ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΑΣΦΑΛΙΣΗ

Κακοκαιρία “Ελπίδα”: Τι πρέπει να προσέξουμε στο αυτοκίνητο και στην οδήγηση

Photo by: Andreas Papakonstantinou / Tourette Photograpy
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΣΕ ΑΚΡΑΙΑ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ TOURETTE PHOTOGRAPHY

Πολικό ψύχος και χιόνια ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας φέρνει η κακοκαιρία “Ελπίδα” τις επόμενες ημέρες. Δείτε κάποιες βασικές συμβουλές για το τι πρέπει να προσέξουμε στο αυτοκίνητο και στην οδήγηση.

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα έχουν γίνει πλέον (κακή) συνήθεια. Κάθε τόσο περιμένουμε μια μεγάλη κακοκαιρία, με το δικό της όνομα μάλιστα η κάθε μία, που φέρνει από μεγάλες δυσκολίες μέχρι και καταστροφές.

Κίνδυνο μπορεί να αντιμετωπίσουμε κι εμείς που είμαστε στο δρόμο και οδηγούμε. Ας δούμε λοιπόν κάποια βασικά πράγματα που πρέπει να προσέξουμε στο αυτοκίνητο και την οδήγηση.

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ

  • Σωστή ενημέρωση & προετοιμασία

Πριν ξεκινήσουμε, φροντίζουμε να ενημερωθούμε για τον καιρό που θα συναντήσουμε και την κατάσταση του οδικού δικτύου που πρόκειται να κινηθούμε. Αν πρόκειται να ταξιδέψουμε, καλό είναι επίσης να πάρουμε μαζί μας αδιάβροχο, μπότες, φακό, κουβέρτες, νερό, κουτί πρώτων βοηθειών, πρόχειρο φαγητό και μια σφυρίχτρα. Τέλος, ελέγχουμε την κατάσταση του αυτοκινήτου μας πριν από κάθε μετακίνηση.

  • Καθαρίζουμε τα τζάμια

Βροχή, χιονιάς, ομίχλη κλπ. Στην κακοκαιρία η ορατότητα περιορίζεται αισθητά. Καλό είναι λοιπόν να έχουμε πρωτύτερα καθαρίσει καλά τα τζάμια, μέσα - έξω. Οι υαλοκαθαριστήρες θα πρέπει επίσης να είναι σε καλή κατάσταση και να καθαρίζουν σωστά το παρμπρίζ. Αν όχι, τους αλλάζουμε με την πρώτη ευκαιρία.

  • Γεμίζουμε το ρεζερβουάρ με καύσιμο

Στην περίπτωση που σε ταξίδι κολλήσουμε σε χιόνια ή ακινητοποιηθούμε μαζί με άλλα οχήματα επειδή έκλεισε ο δρόμος, θα πρέπει να έχουμε τον κινητήρα και το καλοριφέρ σε λειτουργία για να μην κρυώνουμε. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να υπάρχει καύσιμο στο ρεζερβουάρ, γιατί αυτό μπορεί να πάρει και ώρες, όπως έχει συμβεί άλλωστε στο παρελθόν στην εθνική οδό.

  • Ελέγχουμε πιέσεις και κατάσταση ελαστικών

Σε δύσκολες συνθήκες πρόσφυσης, τα ελαστικά έχουν ακόμη πιο δύσκολο έργο. Θα πρέπει λοιπόν να έχουν τις σωστές πιέσεις που προτείνει ο κατασκευαστής, αλλά και να βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Να μην είναι δηλαδή φθαρμένα ή σχισμένα. Το ελάχιστο νόμιμο βάθος των αυλακώσεων στο πέλμα είναι 1,6 χιλιοστά, αλλά καλό είναι όταν το συγκεκριμένο νούμερο πέσει κάτω από 3 mm να αλλάζουμε ελαστικά.

  • Αλυσίδες χιονιού

Αν πρόκειται να οδηγήσουμε σε περιοχές όπου υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα να χιονίσει, προμηθευόμαστε αλυσίδες χιονιού. Προσοχή στο νούμερο: θα πρέπει να αντιστοιχεί στις διαστάσεις των τροχών του αυτοκινήτου μας. Επίσης σημαντικό: κάνουμε πρόβα στην τοποθέτησή τους πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι μας. 'Ετσι θα γλιτώσουμε ταλαιπωρία στο κρύο και στα χιόνια.

ΣΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ

  • Ζέσταμα κινητήρα

Αν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή, καλό είναι μόλις βάλουμε μπρος τον κινητήρα να τον αφήσουμε να λειτουργήσει για 1 λεπτό και στη συνέχεια να ξεκινήσουμε την οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα και ήπιες επιταχύνσεις, μέχρι αυτός να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας.

  • Καλύτερα τη μέρα

Προτιμούμε να ταξιδέψουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας, προτιμώντας τις κεντρικές αρτηρίες και όχι τους δυσπρόσιτους και ερημικούς δρόμους. Καλό είναι επίσης να έχουμε ενημερώσει τους οικείους μας για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε.

  • Ανάβουμε τα φώτα

Ανάβοντας τα φώτα δεν εξασφαλίζουμε μόνο τη δική μας καλύτερη ορατότητα, αλλά βοηθάμε και τους υπόλοιπους οδηγούς στο δρόμο να μας βλέπουν. Σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας, δεν ξεχνάμε να ανάψουμε τα φώτα ομίχλης, τα πίσω αλλά και τα εμπρός εφόσον υπάρχουν.

  • Μειώνουμε ταχύτητα – αυξάνουμε αποστάσεις

Στη βροχή, στον πάγο και το χιόνι η απόσταση φρεναρίσματος μεγαλώνει αισθητά, λόγω χαμηλότερης πρόσφυσης. Μειώνοντας την ταχύτητα και αυξάνοντας την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, εξασφαλίζουμε ασφαλέστερο φρενάρισμα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Οδηγούμε όσο πιο ομαλά γίνεται και αποφεύγουμε όσο μπορούμε να φρενάρουμε απότομα ή δυνατά, ακόμα και αν το αυτοκίνητό μας έχει ABS.

  • Λιμνάζοντα νερά

Όταν δούμε στο δρόμο λιμνάζοντα νερά, μειώνουμε ταχύτητα και προτιμούμε να περάσουμε δίπλα τους και όχι από μέσα. Αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, περνάμε με πολύ χαμηλή ταχύτητα καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί η πρόσφυση των ελαστικών ή να χτυπήσουμε σε κάποια πέτρα ή άλλο αντικείμενο που βρίσκεται μέσα στο νερό και δεν φαίνεται.

  • Αν το αυτοκίνητο γλιστρήσει

Σε περίπτωση υδρολίσθησης, όταν τα ελαστικά δηλαδή δεν απομακρύνουν αρκετά γρήγορα το νερό κι έτσι αυτό μεσολαβεί μεταξύ του ελαστικού και της ασφάλτου με αποτέλεσμα το όχημα να γλιστρήσει και να χάσουμε τον έλεγχό του, η πιο αποτελεσματική αντίδραση είναι το άφημα του γκαζιού και η ήπια χρήση του πεντάλ φρένου, το κατέβασμα σχέσης στο κιβώτιο και το ομαλό στρίψιμο του τιμονιού προς τη σωστή κατεύθυνση, έτσι ώστε να καταλάβει το ESP ποια είναι η σωστή πορεία και να προσπαθήσει με τα φρένα να επαναφέρει το αυτοκίνητο σε αυτή.

  • Πώς ξεθολώνουν τα τζάμια

Είναι συχνό το φαινόμενο να θολώνουν τα τζάμια του αυτοκινήτου όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή, περιορίζοντας την ορατότητα. Για να ξεθολώσουν ενεργοποιούμε τον κλιματισμό (AC ON), με τη θερμοκρασία στο ζεστό και τον αέρα στην ροή απ’ έξω (όχι στην ανακύκλωση). Έχετε υπόψη σας πως τα βρώμικα (από τη μέσα πλευρά) τζάμια θολώνουν πολύ πιο εύκολα, οπότε καλό είναι να τα καθαρίζουμε συχνά.

  • Δεν περνάμε χειμάρρους ή άλλα επικίνδυνα εμπόδια

Ακόμη κι αν οδηγούμε τετρακίνητο SUV, όταν δούμε χείμαρρο, σημείο όπου έχει συμβεί κατολίσθηση, κατεστραμμένο τμήμα του δρόμου ή κάποιο δύσκολο εμπόδιο, δεν περνάμε από εκεί αλλά επιλέγουμε μια άλλη διαδρομή, ακόμη κι αν πρέπει να γυρίσουμε πίσω και να κάνουμε περισσότερα χιλιόμετρα. Υπάρχει περίπτωση να μας παρασύρει το νερό, να κολλήσουμε εκεί ή να ακόμη χειρότερα χτυπήσουμε.

  • Όταν δυσκολέψουν πολύ οι συνθήκες

Αν δεν νιώθουμε άνετα στην οδήγηση, επειδή π.χ. διατηρούμε δύσκολα τον έλεγχο του οχήματος ή η ορατότητα είναι πολύ περιορισμένη, είναι καλύτερο να σταματήσουμε σε ένα ασφαλές σημείο και να περιμένουμε να κοπάσει η ένταση των καιρικών φαινομένων. Σταθμεύουμε μακριά από δέντρα, κολόνες, πινακίδες και οτιδήποτε μπορεί να παρασυρθεί από τον δυνατό αέρα και να πέσει πάνω μας. Μείνουμε μέσα και ανάβουμε τα προειδοποιητικά φώτα στάσης (φώτα έκτακτης ανάγκης) μέχρι να κοπάσει η καταιγίδα.

  • Σε περίπτωση χιονοθύελλας

Αποφεύγουμε την οδήγηση σε δύσβατες ορεινές περιοχές. Αλλάζουμε πορεία αν οδηγούμε σε δύσβατο δρόμο και υπάρχει έντονη χιονόπτωση. Αν κολλήσουμε στο χιόνι, παραμένουμε στο αυτοκίνητο, ενημερώνουμε τις αρχές και τοποθετούμε στην κεραία ή σε άλλο εμφανές σημείο του αμαξώματος ένα ύφασμα με έντονο χρώμα, ώστε να μας εντοπίσουν οι ομάδες διάσωσης. Ανάβουμε τη μηχανή για 10 λεπτά ανά ώρα και διατηρούμε την εξάτμιση καθαρή από το χιόνι.

  • Επικοινωνία σε Έκτακτη Ανάγκη

Σε περίπτωση ανάγκης, επικοινωνούμε με το 100 (Ελληνική Αστυνομία), το 199 (Πυροσβεστική), το 166 (Ε.Κ.Α.Β.), ή τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112.

TAGS ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΑΣΦΑΛΙΣΗ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ