Στο δρόμο με το ήπια υβριδικό Fiesta 155 ίππων
Το mild hybrid σύστημα του Puma υιοθετήθηκε και από το Fiesta, για να προσφέρει επιπλέον 15 ίππους και 50 Nm ροπής «τελειοποιώντας» το supermini στην κατανάλωση και την απόδοση στις χαμηλές στροφές.
Ο «εξηλεκτρισμός» των αυτοκινήτων της εποχής μας έχει πολλά πρόσωπα και εφαρμογές μεταξύ των δύο του άκρων - του αμιγώς βενζινοκίνητου και του αμιγώς ηλεκτρικού. Ένα από αυτά, κοντά στο πρώτο άκρο, είναι η σύνδεση του βενζινοκινητήρα με ένα «μικρού βολτάζ» ήπιο υβριδικό σύστημα 48V.
Ακούγεται αδύναμη και ίσως ανούσια, η σύνδεση του μικρού ηλεκτροκινητήρα που παράγει 15 ίππους και 50 Nm ροπής στον βραβευμένο τρικύλινδρο κινητήρα βενζίνης EcoBoost 999 κ.εκ., όμως καταφέρνει ένα χτύπημα πολύ πάνω από τα κιλά του: διοχετεύει την ισχύ του ακριβώς στα σημεία που το Fiesta έπασχε, στην απόδοση χαμηλά και στην κατανάλωση.
Ο ηλεκτροκινητήρας παίρνει την ενέργεια που το σύστημα είχε προηγουμένως συλλέξει από το φρενάρισμα στη μπαταρία ιόντων-λιθίου, η οποία βρίσκεται κάτω από τα καθίσματα. Και τη διοχετεύει όταν χρειάζεται περισσότερο: στις επιταχύνσεις, είτε από στάση είτε με πολύ χαμηλές στροφές.
Έτσι, το Fiesta τελειοποιείται: αποκτά τη δύναμη στις πολύ χαμηλές στροφές, δύναμη που του έλειπε, μέχρι να ενεργοποιηθεί το Turbo του χιλιάρη Ecoboost, περίπου στις 2.000 στροφές. Εξαφανίζοντας την αρχική ραθυμία, και με το Turbo σε πλήρη ισχύ μετά τις 2.200 σ.α.λ., η επιτάχυνση 0-100 km/h επιτυγχάνεται σε 8,9 δευτερόλεπτα, και έτσι η απόκριση στο γκάζι είναι πια ολοζώντανη και ζωηρή σε όλο το φάσμα στροφών.
Όμως, τα σημαντικότερα οφέλη έρχονται στην κατανάλωση. Η επιπλέον ώθηση της ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλά, ειδικά της ροπής των 50 Nm, σημαίνει ότι πιέζεται λιγότερο ο βενζινοκινητήρας κατά τις εκκινήσεις στην πόλη, ή όταν χρειάζεται επιτάχυνση στον αυτοκινητόδρομο.
Για παράδειγμα, με περισσότερη ισχύ χαμηλά ενίοτε δεν χρειάζεται καν να γίνει κατέβασμα ταχύτητας για να αυξηθεί ο ρυθμός. Έτσι, δεν θα αυξηθούν και οι στροφές του βενζινοκινητήρα με τη μικρότερη σχέση στο κιβώτιο, και συνεπώς και η κατανάλωση.
Η Ford υποστηρίζει ότι τώρα το Fiesta έχει 50% περισσότερη ροπή στις χαμηλές στροφές σε σχέση με πριν (ενώ το peak φτάνει τώρα στα 240 Nm στις 2.500 σ.α.λ.). Στην πράξη, σε ρεαλιστικές συνθήκες, κι ενώ το υβριδικό σύστημα δεν αυξάνει το βάρος του Fiesta ST-Line πάνω από τα 1.117 κιλά, αυτό σημαίνει ότι μπορεί εύκολα κανείς να πετύχει κατανάλωση κάτω από τα 6,5 lt/100km.
Στην προσπάθεια αυτή συμβάλλει, άλλωστε, και το υποδειγματικό σύστημα Stop & Start, το οποίο σβήνει τον κινητήρα όχι μόνο εν στάσει, αλλά και κάτω από τα 25 km/h καθώς το Fiesta κυλά με νεκρά προς το φανάρι. Κι ακόμη, το σύστημα απενεργοποίησης του ενός εκ των τριών κυλίνδρων, όταν το φορτίο του αυτοκινήτου δεν είναι μεγάλο.
Η όλη μονάδα ισχύος συνδυάζεται (μόνο) με το ακριβέστατο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων - που είναι άλλωστε ταιριαστό με όλη τη φιλοσοφία επιδόσεων της συγκεκριμένης έκδοσης ST-Line. Η οποία έχει ονομασία που ακούγεται σαν απλά κάτι «σπορτίφ», ενώ στο δρόμο είναι ένα αληθινό, παραδοσιακό GTi.
Δεν υπάρχουν και πολλά διθυραμβικά να γραφούν για το πάτημα του Fiesta στο δρόμο, που να μην έχουν γραφτεί ήδη. Πόσω μάλλον σε αυτή την έκδοση, που είναι 10 χιλιοστά πιο χαμηλή, έχει πιο σφιχτές αναρτήσεις και τροχούς 17 ιντσών.
Πρόκειται για αγνή οδηγική ψυχαγωγία μέσα στην καταπληκτική χαμηλή θέση οδήγησης, με υποδειγματική υπακοή του ρύγχους στην είσοδο, και ένα ακλόνητο τόξο σε όλο το φάσμα της στροφής. Ειδικά στη ρύθμιση του Sport mode (αντί των Normal ή Eco) που δίνει καλύτερη απόκριση του γκαζιού και αμεσότερη του συστήματος διεύθυνσης.
Το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας είναι άρτια ρυθμισμένο, και παρεμβαίνει μόνο στο απόλυτο όριο που η φυγόκεντρος τείνει να κερδίσει τη μάχη. Επιπλέον, ο οδηγός μπορεί να το απενεργοποιήσει, αν είναι αρκετά σίγουρος για τον έλεγχο της παρόρμησής του.
Στον αντίποδα, η σφιχτότερη ανάρτηση δεν έχει επιφέρει ιδιαίτερους συμβιβασμούς στην άνεση, και δεν χάνεται ο καθημερινός χαρακτήρας του Fiesta ούτε σε αυτή την έκδοση.
Οι εικαστικές αλλαγές του κιτ St-Line προσθέτουν στο Fiesta πιο μυώδεις προφυλακτήρες, χρωμιωμένη απόληξη της εξάτμισης, πίσω φώτα LED. Ο εξοπλισμός εσωτερικά εμπλουτίζεται εδώ με σπορ καθίσματα, δερμάτινο χειρόφρενο, επιλογέα και τιμόνι flat bottom, κόκκινες ραφές, πεντάλ ελαφρού κράματος και σκούρα εσωτερική επένδυση οροφής.
Η έγχρωμη κεντρική οθόνη αφής παραμένει, με όλες τις λειτουργίες συνδεσιμότητας και πολυμέσων του συστήματος SYNC3, ενώ στον πίνακα οργάνων πια απεικονίζεται με γραφικά και η διεργασία άντλησης-διάθεσης της ηλεκτρικής ενέργειας. Οι χώροι μέσα στα 4,065 μ. του Fiesta παραμένουν καλοί για τέσσερις, ίσως και πέντε, επιβάτες και στα 303 λίτρα για τις αποσκευές.
Το Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost mHEV 155 PS έχει τιμή 19.180 Ευρώ, διαθέτοντας εκτός των άλλων το σύνολο 15 ηλεκτρονικών τεχνολογιών υποβοήθησης της οδήγησης Driver Assistance Pack 2 (συμπεριλαμβανομένου του Adaptive Cruise Control), καθώς και το SYNC3, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και κάµερα οπισθοπορείας.