Τεράστιες καθυστερήσεις στην παράδοση καινούριων αυτοκινήτων που φτάνουν τους 18 μήνες. Πού οφείλονται
Απαντούμε σε 7 καίρια ερωτήματα σχετικά με τους μεγάλους χρόνους αναμονής και τις πολύ μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις παραδόσεις καινούριων μοντέλων.
Είναι το long-Covid σύνδρομο της αυτοκινητοβιομηχανίας: οι μεγάλες καθυστερήσεις στην παραγωγή και, κατά συνέπεια, στις παραδόσεις καινούριων αυτοκινήτων στους αγοραστές είναι ένα τεράστιο πρόβλημα των εργοστασίων που συνεχίζει ακόμη και σήμερα, ως συνέπεια της πανδημίας και της έλλειψης που αυτή προκάλεσε παγκοσμίως σε ημιαγωγούς - τα γνωστά μας μικροτσίπ.
Παράλληλα, οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί μετά τα lockdown. Έτσι, βρισκόμαστε πλέον στο σημείο που η προσφορά αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση, με το χρόνο παράδοσης ενός καινούριου αυτοκινήτου να κυμαίνεται στους 6-8 μήνες. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα η αναμονή ξεπερνά το χρόνο και φτάνει ακόμη και τους 18 μήνες από την παραγγελία του αυτοκινήτου!
Ποιος φταίει;
Όχι τα εργοστάσια, είναι η απάντηση, αν σε αυτά συμβαίνει η καθυστέρηση. Οι εταιρίες δεν έχουν κανένα απολύτως κέρδος με αυτή την κατάσταση – ίσα ίσα που αντιμετωπίζουν μεγάλες ζημίες έως και προβλήματα βιωσιμότητας.
Και αυτό επειδή παράγουν αυτοκίνητα, τα οποία όμως στη συνέχεια αντί να πάρουν το δρόμο για τον αντιπρόσωπο και τον αγοραστή, αποθηκεύονται και περιμένουν ένα ή μερικά τσιπάκια. Με λίγα λόγια, τα εργοστάσια όχι μόνο δεν εισπράττουν έγκαιρα τα έσοδα από την πώληση των οχημάτων που έχουν ήδη κατασκευάσει, αλλά πρέπει να φροντίσουν και για την ασφαλή τους αποθήκευση μέχρι την ολοκλήρωσή τους και τελική τους παράδοση στον πελάτη.
Που χρειάζονται τα τσιπάκια;
Τα μικροτσίπ είναι απαραίτητα για πολλά σημαντικά ηλεκτρονικά συστήματα με τα οποία εξοπλίζονται τα σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως:
- συστήματα κίνησης (εγκέφαλος, υβριδικά & ηλεκτρικά συστήματα, αυτόματα κιβώτια κλπ),
- τεχνολογίες ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού (αυτόματο φρενάρισμα, ESP, σύστημα διατήρησης λωρίδας κλπ),
- υπηρεσίες συνδεσιμότητας (οθόνες με Apple CarPlay και Android Auto, λειτουργία eCall/SOS, εφαρμογές απομακρυσμένου ελέγχου κλπ).
Σημειώστε πως ένα προηγμένο νέο μοντέλο μπορεί να εφοδιάζεται με έως και 150 διαφορετικά τσιπ - και να περιμένει μόνο ένα από αυτά, για να μπορεί να φύγει από το εργοστάσιο.
Το πρόβλημα επιδεινώνεται σε περιπτώσεις ειδικού εξοπλισμού, π.χ. στα αυτόματα κιβώτια ή σε ανέσεις όπως το αυτόματο άνοιγμα – κλείσιμο του πορτμπαγκάζ.
Γιατί δεν τηρούνται οι χρόνοι παράδοσης;
Δυστυχώς, δύο χρόνια μετά, η λειτουργία στις γραμμές παραγωγής δεν έχουν εξομαλυνθεί ακόμη. Μην ξεχνάτε πως ακόμη και σήμερα έχουμε κρούσματα κορονοϊού παγκοσμίως, τα οποία επηρεάζουν όλους τους τομείς της παραγωγικής διαδικασίας.
Αυτό έχει ως συνέπεια για ένα αυτοκίνητο που ήταν προγραμματισμένο να βγει από τη γραμμή παραγωγής και να παραδοθεί στον πελάτη π.χ. σε 6 μήνες, τελικά ο χρόνος παράδοσης να φτάσει στους 8 ή και στους 10 μήνες.
Γνωρίζουμε συγκεκριμένη περίπτωση που η παραγγελία καινούριου SUV έγινε τον Αύγουστο του ‘21 με προγραμματισμένη παράδοση τον Φεβρουάριο του ‘22. Τον Ιανουάριο του '22 ο πελάτης ενημερώθηκε πως η παράδοση αναβάλλεται για τον Ιούνιο, ενώ τον Μάρτιο η εταιρία ενημέρωσε τον πελάτη πως υπάρχει και νέα καθυστέρηση και πως η παράδοση θα γίνει τελικά τον Αύγουστο. Με δυο λόγια, ο χρόνος παράδοσης από 6 μήνες που ήταν αρχικά, έφτασε τους 12 – και βλέπουμε!
Οι ελληνικές αντιπροσωπείες τι κάνουν γι’ αυτό;
Ό,τι μπορούν, είναι η απάντηση. Δεν το παίζουμε δικηγόροι κανενός, απλώς έτσι έχει η κατάσταση και δυστυχώς όλοι χάνουν.
Ευτυχώς υπάρχουν μοντέλα που πλέον έχουν μικρότερο χρόνο παράδοσης, είτε επειδή έχει εξομαλυνθεί η διαδικασία παραγωγής τους, είτε επειδή η ελληνική αντιπροσωπεία κατάφερε να εξασφαλίσει μεγαλύτερο στοκ από το εργοστάσιο.
Έτσι, βλέπουμε περιπτώσεις που κάποια μοντέλα είναι ετοιμοπαράδοτα όπως το Hyundai i30, ή που ο χρόνος παράδοσης είναι περίπου 3 μήνες, όπως στην περίπτωση του ολοκαίνουριου DS 4, αλλά και στις Alfa Romeo όπου η αντιπροσωπεία δεσμεύεται για παράδοση των Giulia και Stelvio σε έως 100 ημέρες.
Υπάρχει επίσης η λύση συγκεκριμένων εκδόσεων εξοπλισμού, όπως στην περίπτωση του Opel Mokka, που διευκολύνει την παραγωγή και επιτρέπει την άμεση διαθεσιμότητα στον πελάτη.
Υπάρχει τρόπος να παραλάβω νωρίτερα το καινούριο μου αυτοκίνητο;
Κατηγορηματικά, όχι. Κάποτε υπήρχαν τέτοια φαινόμενα, που πονηροί υποψήφιοι αγοραστές έβαζαν “μέσο” μέσα στις εταιρίες έτσι ώστε να αγοράσουν νωρίτερα το αυτοκίνητο που είχε παραγγείλει κάποιος άλλος.
Σήμερα δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Οι παραγγελίες μπαίνουν στο online σύστημα κάθε εταιρίας και σε πολλές περιπτώσεις ο αγοραστής μπορεί να παρακολουθεί την πορεία του αυτοκινήτου, από τη διαδικασία παραγωγής μέχρι και την τελική παράδοση. Ο καθένας στη σειρά του λοιπόν.
Αξίζει να παραγγείλω τώρα καινούριο αυτοκίνητο ή να περιμένω;
Το σίγουρο είναι πως σε κάθε περίπτωση συμφέρει τώρα η αγορά καινούριου αυτοκινήτου όσο μεγάλος κι αν είναι ο χρόνος παράδοσης. Όπως όλα δείχνουν, δυστυχώς το πρόβλημα θα συνεχιστεί ολόκληρο το 2022 – και βλέπουμε.
Με την προσφορά να μην μπορεί να καλύψει τη ζήτηση, ένα είναι σίγουρο: οι τιμές των νέων αυτοκινήτων θα αυξάνονται και οι προσφορές θα είναι εξαιρετικά σπάνιες. Αν παρατηρήσει άλλωστε κάποιος τις τιμές ενός νέου μοντέλου που λανσάρεται στην αγορά, είναι ακριβότερο κατά μέσο όρο 10% με 12% συγκριτικά με το προηγούμενο!
Έτσι, παρότι ο χρόνος παράδοσης είναι αποτρεπτικός παράγοντας αυτή τη στιγμή, η καλύτερη επιλογή για όποιον έχει αποφασίσει να αλλάξει το παλιό του αυτοκίνητο, είναι να παραγγείλει τώρα και να περιμένει όσο χρειαστεί, γιατί στο μέλλον δεν θα αυξηθούν μόνο οι τιμές, αλλά και η ζήτηση.
Μην ξεχνάτε ότι μόλις βγήκαμε από 10+ χρόνια κρίσεων και όλοι κάποια στιγμή θα θελήσουμε ή θα χρειαστεί να αντικαταστήσουμε το παλιό μας αυτοκίνητο.