Τι γίνεται όταν κεραυνός χτυπήσει το αυτοκίνητο
Μπορεί να μη μας φαίνεται κάτι το συνηθισμένο αλλά είναι μια πραγματικότητα για την οποία πρέπει να έχουμε τις στοιχειώδεις γνώσεις προκειμένου να την αντιμετωπίσουμε.
Οι έντονες βροχοπτώσεις και όχι μόνο, συνοδεύονται συνήθως από αστραπές και κεραυνούς. Η γενική οδηγία στην προκειμένη περίπτωση, είναι να αποφεύγονται οι μετακινήσεις, καθώς τα προβλήματα μπορεί να μην έχουν να κάνουν με τα “χτυπήματα” των κεραυνών αλλά με τα προβλήματα που προκαλούνται από την έντονη βροχόπτωση- όπως είναι η υποχώρηση του εδάφους και η πιθανή καταστροφή του οδοστρώματος.
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να ξέρει πως όσο πιο ψηλά βρίσκεται με το αυτοκίνητό του, τόσο πιο πιθανό είναι σε μια έντονη κακοκαιρία να βρεθεί κοντά στην ηλεκτρική εκκένωση του κεραυνού. Ακόμα και αν το αυτοκίνητο δεν χτυπηθεί άμεσα και ο κεραυνός πέσει δίπλα, το ηλεκτρικό φορτίο είναι τέτοιο που οι επιπτώσεις από την παρουσία του, θα πρέπει να κρατούνσε εγρήγορση οδηγό και επιβάτες.
Καθώς το μέταλλο είναι καλός αγωγός του ηλεκτρισμού, το αυτοκίνητο μπορεί να αποτελέσει την καλύτερη “δίοδο” για τον κεραυνό που θα πέσει σε μια ανοιχτή περιοχή. Στην περίπτωση αυτή, οι βασικές γνώσεις για τις ιδιότητες του ηλεκτρισμού, μπορεί να φανούν σωτήριες. Πρώτα απ’ όλα, ακόμα και αν το αυτοκίνητο δεν σταματήσει να λειτουργεί μετά το “χτύπημα” -πράγμα δύσκολο να συμβεί- ο οδηγός πρέπει να σταματήσει.
Μια πρώτη εκτίμηση των ζημιών είναι σημαντική για τη συνέχεια. Ούτως ή άλλως, η στάση είναι απαραίτητη και μόνο για το σοκ όλων όσοι βρίσκονται στο αυτοκίνητο και έχουν δεχτεί αυτό το “χτύπημα” που θα έχει προκαλέσει έναν αρκετά δυνατό κρότο. Αυτό ακριβώς το σημείο είναι που χρειάζεται να ελεγχθεί ο πανικός.
Η τάση του ρεύματος που “κουβαλάει” ο κεραυνός, είναι παραπάνω από αρκετή για να σκοτώσει έναν άνθρωπο. Όντας όμως μέσα στο αυτοκίνητο, το φαινόμενο που λέγεται “Κλωβός Faraday”, είναι ικανό να γλιτώσει ζωές και να απομακρύνει τους κινδύνους. Είναι το ίδιο ακριβώς φαινόμενο που προστατεύει τους επιβάτες ενός αεροπλάνου που “χτυπιέται” από κεραυνό.
Τα μεταλλικά τμήματα του αυτοκινήτου αποτελούν τις διόδους για τον ηλεκτρισμό προκειμένου να φύγει από την επιφάνεια του αυτοκινήτου και να φτάσει στο έδαφος. Το σημείο του αυτοκινήτου που “χτυπιέται” από τον κεραυνό, θα έχει ανεξίτηλο σημάδι μια και το χρώμα τοπικά θα έχει καταστραφεί. Η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να προκαλέσει και ζημιές στα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου, ενώ μπορεί να καταστρέψει και την κεντρική μονάδα ελέγχου του κινητήρα.
Αυτό που είναι σημαντικό να θυμόμαστε, είναι πως πρέπει να δώσουμε λίγο χρόνο στη διαδικασία του ελέγχου μένοντας μέσα στο αυτοκίνητο και να μην πεταχτούμε αμέσως έξω από αυτό. Η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική όταν μιλάμε για αυτοκίνητο cabrio με μαλακή οροφή, μια και το επίπεδο της προστασίας δεν είναι το ίδιο υψηλό όπως στα “κλειστά” με μεταλλική οροφή.
Να θυμάστε πως οι γυάλινες επιφάνειες λειτουργούν ως μονωτήρες, οπότε και συνίσταται τα παράθυρα του αυτοκινήτου να μένουν κλειστά σε όλη τη διάρκεια της καταιγίδας με τις αστραπές και τους κεραυνούς. Σημαντικό είναι επίσης πως ο κεραυνός μπορεί να χτυπήσει περισσότερες από μια φορές στο ίδιο σημείο.
Στην περίπτωση που βρεθείτε με το αυτοκίνητο σε μια έντονη καταιγίδα με κεραυνούς, το καλύτερο μείνετε μακριά από δέντρα και ψηλές κολώνες (φωτισμού, ηλεκτρισμου, κλ.π.). Αν δεν υπάρχει κάποιο κτίριο κάτω από το οποίο μπορείτε να αναζητήσετε σημείο στάθμευσης, είναι προτιμότερο να κάτσετε στην άκρη του δρόμου με τα φώτα ανάγκης ενεργοποιημένα και τον κινητήρα σβηστό, μέχρι να κοπάσει ή να σταματήσει τελείως η καταιγίδα.