Στο δρόμο με το υβριδικό Skoda Superb iV
Η πρώτη υβριδική έκδοση της λιμουζίνας της Μλάντα Μπόλεσλαβ έχει ηλεκτρική αυτονομία άνω των 55 χιλιομέτρων.
Η αντίφαση της χρήσης μιας υβριδικής, «οικολογικής» μονάδας ισχύος από ένα μεγάλο αυτοκίνητο όπως το Skoda Superb, βάρους 1.730 κιλών μαζί με τις μπαταρίες σε αυτή την πρώτη του plug-in hybrid έκδοση iV, είναι στην πράξη μικρότερη από ό,τι αρχικά φαντάζει.
Επιμέλεια: Πάνος Διαμάντης
Αυτό συμβαίνει διότι η μπαταρία στο δάπεδό του είναι αρκετή για να προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στην πόλη για 55-65 χιλιόμετρα (στην πράξη, όσο και σύμφωνα με τις μετρήσεις WLTP) - δηλαδή να καλύψει στις περισσότερες περιπτώσεις τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης από και προς την εργασία με μία μόνο φόρτιση.
Και, επιπλέον, διότι η μπαταρία των 13 kW μπορεί να φορτιστεί εξ ολοκλήρου από οικιακή πρίζα στη διάρκεια μιας νύχτας - ή, ενδεικτικά, σε μόνο 3,5 ώρες με ένα μικρό Wallbox, ακόμα και των 3,6 kW. Από την άλλη, βέβαια, τα επιπλέον 250 κιλά της μπαταρίας μόνο ευνοϊκά δεν επιδρούν στη γενικότερη οικονομία ενέργειας, με εξαίρεση τη συμβολή τους στην ανάκτηση ενέργειας της μπαταρίας από το φρενάρισμα.
Το Superb iVδιαθέτει έναν κινητήρα βενζίνης (1.4 TSI 156 ίππων και 250 Nm) και έναν ηλεκτροκινητήρα (85 kW και 330 Nm), οι οποίοι συνδυαστικά αποδίδουν 218 ίππους και 400 Nm ροπής. Ο οδηγός, αν έχει φορτισμένη μπαταρία, μπορεί να επιλέξει από τρία προγράμματα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος. Τα E-mode, Hybrid και Sport.
Το E-mode είναι αμιγώς ηλεκτρικό και αθόρυβο (με εξαίρεση έναν ανεπαίσθητο ήχο για να γίνεται αντιληπτό από πεζούς και ποδηλάτες). Το Hybrid συνδυάζει τους δύο κινητήρες αυτόματα με προτεραιότητα στην οικονομία (αναλόγως της πίεσης του γκαζιού) και το Sport αντλεί τη μέγιστη δύναμη και από τους δύο.
Κι ένα άλλο θετικό είναι ότι, στο πρόγραμμα Hybrid, με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα και με προσοχή η κατανάλωση βενζίνης μπορεί ρεαλιστικά να πέσει στην πόλη κάτω από τα 3,0 λίτρα / 100 χλμ. Και με φυσιολογική οδήγηση, στα όρια της σβέλτης, η κατανάλωση δύσκολα θα ξεπεράσει τα 6,0 λίτρα. Φυσικά, με εκπομπές CO2 που δεν ξεπερνούν τα 42 γρ./χλμ., το Hybrid iV απαλλάσσεται και από τα τέλη κυκλοφορίας.
Στο άλλο άκρο, με την επιλογή Sport, το βάρος του υβριδικού Superb δεν είναι καθόλου πρόβλημα για την ισχύ των κινητήρων του. Με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα και της εξαίρετης ρύθμισης του ταχύτατου αυτόματου κιβωτίου DSG διπλού συμπλέκτη, η ροπή ξεδιπλώνεται πλούσια από το μηδέν και σε όλο το φάσμα, και η δύναμη είναι άφθονη παντού.
Είναι ενδεικτικό ότι η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα έρχεται σε 7,7 δευτερόλεπτα, και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 224 χλμ./ώρα. Όλη αυτή η ισχύς φυσικά δεν θα συναντά κανένα εμπόδιο και με πλήρες φορτίο, ή για μια προσπέραση στο ταξίδι.
Αυτή είναι μία από τις παραμέτρους που κάνουν υπέρ-άνετο το ταξίδι με το Superb. Μια δεύτερη είναι η αυτονομία άνω των 850 χιλιομέτρων που προσφέρουν οι δύο κινητήρες, και μια τρίτη η εξαίρετη ποιότητα κύλισης και η απορρόφηση κάθε κακοτεχνίας του δρόμου από την ανάρτηση.
Η τελευταία έχει σαφή προσανατολισμό στην άνεση και αυτό, σε συνάρτηση με το αυξημένο βάρος, κάνει αναπόφευκτες τις σχετικές κλίσεις στις στροφές. Είναι όμως ελεγχόμενες, δεν τρομάζουν, και στο τέλος δεν επηρεάζουν την ουδετερότητα και προβλεψιμότητα του πατήματος του Superb iV στο δρόμο. Η τσέχικη λιμουζίνα υπό πίεση ελέγχει τον όγκο της με αρκετή αυτοπεποίθηση.
Και μια τέταρτη παράμετρος, φυσικά, είναι αυτοί οι γνωστοί, αχανείς χώροι που πάντα χαρακτήριζαν το Superb. Ακόμα περισσότερο τώρα, με την αύξηση του μήκους της 3ης γενιάς κατά 8 χλστ., στα συνολικά 4,869 μέτρα. Οι τρεις πίσω επιβάτες μπορούν σχεδόν να τεντώσουν τα πόδια τους, και ο χώρος αποσκευών παραμένει τεράστιος παρότι η τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από το δάπεδό του μείωσαν από 625 σε 485 τα λίτρα του.
Κατά τα άλλα, το ακόμα πιο εκσυγχρονισμένο με ψηφιακές τεχνολογίες, συνδεσιμότητα και πολυμέσα, και ακόμα πιο ποιοτικό εσωτερικό της τρίτης γενιάς του Superb, μεταφέρεται αυτούσιο και στην υβριδική έκδοση iV. Με επιπλέον, φυσικά, ενδείξεις στην κεντρική έγχρωμη οθόνη για τη ροή της ενέργειας από τον ηλεκτρικό και το θερμικό κινητήρα.
Το ίδιο ισχύει και για τον εξωτερικό σχεδιασμό, όπου στην έκδοση iV προστίθεται απλώς η τάπα της υποδοχής φόρτισης στο δεξί μέρος της ανασχεδιασμένης μάσκας, οι ειδικής σχεδίασης μαύρες ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών και το διακριτικό iV στην ουρά. Τα full LED φωτιστικά σώματα παραμένουν αναλλοίωτα.
Έχουν περάσει κιόλας 20 χρόνια από την γέννηση του Superb, και στην 3η γενιά του παραμένει μια ολοκληρωμένη λιμουζίνα, που τα κάνει όλα περισσότερο από καλά. Η διαφορά με το παρελθόν είναι ότι τα 48.900 Ευρώ της τιμής του αντιπροσωπεύουν πια με απόλυτη ακρίβεια την τεχνολογία, τον υπέρ-πλήρη εξοπλισμό και την τεχνολογία του.