ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Στο δρόμο με το ηλεκτρικό Fiat 500e

Στο δρόμο με το ηλεκτρικό Fiat 500e

Το "πεντακοσαράκι" βρίσκεται για άλλη μια φορά σε ένα σταυροδρόμι της ιστορίας της αυτοκίνησης: αυτή τη φορά παίρνοντας τον δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Οδηγούμε την έκδοση των 118 ίππων.

Υπάρχουν κι άλλα αυτοκίνητα που έχουν καθοριστεί τόσο πολύ από τους σύγχρονους καιρούς της ανθρωπότητας, και τους έχουν και τα ίδια καθορίσει, όμως είναι πολύ δύσκολο να θυμηθεί κανείς έστω και ένα με διάρκεια τόσων δεκαετιών, πέραν από το Fiat 500.

Υπάρχουν κι άλλα αυτοκίνητα που έχουν καθοριστεί τόσο πολύ από τους σύγχρονους καιρούς της ανθρωπότητας, και τους έχουν και τα ίδια καθορίσει, όμως είναι πολύ δύσκολο να θυμηθεί κανείς έστω και ένα με διάρκεια τόσων δεκαετιών, πέραν από το Fiat 500.

Το αυτοκινητάκι της φτωχής, ταπεινής μεταπολεμικής αναπνοής, μετά το 1957, το cinquecento που χωρούσε μια ολόκληρη οικογένεια, το λίγο που έμοιαζε τόσο πολύ αναδυόμενο από τις στάχτες, το piccolo που αναγεννήθηκε μετά από 30 χρόνια, το 2007, για να ανέβει με το ιταλιάνικο τουπέ του στο τρελό τρένο της trendy αυτοκίνησης.

Και τώρα, η ηλεκτροκίνηση. Άλλη μια σύνδεση του 500 με ένα άλλο ορόσημο μιας άλλης εποχής. Πόσα αυτοκίνητα μπορούν να καυχηθούν ότι ήταν εδώ, και πρωταγωνιστούσαν, σε κάθε μεγάλη μεταπολεμική αλλαγή του ανθρώπου;

Άλλο ένα σταυροδρόμι της ιστορίας του σύγχρονου ανθρώπου είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, και το Fiat 500 είναι και εδώ. Στη μέση του δρόμου, εκεί που έρχεται ο δρόμος του παρελθόντος και ξεκινάει του μέλλοντος.

Στο δρόμο με το ηλεκτρικό Fiat 500e

Με τον ιταλικό τρόπο του σχεδιασμού των πραγμάτων, για παράδειγμα, δεν υπάρχει τίποτα πάνω του που να μοιάζει αταίριαστο με το πατροπαράδοτο κλασσικό του στιλ, αλλά και ταυτόχρονα καμία λεπτομέρεια που να μοιάζει όχι μόνο παρωχημένη, αλλά και μη προηγμένη, ίσως και μη φουτουριστική.

Το ηλεκτρικό, τώρα, «πεντακοσαράκι» έχει την ονομασία 500e και υπακούει στον ορισμό της εποχής, στον πολυπρόσωπο χαρακτήρα -με 95 ή 118 ίππους, με αμάξωμα κλασσικό τρίπορτο, Cabrio ή 3+1 θυρών (μια επιπλέον πόρτα ανοίγει αντικρυστά με την πόρτα του συνοδηγού)-, αλλά παράλληλα διατηρεί και την τιμή, όπως παραδοσιακά, σε προσιτά επίπεδα. Διότι, τα 18.970 Ευρώ (με κρατική επιδότηση και απόσυρση) είναι ακόμα μια χαμηλή τιμή για αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Εκεί που διαφέρει από τις απλές εκδόσεις, συμβατικές ή υβριδικές, είναι στην κλειστή μάσκα (χωρίς γρίλια) με το logo 500 αντί Fiat, στους LED προβολείς, στα λεπτά φλασάκια αναμεταξύ θόλων και καπό, στο γράμμα e που σχηματίζει η φωτεινή υπογραφή των πίσω φώτων, στο πανέξυπνο πίσω logo 500.

Οι πιο μεγάλες διαφορές, όμως, βρίσκονται στο εσωτερικό: στο πλήρως ανασχεδιασμένο οριζόντιο ταμπλό με διακόπτες τύπου piano, στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, στα κουμπιά (αντί επιλογέα) επιλογής μετάδοσης, στο απόλυτο ρετρό-κενό χωρίς τούνελ ανάμεσα στα πόδια των εμπρός επιβατών, αλλά και στο κουμπί με το οποία ανοίγει η πόρτα - με τον απαλό παιχνιδιάρικο ήχο απ’ την εισαγωγή του φαντάσματος της όπερας.

Αιωρούμενο στο ταμπλό τώρα δεσπόζει το τοτέμ αυτής της εποχής για το 500, η έγχρωμη, υψηλής ευκρίνειας οθόνη αφής 7,0 ή 10,25 ιντσών (αναλόγως του εξοπλισμού). Αυτή απεικονίζει το λογισμικό UCONNECT 5ης γενιάς, με φωνητικές εντολές και συνδεσιμότητα Apple CarPlay ή Android Auto.

Στο δρόμο με το ηλεκτρικό Fiat 500e

Κλασσικά, οι χώροι είναι εξαιρετικά άνετοι για τους εμπρός και παιδικοί πίσω, παρότι το μήκος αυξήθηκε κατά 6 εκατοστά (στα 3,63 μέτρα) και το πλάτος το ίδιο, ενώ για τις αποσκευές διατίθεται ο οριακός χώρος των 185 λίτρων.

Το καλό, πάντως, με το μικρό μέγεθος, πέραν την ευελιξίας στην πόλη που θα διαβάσετε πιο κάτω, είναι ότι δεν επιβάλλει συμβιβασμούς για το μέγεθος της μπαταρίας που θα χρησιμοποιηθεί. Η Fiat τοποθέτησε μια μεγάλη (για τα δεδομένα ενός τόσο μικρού αυτοκινήτου) μπαταρία μεγέθους 42 kWh, η οποία χαρίζει αυτονομία περίπου 275 χιλιόμετρων ρεαλιστικά - ή ίσως ακόμη και σχεδόν 300, όταν τα χιλιόμετρα γίνονται μέσα στην πόλη.

Με τους 118 ίππους του κινητήρα το 500e είναι μια μικρή ηλεκτρική σφαίρα πιάνοντας τα 100 χλμ./ώρα σε 9,0 δευτ., παρά τα 1.440 κιλά του, ενώ με τη ροπή των 220 Νm που αναδύεται σχεδόν αμέσως με το άγγιγμα του γκαζιού ελίσσεται σβέλτα στην πόλη. Η τελική του ταχύτητα ηλεκτρονικά περιορίζεται στα 150 χλμ./ώρα.

Ο οδηγός, πάντως, μπορεί να επιλέξει αν θέλει ο κινητήρας να δίνει τις μέγιστες δυνάμεις του ή να περισώζει όση ενέργεια μπορεί για να είναι μεγαλύτερη η αυτονομία. Μπορεί να το κάνει επιλέγοντας ανάμεσα σε 3 οδηγικά προφίλ ρύθμισης του ηλεκτροκινητήρα και του συστήματος ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα: τα Normal, Range και Sherpa.

Η Sherpa είναι η κορυφαία ρύθμιση για τη μέγιστη αυτονομία, καθώς περιορίζει την ισχύ της επιτάχυνσης, την τελική στα 80 χλμ./ώρα και τη λειτουργία του κλιματισμού, και προσφέρει τόση ισχύ πέδησης με το άφημα του γκαζιού που πρακτικά επιτρέπει την οδήγηση του 500e με ένα πεντάλ.

Πίσω στη μπαταρία, η πλήρης φόρτιση της μονάδας των 42 kWh απαιτεί 15:15 ώρες από οικιακή πρίζα, ή 4:15 ώρες από Wallbox ροής 11 kWh ή μόλις 35 λεπτά για το 80 τοις εκατό της πληρότητάς της από ταχυφορτιστή με ροή που αγγίζει τα 85 kW.

Κι όσο για την ευελιξία στην πόλη, που λέγαμε πιο πάνω, στο ηλεκτρικό 500e δεν είναι πια το μοναδικό ισχυρό χαρτί του αυτοκινήτου. Παραμένει ισχυρό, με το συμπαγές μήκος και τον κύκλο στροφής μόλις 9,7 μέτρων, αλλά αυτή τη φορά με το βάρος της μπαταρίας στο δάπεδο, το «πεντακοσαράκι» είναι πλέον και πολύ πιο συγκροτημένο στη στροφή.

Βάρος χαμηλά σημαίνει και χαμηλότερο κέντρο βάρους, κι αυτό με τη σειρά του βοηθά στην αρκετά πιο συμπαγή αίσθηση του ηλεκτρικού 500 σε όλες τις φάσεις της στροφής. Σε αντίθεση με το Abarth, φυσικά, δεν είναι αυτός ο σκοπός του, όμως το 500e είναι αρκετά ευχάριστο σε μια γρήγορη ορεινή βόλτα (αρκεί αυτή να καταλήγει, κάπου και κάπως, σε μια πρίζα).

Στο δρόμο με το ηλεκτρικό Fiat 500e

Σημαντικό ρόλο σε αυτό πάντως δεν παίζει μόνο η μπαταρία χαμηλά, αλλά και η νέα πλατφόρμα στην οποία χτίστηκε το 500e, η κατανομή βάρους 52/48 τοις εκατό (εμπρός-πίσω), αλλά και η λίγο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης - εις βάρος, λίγες πάντως φορές, της άνεσης διάσχισης κακοτεχνιών του δρόμου.

Στην ενεργητική ασφάλεια, βεβαίως, συμβάλλει και μια σειρά ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης που είναι πρωτόγνωρα για τα mini: αυτόματο φρενάρισμα με ανίχνευση πεζών και ποδηλατών, σύστημα διατήρησης λωρίδας, αυτόματο cruise control που κρατά σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, καθώς και συστήματα ανίχνευσης κίνησης περιμετρικά (Urban Blind Spot), πινακίδων και κόπωσης οδηγού.

Κι έτσι ο πάλαι ποτέ «πεντακοσαράκι», με το 500e, βαδίζει ξανά προς το δρόμο του μέλλοντος, στο νέο σταυροδρόμι της κοινής του πορείας με την αυτοκίνηση - και με την ίδια την ανθρωπότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ