Τι είναι το "μαύρο κουτί" EDR που έχουν υποχρεωτικά όλα τα νέα αυτοκίνητα
Από τον περασμένο Ιούλιο όλα τα νέα μοντέλα που λανσάρονται στην ΕΕ εξοπλίζονται υποχρεωτικά με σύστημα καταγραφής δεδομένων συμβάντων “EDR”.
Από τον περασμένο Ιούλιο, το σύστημα καταγραφής δεδομένων EDR είναι υποχρεωτικό για την έγκριση τύπου κάθε νέου τύπου επιβατικού αυτοκινήτου και ημιφορτηγού στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με EDR εξοπλίζονται δηλαδή τα εντελώς νέα μοντέλα, που λανσάρονται στην ευρωπαϊκή αγορά από τον Ιούλιο και μετά, και όχι σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα που έχουν έγκριση τύπου και πωλούνται ήδη από τις εταιρίες. Από τις 7 Ιουλίου του 2024, ωστόσο θα είναι υποχρεωτική από τους κατασκευαστές η τοποθέτηση EDR σε όλα καινούρια τα αυτοκίνητα που πωλούν στην ΕΕ.
Σκοπός είναι η συγκέντρωση ακριβέστερων και εμπεριστατωμένων δεδομένων σχετικών με ατυχήματα, τα οποία θα επιτρέπουν στα κράτη μέλη της ΕΕ να διενεργούν αναλύσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Τι είναι το EDR
Το σύστημα καταγραφής δεδομένων συμβάντων EDR (Electronic Data Recorder) είναι ουσιαστικά ένα “μαύρο κουτί”, σαν αυτό που διαθέτουν τα αεροσκάφη. Σκοπό έχει την καταγραφή και την αποθήκευση δεδομένων οδήγησης σε περίπτωση σύγκρουσης, όπως η ταχύτητα, η δύναμη πέδησης (φρεναρίσματος), το άνοιγμα των αερόσακων, καθώς και η κατάσταση και η λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας.
Τα δεδομένα που συλλέγει το EDR είναι ανώνυμα και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την έρευνα και την ανάλυση ατυχημάτων. Το σύστημα λειτουργεί αυτόματα και καταγράφει πληροφορίες που σχετίζονται με το ατύχημα: λίγο πριν, κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά τη σύγκρουση. Καταγράφει δηλαδή δεδομένα της οδήγησης και της λειτουργίας του οχήματος, χωρίς ήχο, βίντεο, στοιχεία κυκλοφορίας και ιδιοκτησίας του οχήματος ή προσωπικά δεδομένα οδηγού κι επιβατών.
Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα, τα δεδομένα αυτά δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε δικαστικές διαμάχες που αφορούν την υπαιτιότητα ή όχι ενός οδηγού σε περίπτωση ατυχήματος.