X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τασάκι: Το αξεσουάρ και η σχέση του με το αυτοκίνητο

Τασάκι για πούρο σε Mercedes-Benz DAIMLER AG - MERCEDES-BENZ

Πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, άρχισε να τοποθετείται στο αυτοκίνητο, ωστόσο σήμερα διατίθεται κατά παραγγελία, ως «πακέτο καπνίσματος».

Σε συνέχεια των αφιερωμάτων που έχω παρουσιάσει, για τα ξεχωριστά «33 Extras» εκθέματα του Μουσείου Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη, τα οποία βρίσκονται ανάμεσα σε 160 οχήματα και συνολικά 1.500 εκθέματα, ήρθε σήμερα η σειρά να αναφερθώ στο τασάκι.

Όλα αυτά τα εκθέματα, ζωντανεύουν την ιστορία της αυτοκίνησης και παρουσιάζουν χαρακτηριστικά του τότε.

Για το τασάκι και το κάπνισμα στο αυτοκίνητο, θεωρώ πώς όλοι μας, λίγο – πολύ, κάτι έχουμε να θυμηθούμε, διότι, πλέον, το τασάκι απουσιάζει από τα σύγχρονα οχήματα.

Θυμάμαι έναν οδηγό, ο οποίος μπροστά μου σε μποτιλιάρισμα, άνοιξε την πόρτα του για να αδειάσει στην άσφαλτο το τασάκι! Όπως θυμάμαι και πολλούς, φανατικούς καπνιστές, να έχουν γεμάτο με αποτσίγαρα το τασάκι και μόνον όταν ξεχείλιζε να το αδειάζουν –τις περισσότερες φορές όπου έβρισκαν.

Μου έχει τύχει, επίσης, συνοδηγός σε αυτοκίνητο που είχα, ένα Peugeot Rallye, το οποίο ως σπαρτιάτικο δεν είχε στάνταρ το τασάκι, επειδή ήθελε να καπνίσει «ντε και καλά», πετώντας τη στάχτη από το ανοικτό παράθυρο, από τον αέρα έπεσε η κάφτρα μέσα και έκανε τρύπα στο κάθισμα.

Ας μάθουμε λίγο από την ιστορία του… σταχτοδοχείου στο αυτοκίνητο.

1 - Κατανάλωση καπνού: Ορισμένοι θεωρούν το κάπνισμα ουσιαστικό μέρος της οδήγησης και, κατά συνέπεια, επειδή τώρα οι κατασκευαστές δεν το παρέχουν στάνταρ, θα παραγγείλουν, ένα «πακέτο καπνίσματος» για το αυτοκίνητό τους, κάτι που προσφέρουν οι περισσότεροι κατασκευαστές επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων. Αντί για τασάκι, ο σημερινός τυπικός εξοπλισμός περιλαμβάνει έναν πρακτικό, επιπλέον χώρο αποθήκευσης, κυρίως στο ταμπλό ή την κονσόλα.

2 - Κοινωνική αλλαγή: Στη δεκαετία του 1920 και του 1930 το κάπνισμα θεωρήθηκε μοντέρνα τάση και οι περισσότεροι δεν έχαναν την ευκαιρία να καπνίζουν, μέρα νύχτα. Ωστόσο, αυτό άλλαξε με τα χρόνια. Οι διαφημίσεις καπνού σταμάτησαν στα μέσα ενημέρωσης, στους δημόσιους χώρους, στα αγωνιστικά αυτοκίνητα και σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Αυστρία - με το Βέλγιο να ακολουθεί το 2021 - το κάπνισμα απαγορεύεται στα αυτοκίνητα, όταν υπάρχουν παιδιά. Κάτι που θα υπάρξει και στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην Ελλάδα. Πλέον, το τασάκι, που δεν αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού στα νέα οχήματα της Mercedes-Benz, είναι σύμβολο αυτής της αλλαγής, ενώ σχεδόν όλες οι εταιρείες αυτοκινήτου, δεν το προσφέρουν στάνταρ.

Τασάκι στο πίσω μέρος της καμπίνας αυτοκινήτου. DAIMLER AG - MERCEDES-BENZ

3 - Το κάπνισμα εν κινήσει: Τα πρώτα χρόνια του αυτοκινήτου, με τα ανοικτά αμαξώματα, όσοι κάπνιζαν οδηγώντας, απλώς τίναζαν τη στάχτη, εκτός του οχήματος. Στη συνέχεια, από το 1910, περίπου, όταν άρχιζαν να εμφανίζονται κλειστά αμαξώματα, έπρεπε να βρεθεί τρόπος ώστε οι οδηγοί να μπορούν να κάνουν τη συνήθειά τους, να καπνίζουν οδηγώντας, με πιο εύκολο τρόπο. Ετσι, τώρα, το τασάκι είχε νόημα στην καμπίνα. Ηδη, από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1920, υπάρχουν τασάκια και στο πίσω μέρος της καμπίνας.

4 – Πρόσθετο αξεσουάρ: Τα πρώτα τασάκια δεν είχαν ακόμη ενσωματωθεί σε διάφορες επιφάνειες στο εσωτερικό του οχήματος, και οι λιανοπωλητές αξεσουάρ μπορούσαν αν προσφέρουν διάφορες παραλλαγές, ακόμη και εξελιγμένα γυάλινα δοχεία. Η ιστορική έκθεση από τη σειρά «33 Extras» στο Μουσείο Mercedes-Benz, έχει ένα τέτοιο αξεσουάρ που είναι εγκατεστημένο στην κατάλληλη θέση.

Το σύστημα καπνίσματος της Mercedes-Benz σε αυτοκίνητο του 1973 DAIMLER AG -MERCEDES-BENZ

5 – Βασικός εξοπλισμός: Από τις αρχές της δεκαετίας του 1930, οι σχεδιαστές της Daimler-Benz AG, άρχισαν να ενσωματώνουν τα σταχτοδοχεία ή τασάκια, ως βασικό εξοπλισμό του εσωτερικού του οχήματος στα οχήματα της Mercedes-Benz. Καθώς περνούσαν τα χρόνια, το αξεσουάρ εξελίχθηκε: αρχικά, το τασάκι μπορούσε να ενσωματωθεί στο ταμπλό και ήταν εύκολα εμφανές ή να καλύπτεται με καπάκι ή και να αφαιρείται για να αδειάζει εύκολα.

6 – Πακέτο καπνίσματος: Στις μέρες μας, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν έχουν τασάκι στο όχημα, αλλά υπάρχει θέση σε περίπτωση που κάποιος θέλει να παραγγείλει, ως έξτρα, το «Πακέτο καπνίσματος», που περιλαμβάνει συνήθως έναν ηλεκτρικό αναπτήρα και ένα τασάκι. Ο αναπτήρας αυτός, τοποθετείται σε θύρα 12V, που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση του κινητού τηλεφώνου, για παράδειγμα, ή ενός κινητού ψυγείου, στο πίσω μέρος του οχήματος. Όταν πιεστεί ο αναπτήρας, δημιουργείται επαφή με το ηλεκτρικό κύκλωμα και μόλις θερμανθεί πετιέται αυτόματα προς τα πάνω.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ