ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πόσο θα κοστίζουν τα τέλη κυκλοφορίας από το 2022;

Το Atmosphere 2019
Το Atmosphere 2019 GIMS GENEVA

Οι αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών ρύπων, επέφεραν αλλαγές και στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.

Όσοι διαβάζουν τακτικά τα άρθρα που δημοσιεύω, θα έχουν διαπιστώσει τις αλλαγές που επέρχονται, ως προς τον υπολογισμό τόσο της κατανάλωσης των αυτοκινήτων, όσο και των εκπομπών ρύπων.

Κι επειδή στη χώρα μας –και όχι μόνο- ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας γίνεται με βάσει τα γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπουν, η νέα κατάσταση θα έχει άμεσο αντίκτυπο τόσο στην τσέπη των ιδιοκτητών οχημάτων, όσο και στα οικονομικά του Ελληνικού Δημοσίου, διότι και αυτά πρέπει να τα βάλουμε στην εξίσωση.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε δύο νέα δεδομένα, προκειμένου να μειώσει το αποτύπωμα του αυτοκινήτου στην κλιματική αλλαγή. Πρώτον, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να έχουν μέσο όρο εκπομπών CO2 τα 95 γρ./χλμ. (υπάρχουν εξαιρέσεις για εταιρείες με μικρή παραγωγή π.χ. Ferrari, ενώ σε άλλες εταιρείες με πιο βαριά αμαξώματα π.χ. Land Rover, ο υπολογισμός γίνεται ανάλογα με το βάρος) και όσες δεν το επιτυγχάνουν να πληρώνουν για κάθε παραπάνω γραμμάριο εκπομπών, πρόστιμο 95 ευρώ. Υπολογίστε, λοιπόν, παραπάνω γραμμάρια επί 95 ευρώ επί αριθμό αυτοκινήτων και θα δείτε ότι το… κουστούμι είναι ακριβό!

Δεύτερον, επειδή οι μέχρι σήμερα μετρήσεις κατανάλωσης και ρύπων γίνονταν εργοστασιακά (NEDC – New European Driving Cyrcle) και βάσει αυτών υπολογίζονταν τα τέλη κυκλοφορίας, και οι διάφοροι φόροι, κι επειδή απείχαν παρασάγγας (αρκετά μικρότερες) από τις πραγματικές καταναλώσεις και εκπομπές στην καθημερινότητα, πλέον θεσπίζεται υπολογισμός με ρεαλιστικό τρόπο (WLTP – Worldwide Light Test Procedure), σε πραγματικές συνθήκες.

Κατά συνέπεια, αυτό θα επιφέρει μια αύξηση στα αποτελέσματα των μετρήσεων εκπομπών CO2 κατά 25% μέσο όρο, κάτι που σημαίνει ότι επηρεάζεται η μεγάλη πλειονότητα των οχημάτων.

Τούτων δοθέντων, το Υπουργείο Οικονομικών είχε εγκαίρως ενημερωθεί από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, για τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν στα τέλη κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα το Υπουργείο, σε νομοσχέδιο που κατέθεσε το βράδυ της Δευτέρας 23 Νοεμβρίου 2020, να αναθεωρήσει τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας, που θα κληθεί να πληρώσει ο κάτοχος ΙΧ, από το 2021, για το έτος 2022 και έπειτα.

ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΑ ΤΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΤΟΥ 2021

Εως τα τέλη του 2020, οι ιδιοκτήτες ΙΧ καλούνται να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας του οχήματός τους για το 2021, με την ισχύουσα διάταξη. Το μόνο που ενδέχεται να συμβεί, είναι να δοθεί μια μικρή παράταση στην πληρωμή των τελών.

ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟ 2022

Οι αλλαγές αφορούν στα αυτοκίνητα που εκτελωνίζονται και τίθενται για πρώτη φορά στην κυκλοφορία από την 1η Ιανουαρίου 2021 και μετά. Κι επειδή με το νέο καθεστώς WLTP, τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται τώρα και θα πωλούνται από τη νέα χρονιά, θα εμφανίζονται με περισσότερα γραμμάρια CO2 το 2021, σε σχέση με τα ίδια αυτοκίνητα που πωλούνται τώρα, το Υπουργείο αύξησε το αφορολόγητο όριο, από 90 γρ./χλμ., που ισχύει σήμερα, σε 122 γρ./χλμ. Γενναία αύξηση δηλαδή, κάτι που σημαίνει ότι ενώ η μέτρηση WLTP σε σχέση με NEDC, έχει +25%, το αφορολόγητο όριο κοντεύει στο +30%.

Αρα, όσα οχήματα εκτελωνιστούν από την 1/1/2021 (και είναι πάρα πολλά) και εκπέμπουν μέχρι 122 γρ./χλμ. CO2, δεν θα επιβαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας.

ΕΥΡΟΣ ΣΕ ΓΡ. CO2 / ΧΛΜ ΕΥΡΩ
0-122 0
122-139 0,64
140-166 0,7
167-208 0,85
209-224 1,87
225-240 2,2
241-260 2,5
261-280 2,7
άνω των 281 2,85

Επίσης, όσα αυτοκίνητα έχουν εκτελωνιστεί και κυκλοφορούν από 1/1/2010 και αυτά που θα εκτελωνιστούν έως τις 31/12/2020, θα ισχύει το τρέχον καθεστώς από το 2022 και μετά.

ΕΥΡΟΣ ΣΕ ΓΡ. CO2/ΧΛΜ. ΕΥΡΩ
0-90 0
91-100 0,9
101-200 0,98
121-140 1,2
141-160 1,85
161-180 2,45
181-200 2,78
201-250 3,05
άνω των 251 3,72

Οσον αφορά στα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί μέχρι τις 31/12/2019, ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας θα εξακολουθήσει να παραμένει βάσει του κυβισμού και της παλαιότητας του οχήματος.

Καταλήγοντας, το Υπουργείο Οικονομικών, έκανε συγκερασμό απόψεων, φθάνοντας σε ένα πιο δίκαιο σύστημα και προς όφελος των πολλών, καθώς ο μεγάλος όγκος οχημάτων που θα πωλούνται, με τις νέες υβριδικές τεχνολογίες, δεν θα ξεπερνά σε εκπομπές τα 140 γρ./χλμ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ