Τα 4 πρωτότυπα που "έφτιαξαν" τη Nissan
Από τα 40 τελευταία χρόνια της Nissan, υπάρχουν 4 πρωτότυπα πάνω στα οποία “πάτησε” η εξέλιξη της Ιαπωνικής εταιρείας και με τον τρόπο αυτό διαμορφώθηκε το προφίλ της.
Σε όλες τις εποχές, τα πρωτότυπα που παρουσιάζει η κάθε εταιρεία είναι από λίγο έως πολύ καθοριστικά για τη συνέχεια της ιστορίας της. Από τα τελευταία 40 χρόνια της Nissan, τα πρωτότυπα που ξεχωρίζουν για την επιδραστικότητα που είχαν στην πορεία της, είναι τα τέσσερα που βλέπουμε εδώ και ξεχωρίζουν. Τον πρώτο λόγο όμως έχουν οι σχεδιαστές.
Εκείνοι είναι που έχουν αχαλίνωτη ελευθερία να δημιουργήσουν κάτι χωρίς τους περιορισμούς που σχετίζονται με τα οχήματα παραγωγής. Αυτά τα “show cars” επιτρέπουν στους μηχανικούς να επιδεικνύουν τις τελευταίες καινοτομίες στην τεχνολογία και την εξέλιξη των κινητήρων. Ταυτόχρονα, επιτρέπουν στους σχεδιαστές να δοκιμάζουν σχεδιαστικές ιδέες πριν αυτές εφαρμοστούν σε οχήματα παραγωγής.
Καθώς η Nissan Design America (NDA) γιορτάζει τα 40 χρόνια της στις εγκαταστάσεις του Σαν Ντιέγκο, όπου ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1983, οι σχεδιαστές της αναλύουν τον αντίκτυπο τεσσάρων ορόσημων – concepts που προήλθαν από την NDA.
Δεκαετία 1980: NX-21
Κατά την δεκαετία του 1980 η οποία εστίαζε ολόκληρη στο μέλλον, η Nissan είχε καθιερωθεί στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας και του επαναστατικού design. Αρκεί κανείς να δει το NX-21 του 1983: το πρώτο concept που δημιουργήθηκε στη Nissan Design America (τότε Nissan Design International, Inc.). Με εντυπωσιακή αεροδυναμική, το NX-21 διέθετε έναν κινητήρα turbo τοποθετημένο πίσω και ο οποίος μπορούσε να λειτουργεί με πολλαπλές πηγές καυσίμου.
Όταν ο Χίρεν Πατέλ άρχισε να εργάζεται στο NDA το 2001, εντάχθηκε στην αρχική ομάδα σχεδιασμού NX-21. Τώρα, ως ανώτερος διευθυντής της Εξωτερικής Σχεδίασης, ο Πατέλ λέει ότι το NX-21 ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της αφοσίωσης της Nissan στην δημιουργία του «τέλειου μείγματος» ποιότητας, προσιτής τιμής και τεχνολογίας.
Τρία χρόνια αργότερα, οι σχεδιαστικές γραμμές του NX-21 φάνηκαν ξεκάθαρα στο αυτοκίνητο παραγωγής Nissan Pulsar NX, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1986 με μια πρώτη στο είδος της αφαιρούμενη οροφή. Μια ματιά στο γωνιακό πίσω μέρος του Pulsar και στα πίσω φώτα με περσίδες δείχνει την επιρροή του NX-21.
Δεκαετία 1990: Z Concept
Όταν οι πωλήσεις του Nissan 300ZX στις ΗΠΑ σταμάτησαν το 1996, οι θαυμαστές του ήταν ευνόητα προβληματισμένοι για το μέλλον του εμβληματικού σπορ αυτοκινήτου. Η απάντηση ήρθε με τη μορφή του Z Concept του 1999. Κατά την αποκάλυψή του στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Ντιτρόιτ το 1999, το Z Concept ξεκαθάρισε τα πράγματα.
Η Nissan είχε δεσμευτεί στο να παράγει σπορ αυτοκίνητα παγκόσμιας κλάσης. Ο Μπρους Κάμπελ, ο οποίος αποσύρθηκε ως αντιπρόεδρος της NDA το 2010, εστίασε στο εσωτερικό του concept. Είπε ότι παρόλο που η σχεδίαση του Z Concept δεν ήταν ρετρό, ήταν ένας ξεκάθαρος φόρος τιμής στην παράδοση των ελαφρών κλασσικών σπορ αυτοκινήτων.
Το Z Concept δεν ήταν μια άμεση οπτική έμπνευση για το 350Z, το οποίο κυκλοφόρησε το 2003, αλλά οι αρχές του concept διατηρήθηκαν όπως φαίνεται στο όχημα παραγωγής. Ούτως ή άλλως, η ιστορία της Nissan με το “Z”, δεν θα τελείωνε σύντομα.
Δεκαετία 2000: Infiniti Essence
Μερικές φορές, ο σκοπός ενός concept δεν είναι η «προεπισκόπηση» ενός μόνο οχήματος παραγωγής, αλλά μιας ολόκληρης σειράς. Αυτό ίσχυε σίγουρα όταν η Infiniti αποκάλυψε το εντυπωσιακό της concept Essence στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2009. Ο Τζιοβάνι Αρόμπα, Επικεφαλής Σχεδιασμού, λέει ότι οι δραματικές γραμμές των έγχορδων οργάνων ενέπνευσαν το πρώτο του σκίτσο.
Ο Αρόμπα ήταν σε αυτή τη θέση στο NDA, όταν σχεδίασε το αμάξωμα του πρωτότυπου. Το δραματικό design του πρωτότυπου έλαβε πολλούς επαίνους. Το Essence είχε ουσιαστικό αντίκτυπο στην εμφάνιση της Infinitiκαθ' όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010, καθώς οι σχεδιαστές αναφέρονταν τακτικά σε αυτό όταν σχεδίαζαν οχήματα παραγωγής.
Το Essence έδειξε την ευρεία επίδραση ενός πρωτότυπου αυτοκινήτου στη συνολική αισθητική μιας μάρκας. Και τώρα, 14 χρόνια αργότερα, το concept QX Monograph που αποκαλύφθηκε πρόσφατα κάνει το ίδιο, προσφέροντάς μας στην πραγματικότητα μια «προεπισκόπηση» του σχεδιαστικού μέλλοντος της Infiniti.
Δεκαετία 2010: Xmotion Concept
Όταν ήρθε η ώρα να επανασχεδιάσουν το εξαιρετικά δημοφιλές Rogue στα τέλη της δεκαετίας του 2010, οι σχεδιαστές της Nissan ξεκίνησαν την “προεπισκόπηση” της νέας του εμφάνισης μέσω του Xmotion concept. «Θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε το Xmotion concept ως έργο εξερεύνησης για μελλοντική σχεδιαστική γλώσσα», είπε ο Λαρς Τομπέρτ, επικεφαλής σχεδιαστής του project.
Ήταν μέλος της ομάδας Xmotion στο NDA, ο οποίος στην τοποθέτησή του υπογράμμισε πως οι σχεδιαστές βασίστηκαν στο ιαπωνικό DNA της Nissan και δημιούργησαν κάτι που απέπνεε ισόποσα δυναμισμό αλλά και συναίσθημα. Η τολμηρή στάση του Xmotion τονίζεται από μεγάλα φτερά, προβολείς σε σχήμα U και μια τολμηρή μορφή της χαρακτηριστικής μάσκας V-motion της Nissan.
Όλα τα στοιχεία που είναι παρόντα στο σημερινό Rogue παραγωγής. Ο Τομπέρτ είπε ότι το Xmotion ήταν μόνο ένα παράδειγμα του πώς τα πρωτότυπα δίνουν στους καταναλωτές μια άποψη για τη δουλειά ενός σχεδιαστή. Αν και το Xmotion ήταν προεπισκόπηση του Rogue τρίτης γενιάς, όπως ισχύει και για άλλα πρωτότυπα αυτοκίνητα, το στυλ του έχει επηρεάσει αρκετά από τα μοντέλα της Nissan.