχρι τα 199 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας.
Η σβελτάδα του κιβωτίου είναι αρκετά ικανοποιητική, ειδικά στα ανεβάσματα κι όταν έχεις λίγο τσιμπημένο ρυθμό - αλλά αντίθετα εμφανίζει κάποιες μικρές καθυστερήσεις όταν προσπαθείς να είσαι ήπιος με το γκάζι για να κρατήσεις χαμηλά την κατανάλωση. Η τελευταία μπορεί με λίγη προσπάθεια να πέσει κάτω από τα 9 λίτρα/100χλμ., αλλά μέχρι εκεί.
Πάντως, ο οδηγός έχει και τη δυνατότητα να κάνει πιο Sport ρυθμίσεις στο Compass, μέσω ενός επιλογέα στην κονσόλα. Επιλέγοντας τη λειτουργία Sport εντείνει τη ζωηράδα της απόδοσης της ισχύος, με αμεσότερη απόκριση στο γκάζι και αλλαγές ταχύτητας από το αυτόματο κιβώτιο σε υψηλότερες στροφές - ενώ παράλληλα ενισχύει την αμεσότητα, αίσθηση και πληροφόρηση του συστήματος διεύθυνσης.
Μια ακόμη καινούρια εξέλιξη για το Compass είναι η νέα ανάρτηση: πέραν του ότι η Jeep την έχει ρυθμίσει εκ νέου, για πρώτη φορά το Compass απέκτησε αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping). Έτσι, το -ομολογουμένως δύσκολο- έργο να γίνει ακόμα καλύτερη η ικανότητα στο δρόμο ενός Jeep πέτυχε: είναι πολυπρόσωπα εξαιρετικό σε κάθε είδους τερέν και επίπεδο πρόσφυσης, εντός ή εκτός δρόμου.
Συγκεκριμένα, στην άσφαλτο οι αλλαγές κάτω από τους θόλους των τροχών έκαναν το Compass MY2020 ακόμα πιο ποιοτικό στην κύλιση, με καλύτερο έλεγχο των κλίσεων στις στροφές, διατηρώντας παράλληλα το συνδυασμό πολύ στιβαρής αίσθησης και ταυτόχρονα εξαίρετου φιλτραρίσματος των ανωμαλιών του δρόμου.
Στο χώμα μοιάζει να μπορεί να φτάσει όπου του επιτρέπει η κίνηση στους δύο τροχούς και τα ασφάλτινα ελαστικά, αλλά -χάρη στα 19,8 εκατοστά της απόστασης από το έδαφος, της ανάρτησης, αλλά και της φήμης Jeep που το ακολουθεί- νιώθεις ενίοτε την αυτοπεποίθηση να μπεις και σε λίγο σκληρότερους, ως και δύσβατους, δρόμους.
Κατά τα άλλα, μολονότι φέρνει τόσο μεγάλες τεχνικές αλλαγές, η έκδοση του 2020 δεν έχει παρά ελάχιστες σχεδιαστικές γύρω από την κλασική, και επιβλητική, γρίλια με τις επτά κάθετες γραμμές. Οι ζάντες νέου σχεδιασμού και τα πέντε νέα χρώματα είναι οι μόνες από τις αλλαγές αυτές.
Φωτεινότερο, νεανικότερο και πιο καλαίσθητο από αρκετών SUV, το εσωτερικό του Compass δεν αφήνει παράπονα για την ποιότητα και την εργονομία του. Αλλά ούτε και για τους χώρους του, καθώς εντός των 4,394 μέτρων του Compass χωρούν με άνεση (σε όλες τις διαστάσεις) πέντε ενήλικες, και 438 λίτρα αποσκευών - ή 1.387 λίτρα, με την πτώση των πίσω καθισμάτων.
Ανάμεσα στα δύο μεγάλα κυκλικά όργανα υπάρχει μια ψηφιακή οθόνη πληροφοριών 7 ιντσών, ενώ στο κέντρο της κονσόλας κυριαρχεί η μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής 8,4 ιντσών. Η τελευταία περιλαμβάνει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect, που προσφέρει τη δυνατότητα σύνδεσης με το smartphone μέσω των Apple CarPlay και Google Android Auto - κι απομακρυσμένο έλεγχο αρκετών ρυθμίσεων (ξεκλείδωμα, φώτα, εντοπισμό θέσης παρκαρίσματος κ.λπ.) μέσω μιας ειδικής εφαρμογής στο κινητό.
Εν κατακλείδι, η χρήση του μικρού Turbo κινητήρα βενζίνης κρατά το κόστος του Compass σε αρκετά καλά επίπεδα - στα 22.800 € με το μηχανικό κιβώτιο και στα 27.550 € με το αυτόματο. Τιμές που περιλαμβάνουν ιδιαίτερα πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό: μεταξύ άλλων τις δύο έγχρωμες ψηφιακές οθόνες, κάμερα οπισθοπορείας, cruise control, δερμάτινο τιμόνι, ESP και Traction Control, μπάρες οροφής, καθώς και την ευρύτατη «σουίτα» ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης.
Στη «σουίτα» αυτή θα βρείτε τα συστήματα υποβοήθησης εκκίνησης στην ανηφόρα, διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας, παρκαρίσματος και ελέγχου ταλαντώσεων ρυμουλκούμενου, προειδοποίησης πρόσθιας σύγκρουσης και τυφλού σημείου, καθώς και περιορισμού του κινδύνου ανατροπής. Μαζί με το νέο Compass, τέλος, εγκαινιάστηκε φέτος και το πρόγραμμα Jeep Freedom Days που περιλαμβάνει πρώτη δόση το 2021, 4 χρόνια εγγύηση (ως 160.000χλμ.) και 4 χρόνια οδική βοήθεια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: