Αγιασμός στα σχολεία και οδική ασφάλεια
Η ασφάλεια του μαθητή στο δρόμο για το σχολείο είναι το κύριο μέλημα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», που για μία ακόμη σχολική χρονιά η οποία ξεκινά, μας υπενθυμίζει χρήσιμες συμβουλές που απευθύνονται σε γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς, πεζούς και οδηγούς.
Μέχρι σήμερα, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 300.000 μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το Ινστιτούτο συνεχίζει και αυτή τη σχολική χρονιά την εκπαίδευση των μαθητών με τα ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής που απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Παράλληλα οι μαθητές φέτος θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν και τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ινστιτούτου που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ERASMUS+ ΚΑ2 Cycling In Safety και Moving STARS.
Επιπλέον για τους γονείς που επιθυμούν να εκπαιδευτούν περαιτέρω σε θέματα ασφαλούς κυκλοφορίας των παιδιών υπάρχει πλέον διαθέσιμη η νέα ψηφιακή πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης, του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» για την Οδική Ασφάλεια. Παράλληλα, οι βασικές αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ) και του ΟΗΕ καθώς και οι 10 Στρατηγικές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για να παραμένουν τα παιδιά ασφαλή στους δρόμους αποτελούν και το φετινό θέμα του ημερήσιου ημερολογίου του Ι.Ο.ΑΣ.
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι τα παιδιά αποτελούν τους κατεξοχήν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου και γνωρίζοντας ότι 386 παιδιά έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόνο το 2020 και περισσότερα από 6.000 κατά την τελευταία δεκαετία (ETSC, 2022), κύριος στόχος του Ινστιτούτου αποτελεί η προστασία και εκπαίδευση των παιδιών.
Με τον τρόπο αυτό, θα λάβουν τα κατάλληλα εφόδια για να γίνουν υπεύθυνοι οδηγοί και υπεύθυνοι πολίτες αργότερα στη ζωή τους. Σύμφωνα και με τα στοιχεία της Τροχαίας, στο ένα τρίτο των ατυχημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής εμπλέκονται πεζοί. Τη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής των πεζών, μάλιστα, την αντιλαμβανόμαστε καλύτερα, όταν περάσουμε στην “πλευρά” των οδηγών.
Τότε, θα δούμε πώς και πόσο μπορούν να μας κάνουν δύσκολη τη μετακίνηση πεζοί που δεν προσέχουν και δε συμμορφώνονται με τους κανόνες της κυκλοφορίας. Κατά συνέπεια και οι οδηγοί ευαισθητοποιούνται να προσέχουν πιο πολύ, όταν μετακινούνται με τα πόδια. Πολύ σημαντικό είναι να γνωρίζει ο πεζός πότε έχει προτεραιότητα και πότε όχι στις διαβάσεις των δρόμων.
Οπότε ας κρατήσουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές από το Ι.Ο.Α.Σ. "Πάνος Μυλωνάς":
* Προτιμάμε να διασχίζουμε τους δρόμους από διαβάσεις με φωτεινούς σηματοδότες, όπου υπάρχουν, συμμορφούμενοι με τις ενδείξεις τους. Σε διαβάσεις πεζών χωρίς φωτεινό σηματοδότη οι πεζοί έχουν κανονικά προτεραιότητα αλλά η χρήση τους απαιτεί μεγάλη προσοχή.
* Στην Ελλάδα δυστυχώς σπάνια γίνονται σεβαστές από τους οδηγούς είτε από άγνοια είτε από αμέλεια, ενώ αρκετές φορές δεν γίνονται καν αντιληπτές επειδή οι παχιές λευκές γραμμές που τις ορίζουν, έχουν ξεθωριάσει. Εξαιρετική προσοχή απαιτεί η κίνηση ανάμεσα σε σειρές σταματημένων οχημάτων κατά τη διάσχιση ενός δρόμου με πολλές λωρίδες, ιδίως αν πρόκειται να περάσουμε μπροστά από ένα ογκώδες όχημα (π.χ. από ένα λεωφορείο).
* Προτού προχωρήσουμε, ελέγχουμε με προσοχή ανάμεσα στις σειρές εάν κινείται κάποιο μηχανάκι ή κάποιο άλλο δίκυκλο, που μπορεί να αποτελέσει κίνδυνο. Σε δρόμους χωρίς διαβάσεις πεζών ή φωτεινούς σηματοδότες διασχίζουμε το δρόμο κάθετα και όχι διαγώνια.
* Εξυπακούεται πως έχουμε ελέγξει προηγουμένως προσεκτικά δεξιά και αριστερά αν διέρχονται οχήματα. Δε διασχίζουμε κάθετα κάποιο δρόμο σε («τυφλές») στροφές που δεν παρέχουν ορατότητα σε εμάς και τα διερχόμενα οχήματα.
* Σε δρόμους διπλής κυκλοφορίας χωρίς νησίδα ή πεζοδρόμιο πρέπει να περπατάμε αριστερά, ώστε να ελέγχουμε εμείς οι ίδιοι τα οχήματα που κινούνται προς το μέρος μας, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 38 παρ. 3 του Κ.Ο.Κ.: «παρ.3. Οι πεζοί που χρησιμοποιούν το οδόστρωμα υποχρεούνται να βαδίζουν αντίθετα με την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο άκρο του οδοστρώματος, εκτός αν κατ’ αυτόν τον τρόπο κινδυνεύουν ή δεν το επιτρέπουν ειδικές περιστάσεις.»
* Να φοράς ρούχα με λευκά ή φωτεινά χρώματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και ρούχα με ανακλαστικά τη νύχτα. Αν βρέχει ή αν έχει ομίχλη θα είναι πολύ δύσκολο να σε εντοπίσει κάποιος διερχόμενος οδηγός οποιουδήποτε οχήματος. Φρόντισε να έχεις ένα φωτάκι ή να κρατάς ένα φακό το σούρουπο, τη νύχτα ή πολύ νωρίς το πρωί για να φαίνεσαι.
* Απέφυγε τη χρήση ακουστικών ή ηλεκτρονικών συσκευών μέχρι να σταματήσεις το περπάτημα ή να βρίσκεσαι σε ασφαλές περιβάλλον. Μάθε καλά πως διασχίζουμε το δρόμο: Κοιτάμε αριστερά, κοιτάμε δεξιά, ξανά αριστερά και μετά διασχίζουμε το δρόμο.
* Έχε οπτική επαφή με τον/την οδηγό του οχήματος πριν διασχίσεις ένα δρόμο, έτσι θα περάσεις με περισσότερη ασφάλεια.
* Να προσέχεις όταν βλέπεις φορτηγά, λεωφορεία ή αυτοκίνητα να κινούνται με την όπισθεν ή να βγαίνουν από χώρους στάθμευσης.
* Μην προχωρήσεις αν δεν σου κάνει σήμα ο οδηγός ότι σε έχει δει και μπορείς να το περάσεις.
* Να προσέχεις διπλά, σε δρόμους ή σημεία που εμποδίζουν την ορατότητα, κυρίως σε στροφές ή στενούς δρόμους καθώς και πίσω από μεγάλα οχήματα.